Corona viruset sprider sig

Hej

Fritt fram för Svenskar att resa till Tyskland utan krav på karantän.

i dag kl 15:43av Sophie Stigfur
Tyskland avskaffar kravet på 14 dagars karantän för personer som reser från Sverige till Tyskland, skriver tyska utrikesdepartementet på sin sajt.
“Inresa till Tyskland från Sverige är möjlig för alla resenärer på alla rutter och utan välgrundad anledning”, skriver tyska UD.
“Det beslutades, att upphäva 14 dagars karantänsplikt enligt förordningen av den federala regeringen, då antalet nya infektioner minskar”. (TT)

Mvh isan lover

Det går fortfarande neråt, sakta men säkert. 79 inneliggande på IVA idag i hela landet. Håll i, håll avstånd så att detta fortsätter.

Hej

Ja det ser lovande ut, var nyss inne på Folkhälsomyndighetens hemsida och alla parametrar går fortsatt åt rätt håll, både när det gäller antalet smittade, antalet inlagda på sjukhus, antal IVA fall och antal avlidna.

Mvh isan lover

Om covida har vi läst, snart har vi ett vaccin, och i nästa mening kan vi läsa, fast det kan dröja....:confused:

Läkemedelstillverkare ligger i fas för att påbörja vaccintillverkning mot det nya coronaviruset innan sommarens slut, uppger en högt uppsatt tjänsteman inom USA:s regering.

– Om du menar exakt när vaccinmaterialen bokstavligen kommer att börja tillverkas så är det antagligen om bortåt fyra till sex veckor, men vi kommer att aktivt tillverka i slutet av sommaren, säger personen, som vill vara anonym.
USA har hjälpt till att finansiera försök att ta fram fyra covid-19-vaccin hittills genom sitt snabbprogram, där målet är att producera 300 miljoner doser till slutet av nästa år.

De fyra bolagen är Astra Zeneca, Johnson & Johnson, Moderna och Novovax.

Enligt källan så går det ännu snabbare med utvecklingen av läkemedel för behandling av covidpatienter, eftersom de testerna kan ge resultat på bara ett par veckor.
Experter har dock varnat för att framtagandet av ett effektivt vaccin kan ta betydligt längre tid – om det ens går. Arbetet med att ta fram ett vaccin mot rotaviruset tog exempelvis mer än ett kvarts sekel innan det godkändes.

TT

Tyskland? Oktoberfesten är räddad...

Utrikesdepartementet ändrar i sin avrådan från icke nödvändiga resor till flera länder. Efter onsdag den 15 juli hävs reseavrådan till Andorra, Polen och Tyskland.

Däremot införs avrådan från icke nödvändiga resor till Schweiz från och med onsdag. Beslutet gäller fram till den 29 juli.

- Där har man infört karantänsregler som svenska resenärer omfattas av. Vi försöker att hålla viss kontinuitet i våra beslut och tittar på hur läget förändras, säger Catarina Axelsson, presskommunikatör på utrikesdepartementet.

UD gör en samlad bedömning av vilka reserekommendationer som ska gälla var fjortonde dag, men beslut kan ändras snabbt om länder kommer med lättnader eller begränsningar av rörelsefriheten. Till exempel som för Tyskland, som nu lättar på sina karantänsregler för svenskar.

- Det är en anledning till att vi kan plocka bort avrådan mot just Tyskland, säger Catarina Axelsson.

För övriga länder inom EU och EES samt Storbritannien förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till den 29 juli.

Reseavrådan till länder utanför EU gäller fortsatt till den 31 augusti.

Rykten, skapade av en Visumagent i Thailand gör gällande att det ev. blir ytterligare två månaders förlängning på den Visa Amnesty som rådit.
Agenten hänvisar till ett samtal med en immigrationsofficer och att besked kommer ges runt den 24 denna månad.
Som sagt, rykten utan värde så länge ingen officiell offentliggjort detta.

