Corona viruset sprider sig

Beror också på hur det går med återetablering av viruset. Så länge ett vaccin inte finns, kan viruset återetablera i sådan grad, att den motiverar fler nedstängningar. Det beror helt på hur vaksam man är med testning och isolering.
Återetablering av viruset hänger inte ihop med nedstängning alls, utan den sker alltid som en konsekvens av lättade restriktioner om inget annat finns som kan stoppa dess återetablering.
Nedstängningens uppgift var enbart för att få ett stopp/grepp om en eskalerande pandemi som man annars riskerat tappa kontrollen över.
Samtliga länder, inkl Sverige kommer få en återetablering synkront med släppta restriktioner. Det är en normal utveckling.
De som stängt ned kraftigare än Sverige kommer ha lättare fånga upp denna återetablering då basen smittade är mindre.
Med tanke på hur stor bas smittade Sverige har jämfört med Sveriges grannländer kommer det bli intressant till hösten vad som händer.
I liten skala väntar jag mig en liten grupp inrapporterade fall redan nu, men i större skala, inte före semestrarna är över och vi går in i hösten.
Tyvärr så har du rätt Peter, det förstår man om man är någorlunda klarsynt dessutom.
Någon som missade rapport igår? Ryssland har även de ett vaccin färdigt för massvaccinering i Oktober .. Vad säger då omvärlden ?? Jo de uttalar sig naturligtvis väldigt tveksamt , det är ju trots allt Ryssland som ev skulle klara av detta före västvärlden. . Jag håller det inte för otroligt, varför skulle inte Ryssarna ha duktiga kompetenta forskare , Chineserna har ju redan att vaccin idag som nu ges till tusentals personer. Och det skall enligt deras utsago fungera och ha minimala sidoeffekter. Tro fn det , tänkte jag , Självklart har de som framställt skiten ett botemedel redan i starten av pandemin , de höll bara lite på det för att allt inte skulle bli alltför uppenbart:p

Hej

Risk för att smitta kan ha spridits till ett stort antal kommuner i Norge.

Kaos efter coronautbrott på norskt fartyg
69 kommuner drabbade
Av: Malin Kardell, Sophie Stigfur

PUBLICERAD: I GÅR 11.41
NYHETER
Både besättning och passagerare ombord på Hurtigrutens MS Roald Amundsen har bekräftats covid-19-smittade.

69 norska kommuner är berörda av utbrottet.

– Vi kunde ha gjort saker annorlunda, säger Daniel Skjeldem till VG.

När Hurtigrutenfartyget MS Roald Amundsen kom till hamnen i Tromsø under fredagsmorgonen, visade sig fyra personer i besättningen testa positivt för covid-19.

Något som ledde till att samtliga ombord, 177 passagerare och 160 besättningsmedlemmar, sattes i karantän.

Ytterligare 32 personer i besättningen har nu konstaterats smittade av coronaviruset efter att ha rest på fartyget.

Folkhelseinstituttet (FHI) meddelar i ett pressmeddelande under lördagen att det är 69 kommuner, utspridda över landets samtliga fylker, som är berörda av utbrottet på MS Roald Amundsen.

Mvh isan lover

Visst är testning viktig , men som AT sade , Nu testar vi inte för nu har vi en okontrollerad spridning, min åsikt är att den hade vi just för att vi inte testade och smittspårade. Idag börjar vissa kasta skit på andra länder och påstår att Sverige har varit framgångsrika , bedrövligt måste jag påstå, den 29 Juli hade Sverige drygt 300 nya fall. När andra länder upptäcker fem nya fall så gapar vissa här om att "titta nu , nu får de en andra våg pga att de öppnar upp " Sopa framför egen dörr " är ett bra ordspråk .
Avunden lyser igenom

Jag menar ett test är ju "gammalt" redan när resultatet kommer om den testade inte varit isolerad där i mellan. Många tester är ju dessutom opålitliga.
Indien testar ju allt vad tygen håller, eller iaf vad de klarar av. För några dagar sedan hade de officiellt ca 1.5 miljoner smittade men estimaten pekade på att den verkliga siffran var sannolikt 10-40 gånger högre. Nu antar jag att de får utrustning och test etc av WHO, annars tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart med tanke på att man bara jagar en skugga.
Men som sagt, det ger ju möjlighet till tidigare och bättre behandling samt en möjlig isolering av smittade utan symptom.

Själv tror jag inte på andra, tredje, fjärde vågen utan mer på lokala uppblossningar då få länder kommer bli lika tagna på sängen igen och beredskapen är högre idag. Den verkar ju dessutom, som @PeterSfa är inne på, spridas oregelbundet och mera som lokala oförutsägbara kluster.

/ SatanG

Jag menar ett test är ju "gammalt" redan när resultatet kommer om den testade inte varit isolerad där i mellan. Många tester är ju dessutom opålitliga.
Indien testar ju allt vad tygen håller, eller iaf vad de klarar av. För några dagar sedan hade de officiellt ca 1.5 miljoner smittade men estimaten pekade på att den verkliga siffran var sannolikt 10-40 gånger högre. Nu antar jag att de får utrustning och test etc av WHO, annars tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart med tanke på att man bara jagar en skugga.
Men som sagt, det ger ju möjlighet till tidigare och bättre behandling samt en möjlig isolering av smittade utan symptom.

Själv tror jag inte på andra, tredje, fjärde vågen utan mer på lokala uppblossningar då få länder kommer bli lika tagna på sängen igen och beredskapen är högre idag. Den verkar ju dessutom, som @PeterSfa är inne på, spridas oregelbundet och mera som lokala oförutsägbara kluster.

/ SatanG
Lägger till en informationsbit här.
Tester forskas just nu på tester med testtid till resultat ca 10 minuter.
Redan befintliga tester är som du säger inte 100%, tyvärr det enda vi har.
Men tekniska lösningar går ständigt frammåt, så låt oss ha förhoppning vid liv.

Hej

Det gör ingen större skillnad eftersom den fanns med i inlägget och då inbjuder till svar av politisk karaktär.

Mvh isan lover
Jag håller inte med. Det var ett konstaterande att det fanns ett mål och att verkligheten blev en avvikelse från målet. Dessutom jämförde man olika länder och konstaterade var Sverige hamnade i den rangordningen. Ren torr matematik och inga värderingar. Dina bortförklaringar avsedda att skydda Sveriges regering skulle väl kunna gälla samtliga.

Ta det lugnt. Det är långt kvar till valet! Det finns annat i livet än att politisera fakta.

Hej

Risk för att smitta kan ha spridits till ett stort antal kommuner i Norge.

Kaos efter coronautbrott på norskt fartyg
69 kommuner drabbade
Av: Malin Kardell, Sophie Stigfur

PUBLICERAD: I GÅR 11.41
NYHETER
Både besättning och passagerare ombord på Hurtigrutens MS Roald Amundsen har bekräftats covid-19-smittade.

69 norska kommuner är berörda av utbrottet.

– Vi kunde ha gjort saker annorlunda, säger Daniel Skjeldem till VG.

När Hurtigrutenfartyget MS Roald Amundsen kom till hamnen i Tromsø under fredagsmorgonen, visade sig fyra personer i besättningen testa positivt för covid-19.

Något som ledde till att samtliga ombord, 177 passagerare och 160 besättningsmedlemmar, sattes i karantän.

Ytterligare 32 personer i besättningen har nu konstaterats smittade av coronaviruset efter att ha rest på fartyget.

Folkhelseinstituttet (FHI) meddelar i ett pressmeddelande under lördagen att det är 69 kommuner, utspridda över landets samtliga fylker, som är berörda av utbrottet på MS Roald Amundsen.

Mvh isan lover
RISK innebär inte att de har en smitta i 69 kommuner IL , kom nu ihåg detta , tiden utvisar

Lägger till en informationsbit här.
Tester forskas just nu på tester med testtid till resultat ca 10 minuter.
Redan befintliga tester är som du säger inte 100%, tyvärr det enda vi har.
Men tekniska lösningar går ständigt frammåt, så låt oss ha förhoppning vid liv.
Tyvärr så var det till och med så illa att upp till 30% av PCR testerna som visade positivt i själva verket var negativa, eller vice versa , VAD är då ett test värt. Så kanske visste AL att dessa tester var hel borkastade resurser och slantar, visste man det? Varför gick man då inte ut med detta? Varför tog man inte i med hårdhandskarna angående smittspårning v de sjuka. Samt slutligen, om man inte har verktyg att följa smittan, då finns bra en utväg, att stänga inne de som är bevisligen sjuka, dvs nedstängning som även har visat sig vara det mest effektiva, bara att kika på antal avlidna samt sjukfall

Å så sjunger vi gemensamt Internationalen igen , samt en repris på repris. :D :D

Javisst är det så ! Måste ju vara antalet invandrare det beror på , eller hur IL .:reta:
Verkligheten är något mer komplicerad - åtminstone här i stockholmstrakten - därför att många invandrare återfinns inom riskyrken t ex buss, taxi och serviceyrken av alla slag. Dessutom lär det finnas runt 100.000 som uppehåller sig illegalt i Sverige. De är inte invandrare. Kan inte garantera att siffran är riktig. EBO-lagen är sannolikt negativ i sammanhanget och bidrar till trångboddhet. Detta är omvittnat av KSO i Södertälje. Hon är S.

Verkligheten är något mer komplicerad - åtminstone här i stockholmstrakten - därför att många invandrare återfinns inom riskyrken t ex buss, taxi och serviceyrken av alla slag. Dessutom lär det finnas runt 100.000 som uppehåller sig illegalt i Sverige. De är inte invandrare. Kan inte garantera att siffran är riktig. EBO-lagen är sannolikt negativ i sammanhanget och bidrar till trångboddhet. Detta är omvittnat av KSO i Södertälje. Hon är S.
En komplettering till mitt tidigare inlägg från dagens Aftonblad:

Oklart hur många som bor i Sverige
Närmare 10,35 miljoner människor är folkbokförda i Sverige. Men hur många som faktiskt uppehåller sig i riket vet inte myndigheterna.

Statistiska centralbyrån (SCB) sammanställer befolkningsstatistik löpande utifrån Skatteverkets folkbokföringsregister.

– I den officiella befolkningsstatistiken uttalar vi oss om den folkbokförda befolkningen. Personer som inte är folkbokförda ingår inte. De finns inte med i våra register, säger Marie Lidéus, enhetschef för statistik om befolkning på SCB.

Felen i folkbokföringen kallar myndigheten för övertäckningsfel och underteckningsfel.

– Har man varit folkbokförd i Sverige men flyttat utomlands och inte meddelat det ser det ut som att man fortfarande bor i Sverige. Och så det omvända, att man uppehåller sig i Sverige men inte har folkbokfört sig. (TT)

Jag håller inte med. Det var ett konstaterande att det fanns ett mål och att verkligheten blev en avvikelse från målet. Dessutom jämförde man olika länder och konstaterade var Sverige hamnade i den rangordningen. Ren torr matematik och inga värderingar. Dina bortförklaringar avsedda att skydda Sveriges regering skulle väl kunna gälla samtliga.

Ta det lugnt. Det är långt kvar till valet! Det finns annat i livet än att politisera fakta.

Hej

Ändå länkar du till politik?

Mvh isan lover

Hej

Här är vi helt överens, dom som inte ser detta som en faktor i pandemin har naturligtvis fel, det här fenomenet har ju dessutom inträffat i en rad europeiska länder med stor andel invandrare, så det är nog en obestridlig fakta att vissa område och grupper drabbas hårdare än andra.

Mvh isan lover

En komplettering till mitt tidigare inlägg från dagens Aftonblad:

Oklart hur många som bor i Sverige
Närmare 10,35 miljoner människor är folkbokförda i Sverige. Men hur många som faktiskt uppehåller sig i riket vet inte myndigheterna.

Statistiska centralbyrån (SCB) sammanställer befolkningsstatistik löpande utifrån Skatteverkets folkbokföringsregister.

– I den officiella befolkningsstatistiken uttalar vi oss om den folkbokförda befolkningen. Personer som inte är folkbokförda ingår inte. De finns inte med i våra register, säger Marie Lidéus, enhetschef för statistik om befolkning på SCB.

Felen i folkbokföringen kallar myndigheten för övertäckningsfel och underteckningsfel.

– Har man varit folkbokförd i Sverige men flyttat utomlands och inte meddelat det ser det ut som att man fortfarande bor i Sverige. Och så det omvända, att man uppehåller sig i Sverige men inte har folkbokfört sig. (TT)

Min granne: höre du hur många barn har du?
Jag: hä ä oklart.
vi håller på med?

Tyvärr så har du rätt Peter, det förstår man om man är någorlunda klarsynt dessutom.
Någon som missade rapport igår? Ryssland har även de ett vaccin färdigt för massvaccinering i Oktober .. Vad säger då omvärlden ?? Jo de uttalar sig naturligtvis väldigt tveksamt , det är ju trots allt Ryssland som ev skulle klara av detta före västvärlden. . Jag håller det inte för otroligt, varför skulle inte Ryssarna ha duktiga kompetenta forskare , Chineserna har ju redan att vaccin idag som nu ges till tusentals personer. Och det skall enligt deras utsago fungera och ha minimala sidoeffekter. Tro fn det , tänkte jag , Självklart har de som framställt skiten ett botemedel redan i starten av pandemin , de höll bara lite på det för att allt inte skulle bli alltför uppenbart:p
Så i jakten på ditt vaccin får du nu omboka biljetten?Sist var det Storbritanien.Blir det Ryssland nu?

Tror inte heller jag som är en stark 70 åring utan underliggande går säker, kan stryka med jag också enligt min dotter som är sjuksyrra i Stockholm , hon har sett en hel del 65 åringar som var helt friska gå bort i corona bättre att skydda sig
Du kanske snarare skulle skriva - Kända krämpor.
Alla går inte runt och skryter om sina brister.
Det är bevisat att 100 år är ingen dödsdom med Corona.

Det är korrekt. Att döda någon är det man helst inte vill, om det inte gäller för att stoppa beskjutning mot en själv.
Primärt gäller att hitta sätt att belasta motståndaren så mycket som möjligt, det handlar om att överbelasta hans resurser i så hög grad att man kan få kontroll över den yta han kontrollerar.
Därför man bland annat inte frekvent använder C-medel som dödar, utan de skall belasta vården så mycket det går. B-medels uppgift är i första hand att prestationsförsämra.
Motståndaren blir fortsatt tvingad hålla försörjningstillgångar och vård till både de sjuka, samt även till ev. förstärkningar.
Hela vitsen är att det skall bli honom övermäktigt.
Och ja, även Sverige har lager av både B och C stridsmedel. Personligen har jag arbetat i skarp A och C miljö på svensk mark.
Däremot är lagren inte till för krigföring, annars hade det blivit liv i luckan gissar jag ;-)
Skillnaden mellan forskning och användning i skarpt läge är skalan. Har man grundkunskapen så är det bara en tidsfråga. uppstår behovet så kommer röster att höjas för användning.

Vi har uppfattat saken helt olika. Jag såg det som att jag redovisade en faktabaserad effekt av coronavirusets inverkan på arbetsmarknadsläget. Inget som jag eller någon annan hittat på. Tror inte att Eurostat leker Trump och kommer med fakenews. För mig är det inte politik att redovisa obestridliga fakta. Givetvis kan man värdera fakta olika. Då blir det i flera fall politik.

Du kan ju plocka fram siffror som ingen annan har tillgång till t ex antalet arbetslösa eller coronasmittade på din ö. Jag kommer inte att uppfatta det som politik utan som en sakupplysning.
Undrar hur coronan drabbat de med lägre utbildning?
Kan de vara lika hårt drabbade som ungdommar?

Många tycker att man skall inte jämföra länders resultat. Varför inte det, det görs ju i alla positiva sammanhang så varför inte nu.
Att allting skulle bero på slumpen har jag svårt att tro oavsett vem som yttrar detta.
Även WHO har jämfört länder och ger poäng på dom positiva åtgärder som länder har valt.
FB_IMG_1596097063224.jpg

Kan tillägga från minnet att Finland finns på plats 10, Norge11, Danmark strax efter.
Sverige i skamgruppen med ungefär hälften av Thailands poäng.
Fast det är säkert slumpen, det kan bara vara rätt när Sverige åtminstone tar en pallplats. :p

Många tycker att man skall inte jämföra länders resultat. Varför inte det, det görs ju i alla positiva sammanhang så varför inte nu.
Att allting skulle bero på slumpen har jag svårt att tro oavsett vem som yttrar detta.
Även WHO har jämfört länder och ger poäng på dom positiva åtgärder som länder har valt.
FB_IMG_1596097063224.jpg

Kan tillägga från minnet att Finland finns på plats 10, Norge11, Danmark strax efter.
Fast det är säkert slumpen, det kan bara vara rätt när Sverige åtminstone tar en pallplats. :p
Det är ju imponerande!Frågan är ju också hur nedstängningarna drabbar befolkningen idag och i framtiden.Finns ju fler asspekter i detta.

FB_IMG_1596097063224.jpg

Hej

Det är bara att gratulera Thailand till denna framgång, men jag undrar samtidigt om det inte finns någon mer faktor som spelar in här, tror inte att den låga smittspridningen bara beror på framgångsrik hantering, kanske finns någon naturlig förklaring till detta, kanske en högre grad av immunitet eller något liknande.

Mvh isan lover

Det är ju imponerande!Frågan är ju också hur nedstängningarna drabbar befolkningen idag och i framtiden.Finns ju fler asspekter i detta.
Ja men det går inte att mäta.
Om du hoppar efter någon som håller på och drunknar samt skadar dig för resten livet på kuppen är inte argument nog att inte rädda liv.
Många branmän riskerar sina liv för att rädda andra. Samma gäller sjukvårdare. Tänk om folk resonerade så i dom lagen.
Livet kommer alltid först.
Samtidigt ser du att Sverige blir inte av med fanskapet och ekonomin är i stort sett lika skadad om i nte värre än i många andra länder.

Tillbaka
Topp