Corona viruset sprider sig

Jag själv känner ingen Personligen som är eller har haft covid 19, men många av mina jobbarkompisar känner någon som har eller har haft.

Har de testat sig i efterhand för antikroppar?

Två på jobbet som är i toppform, en fick konstaterad Corona och den andra var helt säker på att han hade pga kontakt med konstaterat fall och dödsjuk i två veckor med de flesta symptomen. Ingen av dessa har tagit sjukdagar på år... Fick svar på antikroppstestet i veckan och ingen av dem hade antikroppar.

Håller med dig men det är inte lika enkelt i storstäder som i ditt rike. Undersköterskor släpps igenom utbildningen med brister. Staten vill att äldreomsorgen ska anställa nyanlända för att lösa integrationsproblemen och minska arbetslösheten och ger bidrag för detta.

Nu börjar också en del utlandsfödda bli gamla och vill ha personal, som pratar hemspråket för att de själva inte lärt sig svenska. En del sjukdomar t ex alzheimer gör att man tappar det senast inlärda språket.

Förhoppningsvis hittar man lösningar så att storstäderna får det lika bra som i din kommun.

Hej

Precis dom brister du tog upp här måste ju åtgärdas, att jobba inom vård, hemtjänst och på äldreboenden kräver ju att man har en kompetens för detta samt förstår vad vårdtagarna säger, samt kan läsa och ta till sig skriftlig information o.s.v, jag hoppas precis som du att dom ansvariga nu löser dessa problem som har framkommit under pandemin.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Det verkar som om det inte kommer att bli några fler Visum amnestier för dom utlänningar som är kvar i Thailand, Immigration i Thailand säger att det är osannolikt med fler amnestier p.g.a pandemin eftersom läget har förbättrats runt om i världen, Col. Phakkhaphong Saiubon på Immigration säger dessutom att det är tid att rensa ut landet.

Den 31 juli börjar vanliga regler gälla med 90 dagarnas rapportering och böter för overstay, dom utlänningar som tänker stanna kvar måste förnya sina Visum innan dess, dom som inte kan förlänga sina visum eller flyga ut ur landet ombeds kontakta sina ambassader.

VISA AMNESTY EXTENSION UNLIKELY, IMMIGRATION SPOX SAYS
By Khaosod English
-
July 10, 2020 1:58 pm

media-2-2-696x392.jpg

Foreigners queue up in Chonburi proince to renew their stay in Thailand on April 7, 2020. Image: Richard Barrow in Thailand / Twitter.
lg.php

BANGKOK — Another round of visa amnesty for foreigners residing or stranded in Thailand is unlikely, an immigration spokesman said Friday. The amnesty, extended back in April, will expire at the end of this month.
Spokesman Col. Phakkhaphong Saiubon said there’s a need to “clear out people” as the situation of global pandemic starts to wind down. The government issued automatic extensions of stays earlier this year only after hundreds of foreigners queued up at immigration centers throughout the country.
“There most likely will not be an extension. It’s all quiet on that front. It’s been a long time and we need to clear out people,” Phakkaphong said. “Thailand and the Thai government are already generous. No other country has this long of a visa amnesty.”

Mvh isan lover

Hej

Så här uttalar sig Tony Blakely som är epidemiolog vid Melbournes Universitet om Australiens corona strategi, här har man satsat hårt på att ett vaccin eller effektiv behandling kommer fram snabbt, sker inte detta befinner man sig landet annars i en sämre situation än länder som Sverige och USA m.fl.

SOPHIE STIGFUR
07:15
Australien är nära att bli virusfritt enligt en expert. Med en aggressiv coronapolitik har Australien klarat sig relativt lindrigt undan i pandemin vad gäller antalet smittade och döda.
Omkring tusen nya fall av smittade under en vecka i delstaten Victoria, de allra flesta i huvudstaden Melbourne, fick Australien att härom dagen vidta drastiska åtgärder – en sex veckors stängning av storstadsområdet Melbourne. Det kan vara ett tecken på att myndigheterna är på väg att gå över till en hårdare linje, säger Tony Blakely, som är epidemiolog vid Melbournes universitet.
– Sex veckor tyder på att (delstaten Victorias) högste medicinskt ansvarige Brett Sutton är angelägen om att eliminera viruset även om han inte kan säga det rakt ut.
Möjligheten till eliminering av viruset har visserligen nämnts av premiärminister Scott Morrison, men då som en möjlig bieffekt av den rådande strategin, inte som ett uttalat mål.
Tony Blakely säger att Australien har lyckats hålla antalet smittade på låga nivåer tack vare sitt geografiska läge. Men, en avgörande punkt i Australiens coronastrategi är att ett vaccin eller effektiv behandling tas fram inom rimlig tid.
– Om ett vaccin dröjer så sitter vi på pottan eftersom vi kommer att ha en i stort sett icke-immun befolkning. Medan USA, Sverige och flera andra länder, som har haft andra strategier eller som har misslyckats med att hålla smittan nere, kanske visar sig ha en rimlig flockimmunitet och skulle kunna komma tillbaka till det normala, säger Tony Blakely.
(TT)