Ja, nu har man varit i Sverige sedan 24 mars. Långkalsongerna på. Frusit. Gått upp 3,5 kg. Ätit Marabou choklad och hur mycket ost som helst. Träffat barnbarnen som oftast sover över i sommarstugan. Följer utvecklingen i världen dag för dag. Särskilt beslut som de olika länderna beslutar med den nationalistiska hatten på. Verkligen skrämmande hur egoistiska länderna är i Corona tider. Vi har t o m militär vid de norra gränserna nu. En fundering.
Jag SINKar och tar ut pensionsförsäkringar, och är lite orolig över att drabbas av Skattemyndighetens möjlighet till att bli beskattad enligt IL. Jag tror inte, att min förklaring att jag har 90 åriga föräldrar som var skäl för mig att återvända tidigare och rekommendation av Sweden abroad att återvända till Sverige. Är skäl nog. Mitt hem är i Chiangmai. Pengar är ett litet problem då naturligtvis hälsan är viktigast men jag funderar på att lämna Sverige typ Gran Canaria, av skattetekniska skäl, i september....med en ombokningsbar t o r biljett. Saknar jag väsentlig anknytning till Sverige om jag tvingas stanna 8 månader? Observera. Gränsen är 6 månader. Detta är en viktig del i beslut om SINK skatt.

Vi har ju tidigare i denna tråd diskuterat hemtjänsten och vad som skulle hända om en kommun vägrade. Det verkar som om skärgårdskommunen Värmdö blir först ut att hamna i domstol. Ni som enbart är intresserade av Thailand och coronan kan droppa detta inlägg.

Rykten, skapade av en Visumagent i Thailand gör gällande att det ev. blir ytterligare två månaders förlängning på den Visa Amnesty som rådit.
Agenten hänvisar till ett samtal med en immigrationsofficer och att besked kommer ges runt den 24 denna månad.
Som sagt, rykten utan värde så länge ingen officiell offentliggjort detta.

Själv är jag tveksam till att det blir förlängning av amnestin, men som sagt rykten, kanske 2 veckor?, det finns flyg ut från Thailand, så varför skulle man förlänga amnestin, och det har funnits gott om tid att planera, för dom som behövt....

Ja, nu har man varit i Sverige sedan 24 mars. Långkalsongerna på. Frusit. Gått upp 3,5 kg. Ätit Marabou choklad och hur mycket ost som helst. Träffat barnbarnen som oftast sover över i sommarstugan. Följer utvecklingen i världen dag för dag. Särskilt beslut som de olika länderna beslutar med den nationalistiska hatten på. Verkligen skrämmande hur egoistiska länderna är i Corona tider. Vi har t o m militär vid de norra gränserna nu. En fundering.
Jag SINKar och tar ut pensionsförsäkringar, och är lite orolig över att drabbas av Skattemyndighetens möjlighet till att bli beskattad enligt IL. Jag tror inte, att min förklaring att jag har 90 åriga föräldrar som var skäl för mig att återvända tidigare och rekommendation av Sweden abroad att återvända till Sverige. Är skäl nog. Mitt hem är i Chiangmai. Pengar är ett litet problem då naturligtvis hälsan är viktigast men jag funderar på att lämna Sverige typ Gran Canaria, av skattetekniska skäl, i september....med en ombokningsbar t o r biljett. Saknar jag väsentlig anknytning till Sverige om jag tvingas stanna 8 månader? Observera. Gränsen är 6 månader. Detta är en viktig del i beslut om SINK skatt.
Berätta gärna om hur det var att lämna Thailand.Jag menar mer praktiskt eftersom det finns folk här på T.S som inte lyckats ta sig hem.Också intressant med Sink skatten.
Kan du förklara lite för oss med mindre erfarenhet?

Själv är jag tveksam till att det blir förlängning av amnestin, men som sagt rykten, kanske 2 veckor?, det finns flyg ut från Thailand, så varför skulle man förlänga amnestin, och det har funnits gott om tid att planera, för dom som behövt....
Jag ser det som osannolikt men möjligt. Thailand har reagerat på att det kan vara svårt resa till länder med smitta. Bl.a USA har ökat problem även om det finns flyg.
Thailand har i mitt tycke tagit större ansvar än vad någon kan kräva. Ett så stort ansvar borde ha ett slut.
Personerna det handlar om har ett hemland och det är inte Thailand.

Som svar till Dick. Tror det var i denna "tråd" som vi informerade varann om Corona problem kring den 20 mars. Tack vare detta forum fick jag veta Thai Air skulle ställa in flyget 1 april t o m 31 october då en forummedlem hade hört detta via Arlanda och en nära kontakt där, som arbetade på Thai Air. Jag litade på den informationen, och bokade om min resa till föräldrarna tidigare, från 5 juni till 24 mars. Vi var fler som gjorde så...för det var 4 platser lediga när vi var på Chiang Mais flygplats och samtalade med Thai Air. Min fru blev kvar då hon har mycket jobb i Chiangmai. Tyvärr.

Beträffande SINK kan Corona ställa till det (särskild inkomstskatt för utlandsboende mm) så är skattesatsen 25 % eller IL, inkomstskattelagen (bli beskattad som du är mantalsskriven i Sverige). Jag skrev ut mig 2014 och bosatte mig i Chiang Mai med min fru (vilket lyft)och beviljades SINK. Kraven för SINK var. 1. Inget permanent boende (sommarstuga OK), 2. stanna utom lands minst 6 månader, 3. inga företag kvar i Sverige. 4. Ingen gift fru får vara kvar i Sverige....hm jag minns inte alla krav. Då betraktades jag som att jag "saknar väsentlig anknytning till Sverige". Jag blir då utlandsboende med bl a avsaknad planerad sjukvård och skall skatta SINK. Tyvärr tyvärr så ställer Coronan till det. Jag tar mig med all sannolikhet ej tillbaka till mitt hem i Chiangmai...detta år.....och då slår kanske myndigheten i Sverige till....aha...du har varit i Sverige 8 månader och då skall du beskattas enligt IL. Regeln är 6 månader och vi vill påstå att du inte uppfyller den....pust...

Som svar till Dick. Tror det var i denna "tråd" som vi informerade varann om Corona problem kring den 20 mars. Tack vare detta forum fick jag veta Thai Air skulle ställa in flyget 1 april t o m 31 october då en forummedlem hade hört detta via Arlanda och en nära kontakt där, som arbetade på Thai Air. Jag litade på den informationen, och bokade om min resa till föräldrarna tidigare, från 5 juni till 24 mars. Vi var fler som gjorde så...för det var 4 platser lediga när vi var på Chiang Mais flygplats och samtalade med Thai Air. Min fru blev kvar då hon har mycket jobb i Chiangmai. Tyvärr.

Beträffande SINK kan Corona ställa till det (särskild inkomstskatt för utlandsboende mm) så är skattesatsen 25 % eller IL, inkomstskattelagen (bli beskattad som du är mantalsskriven i Sverige). Jag skrev ut mig 2014 och bosatte mig i Chiang Mai med min fru (vilket lyft)och beviljades SINK. Kraven för SINK var. 1. Inget permanent boende (sommarstuga OK), 2. stanna utom lands minst 6 månader, 3. inga företag kvar i Sverige. 4. Ingen gift fru får vara kvar i Sverige....hm jag minns inte alla krav. Då betraktades jag som att jag "saknar väsentlig anknytning till Sverige". Jag blir då utlandsboende med bl a avsaknad planerad sjukvård och skall skatta SINK. Tyvärr tyvärr så ställer Coronan till det. Jag tar mig med all sannolikhet ej tillbaka till mitt hem i Chiangmai...detta år.....och då slår kanske myndigheten i Sverige till....aha...du har varit i Sverige 8 månader och då skall du beskattas enligt IL. Regeln är 6 månader och vi vill påstå att du inte uppfyller den....pust...
Intressant läsning o ett dilemma som kanske inte uppmärksammats här innan.Hoppas att allt löser sig för dig o uppdatera gärna!

Hej

Hörde Björn Olsen uttala sig på Radions P1 denna vecka, på frågan om an trodde att vi skulle drabbas av en andra våg svarade han ungefär så här, han trodde inte att vi skulle drabbas av en andra våg eftersom coronaviruset har kommit för att stanna, enligt honom kommer vi människor nu att få dras med coronaviruset i många många år framåt, det kommer inte att försvinna, just nu smittas och insjuknar fler än någonsin jorden runt.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Koh Samet öde igen, efter att ha öppnat upp för besök på ön igen drabbades man av ett bakslag igen, den här gången p.g.a att en coronasmittaden egyptier besökte Rayong 30 km bort, genast började avbokningar strömma in och nu är det tomt igen.

CAUGHT IN NEW VIRUS FEAR, KOH SAMET IS EMPTY OF TOURISTS AGAIN
By Asaree Thaitrakulpanich, Staff Reporter
-
July 15, 2020 3:16 pm

1594726932163-696x522.jpg

The empty Na Dan Pier at Koh Samet on July 15, 2020.
lg.php

KOH SAMET — The popular tourist island of Koh Samet saw a sharp drop in visitors after news broke that a coronavirus-infected Egyptian visited public spaces on the mainland, business operators said.
Despite its distance from Rayong city where the Egyptian airman wandered, about 30 kilometers away, hotels witnessed massive cancellations in the wake of the incident, which threatened to upset the long awaited return of tourism to the island.
“On Samet we were so strict with social distancing measures,” Rungrojtawee Popet, operator of a seaside bar Talay Bar on Koh Samet, said by phone Wednesday. “But one person destroyed the entire province.”

Mvh isan lover

Hej

Koh Samet öde igen, efter att ha öppnat upp för besök på ön igen drabbades man av ett bakslag igen, den här gången p.g.a att en coronasmittaden egyptier besökte Rayong 30 km bort, genast började avbokningar strömma in och nu är det tomt igen.

CAUGHT IN NEW VIRUS FEAR, KOH SAMET IS EMPTY OF TOURISTS AGAIN
By Asaree Thaitrakulpanich, Staff Reporter
-
July 15, 2020 3:16 pm

1594726932163-696x522.jpg

The empty Na Dan Pier at Koh Samet on July 15, 2020.
lg.php

KOH SAMET — The popular tourist island of Koh Samet saw a sharp drop in visitors after news broke that a coronavirus-infected Egyptian visited public spaces on the mainland, business operators said.
Despite its distance from Rayong city where the Egyptian airman wandered, about 30 kilometers away, hotels witnessed massive cancellations in the wake of the incident, which threatened to upset the long awaited return of tourism to the island.
“On Samet we were so strict with social distancing measures,” Rungrojtawee Popet, operator of a seaside bar Talay Bar on Koh Samet, said by phone Wednesday. “But one person destroyed the entire province.”

Mvh isan lover

Det är normalt man får ökning när restriktioner släpps. Mer folk träffas närmare varandra och smittan är inte borta.
Min nyfikenhet är hur det kommer bli i Sverige efter semestrarna då Sverige ligger på en högre smittograd nu än andra och också kommer få en ökning på grund av närmare samvaro i semestern.

Det är normalt man får ökning när restriktioner släpps. Mer folk träffas närmare varandra och smittan är inte borta.
Min nyfikenhet är hur det kommer bli i Sverige efter semestrarna då Sverige ligger på en högre smittograd nu än andra och också kommer få en ökning på grund av närmare samvaro i semestern.

Hej

Ja det kan man ju undra, i bästa fall belönas vi för att vi inte stängde ned och att en större andel i Sverige nu har immunitet eller åtminstone större tolerans mot coronaviruset än man har i våra grannländer där smittspridningen har varit låg.

Själv vistas jag ju i Bohuslän som nu invaderas av turister, men jag känner personligen ingen större oro, smittspridningen, antal sjuka och avlidna har hela tiden varit låg här, dom flesta badgästerna vistas ju utomhus, grillar, äter, badar och umgås utomhus, tycker dessutom att många följer dom råd som myndigheterna ger, även om det naturligtvis alltid finns undantag.

Mvh isan lover

Hej

Ja det kan man ju undra, i bästa fall belönas vi för att vi inte stängde ned och att en större andel i Sverige nu har immunitet eller åtminstone större tolerans mot coronaviruset än man har i våra grannländer där smittspridningen har varit låg.

Själv vistas jag ju i Bohuslän som nu invaderas av turister, men jag känner personligen ingen större oro, smittspridningen, antal sjuka och avlidna har hela tiden varit låg här, dom flesta badgästerna vistas ju utomhus, grillar, äter, badar och umgås utomhus, tycker dessutom att många följer dom råd som myndigheterna ger, även om det naturligtvis alltid finns undantag.

Mvh isan lover
Just det här med immunitet vet jag många tänker på, då media har kört med det rätt mycket. Även AT har ju lite halvhjärtat stött en sådan tanke.
Mitt tips är att inte tänka på den delen. Att nå så hög grad av immunitet att det blir mätbar skillnad ligger åratal in i framtiden. Enda sättet att nå den snabbare vore att medvetet smitta ned befolkningen och låta de som dör dö och begrava dem.
Förhoppningsvis är det inte någon som på allvar går med sådana tankar.
Som Björn säger har den fått fäste. Vid alla minskade restriktioner kommer den att blomma upp igen. Det är bara ett fungerande vaccin som kan ta bort problemet.

Tillbaka
Topp