Corona viruset sprider sig

Skip

Forumräv
Du läser som fan läser bibeln. Vad Il försöker förklara är att tester man mer så hittar man mer. Testar man mindre hittar man mindre Det är absolut inte samma sak som att smittläget ändras.
Om du har svårt för att förstå det är det meningslöst att diskutera med dig.
Finns fler sätt att se på detta med rapportering och hur WHO ser på siffrorna, Jag förstår hur han tänker , men anser inte han tänker rätt väg.
Men att ni gör det har framgått

Senast ändrad:

Skip

Forumräv
J

Jag lyssnade på ett föredrag/utbildning över webben för några veckor sedan. Där sa man rakt ut att det kunde finnas några enstaka patienter som fortfarande var något smittsamma. En frisk person blir inte med största sannolikhet smittad av en sådan patient. Men boende på äldreboende är ofta så svaga och mottagliga att smitta kan uppstå. Jag tror att medvetenheten har ökat att den stora spridningen på äldreboenden till stor del faktiskt kommit från sjukhusen...
Eller på vårdcentraler , i Östergötland används varken munskydd eller Visir när man går upp i ansiktet på patienter för att kolla tillex som i min frus fall ett födelsemärke,
Min fru tänkte nog att vad är detta, kan bara hålla med henne,
Läkare och sjuksjöterskor kan väl både bli sjuka av patienter och även vara smittbärare, man kan ju undra om de har fått vaccin eller nåt annat som gör dem immuna . Där gäller inga avstånd eller skyddsutrustning mellan patienter och personal

Senast ändrad:

andrejsdenruskige

Forumveteran
Tyvärr så är det där med testkaoset en stor felkälla så vi vet inte när de blev smittade. var det två veckor sedan eller tre månader. tester har blivit så försenade i transport till labb att de är av tvivelaktigt värde.
Med tanke på att det som varit tror jag att det dröjer bra bit in på juli innan vi vet om testresultaten anger nysmittade
Ja, då har man en åtgärd att göra.
Har man gått smittad i tre månader så har man nog kunnat sprida smittan till en hel del.

Här i Norge så har en del företag skaffat egna testcenter och lab. Vad hindrar oss i Sverige? Viljan?
Nysmittad eller inte nysmittad är ganska ointressant. Det viktiga är att vi känner till totalen just nu och hur många det är.
Det underlättar om man vill göra åtgärder.

ulflan

Forumräv
Hej

Här i Bohuslän blir det fler och fler turister för varje vecka nu, det är fortfarande mest Svenska husbilar, båtar och campare, men inslaget av Norrmän, Danskar och Tyskar ökar stadigt, när man talar med dessa så upplever dom inte alls ett besök här som något risktagande, det finns gott om plats både på land och till sjöss, så man behöver inte trängas om man inte själv väljer detta.

Inte ens krav på karantän när dom återvänder hem kan hålla Norrmän härifrån, många av dom som har hus och båtar här väljer att lämna Norge och tar sin karantän när semestern är slut och dom återvänder hem, dom man talar med är väldigt kritiska till sin regering.

Mvh isan lover
Har det som du beskriver lett till att hemtjänsten brakat samman vilket ju har befarats?

Isan Lover

Forumveteran
Har det som du beskriver lett till att hemtjänsten brakat samman vilket ju har befarats?
Hej

Det här handlar ju främst om vanliga turister och inte vårdtagare med särskilda behov, dom reser runt med husbilar, husvagnar, båtar och liknande, men även en del Norrmän med egna hus i Sverige har också dykt upp nu, men jag har ännu inte hört att någon sommarboende har begärt och fått hemtjänst i ex.vis frugans distrikt ännu.

Mvh isan lover

andrejsdenruskige

Forumveteran
Beror på utökad testning och är alltså inte relevant.
Fast den är för så vitt relevant om man ser på antal aktiva fall. Många av dessa fall skulle väl ha varit registrerade tidigare veckor, så på det sättet blir det missvisande.
Jag hoppas och tror att spridningen nu blir lägre då folk faktiskt vet att dom är smittade.

Vet inte folk att dom är smittade så lär dom sprida smittan i väldigt mycket större grad.

Så ”dåliga” siffror är för mig positivt på det sättet att man synliggör problemet och folket blir varse om dom har viruset eller ej.

ulflan

Forumräv
Ja, någon hög testfrekvens har dom inte.
Det menar jag är farligare. Det är ju att jobba i blindo och blossar det upp så är det ”ohanterligt”. Ja, ungefär som det har varit i Sverige. Utan fakta så vet man ingenting
Du har helt rätt men det finns en svårbedömd tänkbar effekt. Svenskarna har i hög utsträckning varit lydiga och gjort som FHM och regeringen sagt. Nu skingras i viss mån dimmorna kring coronan och det finns mycket som lockar t ex bad, sol och öldrickande i grupp. Nu kan många testa sig och dra egna slutsatser. Andra kan tro att landet "nästan" uppnått flockimmunitet och att man därför inte behöver vara så noga. Inläggningen på IVA minskar och resandet och annat roligt tillåts öka. Flera "rättänkare" berömmer regeringen och FHM för Sveriges geniala coronastrategi. Förr i världen när landet hade ett försvar fick alla lära sig: Utan spaning ingen aning. Detta känner inte dagens ungdomar till.

Kunskapen om vad Sverige gör och inte gör verkar inte spridd ens inom regeringen. Utrikesministern hävdade ju t ex att alla som ville fick testa sig och visste inte att detta bara gällde stockholmsregionen.

Det finns en risk att allt detta leder till att fler tycker att livet snabbt kan bli som vanligt och att riskerna är försumbara. Testresultat snackas bort och man hänvisar till att fler testats. Att i semestertid höja kapaciteten på sjukhusen blir inte lätt. Min slutsats är att landet lever farligt. Därför behövs fler tester, smittspårning och tydlig ledning av landet.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Du har helt rätt men det finns en svårbedömd tänkbar effekt. Svenskarna har i hög utsträckning varit lydiga och gjort som FHM och regeringen sagt. Nu skingras i viss mån dimmorna kring coronan och det finns mycket som lockar t ex bad, sol och öldrickande i grupp. Nu kan många testa sig och dra egna slutsatser. Andra kan tro att landet "nästan" uppnått flockimmunitet och att man därför inte behöver vara så noga. Inläggningen på IVA minskar och resandet och annat roligt tillåts öka. Flera "rättänkare" berömmer regeringen och FHM för Sveriges geniala coronastrategi. Förr i världen när landet hade ett försvar fick alla lära sig: Utan spaning ingen aning. Detta känner inte dagens ungdomar till.

Kunskapen om vad Sverige gör och inte gör verkar inte spridd ens inom regeringen. Utrikesministern hävdade ju t ex att alla som ville fick testa sig och visste inte att detta bara gällde stockholmsregionen.

Det finns en risk att allt detta leder till att fler tycker att livet snabbt kan bli som vanligt och att riskerna är försumbara. Testresultat snackas bort och man hänvisar till att fler testats. Att i semestertid höja kapaciteten på sjukhusen blir inte lätt. Min slutsats är att landet lever farligt. Därför behövs fler tester, smittspårning och tydlig ledning av landet.
Test och smittspårning anser jag vara en nyckel till framgång. Då är det inte några större problem att hålla samhället öppet då man relativt tidigt fångar upp fallen och kan begränsa spridningen.

Holmen

Forumveteran
Det här med masker på skiljer sig uppenbart var man befinner sig i Thailand, enligt skribenter här.
I stort sett bär inga masker här sedan många veckor tillbaka,
På marknaden idag var det väl en på tio som bar mask.
Skall du se någon som bär mask så är det de som åker MC men inte för Coronan utan för att slippa sanden.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Idag hörde jag på jobbet att jobbarkompisens vän vart på Isaberg i helgen, vännen hade hört övervägande Danska och Tyska där.
Så dom vill inte ha in oss till deras länder för vi har ”spetälska ” men dom kommer gärna hit och vill bli smittade.
Samtidigt läste jag att någon dansk har kommit in i Sverige och smittar oss nu. Det börjar bli mer än snurrigt nu.

820B59D8-6321-4ED6-B2DD-5D859BD75B82.png

Senast ändrad:

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Slutet på coronapandemin är ännu avlägset enligt WHO.

i dag kl 18:07av Emma Lindström
Coronapandemin är ”inte ens nära att vara över”. Det säger WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus i dag.
– Vi vill att det ska vara över. Vi vill alla fortsätta med våra liv. Men den bistra sanningen är att det är inte ens nära att vara över. Trots att många länder har gjort en del framsteg globalt så ökar pandemin hastigheten, säger han.
Världshälsoorganisationen planerar att kalla till ett möte i den här veckan för att utvärdera vilka framsteg forskningen gjort för att bekämpa covid-19, skriver The Guardian.

Mvh isan lover

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Idag hörde jag på jobbet att jobbarkompisens vän vart på Isaberg i helgen, vännen hade hört övervägande Danska och Tyska där.
Så dom vill inte ha in oss till deras länder för vi har ”spetälska ” men dom kommer gärna hit och vill bli smittade.
Samtidigt läste jag att någon dansk har kommit in i Sverige och smittar oss nu. Det börjar bli mer än snurrigt nu.

Visa bilaga 92651
Man kan ju hoppas att regeringen har tillräckligt med ruter för att stoppa danskarna och baggarna. Vore inte mer än rätt.

Isan Lover

Forumveteran

Visa bilaga 92651
Hej

Samma här hos oss i norra Bohuslän, antalet Tyskar, Danskar och Norrmän ökar stadigt.

Men jag tycker Sverige gör rätt som har öppna gränser inom EU, det är dom andra länderna som gör fel och hycklar när dom inte släpper in oss men låter sina medborgare åka till Sverige.

Mvh isan lover

Topp