SV: Diskussionstråd om Thailändsk kultur samt hur vi faranger uppfattar densamma

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi kan nog vara eniga om att vi är oense om många saker. Det finns bara en logik!
Sedan tycker jag inte om Legolas sätt att argumentera med ständiga personangrepp vilket jag tycker är onödigt.
Tala utifrån dig själv och vad du tycker istället för att ständigt kritisera min person.

För att behärska ett logiskt skeende och förutse framtida händelser så krävs i första hand utbildning och i andra hand erfarenheter. Jag tror att du blandar ihop bristen på logik och bristen på utbildning. Att hantera pengar på det sättet du säger kräver utbildning och erfarenhet och det finns inge tradition av i det breda folklagren i Thailand, har du t ex sett några Thailändska barn som får veckopeng, nej den hanteringen sköter mamma åt dem med att sticka till dem småpengar hela tiden. Det här med att hålla isär logik och utbildningsnivå gäller också kommentarerna från Insayt.

Att inte arbeta så mycket som vi gör i väst (speciellt i Norr) tycker jag nog enbart är sunt, du säljer du din egen tid och den är väldigt värdefull.

När det gäller djur och revirtänkande så kan jag bara konstatera att vi inte är eniga och att vi står så långt från varandra att det inte är någon mening att debattera den frågan.
 
"mackes " sa:
Vi kan nog vara eniga om att vi är oense om många saker. Det finns bara en logik!
Sedan tycker jag inte om Legolas sätt att argumentera med ständiga personangrepp vilket jag tycker är onödigt.
Tala utifrån dig själv och vad du tycker istället för att ständigt kritisera min person.

För att behärska ett logiskt skeende och förutse framtida händelser så krävs i första hand utbildning och i andra hand erfarenheter. Jag tror att du blandar ihop bristen på logik och bristen på utbildning. Att hantera pengar på det sättet du säger kräver utbildning och erfarenhet och det finns inge tradition av i det breda folklagren i Thailand, har du t ex sett några Thailändska barn som får veckopeng, nej den hanteringen sköter mamma åt dem med att sticka till dem småpengar hela tiden. Det här med att hålla isär logik och utbildningsnivå gäller också kommentarerna från Insayt.

Att inte arbeta så mycket som vi gör i väst (speciellt i Norr) tycker jag nog enbart är sunt, du säljer du din egen tid och den är väldigt värdefull.

När det gäller djur och revirtänkande så kan jag bara konstatera att vi inte är eniga och att vi står så långt från varandra att det inte är någon mening att debattera den frågan.

Att inte arbeta så mycket som vi gör i väst (speciellt i Norr) tycker jag nog enbart är sunt, du säljer du din egen tid och den är väldigt värdefull.

Ja där har du ju faktiskt rätt, bor man i norr som du säger har vi ju faktiskt en sådan levnadsstandard att vi kan välja att prioritera får fritid och liv på ett annat sätt.

Tror inte att thai många gånger har den valfriheten och jag tror ju inte att de väljer sin fritid framför arbete.

Det är ju inte speciellt kvalitativt att jobba ihop pengar på "daglönearbete" och sen sitta och supa upp dem med en gång.

Insayt
 
"legolas " sa:
mackes det är möjligt att du jobbat med "logik" i hela ditt liv
"legolas " sa:
Så mackes jobba du med logik, men logik är att förstå!!! Och det du skriver att det finns EN (1) logik är en stor fet lögn, som du själv inte ens kan tro på!!
"legolas " sa:
Jag säger då i så fall att det är logiskt att tycka att en som jobbar hela sitt liv med data, är en instängd människa som tappat människokopplingen, och därför också mycket av förståelsen för sina medmänniskor..... FEL LOGIK ELLER???
"legolas " sa:
Det där med känslor som du skriver, vill jag inte mer kommentera, ty det lyser oförståelse känner jag...
"legolas " sa:
jag känner att du pratar emot dig själv lite grand nu!!
"legolas " sa:
Förutom att det är helt rätt, jag kanske inte i alla lägen i livets skiften ler ihjäl mig så fort som man möter någon och något uppstår, och det gör ju inte du heller antar jag...
"legolas " sa:
Och intresset för att ta hand om, och ta ansvar för polare Pers avkomma i ett tidigare äktenskap, är inte speciellt intressesant, eller?

