Corona viruset sprider sig

Jag åker med om nån vecka.
Ska hämta frugan o ta med till UK
Jag vet inte så mycket, men jag skulle verkligen rekommendera alla att dubble och trippel kolla reseförsäkringarna. Och det är inte lätt att förstå EXCLUSIONS Gäller den vid pandemic?

Du sitter i, ja var som helst och du hamnar på intensiv vård. Köpa oxygen har man ju råd med, men ligga på intensiven kan kosta skjortan per dag.

Dom kan snart visa att du var smittad när du lämnade Sverige och då är det avslag eftersom det var pre-exciting. Dom är riktiga luringar.

Vid en första anblick är det säkert tryggare att vara i Thailand just nu, mot bakgrund den lägre smittograden i Thailand jämfört med Sverige.
Dock skall man komma ihåg en del saker.
1. Risken att bli smittad är högre vid folksamlingar som flygplatser där folk sammanstrålar, samt att sitta i ett utrymme som tvingar på en närhet med andra människor.
2. Om du blir smittad och får så allvarlig komplikation att du behöver vård, är det inte säkert att du får vård till lika lågt pris som i Sverige.
3. Totalt sett visar erfarenhet att det alltid är bättre att stanna där man är. Skulle du t.ex. vara smittad men utan symptom bidrager du kraftigt till att sprida smittan.
D.v.s. undvik resor även om det är till platser du tror är säkrare. det kanske blir du som spräcker statistiken över sjuka dit du far.

Vid en första anblick är det säkert tryggare att vara i Thailand just nu, mot bakgrund den lägre smittograden i Thailand jämfört med Sverige.
Dock skall man komma ihåg en del saker.
1. Risken att bli smittad är högre vid folksamlingar som flygplatser där folk sammanstrålar, samt att sitta i ett utrymme som tvingar på en närhet med andra människor.
2. Om du blir smittad och får så allvarlig komplikation att du behöver vård, är det inte säkert att du får vård till lika lågt pris som i Sverige.
3. Totalt sett visar erfarenhet att det alltid är bättre att stanna där man är. Skulle du t.ex. vara smittad men utan symptom bidrager du kraftigt till att sprida smittan.
D.v.s. undvik resor även om det är till platser du tror är säkrare. det kanske blir du som spräcker statistiken över sjuka dit du far.

Känns lite motsägelsefullt med Thailand som säkert. Jag trodde vi alla var införstådda med hur det fungerar är i Thailand. Fast du kan ha rätt idag är det kanske bättre att stanna för man är.

• Like
Reactions: PDT
Känns lite motsägelsefullt med Thailand som säkert. Jag trodde vi alla var införstådda med hur det fungerar är i Thailand. Fast du kan ha rätt idag är det kanske bättre att stanna för man är.
Ja jag är fullt medveten om spekulationerna. Dock känner jag till att Sverige har varit minst lika handfallen. Jag vet också att var jag än går i mitt distrikt just nu så är det folk som springer och mäter temperaturen på pannan.
Ineffektivt som förtest ja, men kan iaf. fånga redan insjuknade.
Sverige har ingen kontroll alls utan jobbar bara med att spåra kända smittade.
Ja och iaf i Dalarna har man infört besöksförbud på vårdinträttningar.
Man kan inte gå efter annat än de siffror vi känner till, Sverige är inte bättre än Thailand.
Men som vi redan är överens om, stanna där du är. Oavsett om det är smitta runt dig eller inte. Oavsett om du är smittad eller inte.
Det är det enda som kan stoppa/fördröja utbredningen. Det är resandet som sprider den.

Händer mycket nu!

Jag förstår mig inte på Sverige och Svenskarna. Hur är det idag?

Trycksvärtan har inte hunnit att torka på 25 åriga sjuksköterskan Lina Lintott's självförsvars certificate när hon står med sin skottsäkra väst och klanen stormar in och kräver vård för corona.

Det är uppenbart vilka framtidens priorites patienter är. Och Svenskarna tror fortfarande att Lotta lintott med sina fättor och fina köns neutrala polis uniform ska komma och ställa allt till rätta

När ska detta gå upp för munväders Svenskarna?

Besöksförbud, ja för trevliga Farmor Anka, då kommer otrevliga samtal tonen fram och hjälper inte det så finns batongen nära tillhands

Gode Gud, vad har dom gjort?

Med mer test-kit tillgängliga i Filippinerna hittar man nu fler smittade.
Nu runt 60 personer.
2000 nya kit kom från WHO.

De evakuerade från Wuhan och kryssningsfartyget i Japan har nu fått lämna karantänen i Clark. 450 personer.

USA inför inreseförbud från Europa i 30 dagar.
UK är undantagen.
Beijing inför 14 dagar karantän för resande som kommer från utlandet.
Ursäkta ser nu att inreseförbudet från Europa till USA var nämnd i tråden. Läser nu då jag tar en liten break mitt i arbetsdagen lite nyheter och TS så klart ;)

• Like
Reactions: PDT
Nya fall
Thailand har nu 59 fall av Covid-19
24 vårdas på sjukhus
34 är friska och utskrivna från sjukhus
1 dödsfall

* Tre nya fall tisdag
De tre nya fall som tillkom i går är alla thailändare som nyligen rest hem från eller haft en nära anhörig som nyligen rest hem från Italien.

*Sex nya fall idag onsdag
Två anställda vid immigration på Suvarnabhumi airport i Bangkok.
En 25-årig man som arbetar för en privat firma (ledsen men det är den enda info de släppt).
En thailändsk kvinna som precis återvänt från Sydkorea.
En thailändsk man som precis återvänt från Japan. Han sökte hjälp för en bruten vrist, då upptäcktes att han var smittad av viruset.
En man från Singapore som har ett företag i Thailand.

Totalt har Thailand haft 4,682 personer med feber och luftrörsinfektion under utredning. 61 procent av dem är nu friska, de flesta hade vanlig influensa.

——-
ÅTGÄRDER INRESANDE TURISTER

Kina, Sydkorea, Italien, Iran

Dessa måste hädanefter ha ett friskintyg för att få gå ombord på ett plan till Thailand. De måste också sitta 14 dagar i självkarantän och uppge var de kommer att göra det.

EDIT: Visa extemption, dvs inresa utan visum till Thailand har idag återkallats för Italien, Sydkorea och Hongkong.

Man har också återkallat visa on arrival för 18 länder, Bhutan, Kina inkl Taiwan, Ryssland. Vanuatu, Cypern, Etiopien, Fidji, Georgien, Rumänien, Saudiarabien, Indien, Malta, Mexico, Bulgarien, Kazakstan, Nauru, Papua Nya Guinea, Uzbekistan.

SAMTLIGA LÄNDER, även Sverige
Från och med torsdag den här veckan måste samtliga resenärer vid samtliga internationella flygplatser redovisa sin adress i Thailand samt mobilnummer och e-postadress.

Man kan lämna dessa uppgifter via det vanliga immigrationsformuläret TM8 eller via en nedladdningsbar app. Använder man appen är det eventuellt möjligt för myndigheterna följa en via GPS.

TIPS: Bra att ha förberett en adresslapp redan hemma, särskilt om ni ska bo på flera ställen.

Det kommer att finnas personal på flygplatserna som kontrollerar att man fyllt i alla uppgifter innan man får gå fram till immigration. Kan vara bra att räkna med att immigration kommer att ta längre tid igen efter att ha varit ovanligt smidigt en tid.

De som vägrar uppge kontaktuppgifter kommer inte att släppas in i landet.

OBS!
Det pratas mycket bland svenskar om inresestopp för oss i Thailand, men det är inte det thailändska sättet att agera. Det finns inget som talar för det just nu.

Sverige har ännu ett relativt litet antal smittade och inte ens italienare, kineser och sydkoreaner har inreseförbud. Det som det möjligtvis kan bli tal om är att kunna visa friskintyg vid inresa, men vi är inte där som läget är nu.

EDIT: Det som däremot skulle kunna hända är att Thailand återkallar visa extemption för svenskar, dvs inresa utan visum. Thailand har precis återkallat visa extemption för Italien. Därför kan det vara klokt att söka visum även om man ska vara här en kortare tid.

* Åtgärder för thailändare
De 7000 thailändare som befinner sig i Italien är tillsagda att stanna där.
De thailändare som reser in i Thailand från Sydkorea utan att anmäla sig för karantän hotas med att aldrig mer få utresetillstånd för arbete utomlands.
Hittills är 188 thailändska återvändare från Sydkorea satta i karantän.
Hej
Många av de återvändande från Sydkorea är ju "phi nois" så säkert ingen som bryr sig utresetillstånd för att arbeta.
Mvh

Ja jag är fullt medveten om spekulationerna. Dock känner jag till att Sverige har varit minst lika handfallen. Jag vet också att var jag än går i mitt distrikt just nu så är det folk som springer och mäter temperaturen på pannan.
Ineffektivt som förtest ja, men kan iaf. fånga redan insjuknade.
Sverige har ingen kontroll alls utan jobbar bara med att spåra kända smittade.
Man kan inte gå efter annat än de siffror vi känner till, Sverige är inte bättre än Thailand.
Men som vi redan är överens om, stanna där du är. Oavsett om det är smitta runt dig eller inte. Oavsett om du är smittad eller inte.
Det är det enda som kan stoppa/fördröja utbredningen. Det är resandet som sprider den.

Sverige jobbar aktivt för att bygga upp imunitetten bland befolkningen. Ett gas och bromsa arbete som så här långt verkar bra.
Thailand gör väl jobbar också på detta men till skillnad verkar enbart använda gasen.
Jag hoppas att det går bra för dig och att inte alltför många är sjuk samtidigt.

Det svänger fort.
Läs hela denna analys på CNN så du placerar rätt..

20200312_111402.jpg
Saudiarabien är inte heller så nöjda med att USA försöker att göra sig oberoende av att köpa råolja och produkter från Saudiarabien och vill nog passa på också att nu utnyttja tillfället att också de sätta ”shale & oil fracking” företagen i USA till att gå ännu mera och flera i konkurs med svepskäl att det var Rysslands fel...Saudiarabien och USA har sedan länge haft ett avtal att USA skall köpa olja från Saudiarabien och mot USD och hålla denna valuta hög. Finns mycket att läsa om s.k. Petrodollarn mm...Kliar du min rygg så kliar jag din o.s.v. och när ena partnern USA försöker göra sig oberoende av andra partnern så blir denna grinig...

Var och handlade på ica maxi uppsala alldeles nyss. Mycket torrvaror och i stort sett alla köttkonserver var slut.

Hej

Även här på västkusten märks det att hyllor med konserver och torrvaror är tommare än övriga hyllor i butiken, såg samma fenomen tidigare i veckan när jag besökte Munkedal.

Mvh isan lover

Sverige jobbar aktivt för att bygga upp imunitetten bland befolkningen. Ett gas och bromsa arbete som så här långt verkar bra.
Thailand gör väl jobbar också på detta men till skillnad verkar enbart använda gasen.
Jag hoppas att det går bra för dig och att inte alltför många är sjuk samtidigt.
Inga fall av sjuka här än så länge. Men orolig är man alltid då åldern tagit sin rätt, jag är dessutom rökare och jag har diabetes.
Min kropp har med andra ord inte råd med en dubbelsidig lunginflammation som är en vanlig bieffekt vid coronainfektion.
Den fördel vi har, är att varken jag eller frugan är någon partypingla och minglar därför sparsamt.
Speciellt jag har ju fullt upp med renovering av huset hela tiden.
Bygga upp immunitet kan bara göras med vaccin eller låta folk bli sjuka.

Senast ändrad:
Hej

Hörde precis på SVT nyheter att USA bara har utfört 5000 tester på sina 350 miljoner innevånare, anledningen sägs vara brist på testurustning, så i nuläget har dom egentligen ingen aning om hur många smittade det finns i landet.

Igår tog man även upp det faktum att många miljoner människor saknar försäkringar i USA vilket innebär att dom måste fortsätta jobba även om dom är sjuka, skulle dom välja att stanna hemma får dom ingen lön och då kan dom inte betala hyra och räkningar, detta gällde bl.a många i restaurang och hotell yrken, just dessa träffar ju också väldigt många människor i sitt dagliga jobb vilket ökar smittspridningen.

I mångt och mycket är ju det kapitalistiska landet USA fortfarande ett U-land, det gäller ju inte minst i frågor om möjlighet att teckna försäkringar och vilken sjukvård man har rätt till som är en klassfråga där.

Mvh isan lover

Hej

Hörde precis på SVT nyheter att USA bara har utfört 5000 tester på sina 350 miljoner innevånare, anledningen sägs vara brist på testurustning, så i nuläget har dom egentligen ingen aning om hur många smittade det finns i landet.

Igår tog man även upp det faktum att många miljoner människor saknar försäkringar i USA vilket innebär att dom måste fortsätta jobba även om dom är sjuka, skulle dom välja att stanna hemma får dom ingen lön och då kan dom inte betala hyra och räkningar, detta gällde bl.a många i restaurang och hotell yrken, just dessa träffar ju också väldigt många människor i sitt dagliga jobb vilket ökar smittspridningen.

I mångt och mycket är ju det kapitalistiska landet USA fortfarande ett U-land, det gäller ju inte minst i frågor om möjlighet att teckna försäkringar och vilken sjukvård man har rätt till som är en klassfråga där.

Mvh isan lover
Trump har ju lovat sjuklön till de drabbade.

En basketstjärna är ju smittad så nu har man stängt hela NBA. NHL ska tas beslut idag, liksom SHL slutspelet.

Här uppe i Loei har ja inte sett någon hamstring, var inne och handlade i går. Där fans ingen brist på varor så här uppe verkar de lungt

Båda två går väl att åtgärda snabbt. Sluta rök och minimera socker intaget. Förmodar att du har diabetes 2.
Ja det är typ 2 och den är reglerad med insulin. Ligger hyfsat bra till på värdena. Men, före den blev behandlad har jag bränt kroppen en del. Inga ögonbottenskador, men väl kärl och nervskador i andra delar av kroppen på grund av vanskötsel från svensk vård. Så den är sargad.
Rökningen håller jag med om går stoppa snabbt, men kroppen kommer troligen inte ha tid återhämta sig inför eventuell smitta.
Får hoppas på det bästa.
Vanskötsel svensk vård är referens till tokstollar till läkare som drar in recept på medicin och hänvisar till nytt recept kommande efter nästa läkarundersökning 8-12 månader framåt i tiden.
Låg och svävade runt 30-40 i okänt antal månader och fick till slut kontakt med lasarettet. Även synen löpte amok under den tiden.
Försökte under hela tiden få komma till läkare på vårdcentralen men vägrades blankt tid så snart de hörde jag sökte för nu obehandlad diabetes och hänvisade till kommande "årskontrollen"
Jag hade återflyttat från Stockholm till Dalarna och var tvungen få ny vårdkontakt då jag blev utskriven från Stockholm, dock vägrade vårdcentralen.
Jag hade journalkopior med mig och lämnade dem direkt, men hjälpte inte. Stockholmsläkaren kunde inte skriva ut mer eftersom jag nu var under annat landsting.
Mycket som kan gå snett i Sverige när man träffar fel folk.

Trump har ju lovat sjuklön till de drabbade.

En basketstjärna är ju smittad så nu har man stängt hela NBA. NHL ska tas beslut idag, liksom SHL slutspelet.

Hej

Sjuklön för alla anställda borde ju ha varit en självklarhet i ett utvecklat land redan innan coronaviruset, att nu erbjuda detta är nog i senaste laget, det borde ha varit på plats långt innan smittan dök upp.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp