Bilar & Motorcyklar & andra motorfordon i Thailand

Det som Legolas beskriver gällde även mig , dessutom måste du ett Non immigr O visa eller OA .. annars inget kort ... men Thai köper sina kort för tusen THBT . Då för MC inte bil som dom är mycket hårdare på ....

"Långeman " sa:
Svaret är JA! ;D
Har du iget KK idag för Swe ?
Du får naturligtvis göra samma prov som Thai, det finns frågor på en dator,(finns på Eng.) som du skall klara 24 av 30 om jag minns rätt, sedan ett enkelt körprov,samt ett par små tester.
Samma handlingar som nämns ovan, utom ditt Swe kk
Hoppas jag var tydlig nog :D :D :D
Jag har blivit informerad på Traffic office här i Phuket att man kan inte få nytt körkort om man är över 60 år, om man inte har körkort tidigare. :thumbsdown:

"Phonta " sa:
Det som Legolas beskriver gällde även mig , dessutom måste du ett Non immigr O visa eller OA .. annars inget kort ... men Thai köper sina kort för tusen THBT . Då för MC inte bil som dom är mycket hårdare på ....

Hej och Goooood morgon.
Du som vet var jag bor, känner säkert till att jag hjälpte en ej nämnd persom, att få Thai Kk både på bil och Mc han hade vid ansökningstillfället visa för 2 mån.
Dock hade han Int KK för bil.
Så ni som blir nekade i Isan, hänvisa till andra reg, som Phuket och Pattaya där dom är lite vana med falanger, att där får alla som vill ha Thaikk ett utan problem.Kom ihåg att alla första året bara får på 1 år, vid förlängning så erfordras överallt O-A eller O visa tex för att erhålla 5 års förlängning.
Här i denna region behöver man inte "köpa" sina kort här betalar man ord. pris.
Flyget går väl i dag ??

Stämmer bra , idag går flyget , om en timme lämnar vi hotellet för taxifärd till Arlanda ...

För mig med non immigrant o visa samt Svenskt körkort var det inget problem med
körkort för mig ... ;D ;D

Tack Långeman för din bra beskrivning av Thai KK, du får en karma från mig också!

Angående internationellt KK så har jag blivit stoppad av polisen en gång, han ville se körkortet, så snart han såg att det inte var Thai KK ville han se int. KK. Han kunde ingen engelska så min fru översatte. Då int. KK inte hade översättning till Thail så bläddare han bara genom det, han förstod ju inget av detta. Sen var det bara att åka efter lite frågor vart vi åkte från, vart vi skulle och påtalat att jag inte skulle köra i högerkörfältet hela tiden utan när omkörningarna är klar så gå tillbaks till vänster ... jojo varför ligga med motorbike tänkte jag ...

Nu förtiden är det ju int. KK även på thai så nu blir väl poliserna glada :)

Så ett int KK ska man nog ha om man inte har thai KK, speciellt om det händer något som påpekats ovan!

"legolas " sa:
mackes , jag misstänker att Sir One som varande svensk och boende i Sverige på besök nere i Thailand undrar hur läget är. Det svarade jag på i alla fall....

Du svarade mer på saker som att hyra bilar härnere ETC....... jag tror att de flesta människor har försäkringar i svenska försäkringsbolag, och det är DÄR som problemet ligger om det händer nåt....

legolas
Det samma med Thaiförsäkringar, har du int KK och Thaiförsäkring så vill dom räkna dina dagar i passet. Man passerar snabbt 90 dagar och har då alltså inget giltigt KK för att framföra fordon i Thai.

Jag behöver inte bry mig om det där med körkort :) :) :)
Min ev. tillkommande har redan körkort, hon kommer att få köra mig om vi behöver åka iväg någonstans. Men eftersom jag har en säker inkomst varje månad så finns det ju taxi att åka med. Varför köra själv om någon annan kan köra åt en.
Om man betalar någon för att köra så blir det lite som hjälp till självhjälp. Det är väl bättre att dom som inga pengar har får jobba för att få pengar. En del av er här tycker ju att man bara ska ge bort pengar till nån som inte vill jobba för dom.

"SLU. " sa:
Min ev. tillkommande har redan körkort, hon kommer att få köra mig om vi behöver åka iväg någonstans. Men eftersom jag har en säker inkomst varje månad så finns det ju taxi att åka med. Varför köra själv om någon annan kan köra åt en.
Om man betalar någon för att köra så blir det lite som hjälp till självhjälp. Det är väl bättre att dom som inga pengar har får jobba för att få pengar. En del av er här tycker ju att man bara ska ge bort pengar till nån som inte vill jobba för dom.
varför inte anställa en snygg städerska med körkort? ;)

"Sir One " sa:
varför inte anställa en snygg städerska med körkort? ;)

Well :) :) :)
Bra förslag. En städerska med körkort. En fru som tar hand om barnet. Vad mer behöver man när man väl är på plats?

såna uttalanden får man en karma för samt även en stor tub Svensk majonäs med
tillhörande Blå Bands kantarellsås i pulverform.
Detta pris utges vid tillfälle ......när allt lugnat ner sig lite här i Ban-koo

"SLU. " sa:

Kan man inte själv förflytta sig så är man helt handikappad.......men det kanske inte är lätt att veta.

Jag har kollat lite på detta med bensin i thailand , klart framgår trots att många inte vill "köpa" det att gummitätningar samt oringar mm inte mår bra av gasohol , det finns ju även ren fin bensin utan inblandning , den gula pumpen som finns poå en del ställen , har själv en ca 10 km från mig .. denna köper jag alltid ur då jag inte vill chansa med denna gasohol, har snackat med flera Mekaniker i Thai om detta , visst säger de , du kan köra på gasohol men det är inte så bra , den rena "bensinen" är bättre .......

sjaälv har jag nu tre st hojar , i alla fall om en vecka , en 125a samt min Shadow 750 , har även bestämt mig för en 1800 cc Honda , en riktigt fin maskin .. Shadowen är ju på 750 cc vilket räcker gott för Thailand ... men ,men ....kunde inte låta bli .. En grymt trevlig landsvägsmaskin , efterssom jag inte har bil så tycker jag att det kunde passa ,, kommer inte heller att köpa bil ;D älskar ju att köra hoj

Får man fråga vad en sån hoj kostar alltså 1800 cc Honda? Hur gammal och hr långt har den gått?

"Phonta " sa:
Jag har kollat lite på detta med bensin i thailand , klart framgår trots att många inte vill "köpa" det att gummitätningar samt oringar mm inte mår bra av gasohol , det finns ju även ren fin bensin utan inblandning , den gula pumpen som finns poå en del ställen , har själv en ca 10 km från mig .. denna köper jag alltid ur då jag inte vill chansa med denna gasohol, har snackat med flera Mekaniker i Thai om detta , visst säger de , du kan köra på gasohol men det är inte så bra , den rena "bensinen" är bättre .......

Så är det, gasohol är inte bra för prestandan och materielet om inte motorn är gjord för att klara det. Jag har redan efter ett år tvingats byta alla bensinslangar på min Lifan, den vill ju ha 95 och det finns numera bara Gasohol. 91 kommer också att ersättas helt under detta året. :thumbsdown:

Hittade en bra artikel på BKK riders: http://www.bkkriders.com/gasohol.html

Alla slangar bytta på min me gjordes efter ett halv år djävla skit soppa dom använder

"Janne " sa:
Får man fråga vad en sån hoj kostar alltså 1800 cc Honda? Hur gammal och hr långt har den gått?

;D Nja , inget som jag vill skriva om på forumet , inte heller via PM men tittar du på
Bath& Sold så kan du hitta nån runt 400000thbt om du har tur ..

Då skall det vara en 05alt 06 anser jag ,, en grym maskin som slår allt i serietillverkat , 163 nm och 97hk ger tillsammans en monster på landsvägen .. just
vridet är häftigt ........ En fin cycel jag skall lägga mycket kärlek på .... ;D

"Phonta " sa:
;D Nja , inget som jag vill skriva om på forumet , inte heller via PM men tittar du på
Bath& Sold så kan du hitta nån runt 400000thbt om du har tur ..

Då skall det vara en 05alt 06 anser jag ,, en grym maskin som slår allt i serietillverkat , 163 nm och 97hk ger tillsammans en monster på landsvägen .. just
vridet är häftigt ........ En fin cycel jag skall lägga mycket kärlek på .... ;D

Lycka Till ,med din "Nya Mia noi"

Tillbaka
Topp