Corona viruset sprider sig

 
Sverige smittspårar på flygplan
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell har Folkhälsomyndigheten tagit del av rapporten som stämmer väldigt väl överens med deras egna erfarenheter. – Vi smittspårar just nu väldigt mycket på flygplan, och i Sverige har vi i princip inte hittat någonting, så det stämmer med det allmänna intrycket. Att smittas ombord på ett flygplan, den risken är väldigt, väldigt liten, sa Anders Tegnell till Allt om Resor på dagens presskonferens.

Luftflödet spelar en viktig roll
Insikterna kring de låga siffrorna av coronafall på flyget kommer från en gemensam studie genomförd av flygplanstillverkarna Airbus, Boeing och Embraer, där man har undersökt hur olika partiklar rör sig genom luften i kabinen. Luftflödet i en kabin är minimalt framåt och bakåt, utan är i stället riktat nedåt, från taket mot golvet. Dessutom byts luften ut 20 till 30 gånger per timme och går igenom HEPA-filter (high efficiency particulate arresting) som är mycket effektiva mot virus och bakterier. När kravet på munskydd initierades tillkom ytterligare en viktig faktor som gör en flygkabin säkrare än de flesta inomhusmiljöer.

https://www.kroatienspecialisten.se/minimal-risk-for-smitta-vid-flygresa
 
Trots det kommer de evakuerade svenskarna endast att sättas i så kallad ”frivillig hemkarantän”.

– Risken att smittan skulle kunna spridas i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.
 
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

 
Sverige smittspårar på flygplan
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell har Folkhälsomyndigheten tagit del av rapporten som stämmer väldigt väl överens med deras egna erfarenheter. – Vi smittspårar just nu väldigt mycket på flygplan, och i Sverige har vi i princip inte hittat någonting, så det stämmer med det allmänna intrycket. Att smittas ombord på ett flygplan, den risken är väldigt, väldigt liten, sa Anders Tegnell till Allt om Resor på dagens presskonferens.

Luftflödet spelar en viktig roll
Insikterna kring de låga siffrorna av coronafall på flyget kommer från en gemensam studie genomförd av flygplanstillverkarna Airbus, Boeing och Embraer, där man har undersökt hur olika partiklar rör sig genom luften i kabinen. Luftflödet i en kabin är minimalt framåt och bakåt, utan är i stället riktat nedåt, från taket mot golvet. Dessutom byts luften ut 20 till 30 gånger per timme och går igenom HEPA-filter (high efficiency particulate arresting) som är mycket effektiva mot virus och bakterier. När kravet på munskydd initierades tillkom ytterligare en viktig faktor som gör en flygkabin säkrare än de flesta inomhusmiljöer.

https://www.kroatienspecialisten.se/minimal-risk-for-smitta-vid-flygresa
Undersökningen stämmer säkert men det är flygplanstillverkare som gjort utredningen och dom är hyfsat partiska. Ofta är det så med utredningar/undersökningar, dom som gör/bekostar undersökningen är oftast partiska. Självklart blir det så, dom pröjsar ju :)
 
Nu med facit i hand visade sig ändå att Sverige klarade sig bäst och hade lägst överdödlighet och det är bara att gratulera FHM och all sjukvårdspersonal som slet hårt under pandemin, samt gratulera den hårt kritiserade och bespottade Tegnell för denna framgång.
Du har nu på ett pedagogiskt sätt förklarat genom att Sverige hade lägsta överdödligheten men samtidigt flest dödsfall av Covid per 100k innevånare.
Det är regeringens förtjänst.
 
Så här ser dödligheten ut i Sverige sedan 1900, Covid var inte mycket värre än en lite svårare influensasäsong….

4627A2E0-B0FB-45EC-8A65-003CFB73D7C1.jpeg
 
Nää, och det var ju nästan bara äldre som inte tillför samhället speciellt mycket, bara kostar i omvårdnad samt pensioner som avled, så spelar kanske inte så stor roll
Ja dom som dör snabbt är billigast för samhället, de som kräver längre vård och får livslång nersättning som resultat av sjukdomen kostar mycket.
 
Nää, och det var ju nästan bara äldre som inte tillför samhället speciellt mycket, bara kostar i omvårdnad samt pensioner som avled, så spelar kanske inte så stor roll
Och vem har sagt detta? Ingen mer än möjligen Strandhäll som kan ha glappat. Lägg av med konspirationsteorierna, snälla. Beredskapen var urusel, därav höga dödstal på Särbo i början.
 
Beredskapen var urusel, därav höga dödstal på Särbo i början.
Så var det, dessutom verkade det som att man inte hade en aning om hur dessa gamla och sköra skulle vårdas. Fick intrycket att man gick in med palliativ vård, med morfin etc. istället för syrgas, klart att de dog.

Den höga dödligheten kan till en viss del kanske även förklaras med "torrt fnöske teorin". Influensasäsongen åren innan var milda och många gamla fick därigenom "förlängd levnad". Tyvärr klarade de inte av den här smittsamma influensan, där de första versionerna även tenderade att gå något djupare ned i luftvägarna än vanligt.
 
Så var det, dessutom verkade det som att man inte hade en aning om hur dessa gamla och sköra skulle vårdas. Fick intrycket att man gick in med palliativ vård, med morfin etc. istället för syrgas, klart att de dog.

Den höga dödligheten kan till en viss del kanske även förklaras med "torrt fnöske teorin". Influensasäsongen åren innan var milda och många gamla fick därigenom "förlängd levnad". Tyvärr klarade de inte av den här smittsamma influensan, där de första versionerna även tenderade att gå något djupare ned i luftvägarna än vanligt.
Där är vi nära sanningen tror jag. Och Sverige var inte unikt att ingen hade någon aning om hur dessa patienter skulle vårdas. Det var en ny sjukdom orsakad av ett nytt virus, klart som tusan att ingen lät de gamla ligga och dö medvetet. Att tro någonting annat är horribelt.
 
Undersökningen stämmer säkert men det är flygplanstillverkare som gjort utredningen och dom är hyfsat partiska. Ofta är det så med utredningar/undersökningar, dom som gör/bekostar undersökningen är oftast partiska. Självklart blir det så, dom pröjsar ju :)
Du är negativ till allt visa att det är flygplanstillverkarna som gjort undersöknineng
 
 
 
Tillbaka
Topp