Mvh isan lover

Hej

Det verkar som om det inte kommer att bli några fler Visum amnestier för dom utlänningar som är kvar i Thailand, Immigration i Thailand säger att det är osannolikt med fler amnestier p.g.a pandemin eftersom läget har förbättrats runt om i världen, Col. Phakkhaphong Saiubon på Immigration säger dessutom att det är tid att rensa ut landet.

Den 31 juli börjar vanliga regler gälla med 90 dagarnas rapportering och böter för overstay, dom utlänningar som tänker stanna kvar måste förnya sina Visum innan dess, dom som inte kan förlänga sina visum eller flyga ut ur landet ombeds kontakta sina ambassader.

By Khaosod English
-

media-2-2-696x392.jpg

Foreigners queue up in Chonburi proince to renew their stay in Thailand on April 7, 2020. Image: Richard Barrow in Thailand / Twitter.
lg.php

BANGKOK — Another round of visa amnesty for foreigners residing or stranded in Thailand is unlikely, an immigration spokesman said Friday. The amnesty, extended back in April, will expire at the end of this month.
Spokesman Col. Phakkhaphong Saiubon said there’s a need to “clear out people” as the situation of global pandemic starts to wind down. The government issued automatic extensions of stays earlier this year only after hundreds of foreigners queued up at immigration centers throughout the country.
“There most likely will not be an extension. It’s all quiet on that front. It’s been a long time and we need to clear out people,” Phakkaphong said. “Thailand and the Thai government are already generous. No other country has this long of a visa amnesty.”

Mvh isan lover

Och var hittar man denna hall? och inte gör man det lättare för dom som redan har det svårt eller svårare...

Foreigners wishing to extend their stay will also have to journey as far as the Impact Muang Thong Thani exhibition hall from July 13 onwards; immigration offices will temporarily move there to ensure physical distancing, the spokesman said.

Jag börjar mer och mer att tappa lusten för detta land, och med alla negativa uttalanden samt agerande från myndigheter, så är det nog dags att på sikt börja se sig om efter ett annat land, faktiskt så har jag redan börjat titta på andra alternativ, Estland pga. skattesystemet, Belize, Panama, Filipinerna, och andra...eller varför inte en segelbåt?

Och var hittar man denna hall? och inte gör man det lättare för dom som redan har det svårt eller svårare...

Foreigners wishing to extend their stay will also have to journey as far as the Impact Muang Thong Thani exhibition hall from July 13 onwards; immigration offices will temporarily move there to ensure physical distancing, the spokesman said.

Jag börjar mer och mer att tappa lusten för detta land, och med alla negativa uttalanden samt agerande från myndigheter, så är det nog dags att på sikt börja se sig om efter ett annat land, faktiskt så har jag redan börjat titta på andra alternativ, Estland pga. skattesystemet, Belize, Panama, Filipinerna, och andra...eller varför inte en segelbåt?

Hej

Dom som är på plats får ju några veckor på sig att fixa sina visum och rapportera sig, klarar man inte det väntar ju overstay alternativt så får man resa hem eller söka hjälp på sitt lands ambassad, men tonen med termer som dags att rensa ut o.s.v sänder ju negativa signaler, kräver dom att alla ska ta sig till Muang Thong Thani exhibition hall så är det ju märkligt, alla borde väl kunna rapportera och göra sina ärenden på sitt vanliga immigration kontor.

Mvh isan lover

Hej

Dom som är på plats får ju några veckor på sig att fixa sina visum och rapportera sig, klarar man inte det väntar ju overstay alternativt så får man resa hem eller söka hjälp på sitt lands ambassad, men tonen med termer som dags att rensa ut o.s.v sänder ju negativa signaler, kräver dom att alla ska ta sig till Muang Thong Thani exhibition hall så är det ju märkligt, alla borde väl kunna rapportera och göra sina ärenden på sitt vanliga immigration kontor.

Mvh isan lover

Och min fråga var, var i landet ligger, och hur hittar man till:

Muang Thong Thani exhibition hall

Ligger säkert mycket i nedanstående, frågan är hur man gör i andra länder.
Förmodligen har alla länder samma bekymmer som Sverige. I den akuta fasen behövs alla resurser för att öka överlevnaden. Då var det få obduktioner. Nu kommer man in i en fas där man lär sig mer om vad som händer t ex interaktiviteten med annat elände och hur olika mediciner påverkar chansen att överleva. Statistiken är som har påpekats av många en källa till osäkerhet.

Om något år vet man betydligt mer.

Hej

By Khaosod English
-

media-2-2-696x392.jpg

lg.php

Mvh isan lover
Samtidigt får man hålla reda på vilka det gäller.
Det här gäller då personer som anlänt hit till Thailand på 30 dagars visumbefrielse och de som anlände hit med visum. De skulle vart tvungna att lämna landet då deras tillåtna "Stay " tagit slut. Dessa kunde nu under dessa Covid19 problem fortsätta sin Stay utan att ansöka om Extension of stay.
De vars datum på sina visum nu tagit slut, måste samtliga lämna landet, besöka en ambassad och där köpa ett nytt visum om de önskar återvända till Thailand. Detta eftersom visum inte kan förlängas eller förnyas, varken förr eller nu.
De som fortfarande har kvar datum på sina visum kan lämna och återvända till thailand för att få en ny stay period. De nya inresereglerna gäller då.
De som redan fanns här på Extension of Stay berörs inte då dessa personer har fortsatt sin årsansökan normalt.
Jag har fått för mig att alla immigrationskontor har haft öppet under den här tiden, då iaf. den i Prachin Buri har varit öppen och hanterat ansökningar extension of stay löpande, samt även adressrapporteringen, dock har det rekommenderats e-versionen av dem.
Denna nyhet berör alltså bara de tillfälliga turisterna som blev strandade här, De skulle i vart fall blivit tvungna lämna landet tidigare.

Senast ändrad:
Hej

Mvh isan lover
Samtliga som är här och anlänt med visum måste lämna landet för att köpa ett nytt visum för att kunna komma tillbaks. De som har MRE och tid kvar behöver inte köpa ett nytt.
Denna mässhall för ansökan gäller enbart för extension of stay och inte Visumärenden.

Ligger säkert mycket i nedanstående, frågan är hur man gör i andra länder.
Det stärker mig i min tro att den enda pålitliga siffran är dödlighet utöver det normala för 10-årsperioden. Vi har också en trovärdig siffra i intagna i vården, som ger ett litet mörkertal. . resten har nog en hög osäkerhetsfaktor.

Samtliga som är här och anlänt med visum måste lämna landet för att köpa ett nytt visum för att kunna komma tillbaks. De som har MRE och tid kvar behöver inte köpa ett nytt.
Denna mässhall för ansökan gäller enbart för extension of stay och inte Visumärenden.

Tack, det är bra att vi är noga här, så det inte blir fel från starten, fast nu förstår jag ännu mindre varför man föser alla till en och samma plats, i Yoshaton är Mig. öppet, det vara där jag hämtade min extension, och det var väl nyligen jag var tillbaka i veckan och hämtade ut tillståndet för att komma tillbaka, in i landet på samma handlingar.

Tack, det är bra att vi är noga här, så det inte blir fel från starten, fast nu förstår jag ännu mindre varför man föser alla till en och samma plats, i Yoshaton är Mig. öppet, det vara där jag hämtade min extension, och det var väl nyligen jag var tillbaka i veckan och hämtade ut tillståndet för att komma tillbaka, in i landet på samma handlingar.
Den viktigaste poängen kanske är att se detta inte är någon form av skärpta visum/uppehållstillståndsregler som det lätt kan tolkas till i dessa lite kärvare tider.
I det här fallet handlar det enbart om en avveckling det tillstånd utlänningar hade att stanna kvar här i landet, nu när de blev strandsatta på grund av mindre flyg och striktare gränskontroller.
Vad gäller samlandet vid mässan handlar det nog mer om att de tror det är lättare där att hålla avstånd mellan personer som köar. Vi faranger som bott här hela tiden, både före och nu skall nog fortsätta som vanligt på våra lokala kontor.
Mitt kontor i Prachin är iaf fortfarande öppet som normalt. Dess polistjänstemän är också som normalt och hälsar på Faranger i provinsen.

Hej

Enligt presidenten för ”Tourism Council of Thailand” så riskera nu 30% av dom företag som är inriktade på turism att slås ut för gott p.g.a coronakrisen, i början av krisen drog företagarna ned på verksamheten och sparkade personal o.s.v, men nu är man inne på det tredje kvartalet utan någon förbättring eftersom fortfarande inga turister släpps in i landet, så nu börjar företag avveckla sin verksamhet, sälja sin utrustning och sina lokaler.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp