Corona viruset sprider sig

Det är inte dagis, han går på skola.
Vi har satt han på skola, kanske lite tidigt men här har du möjligheten att sätta barn på skola vid 2 års ålder.
Och det är för att han skall få umgås med barn i samma ålder och inte bara sitta hemma med mamma som glor på fb när jag är ute och jobbar ;)
Han går i klass med jämngamla, på skolan har dom årskurs från 2 år till 17 år.
Dock kostar det mig 150.000 baht om året, men men jag tror det är bra och han gillar det, från 09:00-14:00.

Det är inte dagis, han går på skola.
Vi har satt han på skola, kanske lite tidigt men här har du möjligheten att sätta barn på skola vid 2 års ålder.
Och det är för att han skall få umgås med barn i samma ålder och inte bara sitta hemma med mamma som glor på fb när jag är ute och jobbar ;)
Han går i klass med jämngamla, på skolan har dom årskurs från 2 år till 17 år.
Vad skiljer mot ett dagis/förskola?

Skillnad på dagis/fritids och förskola är att skolan slutar en viss tid. Dagis slutar när föräldrarna slutar jobba.
Ja det är sant att dagis kostar i Sverige men knappast mer än vad bara böckerna kostar i Thailand på privatskolan

Screenshot_20200127-235437_Samsung Internet.jpg

Glöm inte att vi betalar en stor del via skattsedeln också. Oavsett man har barn eller inte. ;)

Dagens förskola i Sverige skiljer sig avsevärt mot när jag gick på dagis på 70-talet. Min son började förskola dagen han fyllde 1år. Idag har förskolan en läroplan att följa precis som skolan. Dagis på min tid var mer barnvakt. Jag vet inte hur det ser ut i övriga Sverige men här hos oss har vi nästan bara haft positiva erfarenheter av förskolan. Utöver att barnen får träffas och få kompisar samt lära sig det sociala spelet så finns bestämda mål för barnens utveckling. För vår son har förskolan varit jätteviktig. Hade jag bott i Thailand så hade jag varit beredd att betala extra för att få något liknande.

Vi betalar maxbelopp plus en del via skattsedeln men just förskola och grundskola är något jag gladeligen betalar skatt för så länge den är av kvalité och lika för alla barn i Sverige oavsett samhällsklass. Jag hade en, med svenska mått mätt, fattig uppväxt men fick samma chans som mina jämnåriga trots att många hade det klart bättre ställt ekonomiskt. Resten var upp till mig.

Dagens förskola i Sverige skiljer sig avsevärt mot när jag gick på dagis på 70-talet. Min son började förskola dagen han fyllde 1år. Idag har förskolan en läroplan att följa precis som skolan. Dagis på min tid var mer barnvakt. Jag vet inte hur det ser ut i övriga Sverige men här hos oss har vi nästan bara haft positiva erfarenheter av förskolan. Utöver att barnen får träffas och få kompisar samt lära sig det sociala spelet så finns bestämda mål för barnens utveckling. För vår son har förskolan varit jätteviktig. Hade jag bott i Thailand så hade jag varit beredd att betala extra för att få något liknande.

Vi betalar maxbelopp plus en del via skattsedeln men just förskola och grundskola är något jag gladeligen betalar skatt för så länge den är av kvalité och lika för alla barn i Sverige oavsett samhällsklass. Jag hade en, med svenska mått mätt, fattig uppväxt men fick samma chans som mina jämnåriga trots att många hade det klart bättre ställt ekonomiskt. Resten var upp till mig.
Som sagt lägger 150.000 på det och vi får väl se om 20 år om det löna sig, men jag tror det, bara det att han får leka med jämngamla är värt det.
När jag var ung såg det annorlunda ut, då sprang man ut på gården men vi har inte den möjligheten här där vi bor, det är för varmt mitt på dagen, barnen kan inte gå ut och leka, dom bränner sönder sig om dom skulle springa runt en hel solig dag här nere.
Här leker man vid gryning och solnedgång.

Jag hade runt 47% skatt när jag bodde i Sverige och med min lön, så jag lever allt billigare här, värsta månaden betalade jag 52% skatt, månaden efter flyttade jag.
Du hade och har det bra. Skulle min marginalskatt bara vara 52% skulle jag vara glad. Dock är jag för välfärd som skola (inkl förskolan), äldrevård, f-kassa etc. Men tyvärr används skattepengar till mycket annat och skolorna har tappat många tjänster vilket leder till stök etc.

På 70-talet fanns lekis. Förskola är inte alls samma sak som @Nam Falang skrivit.

Du hade och har det bra. Skulle min marginalskatt bara vara 52% skulle jag vara glad. Dock är jag för välfärd som skola (inkl förskolan), äldrevård, f-kassa etc. Men tyvärr används skattepengar till mycket annat och skolorna har tappat många tjänster vilket leder till stök etc.

På 70-talet fanns lekis. Förskola är inte alls samma sak som @Nam Falang skrivit.
Betalar du mer än 52% på bruttolönen?
Hade 150k sek en månad innan jag flyttade, 52% gick till staten, jag blev förbannad och flyttade, får finnas lite gränser.

Nu är det ingen k.k mätning i vem som betalar mest.
Jag förstår poängen med att träffa kompisar, men tycker 2 år är tidigt om föräldrarna ändå går hemma.

Fast de 15 timmar man har rätt till även om man går hemma är inte dumt. Kan vara kul för barn och föräldrar att träffa nya lekkamrater och även vänja sig lite vid förskolan.

Visst är det så, men allt för många använder förskolan som barnvakt för att man själv är lat.
tror inte jag är det minsta lat, jag gör bara det jag tror är bäst för barnen.
Jag kör båda barnen till skolan på morgonen, hämtar den yngste 14:00 och sen den äldste efter fotboll och Taekwondo, tror inte jag är lat någonstans men gör det jag tror är bra för mina barn.

Åter till ämnet så lär det nog bli betydligt värre innan det vänder så ha inte för bråttom in på börsen.
Officiellt är det 4559 personer som insjuknat men man tror att den verkliga siffran är 10 ggr högre och att kulmen kommer att nås i april/maj.

tror inte jag är det minsta lat, jag gör bara det jag tror är bäst för barnen.
Jag kör båda barnen till skolan på morgonen, hämtar den yngste 14:00 och sen den äldste efter fotboll och Taekwondo, tror inte jag är lat någonstans men gör det jag tror är bra för mina barn.
Mer än så kan man ju inte göra.
Självklart att det är bättre för barnen att gå i förskola och interagera med andra barn än att bara vara hemma med föräldrarna.

Tillbaka
Topp