Legolas, om du inte själv tänkte på det så hann du faktiskt med hela sju personangrepp i ditt senaste inlägg i denna tråden... Kanske dags för lite aktiv moderering?
 
"mackes " sa:
Legolas, om du inte själv tänkte på det så hann du faktiskt med hela sju personangrepp i ditt senaste inlägg i denna tråden... Kanske dags för lite aktiv moderering?

Hee..., mackes, hur länge har du varit här och skrivit? Detta är ju rena rama smekningar jämfört med mycket annat i detta forum.

Lego har ju ett språk som man måste lära sig att förstå, men jag lovar han menar absolut inget illa, vänta tills han menar allvar, då skakar alla datorer.

Se det inte så mackes, tycker du på bara denna korta tid berikat forumet jättemycket och det är bra att Lego och vi andra får lite "mottugg" det sätter fart på forumet.

Detta forum har varit slummrande en lång tid, men nu har du kommit, Phonta och Jonas och har jag glömt någon? Jag tycker faktiskt genom ert deltagande har forumet blivit en rolig plats att besöka varje dag, förut så gick man in med en gäspning.

Så mackes, ta det inte så, men det är bra att du biter ifrån, det gör jag också när jag tycker saker och ting går överstyr och det gör andra mot mig också, när jag går överstyr då ryter de stora lejonen i forumet och det får jag bara ta. ;D

Insayt :wai:
 
"legolas " sa:
Hejsan Areeya (Frank)!!

jag känner för att fråga dig en sak. Vi har ju genom min blogg haft kontakt ganska länge nu, flera år!!! Och vi har konverserat med varandra via PM och även email (??)

Nu märkte jag plötsligt en dag för drygt fjorton dagar sedan ett inlägg ifrån dig där du tyckte att jag skrev alldeles för negativt, och du istället numera varje morgon började din dag med lite mer positiv läsning på morgonkvisten, och föreslog en bilderbok ute på internet.

jag tycker att det är kanonbra att man letar och hittar det som man trivs bäst med läsmässigt, absolut ingen skugga över det. Men det jag undrar över Frank, är den totala 360 gradiga kovändning som skett utan att man märkt ett enda skit... Jösses vecken flashback jag fick av detta. I ett endaste andetag så var jag tillbaka igen i Sverige, det Sverige som jag var så tacksam att slippa när jag flyttade hit.

Vad var det som hände EGENTLIGEN??? Var det helt enkelt så att din fru satte stopp för dina planer att pensionera dig härnere, och nu hade du ingen nytta längre av mig, eller (och nu skall jag vara snäll), vad det helt enkelt att du inte längre orkade med allt jääkla negativa tjöt om Thailand, och att mitt skrivande satte din uppfattning helt på ända vad det gällde Thailand. Visserligen trots att du skrivit många berömmande ord tidigare under åren som gått....

Detta är bara en betraktelse hur man använder människor. jag hoppas att du får din dröm Areeya uppfylld trots stoppet ifrån din fru, och att ni kan flytta ner, detta var ju din dröm under dessa år vet jag.....

legolas

Godmorgon LEGOLAS!

Öppnade datorn först nu på morgonen och är ledsen att jag inte svarat dig tidigare...men måste klargöra några saker!

1. Känner inte, har aldrig...känt agg till dej...eller till dina berättelser!! Tvärtom har jag följt dig under lång tid och tagit del av dina berättelser från vardagslivet i Thailand. Och ibland har jag kanske tyckt att du har en skev bild av Thaiarnas vardag och kultur.Jag har ju själv bott i Thailandet i tre år och och är ju inte helt borta. Men olika människor har olika uppfattningar om olika saker...så är det ju!! Och jag har ju aldrig kritiserat dig för detta!!Jag är förvånad över att du uppfattar mig negativt inställd till dig ???

2. Vad gäller min dröm som du kallar det...att flytta till Thailand för gott!! Jo men..den är kvar! Dock, är planerna framskjutna pga att j Nej,ag har en liten dotter som älskar "sitt dagis" och Svenska liv...och jag tycker att inte det skulle vara rätt att "dra iväg" med henne just nu och totalt byta miljö och språk. Min hustru älskar att ha ett arbete, tjäna pengar, och bidra till hushållet! Naturligtvis tycker hon om den ordning och reda vi har i det Svenska sammhället...och hon tycker som mej att det vore orättvist att dra i väg med dottern just nu.Men att hon skulle stoppa mej!! ???Nej, inte alls!Detta val att skjuta på "flytten" är ett gemensamt beslut.Vore jag ensam utan fru och barn hadde det ju varit enkelt att bara "dra iväg"! KOVÄNDNING kallar jag det inte!

3. Sen om , som du skriver, citat:"mitt negativa tjöt"...har ju inte spelat någon som helst roll i mitt ställningstagande till Thailand som helhet!! Jag älskar Thailand, dess befolkning och kultur!Trots den sista tidens "trådar" om kulturen i Thailand som ibland urartat...kanske till personangrepp..... ??? Nej vi måste respektera att alla människor har egna uppfattningar om saker och ting...eller hur Legolas?

Och att...jag igår gav karma till två av skribenterna i denna tråd har inget med dej att göra...!!! Tyckte bara att de uttryckte saker väldigt lika vad jag tycker!! Förstår att du tog detta som ett ställningstagande från min sida!!! Inte alls....!! Anser att man är fri" att tycka och tänka vad man vill...inom anständighetens gränser...dock utan personangrepp...som jag tycker är "slag under bältet"!!

LEGOLAS! Jag uppskattar dej som en stor berättare av Thailand och jag läser allt du skriver varje dag!! Och detta forum vore ingenting utom din medverkan!!! Tror många håller med mej!! :thumbsup:
Hoppas vi kan träffas i sommar och tjöta vidare!!

Hälsningar från en som inte KOVÄNT(bara ändrat planerna lite)

Frank
 
"areeya " sa:
Godmorgon LEGOLAS!

Öppnade datorn först nu på morgonen och är ledsen att jag inte svarat dig tidigare...men måste klargöra några saker!

1. Känner inte, har aldrig...känt agg till dej...eller till dina berättelser!! Tvärtom har jag följt dig under lång tid och tagit del av dina berättelser från vardagslivet i Thailand. Och ibland har jag kanske tyckt att du har en skev bild av Thaiarnas vardag och kultur.Jag har ju själv bott i Thailandet i tre år och och är ju inte helt borta. Men olika människor har olika uppfattningar om olika saker...så är det ju!! Och jag har ju aldrig kritiserat dig för detta!!Jag är förvånad över att du uppfattar mig negativt inställd till dig ???

2. Vad gäller min dröm som du kallar det...att flytta till Thailand för gott!! Jo men..den är kvar! Dock, är planerna framskjutna pga att j Nej,ag har en liten dotter som älskar "sitt dagis" och Svenska liv...och jag tycker att inte det skulle vara rätt att "dra iväg" med henne just nu och totalt byta miljö och språk. Min hustru älskar att ha ett arbete, tjäna pengar, och bidra till hushållet! Naturligtvis tycker hon om den ordning och reda vi har i det Svenska sammhället...och hon tycker som mej att det vore orättvist att dra i väg med dottern just nu.Men att hon skulle stoppa mej!! ???Nej, inte alls!Detta val att skjuta på "flytten" är ett gemensamt beslut.Vore jag ensam utan fru och barn hadde det ju varit enkelt att bara "dra iväg"! KOVÄNDNING kallar jag det inte!

3. Sen om , som du skriver, citat:"mitt negativa tjöt"...har ju inte spelat någon som helst roll i mitt ställningstagande till Thailand som helhet!! Jag älskar Thailand, dess befolkning och kultur!Trots den sista tidens "trådar" om kulturen i Thailand som ibland urartat...kanske till personangrepp..... ??? Nej vi måste respektera att alla människor har egna uppfattningar om saker och ting...eller hur Legolas?

