Corona viruset sprider sig

ulflan

Forumräv
Hej

Att Sverige har en hög ungdomsarbetslöshet är väl i.o.f.s inget nytt, men frågan är om inte detta hade passat bättre under politiskt innehåll än just entrédörren om coronaviruset, det är ju politik det handlar om och ska man bemöta ditt inlägg här blir svaret också politiskt.

Mvh isan lover
Vi har uppfattat saken helt olika. Jag såg det som att jag redovisade en faktabaserad effekt av coronavirusets inverkan på arbetsmarknadsläget. Inget som jag eller någon annan hittat på. Tror inte att Eurostat leker Trump och kommer med fakenews. För mig är det inte politik att redovisa obestridliga fakta. Givetvis kan man värdera fakta olika. Då blir det i flera fall politik.

Du kan ju plocka fram siffror som ingen annan har tillgång till t ex antalet arbetslösa eller coronasmittade på din ö. Jag kommer inte att uppfatta det som politik utan som en sakupplysning.

Isan Lover

Forumveteran
Vi har uppfattat saken helt olika. Jag såg det som att jag redovisade en faktabaserad effekt av coronavirusets inverkan på arbetsmarknadsläget. Inget som jag eller någon annan hittat på. Tror inte att Eurostat leker Trump och kommer med fakenews. För mig är det inte politik att redovisa obestridliga fakta. Givetvis kan man värdera fakta olika. Då blir det i flera fall politik.

Du kan ju plocka fram siffror som ingen annan har tillgång till t ex antalet arbetslösa eller coronasmittade på din ö. Jag kommer inte att uppfatta det som politik utan som en sakupplysning.
Hej

Det var denna mening ifrån din sida ”långt från regeringens tidigare mål om lägst arbetslöshet i EU år 2020” som gjorde att jag avstod att besvara ditt inlägg, ska man bemöta varför Sveriges regering inte har nått uppsatta mål om arbetslöshet så handlar det obönhörligen om politik.

Om jag skulle bemöta ditt inlägg här så skulle det handla om allt ifrån ett stort antal flyktingar, konjukturnedgång, förd politik, riksdagsbeslut, nedlagda vuxenutbildningar och kompetenbrister hos arbetssökande, m.m.

Att sen antalet arbetslösa ökar jorden runt under pandemin är väl också ganska naturligt och väntat.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

ulflan

Forumräv
Hej

Det var denna mening ifrån din sida ”långt från regeringens tidigare mål om lägst arbetslöshet i EU år 2020” som gjorde att jag avstod att besvara ditt inlägg, ska man bemöta varför Sveriges regering inte har nått uppsatta mål om arbetslöshet så handlar det obönhörligen om politik.

Om jag skulle bemöta ditt inlägg här så skulle det handla om allt ifrån ett stort antal flyktingar, konjukturnedgång, förd politik, riksdagsbeslut, nedlagda vuxenutbildningar och kompetenbrister hos arbetssökande, m.m.

Att sen antalet arbetslösa ökar jorden runt under pandemin är väl också ganska naturligt och väntat.

Mvh isan lover
Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att den mening, som du ogillar inte var min. Meningen följde med från citatet från Eurostat. Jag ville inte censurera bort den. De jämförde ett tidigare uttalande med verkligheten utan att lämna några värderingar.

Skip

Forumräv
Att stänga ner kanske inte är så illa
Arbetslösheten i Norge sjunker kraftigt
Publicerad 1 augusti 2020 kl 16.15
Arbetslösheten i Norge sjunker nu rejält jämfört föregående månad, enligt

I Sverige har arbetslösheten stadigt ökat till 9,2 procent.
Men i Norge sjunker den – kraftigt.
På grund av coronakrisen har den norska arbetslösheten tidigare ökat i år, men redan nu dalar den.
De som är helt eller delvis arbetslösa har sjunkit till 8,2 procent i juli mot 9,6 procent månaden innan. Det handlar bland annat om permitterade som återgått till arbetet.
Men räknar man bara de som är helt arbetslösa och arbetssökande i åtgärd är arbetslösheten i Norge endast 5,3 procent.
Norges arbetslöshet är alltså betydligt lägre än Sveriges.
– Sammantaget fortsätter arbetslösheten att falla, säger Kjell Hugvik, direktör på välfärdsmyndigheten Nav, till TT.

