Bilar & Motorcyklar & andra motorfordon i Thailand

 
Jag har säkert blivit stoppad minst 20-25 gånger genom åren i Koh Samui,Phuket,Pattaya,Bangkok,Surin,HuaHin och aldrig har någon frågat efter ett internationellt KK
 
"Caveman™ " sa:
Jag har säkert blivit stoppad minst 20-25 gånger genom åren i Koh Samui,Phuket,Pattaya,Bangkok,Surin,HuaHin och aldrig har någon frågat efter ett internationellt KK


Samma här, blivit stoppad en massa gånger utan fråga efter internationelltKK eller Thai KK.
MEN sist jag var hemma så hände det två saker, dels så blev jag stoppad och fick blåsa, och dels så frågade de vid ett annat tillfälle efter Thai eller internationellt KK, jag brukar alltid visa mitt svenska vid kontroller, men en gång nu så hände det att de ratade det...men som tur är så har jag också ett(två) "kalle anka körkort" / Thaikörkort :)
 
Köra båge i Thailand och råka ut för en olycka är lika vanligt som att knäcka ägg i en stekpanna.
Dessutom ser det lika dant ut. Good luck, jag kommer att sakna er.
 
Nästan så att man blir förbannad på såna inlägg som just handlar om detta med bågar ,, me inte lönt , lika dumt som att försöka övetyga min bäste vän att han kan komma hit ner trots att han säger att det är farligt att flyga . han förstår heller inte bättre , precis som du "Sir One" Av en "SIR" som du bör vara adlig och blåblodig kanske man inte kan förvänta sig bättre nivå på slutsatsförmågan :D
 
"Phonta " sa:
Nästan så att man blir [¤#@@¤%] på såna inlägg som just handlar om detta med bågar ,, me inte lönt , lika dumt som att försöka övetyga min bäste vän att han kan komma hit ner trots att han säger att det är farligt att flyga . han förstår heller inte bättre , precis som du "Sir One" Av en "SIR" som du bör vara adlig och blåblodig kanske man inte kan förvänta sig bättre nivå på slutsatsförmågan :D
he he he. Jag har kört båge och vet farligheterna. Jag känner ochså hur underbart det kan vara att göra det. Men, ingen kan underskatta hur fariligt det kan vara och, detta har inget att göra med hur duktig man själv är. Faran liggeri thai.. Dom är fan ta mig sinnessjuka hela bunten på vägarna.
 
"Sir One " sa:
he he he. Jag har kört båge och vet farligheterna. Jag känner ochså hur underbart det kan vara att göra det. Men, ingen kan underskatta hur fariligt det kan vara och, detta har inget att göra med hur duktig man själv är. Faran liggeri thai.. Dom är fan ta mig sinnessjuka hela bunten på vägarna.

Bäste Mr Sir One !
Håller med Pontha, om att ditt inlägg var skrivet med okunskap, och utan hänsyn till andra människor.
I Thai så respekteras en "Big Bike" på ett helt annat sätt än tex. i Swe. I Thai så är man medveten om att dom finns hela tiden,och behandlas med respekt, av andra trafikanter.
I gamla Swe, när våren kommer och det börjar bli dags för att rida sin Big Bike .
Men då bilisterna har glömt bort dessa trafikanter, det var ju i fjol inte i år, som dom åker på vägarna. Man ser bara vad man vill se, och i detta fall bara andra bilar, en bike exieterar inte i en bilförares hjärna. Vilket innebär att det per kapita är många fler olyckor i Swe, jämnfört med Thai. Det har väl redan i år dött uppemot 10 st i Swe pga. bilister som inget ser.
Det är nästan uteslutande små bike som drabbas av olyckor i Thai, det kan jag instämma i.
Exempel: jag körde på motorvägen i 100 km / t och blev omkörd av en Motorbike, ville kolla hur fort denna gick, den toppade lätt 140 km/t Vansinnigt med den ringa vikten.
Äker man Big Bike i Thai så skall man hålla sig borta från det vänstra körfältet, där är inget bra att åka, för där vistas dom som kör Motorbike.
Folket i Thai, visar synnerligen respekt och hänsyn, till oss som åker "BIG BIKE"
 
"Caveman™ " sa:
Jag har säkert blivit stoppad minst 20-25 gånger genom åren i Koh Samui,Phuket,Pattaya,Bangkok,Surin,HuaHin och aldrig har någon frågat efter ett internationellt KK

Hej!
Som jag skrivit längre upp i denna tråd så är POLISEN inte problemet, det är försäkringsbolagen, inget godk. KK ingen ersättning. Som Falang anses du alltid som skyldig, även om du kommer 5 min efter att olyckan har skett, den som har pengar, och finns på plats betalar för alla , Thailogik.
Int.KK är giltigt under 1 år, men får bara utnyttjas under 90 DAGAR i Thai per kaländerår. Försäkringasbolagen räknar dina dagar i ditt pass.
Visa run ger ej nya dagr på Int. KK.
Man kan få Thai KK på alla typer av uppehållstillstånd, dock bara för 1 år i taget, om du har 1 årigt Uppehållstillstånd, då förlängs det med 5 år.
Medtag Int KK , mm SE mitt inlägg ovan.Kostar under 500 Tbh.
 
"Långeman " sa:
Bäste Mr Sir One !
Håller med Pontha, om att ditt inlägg var skrivet med okunskap, och utan hänsyn till andra människor.
I Thai så respekteras en "Big Bike" på ett helt annat sätt än tex. i Swe. I Thai så är man medveten om att dom finns hela tiden,och behandlas med respekt, av andra trafikanter.
I gamla Swe, när våren kommer och det börjar bli dags för att rida sin Big Bike .
Men då bilisterna har glömt bort dessa trafikanter, det var ju i fjol inte i år, som dom åker på vägarna. Man ser bara vad man vill se, och i detta fall bara andra bilar, en bike exieterar inte i en bilförares hjärna. Vilket innebär att det per kapita är många fler olyckor i Swe, jämnfört med Thai. Det har väl redan i år dött uppemot 10 st i Swe pga. bilister som inget ser.
Det är nästan uteslutande små bike som drabbas av olyckor i Thai, det kan jag instämma i.
Exempel: jag körde på motorvägen i 100 km / t och blev omkörd av en Motorbike, ville kolla hur fort denna gick, den toppade lätt 140 km/t Vansinnigt med den ringa vikten.
Äker man Big Bike i Thai så skall man hålla sig borta från det vänstra körfältet, där är inget bra att åka, för där vistas dom som kör Motorbike.
Folket i Thai, visar synnerligen respekt och hänsyn, till oss som åker "BIG BIKE"

Det var ett våldsamt generaliserande!

I Thai så respekteras en "Big Bike". Nej inte alls, de behandlas ofta lika illa eller sämre än små motorcyklar i trafiken även om Thai tycker att de är häftiga.

I Thai så är man medveten om att dom finns hela tiden. Det har att köra med Thailändsk trafikkultur som är kaotisk jämfört med den svenska eftersom det finns så många MC och det är vanligt att man tar möjligheter som dyker upp i trafiken. Man måste som bilförare vara väldigt uppmärksam om vad som finns och händer på vägen och det är de flesta thai.

en bike exieterar inte i en bilförares hjärna i Sverige. Det beror helt av det låga antalet MC och bristen på uppmärksamhet i trafiken i Sverige, svenskar har inte koll på trafiken på samma sätt som i Thailand, det är för välordnat.

Det är nästan uteslutande små bike som drabbas av olyckor i Thai Det vore väl konstigt annars med över 2 miljoner motorcyklar i Thailand varav under procenten "big"

Åker man Big Bike i Thai så skall man hålla sig borta från det vänstra körfältet Här kan jag hålla med dig helt, detta är gjort för lägre hastigheter, under 50 km/tim men tyvärr håller inte lagen och polisen med om det.
 
"mackes " sa:
Det var ett våldsamt generaliserande!

I Thai så respekteras en "Big Bike". Nej inte alls, de behandlas ofta lika illa eller sämre än små motorcyklar i trafiken även om Thai tycker att de är häftiga.

I Thai så är man medveten om att dom finns hela tiden. Det har att köra med Thailändsk trafikkultur som är kaotisk jämfört med den svenska eftersom det finns så många MC och det är vanligt att man tar möjligheter som dyker upp i trafiken. Man måste som bilförare vara väldigt uppmärksam om vad som finns och händer på vägen och det är de flesta thai.

en bike exieterar inte i en bilförares hjärna i Sverige. Det beror helt av det låga antalet MC och bristen på uppmärksamhet i trafiken i Sverige, svenskar har inte koll på trafiken på samma sätt som i Thailand, det är för välordnat.

Det är nästan uteslutande små bike som drabbas av olyckor i Thai Det vore väl konstigt annars med över 2 miljoner motorcyklar i Thailand varav under procenten "big"

Åker man Big Bike i Thai så skall man hålla sig borta från det vänstra körfältet Här kan jag hålla med dig helt, detta är gjort för lägre hastigheter, under 50 km/tim men tyvärr håller inte lagen och polisen med om det.
" en bike exieterar inte i en bilförares hjärna. Det beror helt av det låga antalet MC och bristen på uppmärksamhet i trafiken i Sverige, svenskar har inte koll på trafiken på samma sätt som i Thailand, det är för välordnat."

Inte så konstigt. Finns inte en chans att hinna registrera att dom finns förrän dom är borta. :)
Inga bälten inga krockkuddar och sen vara tvungen att stoppa kallen i en tryckkokare.
Nä tacka vet jag stavgång :D
 
"Långeman " sa:
Bäste Mr Sir One !
Håller med Pontha, om att ditt inlägg var skrivet med okunskap, och utan hänsyn till andra människor.
I Thai så respekteras en "Big Bike" på ett helt annat sätt än tex. i Swe. I Thai så är man medveten om att dom finns hela tiden,och behandlas med respekt, av andra trafikanter.
I gamla Swe, när våren kommer och det börjar bli dags för att rida sin Big Bike .
Men då bilisterna har glömt bort dessa trafikanter, det var ju i fjol inte i år, som dom åker på vägarna. Man ser bara vad man vill se, och i detta fall bara andra bilar, en bike exieterar inte i en bilförares hjärna. Vilket innebär att det per kapita är många fler olyckor i Swe, jämnfört med Thai. Det har väl redan i år dött uppemot 10 st i Swe pga. bilister som inget ser.
Det är nästan uteslutande små bike som drabbas av olyckor i Thai, det kan jag instämma i.
Exempel: jag körde på motorvägen i 100 km / t och blev omkörd av en Motorbike, ville kolla hur fort denna gick, den toppade lätt 140 km/t Vansinnigt med den ringa vikten.
Äker man Big Bike i Thai så skall man hålla sig borta från det vänstra körfältet, där är inget bra att åka, för där vistas dom som kör Motorbike.
Folket i Thai, visar synnerligen respekt och hänsyn, till oss som åker "BIG BIKE"

Långeman ledsen o säga men vilket skitsnack respekterar Big bike dom respekterar absolut inte oss där nere har i många år åkt runt me en kompis Harley o inte fan respekteras vi jo när vi kommer en 20-30 hojar då respekteras vi i trafiken
annars ha ha
 
"legolas " sa:
jag måste gratulera dig Långeman som i många stycken tycks bo i samma landsdel som "Alice i Wonderlandet"..... Kör inte själv MC alls, men har under mina år här hört enormt många saker om hur dessa MC-killar upplever sin egna "plats" i trafiken här i Thailand.... och vad de säger och baserat på vad jag själv ser, så är det rent ut sagt ett himla "nys" det du snackar om att Thai skulle respektera stora bikes i trafiken, struntprat.

En thai respekterar bara (någorlunda lite) saker som är större än dom själva och skada dom själva, Om dom skadar andra har mindre betydelse verkar det som..... Fan har vi ens kört i samma trafik Långeman????

Så jag håller helt med Sir One där gällande farorna i trafiken här.....

legolas


Legolas, du vet allt, det känner alla på forumet till, även sådana saker du INTE vet ett skit om.
 
;D ;D hehe..... kanske beror detta med respekt på att låmngeman kör en 1100 cc och jag bara en 750cc ...men jag har aldrig sett någon respekt i Thaitrafiken , hänsyn är även det ovanligt .. kanske blir det nu bättre då jag kommer att ha en 1800 cc ......... ;) Skämt åsido , det är farligt att åka hoj , vad jag reagerade mot var att Sir One nästan skrev min text på gravstenen .. Det är underbart att åka hoj , i Sverige och och i Thailand .. I Sverige visas betydligt mer respekt i trafiken än i Thai ... Här ar det jag först som gäller , störst och starkast kör över allt annat , om man inser detta har man störst möjlighet att kunna köra oskadad ...
detta med vänstr körfältet ... detta är ett körfält för stillatående fordon samt de som kör "mycket" långsamt. Vänligen kolla trafiklagen , en stor hoj skall definitiv framföras precis som en bil , dvs mitt i körfältet , där har långeman rätt , för övrigt tyvärr helt vansinnigt farligt att tro att Thai visar omdöme och respekt i Trafiken ...
 
"Phonta " sa:
;D ;D hehe..... kanske beror detta med respekt på att låmngeman kör en 1100 cc och jag bara en 750cc ...men jag har aldrig sett någon respekt i Thaitrafiken , hänsyn är även det ovanligt .. kanske blir det nu bättre då jag kommer att ha en 1800 cc ......... ;) Skämt åsido , det är farligt att åka hoj , vad jag reagerade mot var att Sir One nästan skrev min text på gravstenen .. Det är underbart att åka hoj , i Sverige och och i Thailand .. I Sverige visas betydligt mer respekt i trafiken än i Thai ... Här ar det jag först som gäller , störst och starkast kör över allt annat , om man inser detta har man störst möjlighet att kunna köra oskadad ...
detta med vänstr körfältet ... detta är ett körfält för stillatående fordon samt de som kör "mycket" långsamt. Vänligen kolla trafiklagen , en stor hoj skall definitiv framföras precis som en bil , dvs mitt i körfältet , där har långeman rätt , för övrigt tyvärr helt vansinnigt farligt att tro att Thai visar omdöme och respekt i Trafiken ...


Pontha !!
Det finns bara en liten risk mer, med din stora fina Big Big Bike, att alla kommer att titta bara på din Hoj, och glömma allt annat i trafiken. Hoppas verkligen att alla har koll på dom andra också.
 
Hur ofta har man inte legat där mitt i körfältet för att sedan tvingas kasta ut hojen i vägrenen när man får både dubbel o trippel möte . Nej köra det kan dom fan inte i Thailand
Här hemma kan man njuta på ett annat sätt i trafiken där nere e man mer på helspänn o kollar av vad som händer längre fram

Har helt slutat me o köra hoj efter mörkrets ingång när det gäller lite längre körningar okey in till byn men ska jag sen längre nej nej
Tar hellre in på ett litet guesthouse även om det bara e en 5-7 mil till huset
 
"glimten66 " sa:
Hur ofta har man inte legat där mitt i körfältet för att sedan tvingas kasta ut hojen i vägrenen när man får både dubbel o trippel möte . Nej köra det kan dom fan inte i Thailand
Här hemma kan man njuta på ett annat sätt i trafiken där nere e man mer på helspänn o kollar av vad som händer längre fram

Har helt slutat me o köra hoj efter mörkrets ingång när det gäller lite längre körningar okey in till byn men ska jag sen längre nej nej
Tar hellre in på ett litet guesthouse även om det bara e en 5-7 mil till huset

Det finns ytterligare ett skäl att inte köra när det är mörkt. Då slutar Thai att jobba och sätter igång och supa, med eller utan hoj. Jag kör aldrig kvällar utom i nödfall.
 
"mackes " sa:
Det finns ytterligare ett skäl att inte köra när det är mörkt. Då slutar Thai att jobba och sätter igång och supa, med eller utan hoj. Jag kör aldrig kvällar utom i nödfall.


En förståndig gubbe ;) nej kan man låta bli så e de det bästa
 
Jag har en Kubota 4508, helt ofarlig att köra med men inte rolig. Passar som golfbil kanske, men då ska man ha ett vertyg baktill, tex det här som kör upp fåror för gummiträd eller mansapparang.
 
"derPanzerHerring " sa:
Jag har en Kubota 4508, helt ofarlig att köra med men inte rolig. Passar som golfbil kanske, men då ska man ha ett vertyg baktill, tex det här som kör upp fåror för gummiträd eller mansapparang.
mansapparaten i fåran? Ge dig :)
 
Mackes och "Glimten" har helt rätt , efter mörkrets inbrott kör inte jag hoj , fler anledningar finns till detta .. Thai kör även helt utan lyse ,även utan huvud och ögon.. Köra på dagen är det som gäller , aldrig köra fort annat än där man har absolut fri sikt... I byar ca 30 km ... Skall köra upp min stora hoj från Pattis , tänker köra ut bakvägen frå Pattis sen upp över bergen och upp till korat , kommer att välja de mindre vägarna och ta dessa mil under dagen samt med ett nattuppehåll /två dagar 45 mil är ok tycker jag ....

Phonta
Skrivet från min Nexus
 
 
 
Tillbaka
Topp