Corona viruset sprider sig

Eftersom symtomen är luddiga är det delvis en fråga om hur man mäter. En del kanske mäter helt konstaterade fall medan andra mäter troliga fall. Jag är något skeptisk till siffran 90.000 därför att jag har svårt att tro att man kunnat ge en säker diagnos för så många under så kort tid.

Bilder i pressen visar vårdpersonal som går runt i rymddräkter. Då borde det krävas rät mycket för att kunna konstatera många fall.

Är uppgiften trots allt sann och det sprider sig till Sverige och där sprids snabbt krävs katastrofplanering. Det har man inte övat i Stockholm i alla fall.
siffran 90000 stämmer bättre med de hårda åtgärder som myndigheterna har vidtagit.
De har satt in armens resurser med flera hundra läkare bara för Wuhan.
Antar att om myndigheterna skulle uppge verkliga siffror så skulle trycket på att fly från området bli gigantiskt.

A 73 year old Chinese tourist who had undergone tests having fallen ill with flu-like symptoms has been confirmed as having coronavirus, health officials have said.

The tourist travelled from Wuhan, the Chinese city at the centre of the outbreak to Suvarnabhumi Airport on January 19, 2020, before traveling to Hua Hin. The tourist reported a high fever on January 23 and was admitted to hospital.

The new case in Hua Hin brings the total coronavirus cases in Thailand to six.

Following the announcement, all hotels in Hua Hin have been instructed to check the passports of any Chinese tourists arriving at the hotel, with staff told to immediately inform health officials if any tourists appear sick or show flu-like symptoms.

Det sprider sig....

Det är inte unikt att virus smittar under inkubationstiden, det är tvärtom ganska vanligt. T ex vinterkräksjukan kan smitta så men naturligtvis är risken betydligt större vid kontakt med något som har varit nerspytt exempelvis. Och man smittar ofta ett par dagar efter tillfrisknandet.

Hoppas bara att detta virus inte är värre än det som orsakade Svininfluensan, den var en nära döden upplevelse kan jag lova.

Frugan fick åka och hämta sonen vid 11:00
Han är snuvig.
Full panik här nu, sonen är frisk som en nötkärna, jag har skällt en del på lärarna nu efter lunch.
Fast fick skäll av frugan nu, can you stop jeb jeb.
Ok om symtom men denna panik, han är inte sjuk överhuvudtaget, att näsan rinner på en 2 åring är ju inget onormalt.

.

Screenshot_20200127-141557_LINE.jpg

Herregud, drama queens.
Men var skall man dra gränsen? Jag tycker inte det är något att hetsa upp sig över, Vad skulle hända om eländet upptäcks på skolan och man inte har vidtagit några försiktighetsåtgärder? Förmodligen hade det blivit ett sjuhelsikes liv. Visst är det att ta i lite väl mycket men jag har förståelse.

Men var skall man dra gränsen? Jag tycker inte det är något att hetsa upp sig över, Vad skulle hända om eländet upptäcks på skolan och man inte har vidtagit några försiktighetsåtgärder? Förmodligen hade det blivit ett sjuhelsikes liv. Visst är det att ta i lite väl mycket men jag har förståelse.
men sonen har inga förkylningstedenser överhuvudtaget, han springer runt här som tokig och leker mellan mina ben.
Du är eller har varit sjukvårdsansvarig ombord, det är inte så svårt att se om en människa visar på förkylning etc.
Dom har ju bara fabricerat i detta fallet.

15801124544813409175542268190907.jpg

ASIEN: KURSFALL I TOKYO OCH THAILAND
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De få börserna i Asien som höll öppet på måndagen visade stora kursnedgångar då oron tilltagit för en okontrollerad spridning av coronaviruset.
Tokyobörsens Nikkei 225-indexet hade vid 8-tiden fallit 2 procent och thailändska SET-index backade 3 procent.
I Kina har helgledigheten förlängts och i Singapore föll terminerna för de kinesiska aktieindexen mer än 5 procent.
Bland de japanska aktierna var elektroniktillverkare och kemibolag förlorare sektormässigt.
I Thailand tilltog oron för ekonomiska effekter på landets turistindustri sedan Kina stoppat resor utomlands för turistgrupper som en del av arbetet med att hindra spridningen av coronaviruset.
Enligt Shoji Hirikawa, strategichef vid Tokai Tokyo Research Institute, kan reseförbudet komma att gälla längre än befarat.
"Marknaden kommer att behöva avvakta och se när läget kan vara under kontroll samt hur stor ekonomisk effekt viruset kommer att ha", säger han till Bloomberg News.
I Kina rapporteras över 80 döda och mer än 2.700 smittade, trots massiva åtgärder från myndigheterna att försöka begränsa smittspridningen.
Helgledigheten har nu förlängts från 30 januari till och med 2 februari för att ge mer tid för åtgärder innan resandet åter tilltar inför en ny arbetsvecka. Det är ännu inte bekräftat om Kina-börserna därmed kommer att hålla stängt på fredagen. Hongkongs marknader ska enligt plan öppna på onsdagen.

men sonen har inga förkylningstedenser överhuvudtaget, han springer runt här som tokig och leker mellan mina ben.
Du är eller har varit sjukvårdsansvarig ombord, det är inte så svårt att se om en människa visar på förkylning etc.
Dom har ju bara fabricerat i detta fallet.

15801124544813409175542268190907.jpg
Jo men du skrev att näsan rinner. Håller med om att det är hysteriskt men förstår trots det.

Köp, 5% plus nästa måndag.
Sitter lite och klurar skall jag växla 500k och köpa, stort ras idag, -3% på index Thailand, när alla är friskförklarade igen +10%.

Jo men du skrev att näsan rinner. Håller med om att det är hysteriskt men förstår trots det.
Ja men det var ju en lögn med för hans näsa rinner inte, jag sitter med han nu och inget av det.
Som sagt frugan säger jag gör rätt som skäller för inget av det dom påstod existerar.
Det är panik för 0 nu, frugan sa många ungar hade blivit hemskickade.

Tillbaka
Topp