Corona viruset sprider sig

Kentha

Forumräv
Jag har fått 2 doser vaccin i Thailand, AZ. Mitt val från början var att inte ta något snabbutvecklat vaccin. Jag var rädd och orolig. Jag är inte antivaxxare. Jag tror på alla de vaccin som jag fick i unga år men de ger livsvaraktigt skydd. Jag vaccinerade mig inför min första resa till Thailand med Havrix. Nu efter min 2 shot så är kravet på en 3:dje dos och numera pratas mer o mer om en 4:rde. Sen kommer 5, 6 osv, kanske 2 shot varje år.

När sjukhusen började bli fulla i Bkk-regionen som jag bodde i då och kraven på vaccination blev ett krav för att resa så ändrade jag mig. Liksom lite tvång men accepterade situationen.

Nu har jag fått mitt internationella covid-pass här i Thailand och kommer inte att ta nåt mer vaccin om det inte blir ett krav för resor framöver.

När jag läser här om covidsituationen i Sverige börjar jag tro på en masshypnos. T.ex IL som alltid är enkelspårig och aldrig ser några nyanser gör mig rädd när många hänger på och inte lyckas höja blicken!

Till saken hör att jag tror att jag fick coronaviruset redan i januari 2020 efter att varit väldigt mycket i Bangkok. Blev sjuk efter nyår med feber som jag aldrig brukade få. Trodde då att det berodde på att det var första gången jag fått influensa i Thailand och värmen var förklaringen.

Hoppas att alla tar sitt förnuft till sig och slutar agera som tyskarna på 30-talet!

Tallviking

Forumräv
Jag har fått 2 doser vaccin i Thailand, AZ. Mitt val från början var att inte ta något snabbutvecklat vaccin. Jag var rädd och orolig. Jag är inte antivaxxare. Jag tror på alla de vaccin som jag fick i unga år men de ger livsvaraktigt skydd. Jag vaccinerade mig inför min första resa till Thailand med Havrix. Nu efter min 2 shot så är kravet på en 3:dje dos och numera pratas mer o mer om en 4:rde. Sen kommer 5, 6 osv, kanske 2 shot varje år.

När sjukhusen började bli fulla i Bkk-regionen som jag bodde i då och kraven på vaccination blev ett krav för att resa så ändrade jag mig. Liksom lite tvång men accepterade situationen.

Nu har jag fått mitt internationella covid-pass här i Thailand och kommer inte att ta nåt mer vaccin om det inte blir ett krav för resor framöver.

När jag läser här om covidsituationen i Sverige börjar jag tro på en masshypnos. T.ex IL som alltid är enkelspårig och aldrig ser några nyanser gör mig rädd när många hänger på och inte lyckas höja blicken!

Till saken hör att jag tror att jag fick coronaviruset redan i januari 2020 efter att varit väldigt mycket i Bangkok. Blev sjuk efter nyår med feber som jag aldrig brukade få. Trodde då att det berodde på att det var första gången jag fått influensa i Thailand och värmen var förklaringen.

Hoppas att alla tar sitt förnuft till sig och slutar agera som tyskarna på 30-talet!
"Förnuft till fånga" ......

Alla ansvariga hälsomyndigheter världen över säger "TA VACCINET"

Har du missat det och klassar du alla dessa nationella experter som inkompetenta (dummare än dig) ?

andrejsdenruskige

Forumveteran

Har du missat det och klassar du alla dessa nationella experter som inkompetenta (dummare än dig) ?

Hur har det gått för experterna?
Vad som kallas fullvaccinerad idag (eller var det igår) håller ju inte ens för att komma in på Lufthansas lounger i Tyskland.

Räddningen var att folk skulle bli fullvaccinerade. Nu när folk är mer eller mindre ”fullvaccinerade” så kommer experterna på att det inte är nog med att vara ”fullvaccinerad”.
Din tredje spruta är numera ”fullvaccinerad”, men alla vet att 4:e sprutan är på gång och snart kommer omicronsprutan som gör att även om man har 5 sprutor, men inte omicron, så är man inte fullvaccinerad.
Innan omicronsprutan har rullats ut så har bäst-före-datum passerats.

Experterna i Sverige har ju pratat om att flockimmunitet bland Sveriges befolkning skulle uppstå redan 2020.

Jag ger experterna 2 intravenösa heroinsprutor av 5 i betyg.

Kentha

Forumräv

Tror att de sitter i famnen på big pharma alla "experterna", tyvärr.

Omicron som är mildare kan avsluta pandemin men du vill antagligen ha en spruta 2 ggr varje år.

kurant

Forumveteran

Visar det sig att fullvaccinerade inte har något skydd mot Omicron så är det inte självklart att motivera folk att ta en tredje dos.
Många tvivlar på vaccin i så fall.

Ska man använda hot och tvång för att nå resultat.

Tallviking

Forumräv
Visar det sig att fullvaccinerade inte har något skydd mot Omicron så är det inte självklart att motivera folk att ta en tredje dos.
Många tvivlar på vaccin i så fall.

Ska man använda hot och tvång för att nå resultat.
Ja tyvärr för folk verkar ha väldigt svårt för att följa ansvariga myndigheters och regeringars instruktioner.......

kurant

Forumveteran
Ja tyvärr för folk verkar ha väldigt svårt för att följa ansvariga myndigheters och regeringars instruktioner.......
Det kan jag hålla med om.
I alla fall i Asien där korrumperade styr myndigheter.

I Filippinerna tror ingen på myndigheter efter fiaskot med vaccin mot dengue 2017.
Bara hot och hårda restriktioner får folk att vaccinera sig.

andrejsdenruskige

Forumveteran

Ansvariga????
Hade experter varit eniga så hade alla länder haft samma åtgärder.

Ska jag ta 3:e dosen nu eller vänta på att ta omicron dosen som den tredje dosen?
Kan du rådgöra med dina experter som du med trogen vana alltid refererar till oavsett vad det handlar om.

Acke

Forumräv
Ja det finns en del sådana där osolidariska typer ...

Not hailing.jpg

... tur det finns läger för dem. :nod: :nod: :nod:

PanPan

Forumveteran
Är det lag på ATK test om man skall äta på restaurang nu?
Hörde på radion när jag körde till Pattaya nu, inget nyhetsinslag utan mer info.
"Frågar inte restaurangen om atk test visar det på att dom inte tar covid-19 seriöst, ATK test är nu lag, om dom inte frågar gå vidare"
Sa dom?

kurant

Forumveteran
Hörde på radion när jag körde till Pattaya nu, inget nyhetsinslag utan mer info.
"Frågar inte restaurangen om atk test visar det på att dom inte tar covid-19 seriöst, ATK test är nu lag, om dom inte frågar gå vidare"
Sa dom?
Det kan stämma, i Filippinerna använder man Atk test dagligen för vårdanställda, personal på vissa banker och flygplatser.

Orsaken är att "fullvaccinerade" testar positivt i hög utsträckning.
Var på nyheterna här att IM har mer än 300 anställda borta för Covid19 i Manila.
Dom är prioriterade och fick en booster tidigt.
Flygbolag får ställa in för det saknas personal.

Det finns även förslag att tiden för isolering av smittade ska ökas till tre veckor sen man funnit många nya fall av Covid19 bland personer som nyligen varit smittade.
Personer som varit smittade testar positivt igen efter 14 dagar.

PanPan

Forumveteran
Det kan stämma, i Filippinerna använder man Atk test dagligen för vårdanställda, personal på vissa banker och flygplatser.

Orsaken är att "fullvaccinerade" testar positivt i hög utsträckning.
Var på nyheterna här att IM har mer än 300 anställda borta för Covid19 i Manila.
Dom är prioriterade och fick en booster tidigt.
Flygbolag får ställa in för det saknas personal.

Det finns även förslag att tiden för isolering av smittade ska ökas till tre veckor sen man funnit många nya fall av Covid19 bland personer som nyligen varit smittade.
Personer som varit smittade testar positivt igen efter 14 dagar.
Det gör man här med, alla restauranganställda måste men inte hört innan att kund måste ta?
Ungarna måste ta innan skolan, 2 gngr i veckan, det kostar på till slut då man måste betala själv.
Nu har vi hittat billigare på nätet.
Innan från pharmacy 200 baht styck.

kurant

Forumveteran
Det gör man här med, alla restauranganställda måste men inte hört innan att kund måste ta?
Ungarna måste ta innan skolan, 2 gngr i veckan, det kostar på till slut då man måste betala själv.
Nu har vi hittat billigare på nätet.
Innan från pharmacy 200 baht styck.
Nä inte hört att kunder på restaurang behöver men vem vet hur det är om vecka?
Vaccinpass är bevisligen inte ett verktyg för att bromsa spridningen.

Finns en känsla av att ingen vet hur man ska hantera läget och tar till alla tänkbara tillfälliga ologiska lösningar.

Här var det obligatoriska tester vid ankomst i hamnen som kunderna fick betala själv i september.
1100 peso.
Det är borta men kan införas igen.

Känns som hela världen inte har någon kontroll längre och tar massor av olika beslut som man inte vet effekterna av.
Ofta tas beslut för att bara leverera beslut.

Omicron skiter i olika rekommendationer och förbud.

apknug

Forumräv
Sa dom?
Nä inte hört att kunder på restaurang behöver men vem vet hur det är om vecka?
Vaccinpass är bevisligen inte ett verktyg för att bromsa spridningen.

Finns en känsla av att ingen vet hur man ska hantera läget och tar till alla tänkbara tillfälliga ologiska lösningar.

Här var det obligatoriska tester vid ankomst i hamnen som kunderna fick betala själv i september.
1100 peso.
Det är borta men kan införas igen.

Känns som hela världen inte har någon kontroll längre och tar massor av olika beslut som man inte vet effekterna av.
Ofta tas beslut för att bara leverera beslut.

Omicron skiter i olika rekommendationer och förbud.
Det är ett "formellt" krav på att kunna visa ett test, max 72h gammalt, som gäst på restauranger som serverar alkohol. Det införde guvernören för ett par veckor sedan.

Det efterlevs inte stenhårt precis... Var på Hiltons skybar för nån vecka sedan då sa hovmästaren när vi gick att kommer ni imorgon så måste ni testa er.

Gick runt jomtien complex igår kväll finns några bra restauranger där. Såg några som viftade med sina ATK och nån restaurang sålde test i dörren. Men det motsatta är normen.

Acke

Forumräv
Känns som att allt fler börjar inse att alla restriktioner och testande i o m omikron inte längre är direkt medicinskt motiverat. Allt handlar bara om att vi har en underdimensionerad vård.

När ett land på 10 miljoner invånare och ett skattetryck på 70% inte kan hantera några hundra extra så känner nog alltfler att dessa restriktioner och eviga bromsmediciner blir allt mer ointressanta och att dess enda syfte verkar vara att dölja hur dåligt landet är skött.

Dessutom, när nu var och varannan människa har haft omikron, eller haft någon i bekantskapskretsen, och märker att det inte är så mycket värre än en förkylning, så blir man ju bara trött när man hör om restriktioner och tjat om ytterligare sprutor.

Topp