andrejsdenruskige
Forumveteran
Detta är säkert vad myndigheterna hoppas på mellan "skål och vägg" och jag tycker att de har rätt. Vi måste få upp immuniteten i samhället (och då gärna den naturliga immuniteten) så fort som möjligt. Vi vet inte om/när nästa virusvariant kommer och vilka egenskaper den skulle tänkas ha. Omikron sprids till djur och tillbaka till människan och det är inte bra.
Varje arbetsmorgon går jag igenom en lista över covidpositiva patienter och nu har en ny beteckning blivit vanligare. "Ej provtagen men betraktas som covidpositiv" Detta för att flera patienten på avdelningarna har testat positivt och mer testtagning är onödig.
Det går inte bra för alla som fått omikron men det är stor, stor skillnad mot Delta.
Utan att veta och utan att vara en antivaxxer så ser jag ingen större brådska med att tvinga i en 25åring någon 3:e dos. Det kommer liksom inte att frälsa världen och jag är av den tron att en naturlig immunitet är bättre och ”nyttigare” än vaccin. Däremot så kan det vara vettigt att vaccinera om man inte skulle överleva en smitta.
Själv har jag både haft covid (om det var delta eller alfa har jag ingen aning om) och är vaccinerad med två doser. Så mot omikron ser jag inget personligt behov för en tredje spruta…eller så fjärde för folk som riktigt går igång på vaccin.