SV: Diskussionstråd om Thailändsk kultur samt hur vi faranger uppfattar densamma

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"mackes " sa:
Ja du Legolas, du har en väldigt aggressiv ton i ditt svar. Är du verkligen så nöjd?

Du är representativ för många västerlänningar som bor i Thailand som förväntar sig att kunna leva ett "västerländskt" liv här. För 100 år sedan kallades det för kolonisation och är dessbättre utrotat idag. Thailand är ett av de få länder som klarat sig från den genom alla tider. Det är också därför man inte vill att utlänningar skall äga mark eller företag här. Thailand betyder ju "det fria landet", ett namn man tog så sent som under andra världskriget.

Jag tycker inte man skall "sudda ut" någon kultur, men det är ju just det du gör med Thailändsk kultur när du kommer hit och försöker leva svenskt. Om man vill det tycker jag att man skall stanna i Sverige. Du vet förmodligen hur vi svenskar reagerar på invandrare som inte vill ta "seden dit de kommer". Det är lika oförskämt som att inte följa värdens regler när man är gäst hos någon. Och du är och kommer alltid att vara en gäst här, glöm inte det!
Jag tycker liksom många Thailändare illa om västerländska kolonier, jag tycker att det är respektlöst!

Och till dig som inte tyckte det fina ordet "kultur" har någon innebörd, ett enklare ord är "levnadsmönster" och det har vi ju alla var vi än är. Det ser dessutom olika ut i olika delar av världen. Att komma och kräva att någon skall acceptera ett annat levnadsmänster än det förhärskande i deras land är inte speciellt ödmjukt.

Ledsen att behova vara sa negativ, Macke - men det dar ar bara nys. min fru har behallit precis allt av sin Thailandska kultur i Sverige och klarar utmarkt val av att kombinera det med det svenska. Varfor kan inte vi gora samma sak i Thailand ?
Beklagar stavningen, men jag skriver pa ett thailandskt tangentbord och vissa bokstaver saknas ju.

"Birger " sa:
Ledsen att behova vara sa negativ, Macke - men det dar ar bara nys. min fru har behallit precis allt av sin Thailandska kultur i Sverige och klarar utmarkt val av att kombinera det med det svenska. Varfor kan inte vi gora samma sak i Thailand ?
Beklagar stavningen, men jag skriver pa ett thailandskt tangentbord och vissa bokstaver saknas ju.

Efter att ha debatterat detta med Legolas tror jag att vi närmade oss varandra, jag har nog uttryckt mig lite fyrkantigt.

Jag talar inte om vad du gör hemma innanför dina väggar utan om sådant som påverkar din omgivning och då tycker jag man skall vara väldigt ödmjuk och lyssna på landets innevånare och vad de vill. Exempel på detta (som jag skrivit tidigare i denna tråd) är språk, religion eller andra traditioner och ritualer som påverkar din omgivning.

Jag är medveten om att det är möjligt att bygga upp inhängnade områden där man talar sitt eget sråk, behåller sina egna traditioner och har lokala personer anställda för att vakta och sköta marktjänsten. Det är denna form av nykolonisation jag tycker väldigt illa om eftersom det innebär en kraftig segregering vilket jag också ogillar. I dessa fall stannar oftast pengarna hos redan rika mark- och fastighetsägare.

Så det var orsaken till min kommentar, om du gillar och vill ha kvar din svenska kultur så kanske det inte är en bra ide att flytta till Thailand.

Hoppas detta klargör ytterligare och att alla i detta forum inte tycker jag är helt ute och cyklar, i sådana fall har jag kommit fel och ber att få rekommendera mig!

"mackes " sa:
Efter att ha debatterat detta med Legolas tror jag att vi närmade oss varandra, jag har nog uttryckt mig lite fyrkantigt.

Jag talar inte om vad du gör hemma innanför dina väggar utan om sådant som påverkar din omgivning och då tycker jag man skall vara väldigt ödmjuk och lyssna på landets innevånare och vad de vill. Exempel på detta (som jag skrivit tidigare i denna tråd) är språk, religion eller andra traditioner och ritualer som påverkar din omgivning.

Jag är medveten om att det är möjligt att bygga upp inhängnade områden där man talar sitt eget sråk, behåller sina egna traditioner och har lokala personer anställda för att vakta och sköta marktjänsten. Det är denna form av nykolonisation jag tycker väldigt illa om eftersom det innebär en kraftig segregering vilket jag också ogillar. I dessa fall stannar oftast pengarna hos redan rika mark- och fastighetsägare.

Så det var orsaken till min kommentar, om du gillar och vill ha kvar din svenska kultur så kanske det inte är en bra ide att flytta till Thailand.

Hoppas detta klargör ytterligare och att alla i detta forum inte tycker jag är helt ute och cyklar, i sådana fall har jag kommit fel och ber att få rekommendera mig!

Nä, mackes tror inte du uttryckt dig fyrkantigt, men i forum blir det ju ofta kortfattade svar och inlägg och det är många gånger svårt att få med djup och essens i det man vill säga, därav många gånger det blir missuppfattningar och detta är ju ett litet problem när det gäller sociala medier.

Sen visst kan man behålla sin kultur i ett annat land, inte tu tal om det. Det jag ofta reagerar mot är att man ibland förkastar den kultur man kommer till och där tror jag att du och jag kanske har lite samma mening, man kan aldrig kritisera en kultur, den är som den är varken mer eller mindre.

Sen håller jag med dig om, det blir lite kolonialisering här och där, man flyttar på lokalbefolkningen, för att ge plats för kommersialism och imperialsm, med det sker nog lite varstanns i världen. Den företeelsen har ju funnits länge, USA är ju ett bra exempel, Minnesota hela svenskbyggder osv.

Det går ju att samköra olika kulturer i ett land, men då krävs det att de olika kulturerna respekterar varandra och den är ju en inte allt för ofta verklighet.

Jag ogillar också dessa huskomplex där västerlänningar sitter inom bommar och vakter så att de skall slippa beblanda sig. Problemet är väl inte detta i sig, utan att många gånger kör man bort lokalbefolkning och tränger ut dessa utanför sitt närområde, samt att man förstör miljö och annat och som du säger, all denna kommersialism som kommer i spåret av detta, kommer sällan den vanlige thai till godo och så är det ju i många delar av världen.

Bereden väg för herran heter det i bibeln, men här är det bereden väg för västerlänningen.

Insayt

Det är klart att man kan och skall kritisera kulturer. Tycker du att det är OK med könsstympning, burkaklädda kvinnor och att unga pojkar förleds att bli självmordsbombare o.s.v.? Sen behövr man inte hänga upp sig på skitsaker.

Här i Thailand har jag svårt för underdånigheten. Att man ska krypa och kräla för överheten t.ex. Precis som vi i Sverige gjorde tidigare.

"ragnela " sa:
Det är klart att man kan och skall kritisera kulturer. Tycker du att det är OK med könsstympning, burkaklädda kvinnor och att unga pojkar förleds att bli självmordsbombare o.s.v.? Sen behövr man inte hänga upp sig på skitsaker.

Här i Thailand har jag svårt för underdånigheten. Att man ska krypa och kräla för överheten t.ex. Precis som vi i Sverige gjorde tidigare.

Ragnela, detta du räknar upp har ju väldigt lite eller inget med kultur att göra utan innehåller ju extrema insitament.

Insayt

Thailändsk kultur..... Innehåller inte den en massa små lögner, stora lögner och svek också? Kanske att jag blivit lite för känslig när det gäller falska leenden...

"ragnela " sa:

Den fick du karma för Ragnela ,speciellt detta med Burka och om detta att tillex Thaibönder
Skall krypa för lärare samt tjänstemän i Thai , det ställer jag inte upp på ..
Däremot så tycker jag mycket illa om tillex Islamisering i Sverige , då menar jag inte det som sker innanför dessa familjers väggar utan den synliga och även att de försöker styra över andra kulturer samt religioner ,även förbjuder .. Detta tycker jag vi bör tänka på i Thai , Svensk kultur som till ex mat m.m men inte leva som en Svensk fullt ut i Thai , då är vi inte bättre än de som vi inte gillar i vårt hemland .. Sen kan det finnas bra saker att behålla , tillex barnuppfostran ,ärlighet,trafikmoral mm. ;D

"ledarn " sa:
Detta är något som gör mig vansinnig...

Frugan har nu börjat lära sig att man får säga ifrån..(efter snart 4 år i Sverige)
Men det är långt, långt kvar tills hon har lärt sig fullt ut..

Men hon har i alla fall insett att det är fel att böja sig för t,ex lärare..
Så det börjar ta sig som mordbrännaren sa.. :D :D
Men lärare av Thailänskt ursprung i Sverige beter sig som svin mot andra Thai även i Sverige , riktigt vidriga exempel har jag på att de tar med sig detta översitteri hit till Swedala .. Detta accepterar jag aldrig i Thai , men å andra sidan så är jag fa... Så mycket mer välutbildad än vad dessa tjänstemän och lärare är... 8)

"Sir One " sa:
Thailändsk kultur..... Innehåller inte den en massa små lögner, stora lögner och svek också? Kanske att jag blivit lite för känslig när det gäller falska leenden...

Det som du räknar upp här finns inom människan, inte kulturen, vad jag menar är att "en kultur är som den är och den kan man aldrig kritisera".

Däremot kan man vara med att förändra inställningar i en kultur. Skillnader i kulturer är ju som alltid att vi inte förstår, vi har ett sätt att tänka, de har ett sätt att tänka, tillsammans kan vi komma varandra närmare genom förståelse av varandras kulturer.

Människan beteende är det som ni talar om, inte kultur. Beteenden kan man alltid påverka i en eller annan riktning, men att anklaga en kultur och sedan ta sig friheten att vilja förändra kulturen detta är just "imperialism och övergrepp" och en i sin tur huvudsakligen en västerländsk företeelse. Att försöka påtvinga en annan kultur sin kultur. Detta har ju missionärer och västerlänningar gjort i alla tider, de har förstört mänger av kulturer.

En människa är ju uppväxta i sin kultur och kulturen har ju kommit till av en anledning och det är detta jag menar vi måste först lära oss att förstå, innan vi förkastar saker och ting.

Det som Ragnela och du räknar upp finns i många kulturer och är mer som jag sa insitament för beteenden snarare än kulturer. Det finns väl ingen kultur som i grund och botten förespråkar lögner, falsket eller något annat, utan det är ju en produkt av omständigheter under tusentals år som går ut på människans alltid girighet, maktfullkomlighet, själviskhet, överlevnadsstrategi och har ju väldigt lite med kultur att göra.

Detta är inte kultur, detta är beteenden som finns inom människan och det finns världen över.

Insayt

Hmmm, det låter ju som jag får en del medhåll. Men visst finns det saker här i Thailand precis som i alla andra kulturer som inte är bra, som t ex underdånigheten som sitter kvar från gamla feodaltiden. Men där tycker jag att vi som gäster i landet skall vara extremt försiktig med att kritisera. Det är en utveckling som de själva får styra över utan vår hjälp om de inte frågar. Detta för att inte bli en västerländsk besserwisser som kommer och talar om hur det skall vara.

En intressant sak som slog mig när jag läste inläggen i denna tråden är att det finns faktiskt en riktigt ordentlig konflikt inbyggd i det Thailändska frihetstänkandet och det är just detta att "kom inte här och tala om för oss hur det skall vara", i och för sig en styrka men också en broms på utvecklingen när det går så långt att man ifrågasätter allt som kommer från västerländsk kultur bara just därför att det gör det. Det beror förmodligen på alla storkäftade superiora västerlänningar som sedan tidens begynnelse har talat om hur allt skall vara.