Och att...jag igår gav karma till två av skribenterna i denna tråd har inget med dej att göra...!!! Tyckte bara att de uttryckte saker väldigt lika vad jag tycker!! Förstår att du tog detta som ett ställningstagande från min sida!!! Inte alls....!! Anser att man är fri" att tycka och tänka vad man vill...inom anständighetens gränser...dock utan personangrepp...som jag tycker är "slag under bältet"!!

LEGOLAS! Jag uppskattar dej som en stor berättare av Thailand och jag läser allt du skriver varje dag!! Och detta forum vore ingenting utom din medverkan!!! Tror många håller med mej!! :thumbsup:
Hoppas vi kan träffas i sommar och tjöta vidare!!

Hälsningar från en som inte KOVÄNT(bara ändrat planerna lite)

Frank

Kände det väldigt skönt att läsa det du skriver Frank, var nästan rädd för att du skulle sitta och samla på dig och att det skulle bli en batalj, för lite oövertänkt och snabb var nog Legolas här.

Tyvärr som jag sagt förut många gånger, forum och andra så kallade sociala medier är ju som upplagt för missuppfattningar, man läser snabbt utan att reflektera över saker och ting, man svarar snabbt utan att kanske greppat kärnan i det man svarar på och ofta blir det korta och intensiva inlägg.

Jag själv har svårt många gånger att greppa essenser och andemening när jag läser många inlägg och ibland har jag förstått på mina svar att jag är helt ute och cyklar. ;D

Men du är stor i sinnet Frank !

Karma för det!

Insayt :wai:
 
;D ;D Jag är ju relativt ny här på Chai Mai , Lego samt några andra känner jag igen från ett grannforum( inget nämt ) ,där är det inte alls lika högt i tak som på detta ...
Lego samt någon av de andra har jag träffat över en lunch i Chaiaphum ,mycket trevligt ,jag är en kille som tror jag i mångt och mycket har samma värderingar som Lego ,dock inte när det gäller maten ;)Jag äter uteslutande Thaimat ,min kropp och mage mår utmärkt av detta ,likaså min vikt om jag håller perfect med den kosten som min Isaanfru kokar ihop..
Lego " bullrar " mycket ,det låter mest och för den som inte känner honom så kan det kanske te sig som skrämmande ...men inte för mig ,han är som en nallebjörn i verkliga livet 8)
 
"legolas " sa:
När en gubbe som Phonta greppar näven i en hälsning, och det enda man hör är en krasning ifrån fingerlederna på sin egna hand, då blir man lätt till en nallebjörn!!! ;D

legolas

Men du brukar skryta om dina vackra idrottsben och lår, så du är säkert inte så nalle som du tror ;D ;D ;D

Insayt
 
Så farligt är det inte Lego, nu har jag i alla fall köpt mig en bra Laptop , tyvärr med
Windows 8 så jag håller på att bli tokig, hittar inte var man spar sidor som favorit ....
 
"ledarn " sa:
Nu har jag ju aldrig provat W8...
Men ladda ner Mozilla Firefox och kör som Webläsare...
Där är det mycket enkelt att lära sig hur man sparar "favoriter".. :thumbsup: :thumbsup:
Lika samma här, W8 bygger inte den på Appar som man ska ladda ner. Känns som om det kan kvitta, får vänta på W9 ;D
Det knaske blir en likadan flopp som Vista ???
 
"Rolf " sa:
Lika samma här, W8 bygger inte den på Appar som man ska ladda ner. Känns som om det kan kvitta, får vänta på W9 ;D
Det knaske blir en likadan flopp som Vista ???
Har Windows 7 och har inte en tanke på att byta till Windows 8.Är mycket nöjd med 7:an.
 
"gunnarg " sa:
Har Windows 7 och har inte en tanke på att byta till Windows 8.Är mycket nöjd med 7:an.

Samma här, Windows 7 Ultimate i den stora och Windows 7 Premium i laptopen. Ultimate eller Enterprise är grym, för den kan du enkelt ändra systemspråk utan diverse instiksprogram mm och den kraschar aldrig!

Insayt
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
63
Visningar
10 K
Anonymius
A
E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H
Svar
20
Visningar
3 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp