Bilar & Motorcyklar & andra motorfordon i Thailand

Det beror som sagt var på var man bor, 3 månader säger lagen och det är ju så länge ett turistvisa gäller så åker du ut och in igen blir det ju en ny period.

Med non-imm Visa och stay extension så är det nog läge för körkort. Här i byn är det knappt någon som har körkort, varken för MC eller bil.

Relativt enkelt att ta KK men lite olika på oika distrikt. På en del ställen kan du "köpa" ett på andra ställen är de stenhårda. Läkarintyg, boendeintyg, pass och ditt Svenska kk så omvandlas det till ett thailändskt utan uppkörning eller prov, dock syntest och reaktionstest. Thailand har två olika kk för bil och MC,Du söker och betalar båda identiskt. MC-kortet får inte vara mer än 5 år om du skall slippa uppkörning och prov.

Första gången får du ett 1-års temporärt, andra gången ett 5-års om du inte åkt fast.

"mackes " sa:
Det beror som sagt var på var man bor, 3 månader säger lagen och det är ju så länge ett turistvisa gäller så åker du ut och in igen blir det ju en ny period.

Med non-imm Visa och stay extension så är det nog läge för körkort. Här i byn är det knappt någon som har körkort, varken för MC eller bil.

Relativt enkelt att ta KK men lite olika på oika distrikt. På en del ställen kan du "köpa" ett på andra ställen är de stenhårda. Läkarintyg, boendeintyg, pass och ditt Svenska kk så omvandlas det till ett thailändskt utan uppkörning eller prov, dock syntest och reaktionstest. Thailand har två olika kk för bil och MC,Du söker och betalar båda identiskt. MC-kortet får inte heller vara mer än 5 år om du skall slippa uppkörning och prov.
Vad skulle hända om man "övertalade" någon beslutsfattare att utfärda ett körkort även om man inte har rätt till ett sådant? Vilka konsekvenser skulle det få och hur skulle det uppdagas vid en trafikkontroll?

"Sir One " sa:
Vad skulle hända om man "övertalade" någon beslutsfattare att utfärda ett körkort även om man inte har rätt till ett sådant? Vilka konsekvenser skulle det få och hur skulle det uppdagas vid en trafikkontroll?
Det fall jag hörde talas om var ett litet kontor utanför Chiang Mai som var officiell KK-utfärdare men som såg mellan fingrarna med kravlistan mot en rimlig ersättning. Tror inte det kan uppdagas när du väl fått det, det finns ju inga bevis och inga vittnen mer än dig själv. ::)

Tycker det verkar vara dyrt och krångligt att skaffa 1-årigt IKK i sverige. Så frågan är om det är värt det om man vill bila runt lite i thai kortare tid än 3 månader.

Om det inte går skaffa i thai?

"nakonsawan " sa:
Tycker det verkar vara dyrt och krångligt att skaffa 1-årigt IKK i sverige. Så frågan är om det är värt det om man vill bila runt lite i thai kortare tid än 3 månader.

Om det inte går skaffa i thai?

Du kommer långt med ett svenskt körkort, jag hade internationellt i början men behövde aldrig visa det, polisen tittade på det svenska och konstaterade att de inte förstod något men det ser ju imponerande ut. I värsta fall så blir det ett bidrag till kaffekassan.

"mackes " sa:
Du kommer långt med ett svenskt körkort, jag hade internationellt i början men behövde aldrig visa det, polisen tittade på det svenska och konstaterade att de inte förstod något men det ser ju imponerande ut. I värsta fall så blir det ett bidrag till kaffekassan.
vad händer med försäkringar om man blir inblandad i en olycka och har ett kk som man fått på omvägar eller om man bara har ett svenskt kk?

"Sir One " sa:
vad händer med försäkringar om man blir inblandad i en olycka och har ett kk som man fått på omvägar eller om man bara har ett svenskt kk?

Du är bra på retoriska frågor :)

Försäkringsbolaget betalar inget om de får nys om lagbrott och de kollar kk innan de betalar.

Å andra sidan är försäkringen på hyrda grejor ofta mer än bristfällig, den finns definitivt anledning att kolla.

Men som Berra skriver, enkelt att få internationellt kk i Sverige. Tänk på att du måste ha med MC behörighet om det skall gälla för MC i Thailand

"mackes " sa:
Du är bra på retoriska frågor :)

Försäkringsbolaget betalar inget om de får nys om lagbrott och de kollar kk innan de betalar.

Å andra sidan är försäkringen på hyrda grejor ofta mer än bristfällig, den finns definitivt anledning att kolla.

Men som Berra skriver, enkelt att få internationellt kk i Sverige. Tänk på att du måste ha med MC behörighet om det skall gälla för MC i Thailand
mc-kort? det har jag blivit av med, 1969.... Har bara för bil i dag :(

"legolas " sa:
mackes , jag misstänker att Sir One som varande svensk och boende i Sverige på besök nere i Thailand undrar hur läget är. Det svarade jag på i alla fall....

Du svarade mer på saker som att hyra bilar härnere ETC....... jag tror att de flesta människor har försäkringar i svenska försäkringsbolag, och det är DÄR som problemet ligger om det händer nåt....

legolas

Jag förstår inte riktigt, kan någon klargöra?
Tror inte att svnska försäkringsbolag är så annorlunda när det gäller att slippa betala...

"mackes " sa:
Jag förstår inte riktigt, kan någon klargöra?
Tror inte att svnska försäkringsbolag är så annorlunda när det gäller att slippa betala...

Hej Mackes och ni andra.
Detta med att köra motorfordon i Thai så gäller följande:::::
För att framföra motorfordon i Thai så skall man för detta fordon ha GILTIGT intkk eller gällande Thaikk utfärdat för det fordon som man framför.
Int KK finns det flera motororg. I Swe som utfärdar. Det står på kortet att det skall vara giltigt 1 år.Annars gäller det inte i Thai.
Men detta kort kan bara brukas i Thai Max under en tid av 90 dagar per utfärdande år enligt Thai lag. Det är försäkringsbolagen STENHÅRDA på, inget giltigt KK ingen ersättning. Man kan INTE resa ut och tro att man har ytterligare 90 dag, dom kollar ditt pass och ser hur många dagar du totalt vistats i Tahi innan olyckan skadde.

Hur skaffar jag Thai KK ???
Enklast är med ditt Swe kk samt ett int. kk i handen.
Du tar med dig ett intyg från I-M i Thai 350 tbh/ st.
Läkarintyg 50 tbh. kollar att du kan se färger och blodtryck.
2 St foton per kk.
Kopia på hyreskontrakt eller husbok, eller adress som du bor på, inte så viktigt, bara det är samma som du uppgav på I-M.
Du visar dessa handlingar på Traffic offic, och får där göra en reaktionstest och kolla färgseendet, ibland kan detta ha lokala avvikelser.
Har du bara Swe kk på bil, så är det bara att säga att du även vill ha KK för Mc, samtidigt, då får du troligen ävan göra ett enkelt körprov, har du ingen Motorbike på plats så fråga någon annan om du kan låna deras, ge dem 100 tbh. KK för Motorbike och Tung Mc är samma i Thai.
När dina KK utfärdas:::::
Så kommer du att få ett kk för bil ett för Mc båda är blå giltigt 1 år.
Om du har uppehållstillstånd, som sträcker sig över 1 år tex O eller O-A samt liknande, så kommer du då du förnyar ditt Thai kk nästa gång, att tilldelas 1 Kk som gäller 5 år + tiden fram till din nästkommande förelsedag.
Har du ett uppehållstillstånd som är kortare an 12 mån så tilldelas du ett KK som gäller 1 År. Thai KK har även ditt Swe passnummer instämplat på ditt ThaiKK. Körkortet ger dig även samma taxa på biljetten, om du besöker parker eller andra inrättningar där många gånger Falangen betalar 400 tbh thai 40 i entreavgift.
Hoppas detta skall var ganska så utfylligt svar, ge KARMA, om inte fråga igen.

Försäkringar:::
Det finns i Thai en mycket bra försäkring som skyddar 3: e part, har en sådan om jag skulle klanta mig, kostar 1600 TBh / år rabatt efter 1 år skadefritt.
Inga försäkringar gäller utan GILTIGT KK.
Det är INTE farten som dödar, många i trafiken, det är OMDÖMMET:

"Långeman " sa:
Hej Mackes och ni andra.
Detta med att köra motorfordon i Thai så gäller följande:::::
För att framföra motorfordon i Thai så skall man för detta fordon ha GILTIGT intkk eller gällande Thaikk utfärdat för det fordon som man framför.
Int KK finns det flera motororg. I Swe som utfärdar. Det står på kortet att det skall vara giltigt 1 år.Annars gäller det inte i Thai.
Men detta kort kan bara brukas i Thai Max under en tid av 90 dagar per utfärdande år enligt Thai lag. Det är försäkringsbolagen STENHÅRDA på, inget giltigt KK ingen ersättning. Man kan INTE resa ut och tro att man har ytterligare 90 dag, dom kollar ditt pass och ser hur många dagar du totalt vistats i Tahi innan olyckan skadde.

Hur skaffar jag Thai KK ???
Enklast är med ditt Swe kk samt ett int. kk i handen.
Du tar med dig ett intyg från I-M i Thai 350 tbh/ st.
Läkarintyg 50 tbh. kollar att du kan se färger och blodtryck.
2 St foton per kk.
Kopia på hyreskontrakt eller husbok, eller adress som du bor på, inte så viktigt, bara det är samma som du uppgav på I-M.
Du visar dessa handlingar på Traffic offic, och får där göra en reaktionstest och kolla färgseendet, ibland kan detta ha lokala avvikelser.
Har du bara Swe kk på bil, så är det bara att säga att du även vill ha KK för Mc, samtidigt, då får du troligen ävan göra ett enkelt körprov, har du ingen Motorbike på plats så fråga någon annan om du kan låna deras, ge dem 100 tbh. KK för Motorbike och Tung Mc är samma i Thai.
När dina KK utfärdas:::::
Så kommer du att få ett kk för bil ett för Mc båda är blått giltigt 1 år.
Om du har uppehållstillstånd, som sträcker sig över 1 år tex O eller O-A samt liknande, så kommer du då du förnyar ditt Thai kk nästa gång, att tilldelas 1 Kk som gäller 5 år + tiden fram till din nästkommande förelsedag.
Har du ett uppehållstillstånd som är kortare an 12 mån så tilldelas du ett KK som gäller 1 År. Thai KK har även ditt Swe passnummer instämplat på ditt ThaiKK. Körkortet ger dig även samma taxa på biljetten, om du besöker parker eller andra inrättningar där många gånger Falangen betalar 400 tbh thai 40 i entreavgift.
Hoppas detta skall var ganska så utfylligt svar, ge KARMA, om inte fråga igen.

Försäkringar:::
Det finns i Thai en mycket bra försäkring som skyddar 3: e part, har en sådan om jag skulle klanta mig, kostar 1600 TBh / år rabatt efter 1 år skadefritt.
Inga försäkringar gäller utan GILTIGT KK.
Det är INTE farten som dödar, många i trafiken, det är OMDÖMMET:
Tack Långeman. Du har förtjänat en karma

Finns det något motorfordon i Thailand man kan köra lagligt på om man ej har körkort i Sverige.

"mrputte " sa:
Finns det något motorfordon i Thailand man kan köra lagligt på om man ej har körkort i Sverige.

