Birger
Nedtystad
"mackes " sa:Ja du Legolas, du har en väldigt aggressiv ton i ditt svar. Är du verkligen så nöjd?
Du är representativ för många västerlänningar som bor i Thailand som förväntar sig att kunna leva ett "västerländskt" liv här. För 100 år sedan kallades det för kolonisation och är dessbättre utrotat idag. Thailand är ett av de få länder som klarat sig från den genom alla tider. Det är också därför man inte vill att utlänningar skall äga mark eller företag här. Thailand betyder ju "det fria landet", ett namn man tog så sent som under andra världskriget.
Jag tycker inte man skall "sudda ut" någon kultur, men det är ju just det du gör med Thailändsk kultur när du kommer hit och försöker leva svenskt. Om man vill det tycker jag att man skall stanna i Sverige. Du vet förmodligen hur vi svenskar reagerar på invandrare som inte vill ta "seden dit de kommer". Det är lika oförskämt som att inte följa värdens regler när man är gäst hos någon. Och du är och kommer alltid att vara en gäst här, glöm inte det!
Jag tycker liksom många Thailändare illa om västerländska kolonier, jag tycker att det är respektlöst!
Och till dig som inte tyckte det fina ordet "kultur" har någon innebörd, ett enklare ord är "levnadsmönster" och det har vi ju alla var vi än är. Det ser dessutom olika ut i olika delar av världen. Att komma och kräva att någon skall acceptera ett annat levnadsmänster än det förhärskande i deras land är inte speciellt ödmjukt.
Ledsen att behova vara sa negativ, Macke - men det dar ar bara nys. min fru har behallit precis allt av sin Thailandska kultur i Sverige och klarar utmarkt val av att kombinera det med det svenska. Varfor kan inte vi gora samma sak i Thailand ?
Beklagar stavningen, men jag skriver pa ett thailandskt tangentbord och vissa bokstaver saknas ju.