Körkort i Thailand, en fråga om kultur?

 
Nej, jag förstår att du tycker det. Men av erfarenhet lär man sig att de allra flesta människor är emot förändringar. Det är inte enkelt att förändra, oavsett vad.

Men detta är ju bara åsikter, fördelen med människor som inte ser hela bilden är att de driver förändringar som behövs. Så fortsätt du, jag tror bara inte på att det är så enkelt.

Ett exempel är att Thailand behöver för en sådan förändring bygga upp ett nät med professionella bilskolor med utbildade bilskollärare. För 60 miljoner människor. Tror du verkligen att det är gjort enkelt i en handvändning?
Känns som du svängt under dagen från att snudd på brist på kk utbildning är kulturgrej till nu att det tar tid att förändra.

Jag personligen tror inte att brist på utbildning är en kulturgrej utan ett sätt att styra människor och brist på budget. Att man inte haft råd för något är ju ingen kultursak eller brist på sjukvård (i Laos ex.vis). Jag tror det är medvetna politiska beslut och brist på resurser.

Kultur är att inte förlora ansiktet. Jag kan erkänna när jag har fel, thai i Thailand kan inte det lite enkelt (känns även som vissa här konverterat till thailkultur ;) )
 
Har du sett videon och gjort provet för Thailändskt körkort eller är det bara stenbordskrönor du kommer med.

Jag fick ta MC-kort när jag kom hit eftersom mitt svenska var äldre än 5 år och det du skriver stämmer inte!!!

Däremot är det rätt att landsvägskörning inte ingår i vare sig teoretisk eller praktiska test och utbildning vilket är en brist.

Jag tog körkort för MC och bil i Chonburi. Bil "fick jag på köpet" tack vare det svenska men MC fick jag göra hela vägen. Det var faktiskt larvigt enkelt och om jag inte haft min kunskap från Sverige att luta mig mot så hade jag kommit ut som en livsfarlig förare. Visst är det milsvid skillnad mot Sverige och Thailand ligger efter.

Mycket i trafiken handlar ju om respekt och att visa hänsyn. Ingen kan väl påstå att det är en dussivara i thailändska trafiken.

Ta körkort i Sverige kan ibland kännas som att bestiga Mount Everest :) lagom vore bäst
 
En liten bild från tiden när jag tog körkort!


b9a834eea0756147c7cfc316ffebb74a.jpg
 
Exakt men i så fall ett ordbryderi snarare än att anklaga mig för att inte hålla mig till ämnet ...

Nu handlade om man verkligen kan klassificera att dålig/bristande körkortsutbildning handlar om kultur och att det är lite tabubelagt att kritisera ...

Det man menar med kultur är olika saker att lösa olika problem eller uppgifter. Bra eller dåligt. Men att tycka att vissa länder gör rätt som inte satsar på ex.vis körkortsutbildning verkar vara väldigt långsökt och mer envist än klokt![/QUO
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
2 K
glimten66
G
A
Svar
3
Visningar
4 K
TajPelle
T
A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
L
Svar
20
Visningar
14 K
G
 
Tillbaka
Topp