Det finns en mycket stor skillnad mellan Västerländsk och asiatisk kultur som man alltid måste ta med i beräkningen innan man kritiserar. Det är att vi är logiska till en extrem ytterlighet och tycker att allt som är logiskt är rätt. Här är det inte riktigt så, jag skulle vilja säga att "hjärtat" har en mycket större plats när Thailändarna tar sina beslut. Det är något jag tycker väldigt mycket om och låter man logiken härska som oss så försvinner nog många av leendena som vi är så förtjusta i. När såg du senast en "bitter" Thailändare? Jag tror att detta är en del av svaret.

Kan jag få ett svar på vad KULTUR är! Enligt mitt sätt att se är det alltid något som människor har hittat på. Oftast för att förtrycka någon grupp.

Att man inte ser några "bittra" thailändare hänger för modligen i hop med att de är livrädda för att tappa ansiktet. I stället går de hem och sparkar katten.

Thailändare (och de flesta andra) tänker inte med hjärtat utan med plånboken.

Är att ta och ge mutor kultur? Och att köra moppe o bil alkoholpåverkad? Det senare en thailändsk kultur som västerlänningar lätt anpassar sig till.

ok sorry var en chansning då jag varit tämligen ointresserad av den här tråden sen jag såg hur den började. Skulle såklart läst tidigare poster först.

"mackes " sa:
Hmmm, det låter ju som jag får en del medhåll. Men visst finns det saker här i Thailand precis som i alla andra kulturer som inte är bra, som t ex underdånigheten som sitter kvar från gamla feodaltiden. Men där tycker jag att vi som gäster i landet skall vara extremt försiktig med att kritisera. Det är en utveckling som de själva får styra över utan vår hjälp om de inte frågar. Detta för att inte bli en västerländsk besserwisser som kommer och talar om hur det skall vara.

En intressant sak som slog mig när jag läste inläggen i denna tråden är att det finns faktiskt en riktigt ordentlig konflikt inbyggd i det Thailändska frihetstänkandet och det är just detta att "kom inte här och tala om för oss hur det skall vara", i och för sig en styrka men också en broms på utvecklingen när det går så långt att man ifrågasätter allt som kommer från västerländsk kultur bara just därför att det gör det. Det beror förmodligen på alla storkäftade superiora västerlänningar som sedan tidens begynnelse har talat om hur allt skall vara.

Det finns en mycket stor skillnad mellan Västerländsk och asiatisk kultur som man alltid måste ta med i beräkningen innan man kritiserar. Det är att vi är logiska till en extrem ytterlighet och tycker att allt som är logiskt är rätt. Här är det inte riktigt så, jag skulle vilja säga att "hjärtat" har en mycket större plats när Thailändarna tar sina beslut. Det är något jag tycker väldigt mycket om och låter man logiken härska som oss så försvinner nog många av leendena som vi är så förtjusta i. När såg du senast en "bitter" Thailändare? Jag tror att detta är en del av svaret.

Mackes, ser att jag har en like i dig, du har precis samma tanke gång som mig, varför bekämpa något man inte förstår.

Det är att vi är logiska till en extrem ytterlighet och tycker att allt som är logiskt är rätt. Här är det inte riktigt så, jag skulle vilja säga att "hjärtat" har en mycket större plats när Thailändarna tar sina beslut

Denna biten stämmer väldigt bra, förutom på en punkt, "Hjärta" tillhör bara kungen och Buddha.

Istället är det så att Asiatiska kulturer har mer bilden av när det gäller beslut, astrologiska, animalistiska i vissa regioner och Feng Shui.

Tar de beslut i brådrasket ja då är det som hos oss, ingivelsens stund, men mer övertänkta och långtgående, om det nu finns det i Thailand, det kan man ju fråga sig i ett land där det bara finns idag och inget imorgon, men ändå, så är denna form av övervägande alllt överskuggande förnuftet.

Feng Shui i Thailand är ju väldigt närvarande, har du inte sett det när du går in på t ex lokala kontor mm, hur möblerna är placerade, aldrig med ryggen mot dörren osv.

Så många beslut tas enligt astrologiska eller Feng Shui, stora beslut och inget med hjärtat för som jag sa det tillhör framförallt Buddha och sen då kanske Kungen. Detta är ju framträdande såväl i vardag för människor som i någon högre socitet.

Sen detta med leenden mackes har vi i många trådar avverkat och leendet är hos en Thai är precis som våra gester i Sverige, Italien, Spanien, Argentina, Angola, ett uttryck för ett kroppspråk och inget att lägga stora ekvationer i.

Insayt

"areeya " sa:
Mackes...o..insayt...karma till Er! :)

Frank

Tack Frank, visst finns det sanningar i allt, grejen är ju att jag vet, jag har ju varit med länge i detta forum att väldigt många här har stor erfarenhet av Thailand, felet är att många förstår det inte ;D

Insayt

"legolas " sa:
Detta är nog en ganska uddlös betraktelse som hyser väldigt liten vikt tror jag. För det första så har du själv ramlat i den grop du försöker att gräva åt andra. Och det är att du själv faktiskt påstår att thailändarna INTE är logiska....
Vem är du eller jag för den delen också, att sitta och döma ut och bestämma att ett helt folkslag inte är logiska.... De har inte samma logik som vi har, och det är det rätta sättet att benämna det. Vem som sedan har den rätta logiken det beror på vem man pratar med. Den ene tycker att allt som thai gör är bra, medans andra tvivlar, och vill prata om saken trots motstånd från flera håll...

Jag känner inte att jag ramlat ner i någon grop och har inte påstått att Thailändare är ologiska. Det påståendet får stå för dig och är ett uttalande som faller under begreppet rasism, en tro att ett folkslag eller ras skulle vara på ett visst sätt.

Jag talar om kulturer eller levnadsmönster om du föredrar att kalla det för något tydligare och jag säger att i Thailändsk kultur lägger man inte lika stor vikt vid logiken som vi gör i västvärlden när vi tar beslut. Det betyder inte att de inte vet vad som är logiskt! Jag ser stora fördelar i deras sätt att skapa beslutsunderlag där man också väger in känslor.

Jag har jobbat med logik (data) i stort sett i hela livet och det finns inte olika slags logiker, logiken är väldigt absolut och ger ett absolut svar. Ett bra exempel på tillämpad logik är matematik. Det finns bara ett svar på en ekvation. Och om man bara tillämpar logik blir livet väldigt enkelt men inte speciellt mänskligt eftersom vårt känsloliv inte alltid är logiskt. Förälskelsen t ex är inte speciellt logisk ;D

"legolas " sa:
Nä när det gäller leenden och thailändare så har jag skrivit vad jag tycker om detta tidigare, och står än mer fast vid detta i dag. Leenden i denna kultur är en mekanism som harc "utarbetats" och blivit en del av deras kultur nder årtusens gång. leendet är helt enkelt en "signal" till andra thailändare att här är det lugnt och fridfullt, så ingen behöver utlösa sitt temperament, som ju som jag sett något av det mest omänskliga jag någonsin sett i hela mitt liv....

Jag håller nog inte med dig om att det är så smart att alltid ge omedelbart utlopp för sina känslor, min erfarenhet säger mig att när det sker så upphör alla möjligheter till förhandlingar. Om man istället "biter ihop" och låter känslorna svalna så ser man ofta på saken i ett annat ljus. Och det blir såååå mycket trevligare att umgås. Eller gillar vi inte de Thailändska leendena? Även om de inte alltid kommer från hjärtat. Missförstå mig inte nu och tro att detta är samma som konflikträdsla, det är bara ett smart sätt att hantera konflikter, dock kanske inte ditt sätt...

"legolas " sa:
Le och visa tänderna hos den mänskliga rasen är bra - Gör det ute i djurvärlden och vi dör kvickt och elegant...

Till sist, vi är intelligenta människor och inga djur, så den liknelsen faller platt.

