Corona viruset sprider sig

Herre gud människa.
Gick topplocks packningen nu?
Hur kan du få det till ett påhopp?
Om nu Pan Pan tog inlägget som ett påhopp får jag be om ursäkt.
Jag poängterade ju att inlägget inte var så allvarligt menat.
Om nu Pan Pan anmält inlägget vet jag inte.
Men jag får väl avvakta och se vad moddarna kommer fram till.
Sen har jag sett betydligt värre påhopp.
Blanda inte in mig, jag tar aldrig något alvarligt ;)

Vilka är det gänget?
Jag har då inte sett så många som som gått särskilt hårt åt Thailands corona strategi.
Men däremot har jag upplevt boende i Thailand och Filippinerna har haft ganska många synpunkter på Sveriges hantering av pandemin.
Då måste du vara blind, jag läser då fler som har starka åsikter om Thailands coronastrategi och hur vi vadar bland sjuka och döende än Sveriges.
Majoriteten av dom som har åsikt om Sveriges har varit i Sverige under pandemin.
Kan dock inte säga det motsatta om dom som sitter i Sverige och har åsikt om Thailands.....

Då måste du vara blind, jag läser då fler som har starka åsikter om Thailands coronastrategi och hur vi vadar bland sjuka och döende än Sveriges.
Majoriteten av dom som har åsikt om Sveriges har varit i Sverige under pandemin.
Kan dock inte säga det motsatta om dom som sitter i Sverige och har åsikt om Thailands.....
Ja skit samma, här uppe är det fullt kosläpp å nu är det väl bara att avvakta...:rolleyes:

Från och med i dag ska inte allmänhet med symtom testa sig för covid-19.

Men i Västerbotten har människor ändå dykt upp på akutmottagningar och hälsocentraler och velat bli testade.

Nu ryter regionen ifrån.

”De som har lindriga symtom på covid-19 uppmanas att stanna hemma tills de känner sig friska. Det gäller alla vuxna och barn, oavsett om de är vaccinerade, haft covid-19 eller ej”, skriver Region Västerbotten i ett pressmeddelande.

Den som är sjuk och behöver vård ska fortsatt söka sig till vården.

”Men det är vårdpersonal som avgör vilka tester som ska utföras”, skriver regionen.

Men i Västerbotten har människor ändå dykt upp på akutmottagningar och hälsocentraler och velat bli testade.

Nu ryter regionen ifrån.

”De som har lindriga symtom på covid-19 uppmanas att stanna hemma tills de känner sig friska. Det gäller alla vuxna och barn, oavsett om de är vaccinerade, haft covid-19 eller ej”, skriver Region Västerbotten i ett pressmeddelande.

”Men det är vårdpersonal som avgör vilka tester som ska utföras”, skriver regionen.
Ja, å va tror du händer efter "markolios" festligheter i fjällen när alla bakfulla brudar kommit hem o vill umgås igen som vanligt med nära...

Nu ryter regionen ifrån.

Förr i tiden hette det generalsstabs fel...kommunikationen bröts och alla kände en ångest i traumat. Idag söker man stöd till medmänniskor som ingav förtroende o hopp att ta sig förbi...Men finnes ingen deligerad ansvarig chef så står man kvar, kanske lite lättja o glädje:love_transparent: är den bästa vägen ut nu ...Innan fortsättningen av pandemin...

Nu idag så är Sverige portade i New Zeeland, Vietnam and Australia.
Om jag inte missminner mig så har Australia och Nya Zeeland haft de hårdaste reglerna för inresor till landet. Länderna har ju mer eller mindre varit nedstängda för turister i två år. Vet att många aussies inte har kunnat flyga hem från Thailand på väldigt länge. Jag tror dock det snart kommer att öppnas upp mer, åtminstone för de som är vaccinerade.

Rätta mig om jag har fel.

Nu ryter regionen ifrån.

Ja, folk har ju svårt att ta till sig både information i text och tal.
Till och med frun visste att det skulle vara slut på testande 9/2 och hon glor inte på några nyheter eller läser svenska tidningar (Facebook ha tydligen ett syfte).
Nu kommer smittotalen att sluta visa höga siffror. Det är lika bra egentligen, då dessa siffror nästan kan jämställas med att man testar varje människa för influensa under ett influensa år.
Vi får helt enkelt mäta avloppsvatten och se om det går upp eller ner med smittan. Snabbare svar och mindre eftersläpning.

Precis, och den mätmetoden skulle vi fortsätta med sade dom på nyheterna. Går ju att få fram annan fakta än bara hur mycket corona virus det finns.
Det låter vettigt.
Jag tror däremot att vi kommer att få en till peak på smittspridningen. Många tror nog att man bara har en förkylning och utan test så går man och gör sina vardagssysslor. Man isolerar nog inte sig i den grad man hade gjort om man haft positivt svar på Covid.
Det är sekundärt så länge inte samhällsfunktioner blir drabbade.

Nu kan man egentligen hålla sig till testande för folk som söker sig in för Covid symptom. Givetvis bör man även testa folk som blir inlagda för annat på avdelningar med framför allt sköra människor. Man vill nog inte ha in smittan hos folk som redan är sjuka och svaga.

Precis, och den mätmetoden skulle vi fortsätta med sade dom på nyheterna. Går ju att få fram annan fakta än bara hur mycket corona virus det finns.
Hej

Ja det är en väldigt bra och kostnadseffektiv metod att följa smittspridningen på, jag är förvånad över att man inte slutade att testa och smittspåra förlängesedan, testningen hade ju i stort sett spelat ut sin roll och tappat sin betydelse i.o.m att så många redan var vaccinerade och att dom då oftast bara blev förkylda om dom smittades. Sen med Omikrons ankomst så fanns det ju absolut inget skäl alls till att testa och föra statistik över smittade.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är en väldigt bra och kostnadseffektiv metod att följa smittspridningen på, jag är förvånad över att man inte slutade att testa och smittspåra förlängesedan, testningen hade ju i stort sett spelat ut sin roll och tappat sin betydelse i.o.m att så många redan var vaccinerade och att dom då oftast bara blev förkylda om dom smittades. Sen med Omikrons ankomst så fanns det ju absolut inget skäl alls till att testa och föra statistik över smittade.

Mvh isan lover
Gäller det bara Sverige eller inget skäl i Thailand med, tycker annars utläsa negativitet och skeptism gällande Thailand och testande, samt att dom inte testar tillräckligt här.
Fast kanske beror på land när det är rätt?

Om jag inte missminner mig så har Australia och Nya Zeeland haft de hårdaste reglerna för inresor till landet. Länderna har ju mer eller mindre varit nedstängda för turister i två år. Vet att många aussies inte har kunnat flyga hem från Thailand på väldigt länge. Jag tror dock det snart kommer att öppnas upp mer, åtminstone för de som är vaccinerade.

Rätta mig om jag har fel.
Större delen av Australien öppnar upp för dubbelvaccinerade turister 21/2. Västra Australien är fortfarande stängt.

Gäller det bara Sverige eller inget skäl i Thailand med, tycker annars utläsa negativitet och skeptism gällande Thailand och testande, samt att dom inte testar tillräckligt här.
Fast kanske beror på land när det är rätt?
Hej

Det är ju något varje lands hälsomyndigheter får ta ställning till, men frågar du mig så tycker jag att Sverige kunde ha slutat testa och smittspåra redan under senare delen av 2021, Thailand är absolut i ett läge där dom borde börja överväga att sluta testa och isolera folk när vaccinationsgraden är tillräckligt hög, blir inte fler sjuka än vården klarar av att hantera så kan man ju öppna upp.

Mvh isan lover

Jag tror däremot att vi kommer att få en till peak på smittspridningen. Många tror nog att man bara har en förkylning och utan test så går man och gör sina vardagssysslor.
Detta är säkert vad myndigheterna hoppas på mellan "skål och vägg" och jag tycker att de har rätt. Vi måste få upp immuniteten i samhället (och då gärna den naturliga immuniteten) så fort som möjligt. Vi vet inte om/när nästa virusvariant kommer och vilka egenskaper den skulle tänkas ha. Omikron sprids till djur och tillbaka till människan och det är inte bra.

Varje arbetsmorgon går jag igenom en lista över covidpositiva patienter och nu har en ny beteckning blivit vanligare. "Ej provtagen men betraktas som covidpositiv" Detta för att flera patienten på avdelningarna har testat positivt och mer testtagning är onödig.

Det går inte bra för alla som fått omikron men det är stor, stor skillnad mot Delta.

Tillbaka
Topp