Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
HejNej, antalet döda i Covid kan inte kvittas mot lägre överdödlighet.
Pandemin var ingen hälsokur som gjorde folk friskare.
Dom som dog i Covid, dog.
Däremot är jag lätt road hur du bytt åsikt från att i början varit den största motståenden till milda restriktioner.
Påsken 2020 skulle Stockholm isoleras och förbjudas resa till sina fritidshus på västkusten.
Sen skulle ovaccinerade inom vården avskedas samt ovaccinerade hindras besöka evenemang och restauranger.
En hård förespråkare av tvångsvaccinering.
Det är i massor av trådar där vi är oense men i denna håller IL sig till ämnet som inte tillhör vanligheterna.Tips från coachen...enes om att ni är oense och ge upp, ingen av er kommer att ge vika hur länge ni än håller på.
Eller som Ronny Eriksson säger "Det är aldrig försent att ge upp".
HejDet är i massor av trådar där vi är oense men i denna håller IL sig till ämnet som inte tillhör vanligheterna.
Det är väl positivt.
Även en fråga där du är ense med ILNeverending story denna diskussion. Det enda ni är eniga om är att vara oeniga.![]()
Absolut, jag anser att FHM och den förra regeringen skötte sig bra när misstagen och bristerna i början hade rättats till.Även en fråga där du är ense med IL
Det håller jag med om, men den katastrofala starten med brister i beredskap går inte att försvara.Absolut, jag anser att FHM och den förra regeringen skötte sig bra när misstagen och bristerna i början hade rättats till.
Ja jag är tacksam att jag klarade mig undan eländet tills Omicron varianten tog över. Annars vet man inte vad som hade hänt.Det håller jag med om, men den katastrofala starten med brister i beredskap går inte att försvara.
Tyvärr tror jag inte Sverige har bättre beredskap från en ny pandemi om några år.
Räddningen blev ändå att viruset muterade snabbt och blev rätt ofarligt med de nya varianterna.
Ja de första varianterna var allvarliga.Ja jag är tacksam att jag klarade mig undan eländet tills Omicron varianten tog över. Annars vet man inte vad som hade hänt.
Jag känner också några som inte är återställda ännu och frågan är nog om dom någonsin blir det. Dom jobbar också, en bara deltid dock. Dom fick skiten innan vaccin fanns tillgängligt.Ja de första varianterna var allvarliga.
Tre tidigare medarbetare fick covid rätt tidigt och är inte återställda ännu.
Den ene fick hjärtproblem och två nersatt lungfunktion.
Dom är under 45år.
Alla jobbar nu och är inte sjukskrivna.
Nu när jag pratar med folk verkar de flesta haft covid av mildare varianter utan att blivit sjuka.
Både väl vaccinerade och ovaccinerade.
Vaccinets skydd lär debatteras av forskare och läkare i massor av år.Jag känner också några som inte är återställda ännu och frågan är nog om dom någonsin blir det. Dom jobbar också, en bara deltid dock. Dom fick skiten innan vaccin fanns tillgängligt.
HejAbsolut, jag anser att FHM och den förra regeringen skötte sig bra när misstagen och bristerna i början hade rättats till.
Det är väl det som det handlar om.Hej
Ja gick man ur pandemin med Europas lägsta överdödlighet trots att man aldrig stängde ned samhället och aldrig stängde gränserna måste man ju vara hyfsat nöjd som Svensk.
Mvh isan lover
HejDet är väl det som det handlar om.
Nationell stolthet och att vägra erkänna att andra länder lyckas bättre med lägre dödsfall per hundratusen invånare.
Det döljer man med statistik om överdödlighet.
Många har svårt med detta.
Ja men just i covid avled flest i Sverige.Hej
Statistiken över Överdödlighet döljer absolut ingenting utan lyfter fram och tydliggör hur många fler människor som procentuellt avled i dom olika länderna under pandemin.
Mvh isan lover
HejJa men just i covid avled flest i Sverige.
Sverige räknade på samma sätt som de flesta länder och siffrorna justerades i efterhand så dödsorsaken blev mer korrekt.Hej
Det var väl för att vi även räknade med dom som dog i trafikolyckor m.m som covidfall om dom bara var smittade med covid-19, ett mycket trubbigt sätt att konstarera hur många som dog av covid-19 när det ofta handlade om dog med covid-19.
Alla länder hade olika sätt att beräkna hur många som dog av eller med covid, i vissa länder hade man bra sjukvård och i andra sämre o.s.v, i vissa länder var man väldigt noga och kollade många medans man i andra länder kollade färre o.s.v, så här skiftar den inkommande statistiken betänkligt.
Ett mycket säkrare sätt att fastställa hur respektive land drabbades under pandemin är att se till överdödligheten eftersom alla länder i Europa utan undantag registrerar sina dödsfall, här finns det inget utrymme för tolkningar, olikheter i underlaget eller i berökningarna.
Mvh isan lover
HejSverige räknade på samma sätt som de flesta länder och siffrorna justerades i efterhand så dödsorsaken blev mer korrekt.
En trafikolycka med en covidsmittad blev inte registrerad som covid som orsak.
John Hopkins hade en standard för hela världen.
Dock fanns det en eftersläpning i rapportering.
Dom dödsfallen i Sverige och närliggande länder av covid är inte fake.
Medicinsk expertis dömer ut överdödlighet som ett mått gällande covid.
Alla dödsfall testades även i länder där tester av befolkningen låg på en lägre nivå.Hej
Alla länder testade olika mycket, alla länder hade olika resurser, vissa länder var noggranna medans andra var mindre noggranna, en del länder räknade alla som dog med covid-19 smitta som covid döda även om det var flera andra sjukdomar inblandade, medans andra räknade bara dom som man kunde fastställa att dödsorsaken var själva covidsmittan, så här finns ett stort utrymme för oliketer och differens i statistiken.
Men alla dessa skillnader blir helt betydelselösa om man håller sig till överdödligheten, alla länder oavsett nivå på vården, antal utförda tester och oavsett hur man har fastställt dödsorsaken kan i vart fall med säkerhet redovisa hur många som har avlidit i respektive land per år.
Mvh isan lover