"mackes " sa:
Jag känner inte att jag ramlat ner i någon grop och har inte påstått att Thailändare är ologiska. Det påståendet får stå för dig och är ett uttalande som faller under begreppet rasism, en tro att ett folkslag eller ras skulle vara på ett visst sätt.

Jag talar om kulturer eller levnadsmönster om du föredrar att kalla det för något tydligare och jag säger att i Thailändsk kultur lägger man inte lika stor vikt vid logiken som vi gör i västvärlden när vi tar beslut. Det betyder inte att de inte vet vad som är logiskt! Jag ser stora fördelar i deras sätt att skapa beslutsunderlag där man också väger in känslor.

Jag har jobbat med logik (data) i stort sett i hela livet och det finns inte olika slags logiker, logiken är väldigt absolut och ger ett absolut svar. Ett bra exempel på tillämpad logik är matematik. Det finns bara ett svar på en ekvation. Och om man bara tillämpar logik blir livet väldigt enkelt men inte speciellt mänskligt eftersom vårt känsloliv inte alltid är logiskt. Förälskelsen t ex är inte speciellt logisk ;D

Jag håller nog inte med dig om att det är så smart att alltid ge omedelbart utlopp för sina känslor, min erfarenhet säger mig att när det sker så upphör alla möjligheter till förhandlingar. Om man istället "biter ihop" och låter känslorna svalna så ser man ofta på saken i ett annat ljus. Och det blir såååå mycket trevligare att umgås. Eller gillar vi inte de Thailändska leendena? Även om de inte alltid kommer från hjärtat. Missförstå mig inte nu och tro att detta är samma som konflikträdsla, det är bara ett smart sätt att hantera konflikter, dock kanske inte ditt sätt...

Till sist, vi är intelligenta människor och inga djur, så den liknelsen faller platt.

Jag ser stora fördelar i deras sätt att skapa beslutsunderlag där man också väger in känslor.

Återigen mackes, vet inte om jag riktigt håller med dig där, känslor, nja. mer som jag sa, man tar många beslut genom astrologi eller annan form av rådfrågning.

Stjärnor skall stå i rätt läge i förhållande till andra planeter osv, tidpunkt på år osv. Man tittar faktiskt mycket i "Kaffesumpen" om jag får säga så. Thailändare är ju väldigt skrockfulla.

Så känslor eller hjärta, nja jag vet inte, jag kan ju ha fel i och för sig.

Jag menar, titta på min fru t ex, hon pratar ofta med en kvinna som är någon slags spåkärring. Linda har bytt namn tre gånger, för att hon inte skall behöva drabbas av olycka. Olycka skulle då vara sina tidigare förhållande med 2 thaimän som bar sig illa åt mot henne och hon vill inte vara förknippad med tidigare namn, så känslor och hjärta, nä.

Linda rådrågar nästan alltid med denna kvinna innan hon tar vissa beslut som är av betydelse. Linda har tjatat tusen gånger på mig att hon vill ta kort på mina handflator för att visa denna kvinna, jag vägrar.

Väldigt många thai hänger sig till just sådan här spåkärringar, munkar och annat.

Däremot är ju thai helt oberäkneliga (behöver inte alltid vara i negativ bemärkelse) många gånger och är ju människor som verkligen tar chansen i flykten så att säga och tänker efter, inte innan utan efter och det kan ju få konsekvenser ibland, kanske inte så alltid genomtänkta beslut, man kan ju kanske kalla det för att ta beslut på känslomässiga grunder.

Insayt

"legolas " sa:
mackes det är möjligt att du jobbat med "logik" i hela ditt liv, men matematisk logik är nog det sista vi pratar om här. Det finns massor av olika slags logik, och logik innefattar bl.a. förståelse, och har man inte förståelse så är man inte logisk tycker jag.

Olika människor och olika kulturer har olika logik. För en del människor är det logiskt att först gå till affären och handla, och sedan räkna vad man har kvar på banken, medans andra kollar bankkontot först och sedan handlar man.....

