SV: Diskussionstråd om Thailändsk kultur samt hur vi faranger uppfattar densamma

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi jämför alltid med våra egna Eng kunskaper men Sverige är nr1 i världen vad gäller Eng som andra språk dom nordiska länderna är nästan dom enda som inte dubbar filmer vilket också lär oss en hel del. Eng i allmänhet i resten av världen är inte så god som många tycks tro. Inom internationell handel så är Eng viktig och där tror jag den är ok i Thailand vad gäller arbete på nationell basis så är den mindre viktig. Det stora problemet för Thailand tror jag istället är överbefolkningen Sveriges markyta är ca 88% av Thailand medans vår poppulation är 15% av thailands vi pratar om ett land som arbetar under helt andra förutsättningar.

"Phonta " sa:
Jag startar en ny tråd om detta med Thaikultur och tillex deras katatrofdåliga Engelska

Detta är FEL tråd för denna diskussion

Mvh Moderatoraspiranten ;D ;D

Tack för din hjälp. :)
Jag har nu sammanfogat dessa trådar till en.

"Jonas " sa:
Men läs vad jag skriver att inom dom viktiga affärsområderna är den ok alltså inom det som har med internationell handel att göra, jag skriver att den är bättre än i många andra länder i dom områden jag nämde, jag skriver att norr om Bangkok är den obefintlig jag skriver inte att eng i Thailand är acceptabel.

Den uppfattning jag fått efter att ha rest runt i Thailand och talat med goda vänner som arbetar med att göra affärer i Thailand är följande:

Engelskan fungerar bra i verksamheter som arbetar direkt med turister, jag tror det är omöjligt att driva en sådan verksamhet utan engelskan eftersom väldigt få turister talar Thai.

Turistnäringen ger en viss spinoff effekt på turist täta orter så att även andra verksamheter talar lite engelska. Dessa orter är Phuket, Krabi, öarna runt Koh Samui, Hua hin, :pBangkok, Pattaya, Rayong med omnejd, Koh Chang samt Chiang Mai i norr.

När det gäller affärslivet är det väldigt dåligt med engelskan, de flesta företag tar in speciella konsulter för att klara engelskan men har ingen egen engelskspråkig personal annat än i undantagsfall. Detta beror på den minimala engelska språkutbildningen i skolorna samt att TV och film dubbar engelskspråkiga filmer till Thailändska.

Thailand har ingen tradition med kolonialister och har därför inget andraspråk till skillnad från grannländerna, dock finns det nu regeringsinitierade satsningar i grundskolorna på engelskspråkiga lärare men det är relativt nytt och har inte riktigt kommit igång ännu.

Nej nu går vi bara i Norra Europa, innan när jag var på fartyg som gick world wide märkte jag av hur dålig Eng var i många av dom icke Eng språkiga länderna var knappt agenterna kunde Eng. Resten av världen Söder om Eng kanalen är det oftast Eng talande loadingmaster som kommer ombord och sköter all kommunikation mellan fartyg och land.

Klart företagen har Engelskspråkiga konsulter hela personalen behöver inte kunna Eng, frugan jobbade Bangkok på kontor hon har bra språköra och blev skickad på Eng kurs och hade hand om utländska kontakter. Nu pratar hon inte fullgod Eng men godtagbar för kommunikation men ej i skrift då blir allt fel.

Jag vet inte hur det är för Thailändare att ha textad film märker på frugan när hon läser Thai hon följer med pekfingret och det går långsamt är som hon letar efter vad varje ord börjar och slutar pga. Sammansatta ord i meningarna. Kollade på film med en Thai polare Eng språk och Thaitext men han orkade inte se efter ett tag han blev snurrig i huvvet sa han. Så kanske svårt pga. Av sättet dom skriver på utan mellanrum?

"Phonta " sa:
I stället för tt göra " Berra" [¤#@@¤%] så kan vi väl tjöta lite om detta stora ämne här i en tråd för detta .. Hur Jonas kan säga att Engelskan i Thai är acceptabel fattar inte jag ,den är rent katastrofalt dålig ,som Lego säger ,inte ens Engelskläraren talar Engelska .....
Vår närmaste granne är Engelsklärare ,de första året började jag morgonen med .
God Morning , nice weathet today , han såg ut som ett ufo :D
Thai säger ju aldrig god morgon kom jag sen på mig själv ,eller kanske kan han inte tala Englska ;D Nu vet jag att det är Thai som gäller , ibland pratar jag Engelska sen Finska och Tyska sen avslutar jag på Thai , han skrattar så han kiknar ,gubben har humor ;D

Hehe, bra där Phonta! Men jag är inte arg, mitt tidigare inlägg var ju bara ett stillsamt påpekande. Ämnet är ju synnerligen intressant. Jag återkommer säkert senare med ett inlägg av tvivelaktig kvalitet. :)

Har även försökt hitta något läsbart i KhonKaen ,då på Engelska tänkte jag ,eller möjligtvis Tyska ,men icke sa Nicke ... På flygplatsen i BKK fann jag en gång en pocketbok att fördriva tiden med på flyget .. Funderar på att skicka efter böcker fån Swedala till Thai , funkar ju bra med annat . Skickade efter ett kikarsikte till min bössa från Småländska V . För två år sen ,kom efter fem arbetsdagar ,helt suveränt bra sevice ...
Läser Thai böcker överhuvudtaget? Jo ,jag vet att de gör dom ,på Thai ...inte Engelska ,vore vettigt för Thai att fördjupa sig lite om värdshistoria ,vadå andra värdskriget , va! Har det varit krig i Vietnam ,var ligger vietnam.... Herre jesus ,dom är otroligt dåligt allmännbildade ..Det är verkligen ett kulturellt drag hos Thai ... ;D

"legolas " sa:
ja det är ju skitsynd att Thailand är så himla inkrökt precis som många andra länder och inte fattar hur himla bra det är med subtitle.... T.om ett sådant nära land som Tyskland som borde vara grymma på engelska riktigt stinker p.gr.a. av att de bl.a. dubbat precis hela tiden.

Schwiez är ett annat av dessa värdelösa länder, men där kommer visserligen de unga på stark frammarsch så där blir det säkert bra snart.... belgien och Frankrike, dessa fransktalande länder som skiter i allt och alla som inte talar franska stinker också.....

legolas
Både Tyskland och Österrike har ju samma problem med engelska kunskaperna tack vare dubbningen.

Hur bedömmer man vad som är värdelöst. Schwiezarna talar i regel tre språk flytande, franska , tyska och italienska. Beroende lite på var de bor, hur flytande de är, att de då inte är fenor på engelska är väl inte så konstigt.

Thailändarna kanske blir Asiens Schweizare. Det är väl på gång att de ska börja läsa kinesiska mer i skolan. I varje fall har väl kineserna lovat skicka språklärare till Thailand. Eftersom de asiatiska länderna är viktiga handelspartners och större och dessutom har större och större turistutbyte, kanske de bedöms viktigare än att lära sig engelska. Skulle också tro att den stora och mäktiga delen thai-kineser skulle föredra kinesiska.

"legolas " sa:
Dock, så har jag aldrig under mina 5 år här i Isaan sett en endaste thai öppna en bok och läsa annat än skolbarn i skolan, aldrig annars. Är verkligen thaikulturen bokburen eller är det mestadels en "talande" kultur??? Kanske olika vart i landet man befinner sig??

legolas

Jag har inte någonstans sett en bokhylla med böcker i något Thailändskt hem. Så det som förmedlas mellan Thai är nog medels muntlig tradition. Visserligen så finns det ju bokhandlare här. Där finns ju en hel del litteratur om jag tolkar vad jag ser rätt så är det mesta religiöst tätt följt av kokböcker. Sedan förstås massor av typ skvallermagasin. De är ju också förunderliga, rubriker på Engelska på framsidan. Men sedan inuti helt på Thai.
Det är väl konstigt?

/Anubaan

Här nere (i Rayongtrakten) byter vi böcker med varandra. En del restauranger o hotell har också bokhyllor där man kan hämta och lämna böcker. (Har sagt till den svenske caféägaren i Baan Phe att fixa en bokhylla, så vi kan ställa dit böcker. Jag tror inte att han fått tummarna loss än.) Christies i Baan Phe har massor av böcker varav mycket på svenska. Han har även DVD-filmer. Tar bra betalt och ger uselt betalt om man vill sälja till honom. Men många av oss svenskar har mycket böcker.

"legolas " sa:
Känns det igen... så klart det är ju exakt på samma sätt över hela världen.....Här pratar vi inte om rasism, här talar vi om ett extremt sammanhållande och där blodslinjer är viktigare än kärleken. Kineserna här, som claimar de bott här i 100 år och mer, firar till 110% ALLA kinas högtidsdagar. Och det har t.om blivit så att Thailand mer elle rmindre så smpått själva börjar fira eländet.....

Jag tror att Thailand inte kommer att finnas till annat än som en kinesisk provins om några decennier, och då får vi verkligen hoppas att vi alla är döda, och skall slippa uppleva det eländet.

Wangthong, hur man bedömer vad som är värdelöst, jo i min värld är det extremt enkelt. Har man inget 2:a-språk som är ett språk som binder samman landet ifråga med resten av VÄRLDEN, så är det värdelöst.... Att som schweizare lära sig 3 språk beror ju inte på att de är så himla utåtriktade och schyssta människor. Det beror helt enkelt på demografin och att där av hävd sedan tusentals år bor människor med rötter ifrån Frankrike, Italien och Tyskland....

legolas

Hmm, nu är vi inne på min käpphäst igen. Vi västerlänningar har en förmåga att tycka att allt vi gör är det enda rätta sättet att göra saker på. Varför kan det inte finnas andra bra sätt än "vårt" att leva på?

Vi har haft världsherrar i alla tider. Om vi tar Sverige som exempel så har vi inte varit sena att ta efter språk ock kultur, först fransmän och tyskar sedan engelsmän och amerikaner. Det har resulterat i att vi inte har mycket av vårt eget kvar, språket t ex är en mismatch av franska, tyska och engelska och har inte mycket av det fornnordiska kvar vilket t ex Island har. Är det bra eller dåligt? Ja, jag tycker ju inte att Sverige idag är kulturellt sämre än t ex Island. Men det är min åsikt.

Kineserna är helt klart våra nästa världsherrar, amerikanarna har kört sin ekonomi i botten och lånar nu pengar för att hålla sin tillväxt vid liv, det kommer inte att hålla så länge till. Kineserna är inte sena att erbjuda tjänster och produkter till världen till mycket bättre priser och villkor och dessutom är man en stor långivare till USA. Naturligtvis behöver Kineserna allierade och ser sig om i första hand i Asien efter nya partners precis som USA som vände sig till Europa när de skulle utveckla sin ekonomi.

Sverige är ingen amerikansk koloni och Thailand kommer inte att bli en kinesisk provins bara för att Kina blir dominerande i världsekonomin. Däremot har Thailand ett fantastiskt bra läge för att ta del av den Kinesisk / Asiatiska expansionen precis som Sverige red på den Engelsk / amerikanska expansionen under förra seklet.

Om detta scenariot blir fallet så kan man ju fundera på hur stor plats engelskan kommer att få i världsekonomin och hur nödvändigt det är för Thailand att lära sitt folk engelska. Kinesiska och engelska är idag ungefär lika stora språk där båda har över en miljard talare. Hur troligt är det att kineserna kommer att välja engelska när det tagit över världsekonomin?

Jag har hört att amerikaner och kineser får äga mark i Thailand. Stämmer det?

"mackes " sa:
Hmm, nu är vi inne på min käpphäst igen. Vi västerlänningar har en förmåga att tycka att allt vi gör är det enda rätta sättet att göra saker på. Varför kan det inte finnas andra bra sätt än "vårt" att leva på?

Vi har haft världsherrar i alla tider. Om vi tar Sverige som exempel så har vi inte varit sena att ta efter språk ock kultur, först fransmän och tyskar sedan engelsmän och amerikaner. Det har resulterat i att vi inte har mycket av vårt eget kvar, språket t ex är en mismatch av franska, tyska och engelska och har inte mycket av det fornnordiska kvar vilket t ex Island har. Är det bra eller dåligt? Ja, jag tycker ju inte att Sverige idag är kulturellt sämre än t ex Island. Men det är min åsikt.

Kineserna är helt klart våra nästa världsherrar, amerikanarna har kört sin ekonomi i botten och lånar nu pengar för att hålla sin tillväxt vid liv, det kommer inte att hålla så länge till. Kineserna är inte sena att erbjuda tjänster och produkter till världen till mycket bättre priser och villkor och dessutom är man en stor långivare till USA. Naturligtvis behöver Kineserna allierade och ser sig om i första hand i Asien efter nya partners precis som USA som vände sig till Europa när de skulle utveckla sin ekonomi.

Sverige är ingen amerikansk koloni och Thailand kommer inte att bli en kinesisk provins bara för att Kina blir dominerande i världsekonomin. Däremot har Thailand ett fantastiskt bra läge för att ta del av den Kinesisk / Asiatiska expansionen precis som Sverige red på den Engelsk / amerikanska expansionen under förra seklet.

Om detta scenariot blir fallet så kan man ju fundera på hur stor plats engelskan kommer att få i världsekonomin och hur nödvändigt det är för Thailand att lära sitt folk engelska. Kinesiska och engelska är idag ungefär lika stora språk där båda har över en miljard talare. Hur troligt är det att kineserna kommer att välja engelska när det tagit över världsekonomin?

hee..., mackes, detta har jag i otaliga inlägg i detta forum försökt att belysa utan framgång. Varje gång har jag fått på huvudet, juste denna del:

Mackes, jag har gett upp, jag har alltid också reagerat mot detta värsterländska superiortänkandet, man varje gång jag gör de thar jag "lyft korken på flaskan", säger de här i forumet.

Trist men sant???

Insayt

Finns 4 bokaffärer på Flygplatsen 2 innan incheckning (En på 2nd floor och en på 3rd eller 4th floor) och 2 efter incheckning med Eng böcker.
Bor man runt Pattaya ligger det en stor bokhandel i köpcentret Central med Engelska böcker, ligger 2 bokaffärer där en med Thai och en med Engelsk och Thai hade bra utbud.
Annars kan man ju alltid köpa sig en Tablet eller annan elektronisk bokläsare, laddar själv ner mina böcker till min Samsung galaxy note 10,1". Det går hur smidigt som helst att köpa böcker online och ladda ner, behöver man ingen sänglampa heller då skärmen lyser upp och lätt att läsa.

Vad jag førstod av Phontas inlægg det førsta om bøcker førsøkte han finna stællen att få tag på bøcker eller om han skulle behøva bestælla ifrån Sverige.
Men tack før tipset då vet jag vad jag kan finna bøcker skall bara finna en falang krog.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
63
Visningar
10 K
Anonymius
A
E
Svar