Bergsfolken; hantverk, kultur o historia

 
B

Bond

Gäst
Är det så att Longneck folket tvingas bo i turistliknade byar för att thaimyndigheterna vill visa upp dem? Läste det nånstans. Hittar inte källan nu.

Jag var till en liten "by" i närheten av Chiang Mai - Chiang Rai men där påstods det att det bara var för turister. Longneck-folket där hade flyttats dit för turism. Någon som har kött på benen?
 
2 bilder från Mae hong son 1995.

bergsfolk.jpg


long%2520neck%2520karen.jpg
 
Är det så att Longneck folket tvingas bo i turistliknade byar för att thaimyndigheterna vill visa upp dem? Läste det nånstans. Hittar inte källan nu.

Jag var till en liten "by" i närheten av Chiang Mai - Chiang Rai men där påstods det att det bara var för turister. Longneck-folket där hade flyttats dit för turism. Någon som har kött på benen?

Jag vet inte något om det, det har jag aldrig hört talas om. Som turist kan det ju hända att man ser personer som utger sig för att tillhöra bergsfolken. Ibland kan det vara äldre kvinnor som röker cigarr och säljer krimskrams till överförfriskade turister i södra Thailand.

Nedan en bild på en liten tjej som uppträdde i trappan upp till Doi Suthep (Chiang Mai). Hon såg glad ut men det hade varit bättre om hon varit i skolan kanske. Eventuellt var det en söndag ...
123.jpg
 
Hörde att long neck var/är från Burma. Någon som vet?
Hittade bl. a. detta på Wikipedia

In the late 1980s and early 1990s due to conflict with the military regime in Myanmar, many Kayan tribes fled to the Thai border area.[3] Among the refugee camps set up there was a Long Neck section, which became a tourist site, self-sufficient on tourist revenue and not needing financial assistance

There are three Kayan villages in Mae Hong Son province in Thailand. The largest is Huay Pu Keng, on the Pai river, close to the Thai Myanmar border. Huai Seau Tao is a commercial village opened in 1995. Many of the residents of Nai Soi Kayan Tayar moved into the Karenni refugee camp in September 2008, but a few families remain there.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kayan_people_(Myanmar)
 
Senast ändrad:
 
 
Tillbaka
Topp