SV: Diskussionstråd om Thailändsk kultur samt hur vi faranger uppfattar densamma

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kultur hit och kultur dit. Det är bara ett fint ord som inte säger ett dugg. Man kan säga att allt är kultur eller att nästan inget egentligen är kultur, det beror helt på vilken agenda man har :p

Men jag tror nog han syftade mer på den svenska mentaliteten och sättet att leva i sverige. Alltså att dricka svart bryggkaffe trots värmen, sitta och gnälla på allt och alla och diskutera priset på öl i olika delar av Thailand jämfört med systembolaget hemma i kära Sverige :afro:
 
Fa...!
Nu fick du en karma till kompis..

Det är ju just detta det handlar om , jag gillar ju att äta Thaimat 99 dagar av hundra ,sen får jag krupp och åker till MC Donald i Khon Kaen ... Sen funkar det med glädje en längre period . Men det handlar ju om att jag väljer detta själv inte Thai och Thaikulturen .
Precis som du skriver , vill du leva som en Svenne ,gör då det bara man trivs .. Jag gillar ju rom och cola ,måste jag då bo på Jamaica eller .... 8)
 
"legolas " sa:
hahahaha, falskt tycker jag...... 2 av 3 anledningar till att flytta till Thailand handlar INTE
om kulturen utan om klimat och pengar..... så ytligt det kan bli då....falska förespeglingar...

Och sedan pratar man om att sudda ut den svenska kulturen..... jag för min del förstår inte alls dessa människor... Jag säger bara, va fan spelar det för roll om man vill ha kvar sina svenska kultur och bo i Thailand, va har det med saken att göra, löjligt.....

Flytta dit ni vill , ha det bra, det förtjänar ni, och lyssna inte på struntprat...

legolas

Ja du Legolas, du har en väldigt aggressiv ton i ditt svar. Är du verkligen så nöjd?

Du är representativ för många västerlänningar som bor i Thailand som förväntar sig att kunna leva ett "västerländskt" liv här. För 100 år sedan kallades det för kolonisation och är dessbättre utrotat idag. Thailand är ett av de få länder som klarat sig från den genom alla tider. Det är också därför man inte vill att utlänningar skall äga mark eller företag här. Thailand betyder ju "det fria landet", ett namn man tog så sent som under andra världskriget.

Jag tycker inte man skall "sudda ut" någon kultur, men det är ju just det du gör med Thailändsk kultur när du kommer hit och försöker leva svenskt. Om man vill det tycker jag att man skall stanna i Sverige. Du vet förmodligen hur vi svenskar reagerar på invandrare som inte vill ta "seden dit de kommer". Det är lika oförskämt som att inte följa värdens regler när man är gäst hos någon. Och du är och kommer alltid att vara en gäst här, glöm inte det!
Jag tycker liksom många Thailändare illa om västerländska kolonier, jag tycker att det är respektlöst!

Och till dig som inte tyckte det fina ordet "kultur" har någon innebörd, ett enklare ord är "levnadsmönster" och det har vi ju alla var vi än är. Det ser dessutom olika ut i olika delar av världen. Att komma och kräva att någon skall acceptera ett annat levnadsmänster än det förhärskande i deras land är inte speciellt ödmjukt.
 
"legolas " sa:
´Var och en lever som de vill, i vilket land som helst, och de lever efter vilken kultur och tradition de än föredrar.. ´

legolas


Nja, så lätt är det nog inte Legolas.

Det du skriver ovan är väl nästan anarki.

Vi är ju många svenskar som inte vill att denna frihet gäller tex
afrikaner eller muslimer som lever i Sverige.

Eller tror du även att svenska samhället skulle acceptera att thailändare som bor i Sverige, och kommer från en stad i Thailand där man dodar och äter hundar,
skulle fortsätta att doda och äta hundar i Sverige?
 
"legolas " sa:
Att dricka svenskt bryggkaffe trots värmen och gnälla och fisa och göra vad fan man vill är väl nästan upp till den som gör det eller......

1 Skåne + sill, gräddfil och gräslök, på kokt god thailändsk potatis....... plus 1 kall LEO med is i........ VADÅ???? jag har det ju bara bra.... :thumbsup: :thumbsup:

legolas
[/quote

Dina matvanor som inte påverkar andra kan du ju naturligtvis göra som du vill med. Jag talar om de vanor som påverkar människor runt omkring dig. Som att kräva att Thailändare talar och förstår engelska samtidigt som man vägrar att lära sig Thailändska eller att de skall erbjuda samma tjänster och produkter som vi är vana vid hemma. Och att vägra att ställa upp på ceremonier och andra gemensamma Thailändska aktiviteter som är obligatoriska i din hemby. Som t ex att ge munkarna mat på morgonen.
 
Ta seden dit man kommer. Anamma kulturen i det land man bor i. Kör moppe på fyllan!
 
Väldigt återkommande om Thailand och deras Engelska. Det är väldigt lätt att ta sig runt i Bangkok, Chiangmai och turistorterna med Eng bra mycket lättare än många av våra närmaste länder. Bara ta färjan till Kiel och gå av den så har du större problem att ta dig runt med Eng än i Bangkok och ju längre söderut i Europa du kommer ju svårare blir det. Kolla i Barcelona där fanns det inte ens Eng information på turistbyråerna bara spanska och katalanska eller vad Barcelonas andra språk heter. Kolla österöver så är den ännu värre kan inte jämföra dem med oss i norden som är väldigt bra på Engelska. Kolla på en karta med länder som har Eng som andra språk så ligger Thailand rätt högt och inom internationell affärsverksamhet är den nog hyfsat god. Att det talas dålig Eng i bondeområderna är väl inte så konstigt är ju lite isolerat men ta en tur bland jordbruksamhällena i mellan/södra/östra Europa och se hur bra den är. Thailändarnas Eng inom viktiga områden är nog godtagbar och dom är nog helt införstådda med hur vktig den är lika införstådd som en isaan bonde är i hur oviktig den är för han som alldrig tänkt lämna sitt bonde liv.
Helt fel tråd, vilka flera av inläggen här är ville bara svara angående Legolas kommentar om Eng.
 
Jag tycker vi avslutar tråden här så får den som känner för det starta nya i resp. ämne.
Jag fick i alla fall ett varmt om inte hett välkomnande. Tack för det.
 
Mackes ,

Återign lycka till i Thailand ,hoppas jag snart kommer loss efter husförsäljning ..Kanske vi ses nån gång ....
Ps Lego är en görgo kille ,stor i käften ,JA . Men genomsnäll och trevlig människa .. ::)
 
"legolas " sa:
Jonas, nationens framtid är dess barn och ungdom sägs det ju!!! jag vet faktiskt inte vilken kontakt du har med skolbarn, jag har en hel del kontakt både härhemma som via tutering engelska till dom själva, och också via polare och deras plastbarn och egna barn.

Kommer du till en skola vilken som helst här i Chaiyaphum som ju nästan är navet i Isaan som ju lär vara det fattigaste området i Thailand, så ser man MÄNGDER och horder av söta små ungdomar, som inget hellre vill än att utbilda sig och få bli polismän, doktorer, lärare och annat inom alla de yrken.

Dock har jag aldrig hittills efter 5 år träffat på en ungdom som säger att han lär för att bli bonde resterande tiden av sitt liv.... Men visst rekryteringen funkar fint till det yrket här också naturligtvis speciellt bland alla de pojkar som sover sig igenom den lilla tid de är i skolan.

men ta resten av ungarna, fina betyg och fina insatser i skolan. Men nu kommer det Jonas....Engelska språket anses vara en fullständigt onyttig kunskap som de aldrig kommer att få någon glädje av. De tar intryck snabbt våra ungar det vet du... Deras egna engelskalärare som ju oftast är thai själv, han är fullständigt oduglig i engelska språket, men ler ändå och tjänar kanske 20-30.000 baht i månaden på att kunna noll och ingenting i engelska.... Jättefin pekpinne för ungarna hur viktig engelskan är för dom.

hela kulturen i Thailand skriker ju ut att falang inte har nåt att lära thai, ingenting.... Tvärtom försök att lära dom nåt och de slår bakut....Ditt snack om att Thailand är så bra på engelska är skrämmande Jonas, Javisst den är jättebra på de största turistställena, men enbart bland de som har direktkontakt med falangerna, men så fort som du pratade med folk BÅDE i Phuket som i Khao Lak, så ser man exkat samma tendenser, de kan inte prata engelska, några stapplande ord här och där, och sedan skyfflas det under mattan.

Din uppfattning av Europa är i mitt tycke också lite stelt... jag känner att engelska språket är väldigt bra utspritt i Europa, och om det är nåt kasst i just Barcelona, vet jag inget om. men jag själva har varit i länder som Tyskland, Belgien, Holland och till och med ett sådant skitspråkland som Frankrike börjar nu pyttelite grand visa upp engelskakunskaper... Öststaterna javisst, det vet vi alla, de är kassa överlag.

Till sist... Thailand anses bland de absolut flesta som rest runt här i Asien som det absolut sämsta land härborta, Alla de andra länderna pratar överlägset bättre engelska..... Malaysia, Vietnam, Kambodja ja t.om ett sådant urfattigt land som Laos hyser en vilja att lära sig, och inte stänga sig inne......

Det är ruggigt vad olika vi ser och hur vi uppfattar detta Jonas.... ruggigt!!!

legolas

Se där ja, ett inlägg som vi är rörande eniga om Legolas!!!
Orsaken kanske kan sökas i mina tidigare inlägg om kolonisation.

Jonas, du får nog höja blicken lite...
 
Jag skrev att den var i många fall bättre än i våra grannländer och jag har bilat runt i Europa och den varierar men förutom i turistorterna är den undermålig och många ställen sämre än i dom områdena jag skrev om i Thailand. Visst Eng norr om Bangkok är obefintlig men Jag skrev aldrig att gemene Thailändarna var bra på Eng jag skrev att inom dom viktiga områdena var den godtagbar.
Sen vet jag inte om dom som säger att Thailand är sämst på Eng i Asien har varit i deras motsvarighet till isaan eller varit på turistorter i dessa asiatiska länder och tyckte dom var så bra på Eng.
Jag har varit i Japan Eng är obefintlig även i storstäder inte som på film, och extremt rasitiskt får leta efter restaurang där dom släpper in dig som vit. Jag har varit i Korea Eng dålig men går att ta sig runt, jag har varit i alla världsdelar utan en och Eng utbredning bland gemene man är mycket lägre än den du verkar tro enligt vad jag erfarit men kanske mött fel folk. Mycket lättare att ta sig runt i Thailand med Eng än syd och mellan Amerika.
Och vad gäller skolan det finns bra och dåliga skolor och verkar som isaan har dom sämsta har själv ingen erfarenhet av ditt område men verkar ligga en del efter resten av landet när man läser vad du skriver.
 
Ja jag skrev att den var obefintlig norr om Bangkok men jag syftade mest på skolan i sig inte bara Eng när jag skrev om isaan skolorna . Den uppfattning jag får när jag läser vad du skriver, finns sån varierande klass på skolor här verkar inte finnas en nationell standard.
 
Som exempel på variation en av ungarna i huset går i statlig skola 7 år dem eng läxor han får är i klass med våra när vi börjar läsa Eng, styvdottern 11år går på stor privat skola och Eng läxan består av att översätta en mening skriven så här pointatapen.
 
Jag startar en ny tråd om detta med Thaikultur och tillex deras katatrofdåliga Engelska

Detta är FEL tråd för denna diskussion

Mvh Moderatoraspiranten ;D ;D
 
I stället för tt göra " Berra" förbannad så kan vi väl tjöta lite om detta stora ämne här i en tråd för detta .. Hur Jonas kan säga att Engelskan i Thai är acceptabel fattar inte jag ,den är rent katastrofalt dålig ,som Lego säger ,inte ens Engelskläraren talar Engelska .....
Vår närmaste granne är Engelsklärare ,de första året började jag morgonen med .
God Morning , nice weathet today , han såg ut som ett ufo :D
Thai säger ju aldrig god morgon kom jag sen på mig själv ,eller kanske kan han inte tala Englska ;D Nu vet jag att det är Thai som gäller , ibland pratar jag Engelska sen Finska och Tyska sen avslutar jag på Thai , han skrattar så han kiknar ,gubben har humor ;D
 
Men läs vad jag skriver att inom dom viktiga affärsområderna är den ok alltså inom det som har med internationell handel att göra, jag skriver att den är bättre än i många andra länder i dom områden jag nämde, jag skriver att norr om Bangkok är den obefintlig jag skriver inte att eng i Thailand är acceptabel.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
63
Visningar
10 K
Anonymius
A
E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H
Svar
20
Visningar
3 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp