Corona viruset sprider sig

 
:D:D

FB_IMG_1584220403757.jpg
 
Visst känns det bra när världens mäktigaste lögnare nu gjort en Corona test som visade sig negativa och frågan fortfarande är kvar har han eller inte Corona.
 
Ja går alla styrmän och kapten bort har man inte så mycket val om inte matroserna skall köra båt.
Till kaj lär vi inte få komma med corona ombord, nog inget land som släpper in ett coronasmittat fartyg.
Nu är åldern rätt låg ombord 25-45 år förutom 2 som är 55 år.
Och alla i bra kondition så får vi corona ombord klarar vi det förhoppningsvis hyfsat bra.
Vi skall lasta i Saud Arabien, där kommer minimalt att tillåtas ombord och visar dom några tecken kommer dom inte ombord.
Hålla avstånd etc.
Värre kan det bli i Suez med alla som skall mutas, hoppas dom lagt restriktioner där nu så vi inte får ombord för många.
Det är dom 2 ställena innan Europa nästa månad.
The "Malboro Chanel" är även Suez kanalen kallad i sjömans kretsar p.g.a att det Malboro cigarettlimpor som är hårdvara som en slags valuta i Egypten. Jag har inte bara gått igenom kanalen många gånger utan även under perioder anlöpt Egypten regelbundet och för att säga det på diplomatspråk så hör det inte till någon favorit. Jag skulle aldrig överväga att resa till Egypten på semester heller. Hoppas att det går bättre än vanligt för er vid passagen, men den blir nog jobbig nog ändå även om förhoppningsvis de som vill sälja kameler och diverse annat bra att ha minskar.

Min avlösare är i Spanien tror jag... Oavsett detta så hade jag redan för länge sedan räknat ut att jag troligen får göra en lång ombord törn denna gången och nu är snart alla sätt att resa till och från fartyget här i Malaysia borta. De som är tänkta att lösa av redan under kommande veckan riskerar att inte kunna lämna fartyget då förutsättningarna att kunna flyga även med de redan ombokade biljetterna. Det börjar ta slut med alternativ att kunna flyga från Europa till Sydostasien och en av de som ska mönstra på reste hem från Spanien bara för några dagar sedan och kan nog inte resa. Vad det gäller våra filippinare så stoppade även två andra flygplatser vidare resor varav Cebu var en så det inte går att ta sig med inrikesflyg vidare därifrån och då försvann den vägen också för somliga. Som jag nämnt tidigare så kan det bli en nitlott att bli utan lön för filippinarna som inte kan lämna Filippinerna. Jag hade själv dock fått lön om jag varit hemma även om mina s.k. vedelagsdagar hade tagit slut. Med vederlagsdag så funkar det som att en dag ombord generar en betalt ledig dag på det avtal jag jobbar. Fast man kan säga att att den som går hemma och får slut på sina vederlagsdagar och får fortsatt lön är lite av en vinnare då. Jag har dock jobbat på avtal där man får jobba in minus vederlags dagar enligt avtal enligt sk. "Europavtalet" men det var väldig länge sedan för min del.

.
 
The "Malboro Chanel" är även Suez kanalen kallad i sjömans kretsar p.g.a att det Malboro cigarettlimpor som är hårdvara som en slags valuta i Egypten. Jag har inte bara gått igenom kanalen många gånger utan även under perioder anlöpt Egypten regelbundet och för att säga det på diplomatspråk så hör det inte till någon favorit. Jag skulle aldrig överväga att resa till Egypten på semester heller. Hoppas att det går bättre än vanligt för er vid passagen, men den blir nog jobbig nog ändå även om förhoppningsvis de som vill sälja kameler och diverse annat bra att ha minskar.

Min avlösare är i Spanien tror jag... Oavsett detta så hade jag redan för länge sedan räknat ut att jag troligen får göra en lång ombord törn denna gången och nu är snart alla sätt att resa till och från fartyget här i Malaysia borta. De som är tänkta att lösa av redan under kommande veckan riskerar att inte kunna lämna fartyget då förutsättningarna att kunna flyga även med de redan ombokade biljetterna. Det börjar ta slut med alternativ att kunna flyga från Europa till Sydostasien och en av de som ska mönstra på reste hem från Spanien bara för några dagar sedan och kan nog inte resa. Vad det gäller våra filippinare så stoppade även två andra flygplatser vidare resor varav Cebu var en så det inte går att ta sig med inrikesflyg vidare därifrån och då försvann den vägen också för somliga. Som jag nämnt tidigare så kan det bli en nitlott att bli utan lön för filippinarna som inte kan lämna Filippinerna. Jag hade själv dock fått lön om jag varit hemma även om mina s.k. vedelagsdagar hade tagit slut. Med vederlagsdag så funkar det som att en dag ombord generar en betalt ledig dag på det avtal jag jobbar. Fast man kan säga att att den som går hemma och får slut på sina vederlagsdagar och får fortsatt lön är lite av en vinnare då. Jag har dock jobbat på avtal där man får jobba in minus vederlags dagar enligt avtal enligt sk. "Europavtalet" men det var väldig länge sedan för min del.

.
Dom ombord här iallafall är ju större vinnare för dom kommer kompenseras med motsvarande ledighet.
Hellre ledigheten sen än nu i kaoset.
Stoppar flyg etc till Thailand så jag inte kommer hem till fru och barn hoppas jag ja får stanna ombord och jobba ihop lite extra pengar eller ledighet, för mönstra av och åka och sätta mig någonstans i Sverige och sova på nåns soffa har jag 0 lust med.
 
Sagt till farsan att det är dags dom börjar kolla på möjligheten att boka om eller avboka flyget, dom skulle ju flygit från Oslo den 11:te April.
Men Norge stänger ju ner flygplatserna från Måndag.
 
Dom ombord här iallafall är ju större vinnare för dom kommer kompenseras med motsvarande ledighet.
Hellre ledigheten sen än nu i kaoset.
Stoppar flyg etc till Thailand så jag inte kommer hem till fru och barn hoppas jag ja får stanna ombord och jobba ihop lite extra pengar eller ledighet, för mönstra av och åka och sätta mig någonstans i Sverige och sova på nåns soffa har jag 0 lust med.
Vi vet inte hur det blir med ledighet perioden beroende på hur länge man fått stå ombord utan detta är en senare fråga för bolaget som har mycket större ärenden och problem att brottas med för stunden (som t.ex. hur skall man få folk till och från fartygen över huvud taget). Men jag tror att i mitt fall så blir nog gärna ledigheten bara 4 veckor även om jag får stå 4 månader och visst har jag då på sätt och vis tjänat på detta. Men min avlösare har då kanske gått 3 månader med lön efter att han vederlag har tagit slut och enligt det avtal som just vi jobbar på detta fartyg så kan man inte komma på "minusdagar" som man måste jobba ihop. 3 månader lön utan jobba för skulle man ju bara att tacka och buga för :) Fast så blir det nog inte för mig...

För att göra det ännu rörigare så jobbar vi inom samma bolag enligt totalt olika avtal beroende på var vi jobbar. De som är i Norge och är ombord och jobbar får efter 2 veckor ombord. 12 timmar övertid samt 12 timmar betalt (med ungefär halv övertids timbetalning per timma) på icke arbetstid varje dag på allt utöver 2 veckor, så de är de stora vinnarna! De har 2-4 avlösningssystem vilket betyder normalt 2 veckor arbete ombord följt av 4 veckor ledigt. Detta innebär i praktiken att varje vecka ombord när man passerat över 2 veckor generar 1 hel månadslön! Nettot efter norsk skatt bli dock inte dubbel pga. att även Norge har progressivt ökande skatt ju högre inkomst det är. De norska offshore avtalen är helt jävligt otrolig bra men har inte fått jobba där även om jag råkar att snacka norska så gott som flytande och även skriver norska rätt bra (jag har norsk-svenskt påbrå och har jobbat mycket i norge och med bara norrmän) Jag jobbar däremot 1-1 system (för närvarande 4 veckor) och det enda som är lika är att vi har 12 timmars schemalagd arbetstid 7 dagar i veckan. Beroende på var jag är och jobbar så blir det olika skatt enligt det landets skattelagar osv.
 
Vi vet inte hur det blir med ledighet perioden beroende på hur länge man fått stå ombord utan detta är en senare fråga för bolaget som har mycket större ärenden och problem att brottas med för stunden (som t.ex. hur skall man få folk till och från fartygen över huvud taget). Men jag tror att i mitt fall så blir nog gärna ledigheten bara 4 veckor även om jag får stå 4 månader och visst har jag då på sätt och vis tjänat på detta. Men min avlösare har då kanske gått 3 månader med lön efter att han vederlag har tagit slut och enligt det avtal som just vi jobbar på detta fartyg så kan man inte komma på "minusdagar" som man måste jobba ihop. 3 månader lön utan jobba för skulle man ju bara att tacka och buga för :) Fast så blir det nog inte för mig...

För att göra det ännu rörigare så jobbar vi inom samma bolag enligt totalt olika avtal beroende på var vi jobbar. De som är i Norge och är ombord och jobbar får efter 2 veckor ombord. 12 timmar övertid samt 12 timmar betalt (med ungefär halv övertids timbetalning per timma) på icke arbetstid varje dag på allt utöver 2 veckor, så de är de stora vinnarna! De har 2-4 avlösningssystem vilket betyder normalt 2 veckor arbete ombord följt av 4 veckor ledigt. Detta innebär i praktiken att varje vecka ombord när man passerat över 2 veckor generar 1 hel månadslön! Nettot efter norsk skatt bli dock inte dubbel pga. att även Norge har progressivt ökande skatt ju högre inkomst det är. De norska offshore avtalen är helt jävligt otrolig bra men har inte fått jobba där även om jag råkar att snacka norska så gott som flytande och även skriver norska rätt bra (jag har norsk-svenskt påbrå och har jobbat mycket i norge och med bara norrmän) Jag jobbar däremot 1-1 system (för närvarande 4 veckor) och det enda som är lika är att vi har 12 timmars schemalagd arbetstid 7 dagar i veckan. Beroende på var jag är och jobbar så blir det olika skatt enligt det landets skattelagar osv.
Är du på Norsk eller NIS flagg?
Dom kommer nog få stryka minusdagar isåfall om dom inte låter dom arbeta in den tiden och ni kompenseras med ledighet.
Såhär står det i avtalet med förbundet.

Minusdager
Viser det seg at arbeidstakeren har minusdager (dvs. at han har avspasert for meget
ferie/fritid i perioden) kan denne tiden kompenseres dag for dag ved forlengede
seilingsperioder i den påfølgende 6 måneders periode. Eventuelle gjenstående
minusdager strykes.
Den nye årsperiode påbegynnes umiddelbart etter den foregående årsperiode, og slik
at den ekstra seilingstid regnes på linje med fritid ved neste oppgjør.
Eksempel:
Dersom arbeidstakeren har vært 178 dager om bord og 187 dager på ferie/fritid
innen en årsperiode, skylder han arbeidsgiver 9 dager (9/30 månedslønn), hvilke betyr 4,5 tjenestedager som han kan settes til å seile inn ved forlengede
seilingsperioder på "eget skip" eller avløsning på annet skip i opptjent fritid i de
påfølgende 6 måneder. Disse seilingsdager registreres som fritid i regnskapet for
neste årsperiode for at det løpende tjenestetids- og fritidsregnskap skal bli korrekt.
Ved avmønstring kan minusdager oppstått ved arbeidstakerens eget ønske om
forlenget fritid hjemme trekkes i hans tilgodehavende. Andre minusdager strykes.
 
Vi vet inte hur det blir med ledighet perioden beroende på hur länge man fått stå ombord utan detta är en senare fråga för bolaget som har mycket större ärenden och problem att brottas med för stunden (som t.ex. hur skall man få folk till och från fartygen över huvud taget). Men jag tror att i mitt fall så blir nog gärna ledigheten bara 4 veckor även om jag får stå 4 månader och visst har jag då på sätt och vis tjänat på detta. Men min avlösare har då kanske gått 3 månader med lön efter att han vederlag har tagit slut och enligt det avtal som just vi jobbar på detta fartyg så kan man inte komma på "minusdagar" som man måste jobba ihop. 3 månader lön utan jobba för skulle man ju bara att tacka och buga för :) Fast så blir det nog inte för mig...

För att göra det ännu rörigare så jobbar vi inom samma bolag enligt totalt olika avtal beroende på var vi jobbar. De som är i Norge och är ombord och jobbar får efter 2 veckor ombord. 12 timmar övertid samt 12 timmar betalt (med ungefär halv övertids timbetalning per timma) på icke arbetstid varje dag på allt utöver 2 veckor, så de är de stora vinnarna! De har 2-4 avlösningssystem vilket betyder normalt 2 veckor arbete ombord följt av 4 veckor ledigt. Detta innebär i praktiken att varje vecka ombord när man passerat över 2 veckor generar 1 hel månadslön! Nettot efter norsk skatt bli dock inte dubbel pga. att även Norge har progressivt ökande skatt ju högre inkomst det är. De norska offshore avtalen är helt jävligt otrolig bra men har inte fått jobba där även om jag råkar att snacka norska så gott som flytande och även skriver norska rätt bra (jag har norsk-svenskt påbrå och har jobbat mycket i norge och med bara norrmän) Jag jobbar däremot 1-1 system (för närvarande 4 veckor) och det enda som är lika är att vi har 12 timmars schemalagd arbetstid 7 dagar i veckan. Beroende på var jag är och jobbar så blir det olika skatt enligt det landets skattelagar osv.
Rederiet var på möte med facket här i förrgår.
Dom som får stå extra skall kompenseras med ledighet eller i utbetalda arbetsdagar för tiden ombord.
Så står du 4 månader och bara får ledigt 4 veckor så skall du på nästa lön ha utbetalt för alla extra dagar du stod ombord.
 
Är du på Norsk eller NIS flagg?
Dom kommer nog få stryka minusdagar isåfall om dom inte låter dom arbeta in den tiden och ni kompenseras med ledighet.
Såhär står det i avtalet med förbundet.

Minusdager
Viser det seg at arbeidstakeren har minusdager (dvs. at han har avspasert for meget
ferie/fritid i perioden) kan denne tiden kompenseres dag for dag ved forlengede
seilingsperioder i den påfølgende 6 måneders periode. Eventuelle gjenstående
minusdager strykes.
Den nye årsperiode påbegynnes umiddelbart etter den foregående årsperiode, og slik
at den ekstra seilingstid regnes på linje med fritid ved neste oppgjør.
Eksempel:
Dersom arbeidstakeren har vært 178 dager om bord og 187 dager på ferie/fritid
innen en årsperiode, skylder han arbeidsgiver 9 dager (9/30 månedslønn), hvilke betyr 4,5 tjenestedager som han kan settes til å seile inn ved forlengede
seilingsperioder på "eget skip" eller avløsning på annet skip i opptjent fritid i de
påfølgende 6 måneder. Disse seilingsdager registreres som fritid i regnskapet for
neste årsperiode for at det løpende tjenestetids- og fritidsregnskap skal bli korrekt.
Ved avmønstring kan minusdager oppstått ved arbeidstakerens eget ønske om
forlenget fritid hjemme trekkes i hans tilgodehavende. Andre minusdager strykes.
Jag jobbar varken på NOR eller NIS avtal och heller inte på ett svensk fartyg så inget av det du skrev gäller mig.
 
Jag jobbar varken på NOR eller NIS avtal och heller inte på ett svensk fartyg så inget av det du skrev gäller mig.
Ok.
Jag har vart på Bahamasflagg innan men avtalet är Norskt för det så det har gällt mig även när jag gått på internationellt kontrakt.
Så där har vi det rätt bra, slipper dra med massa minusdagar efter årsskiftet.
Dom gjorde fel vid årskiftet pga min 3 månaders ledighet stod det minusdagar på löneslippen, dem fick dom stryka.

Nu får man massa plusdagar istället och jag hade redan avtalat med dom att dessa skall betalas ut i pengar vid avmönstring, dom skall inte räknas bort i 1:1, skall ha det extra för jag står så länge.
 
Vilken känsla det är att just nu vara svensk. Känner en sån stolthet som är enorm vi är alla allmänbildade.
Budskap når fram yttrandefriheten är fortsatt hög i en svår situation som denna. Svenskar tar till sig av information hanterar den individuellt logiskt och kan förstå budskapet i sin helhet. Vilket är av avgörande betydelse i en sådan här situation. Känns som Sverige har hela övriga världen att lära just nu.
 
Hej
5h 40 min på buss till Udon.

Nyfunna väninnan på skatteverket propsar på munskydd via LINE!!!
Bara till och lyda, känner mig riktigt löljig men vet inte om känslan kommer av munskyddet eller av att lyda en kvinna i uniform...
Mvh
 
Hej
5h 40 min på buss till Udon.

Nyfunna väninnan på skatteverket propsar på munskydd via LINE!!!
Bara till och lyda, känner mig riktigt löljig men vet inte om känslan kommer av munskyddet eller av att lyda en kvinna i uniform...
Mvh

Tydligen inte alla som fattar vad som händer. Samt det är tydligen så att några inte hänger med bara att beklaga.
 
Hej
5h 40 min på buss till Udon.

Nyfunna väninnan på skatteverket propsar på munskydd via LINE!!!
Bara till och lyda, känner mig riktigt löljig men vet inte om känslan kommer av munskyddet eller av att lyda en kvinna i uniform...
Mvh
Bra med munskydd om du inte vill smitta andra men annars hjälper det inte.
Det smittar tydligen via andning, krävs inte hosta eller dyl, så sitter man i samma buss, bil, flygplan etc som nån sjuk så ligger man illa till oavsett mask.
 
Bra med munskydd om du inte vill smitta andra men annars hjälper det inte.
Det smittar tydligen via andning, krävs inte hosta eller dyl, så sitter man i samma buss, bil, flygplan etc som nån sjuk så ligger man illa till oavsett mask.
Hej
Har det mest för att blidka mina medpassagerare, de som glatt äter av grillspett och jästa korvar på bussen här.
Mvh
 
 
 
Tillbaka
Topp