Vi i vår västerländska kultur har vår logik, och därför öppnar vi bankboken först och kollar vad vi äger, och sedan haltar vi ner till affären, och då har vi varit logiska. Andra kulturer kan tycka att detta handlande är tråkigt och omänskligt, och fattar inte hur tråkiga vi kan vara.

Se bara på alla de olika folkslag som arbetar, får ihop till maten för nästa dag, och skiter i att jobba ända tills pengarna tar slut. De tänker inte att det kan vara bra att fortsätta att jobba och spara pengar på banken, är dessa människor ologiska?

JA enligt dig och mig är dom ologiska, men enligt dom själva, så är VI ologiska som arbetar trots att vi har pengar, även om aldrig så litet.....

Så mackes jobba du med logik, men logik är att förstå!!! Och det du skriver att det finns EN (1) logik är en stor fet lögn, som du själv inte ens kan tro på!! Jag säger då i så fall att det är logiskt att tycka att en som jobbar hela sitt liv med data, är en instängd människa som tappat människokopplingen, och därför också mycket av förståelsen för sina medmänniskor..... FEL LOGIK ELLER???

Det där med känslor som du skriver, vill jag inte mer kommentera, ty det lyser oförståelse känner jag... - "Leende inte samma som konflikträdsla"!!! Men ett smart sätt att hantera konflikter"!!!!! Nu säger du väl ändå att leendet är ett sätt att hantera konflikter......

jag känner att du pratar emot dig själv lite grand nu!! Förutom att det är helt rätt, jag kanske inte i alla lägen i livets skiften ler ihjäl mig så fort som man möter någon och något uppstår, och det gör ju inte du heller antar jag...

Till sist VI ÄR DJUR, men vi har bara glömt det tillfälligtvis när det passar oss!!! Mycket av det som vi gjorde för X-antal 100.000 år sedan har vi lämnat bakom oss, men det ligger inom oss latent... Vår kropp är fortfarande efter 3 miljoner år mer lämpad att käka sallad och grönt än att slafsa gott kött faktiskt.

Vi har exakt samma revir-tänkande fortfarande, och vi vill fortfarande vara nummer 1 i gruppen precis om våra polare djuren, mestadels för att vi vill föra våra gener vidare. Och intresset för att ta hand om, och ta ansvar för polare Pers avkomma i ett tidigare äktenskap, är inte speciellt intressesant, eller?

legolas

Olika människor och olika kulturer har olika logik. För en del människor är det logiskt att först gå till affären och handla, och sedan räkna vad man har kvar på banken, medans andra kollar bankkontot först och sedan handlar man.....

Vi i vår västerländska kultur har vår logik, och därför öppnar vi bankboken först och kollar vad vi äger, och sedan haltar vi ner till affären, och då har vi varit logiska. Andra kulturer kan tycka att detta handlande är tråkigt och omänskligt, och fattar inte hur tråkiga vi kan vara.

Se bara på alla de olika folkslag som arbetar, får ihop till maten för nästa dag, och skiter i att jobba ända tills pengarna tar slut. De tänker inte att det kan vara bra att fortsätta att jobba och spara pengar på banken, är dessa människor ologiska?

JA enligt dig och mig är dom ologiska, men enligt dom själva, så är VI ologiska som arbetar trots att vi har pengar, även om aldrig så litet.....

Hee..., ja jag kan ju faktiskt hålla med dig där, du undviker skickligt att inte nämna "thai", men det stämmer faktiskt in bra på många thai, framförallt i lägre arbetarklass, där de jobbar och sedan super de upp pengarna, istället för att sätta in lite på banken eller annat sparande och dricka en flaska wiskey mindre ;D

Sen är det ju likadant i Sverige, hur många gånger har man inte stått i kön i affären och follk har fan inga pengar på sitt kort, om det är ologiskt vet jag inte, jag tycker det är dumhet ;D

Insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
63
Visningar
10 K
Anonymius
A
E