Man måste inte ha KK i Swe för att få KK i Thai, det är enkelt att ta nästan döva och blind godkänns ibland med. Det ser man ofta i trafiken ;D ;D ;D ;D ;D

så med andra ord, kan jag gå in och fixa ett thaikörkort utan problem menar du

"mrputte " sa:
så med andra ord, kan jag gå in och fixa ett thaikörkort utan problem menar du

Svaret är JA! ;D
Har du iget KK idag för Swe ?
Du får naturligtvis göra samma prov som Thai, det finns frågor på en dator,(finns på Eng.) som du skall klara 24 av 30 om jag minns rätt, sedan ett enkelt körprov,samt ett par små tester.
Samma handlingar som nämns ovan, utom ditt Swe kk
Hoppas jag var tydlig nog :D :D :D

"legolas " sa:
Låter inte alls troligt?? Du menar ju Putte att du skall då dit, sätta dig och inte göra ett skit, och sedan ha ett körkort i handen. Vad som gör detta så extremt svårt är att du måste läsa teorin först, och sedan även ta de praktiska lektionerna utan att fallera i någon av dom. SEN kan du säkert få ett körkort.... Men ojsan vilken lång väg det vore för oss falanger att försöka det...Men det vet kanske Långeman, jättebra berättat om körkortet Lången, karma ifrån mig också.

Dock så är du väldigt "frigid" och "stel" i ditt berättande om nyttjandet av körkortet. man skall vara HÖGST UPPMÄRKSAM på att det är extremt olika krav som ställes på de olika "traffic office" i Thailand.

Det Långeman berättar om, är en värld som är ytterligt annorlunda än den värld som Chaiyaphum-office (Isaan) tillhandahåller och erbjuder sina falanger.

Vill bara nämna det så ni som tänker på körkort inte tror att man bara kan ta Långemans exempel som ett definitivt besked om hur det fungerar i praktiken.

Jag kan nämna (igen), att har jag körkortet i hand, så innebär det icke alls häruppe i Isaan att jag får lägre priser, här ligger inträden till parker på 40 baht för thai och för oss 200 baht, skall du ha in bilen också så kostar det för dig som förare 400 baht.

Nere i Pattaya (som kanske Långeman bor, vet ej, där kostar ju inträdet direkt 400 baht för falang och 40 baht för thai sist jag var där... Och där så respekterade dom faktiskt mig när jag visade upp mitt thai-körkort och jag gick in för samma pris som thaiarna som var med..

Vi anskaffandet av thaikörkort i Isaan (Chaiyaphum) så krävs det dokumentmässigt:

- Ditt svenska körkort och pass översatt till Thailandska (INGET Intl. körkort alls...)
- läkarintyg här kostar det 20 baht utan att ens träffa läkaren
- Immigration här i Isaan sysslar icke alls med intyg om adresser som du
Långeman syftar på, de har slutat med det för runt 4 år sedan, jag talar
om Khon Kaen nu...
- Kopia på Tabien Baan (gula husboken)
- passfoton ett par stycken
- I Chaiyaphum så kollade de enbart färgseendet - INGET ANNAT ALLS
- Vill jag handla ett, så utfärdar de körkort för Moped också samtidigt, men
inga praktiska prov överhuvudtaget och inga teoretiska heller här i Chaiyaphum.

Lycka till..

legolas

Legols !
Tur för dig att du bor där du bor, allt verkar lättare där än i södra Thai. Men utvecklingen kommer snart i fatt er där med. ;D ;D ;D
Om du tycker att jag är stel, så beror det på att jag har fortfarande potensen kvar, om du träffar mig, så skall jag dra några historier för dig, så du storknar, sådana som inte finns på Swe baksida ;D ;D ;D ;D ;D
Husbok eller papper från I-M krävs. Det är kanske lättare med ett int kk då det är översatt än att skaffa översättning på ett Swe KK i Thai, för på engl. skall det framgå vad du har.
Förstår att i din hemort så är man nog inte så noga med, om det tar 2 sek eller 2 min på reaktionstiden. ;) ;) ;)
Men som du skrev så är det deffenetivt stora avvikelser för proven, i dom olika orter vi talar om.
Det går i Chomburi, att få Thai kk oavsett vilket visa (uppehållstillstånd) du har.Så skulle ni bli nekad i annan provins så hänvisa till chonburi att där får man Thai kk.
I Kho yai nationalperk tex som ligger utanför Korat har jag varit 2 ggr inget problem med lägre avgift, samma på Koh Samet med flera andra ställen, tror jag aldrig blivit nekad rabatten.
Hej då ! Måste dekl.nu

Tillbaka
Topp