Skip

Forumräv
Det jag inte riktigt förstår är varför man mäter det och använder mätetalet till politiska beslut? Det är ju bara att låta bli att testa så får du inga "bekräftade fall"?
Så det innebär att du med säkerhet vet hur många tester Finland utför eller har utfört ;) Titta då i stället på hur många avlidna samt hur många inneliggande på sjukhus i respektive länder , det är fakta , inte politik.
Det är uppenbart att Sveriges misslyckade Coronastrategio skall försvaras in absurdum , Beklagligt att inte det inte räcker med att räkna döda och sjuka på exempelvis Iva .
Sverige har haft fel i allt , Rent bedrövligt hanterande av pandemin anser jag.
Ett gäng killgissare som leker med männsikoliv . Tur att det till slut börjar avta även här, men inte är det FHMs förtjänst

brt666

Forumräv
Så det innebär att du med säkerhet vet hur många tester Finland utför eller har utfört ;) Titta då i stället på hur många avlidna samt hur många inneliggande på sjukhus i respektive länder , det är fakta , inte politik.
Det är uppenbart att Sveriges misslyckade Coronastrategio skall försvaras in absurdum , Beklagligt att inte det inte räcker med att räkna döda och sjuka på exempelvis Iva .
Sverige har haft fel i allt , Rent bedrövligt hanterande av pandemin anser jag.
Ett gäng killgissare som leker med männsikoliv . Tur att det till slut börjar avta även här, men inte är det FHMs förtjänst
Jag har inte en aning om hur många tester varken Sverige eller Finland har utfört. Jag undrar varför siffran är intressant. I sverige testas ju sannolikt endast de som är så sjuka så de hamnar på sjukhus och de som går och testar sig frivilligt. Av de som testar sig frivilligt är ju sannolikheten rätt hög att de har sjukdomen eftersom många förmodligen testar sig för att de känner sig sjuka? Jag vet inte hur det ser ut i Finland? Om inte förutsättningarna är lika så är ju statistiken irrelevant. Relevant statistik hade ju varit om man plockade ut, låt säga, 100.000 slumpvis utvalda personer i respektive land och testade. Först då skulle man ju få en någorlunda objektiv bild av hur läget ser ut i länderna? Förmodligen finns det någon förklaring till varför man inte gör så men att som nu sitta och bolla irrelevanta siffror på faktiskt antal bekräftade fall under en kort tidsperiod känns rätt meningslöst tycker jag.

Skip

Forumräv
Jag har inte en aning om hur många tester varken Sverige eller Finland har utfört. Jag undrar varför siffran är intressant. I sverige testas ju sannolikt endast de som är så sjuka så de hamnar på sjukhus och de som går och testar sig frivilligt. Av de som testar sig frivilligt är ju sannolikheten rätt hög att de har sjukdomen eftersom många förmodligen testar sig för att de känner sig sjuka? Jag vet inte hur det ser ut i Finland? Om inte förutsättningarna är lika så är ju statistiken irrelevant. Relevant statistik hade ju varit om man plockade ut, låt säga, 100.000 slumpvis utvalda personer i respektive land och testade. Först då skulle man ju få en någorlunda objektiv bild av hur läget ser ut i länderna? Förmodligen finns det någon förklaring till varför man inte gör så men att som nu sitta och bolla irrelevanta siffror på faktiskt antal bekräftade fall under en kort tidsperiod känns rätt meningslöst tycker jag.
Kan hålla med om att antal tester är ganska ointressanta , Men däremot antal på sjukhus samt avlidna , det är högst relevanta siffror som dessutom visar på hur respektive land skött situationen , Detta går inte om man inte heter IL att bortse ifrån :D

brt666

Forumräv
Kan hålla med om att antal tester är ganska ointressanta , Men däremot antal på sjukhus samt avlidna , det är högst relevanta siffror som dessutom visar på hur respektive land skött situationen , Detta går inte om man inte heter IL att bortse ifrån :D
Dessutom söker finnar ogärna läkarvård utan förlitar sig på Koskenkorva och bastubad för att bota sina åkommor. Möjligen kombinerat med Memma och leverlåda.
Alltså har de endast testat invandrare. Invandrare finns det ju som bekant sparsamt med i Finland så därför har de dessa låga siffror!
Plättlätt och fullt logiskt.
Observera att ovanstående analys KAN vara färgad av mina högst personliga erfarenheter av Finnar.

Skip

Forumräv
Dessutom söker finnar ogärna läkarvård utan förlitar sig på Koskenkorva och bastubad för att bota sina åkommor. Möjligen kombinerat med Memma och leverlåda.
Alltså har de endast testat invandrare. Invandrare finns det ju som bekant sparsamt med i Finland så därför har de dessa låga siffror!
Observera att ovanstående analys KAN vara färgad av mina högst personliga erfarenheter av Finnar.
Ja och med det inlägget visar du att dina kunskaper om Finländska folket är helt obefintliga, eller kunde det möjligtvis vara ironiskt :D :D :D :D :beer:

SatanG

Forumveteran
Nä frågan kan ju verka ganska ointressant om smittan spridit sig så testningen konstant ligger efter ändå. Men en fördel med upptäckta fall är ju att det kan leda till tidigare behandling med mindre lidande samt mindre spridning från asymptomatiska upptäckta fall som kan isolera sig.
Någon annan kanske förstår frågan bättre och kan förklara.

/ SatanG

finnen

Aktiv medlem
Nä frågan kan ju verka ganska ointressant om smittan spridit sig så testningen konstant ligger efter ändå. Men en fördel med upptäckta fall är ju att det kan leda till tidigare behandling med mindre lidande samt mindre spridning från asymptomatiska upptäckta fall som kan isolera sig.

/ SatanG
Sitt lugnt i båten bara, de självutnämnda experterna här kommer att svara dig så fort de har vaknat och masken har åkt på. Men om jag ska ha en åsikt så är tester inte fel, bara de är tillräckligt tillförlitliga.

Skip

Forumräv

/ SatanG
Visst är testning viktig , men som AT sade , Nu testar vi inte för nu har vi en okontrollerad spridning, min åsikt är att den hade vi just för att vi inte testade och smittspårade. Idag börjar vissa kasta skit på andra länder och påstår att Sverige har varit framgångsrika , bedrövligt måste jag påstå, den 29 Juli hade Sverige drygt 300 nya fall. När andra länder upptäcker fem nya fall så gapar vissa här om att "titta nu , nu får de en andra våg pga att de öppnar upp " Sopa framför egen dörr " är ett bra ordspråk .
Avunden lyser igenom

Isan Lover

Forumveteran
Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att den mening, som du ogillar inte var min. Meningen följde med från citatet från Eurostat. Jag ville inte censurera bort den. De jämförde ett tidigare uttalande med verkligheten utan att lämna några värderingar.
Hej

Det gör ingen större skillnad eftersom den fanns med i inlägget och då inbjuder till svar av politisk karaktär.

Mvh isan lover

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Tror att en del av det du tar upp här helt klart påverkar, tänker då speciellt på skillnaden länderna emellan i antal invandrare som är en hårt drabbad grupp i Sverige.

Mvh isan lover

Skip

Forumräv
Hej

Tror att en del av det du tar upp här helt klart påverkar, tänker då speciellt på skillnaden länderna emellan i antal invandrare som är en hårt drabbad grupp i Sverige.

Mvh isan lover
Å så sjunger vi gemensamt Internationalen igen , samt en repris på repris. :D :D

Javisst är det så ! Måste ju vara antalet invandrare det beror på , eller hur IL .:reta:

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Krungthai Bank förutspår att det kommer att ta 2-3 år för Thailand att återhämta sig ekonomiskt efter nedstängningen.

“Thailand’s economy will take 2-3 years to recover” – Krungthai

Published 02-08-2020
By The Thaiger
“Thailand’s economy will take 2-3 years to recover” – Krungthai | The Thaiger

Across the world the hopes of a quick recovery in countries’ economies evaporate as the effects of either the coronavirus, or the effects of the lockdowns, drag on. Even though Thailand has effectively contained Covid-19 at this stage with zero local transmissions for over 2 months, the economy is now stumbling with many businesses shuttered and no tourists coming into the country.

Krungthai Bank has published a report stating that it would take 2-3 years for economic recovery in Thailand while health and digital business “would have a bright future”. Payong Srivanich, the Krungthai Bank president, quoted from a UN report stating that the Covid-19 pandemic was the worst global crisis since World War II.

Mvh isan lover

PeterSfa

Forumräv
Hej

Krungthai Bank förutspår att det kommer att ta 2-3 år för Thailand att återhämta sig ekonomiskt efter nedstängningen.

“Thailand’s economy will take 2-3 years to recover” – Krungthai

Published 02-08-2020
By The Thaiger
“Thailand’s economy will take 2-3 years to recover” – Krungthai | The Thaiger

Across the world the hopes of a quick recovery in countries’ economies evaporate as the effects of either the coronavirus, or the effects of the lockdowns, drag on. Even though Thailand has effectively contained Covid-19 at this stage with zero local transmissions for over 2 months, the economy is now stumbling with many businesses shuttered and no tourists coming into the country.

Krungthai Bank has published a report stating that it would take 2-3 years for economic recovery in Thailand while health and digital business “would have a bright future”. Payong Srivanich, the Krungthai Bank president, quoted from a UN report stating that the Covid-19 pandemic was the worst global crisis since World War II.

Mvh isan lover
Beror också på hur det går med återetablering av viruset. Så länge ett vaccin inte finns, kan viruset återetablera i sådan grad, att den motiverar fler nedstängningar. Det beror helt på hur vaksam man är med testning och isolering.
Återetablering av viruset hänger inte ihop med nedstängning alls, utan den sker alltid som en konsekvens av lättade restriktioner om inget annat finns som kan stoppa dess återetablering.
Nedstängningens uppgift var enbart för att få ett stopp/grepp om en eskalerande pandemi som man annars riskerat tappa kontrollen över.
Samtliga länder, inkl Sverige kommer få en återetablering synkront med släppta restriktioner. Det är en normal utveckling.

De som stängt ned kraftigare än Sverige kommer ha lättare fånga upp denna återetablering då basen smittade är mindre.
Med tanke på hur stor bas smittade Sverige har jämfört med Sveriges grannländer kommer det bli intressant till hösten vad som händer.
I liten skala väntar jag mig en liten grupp inrapporterade fall redan nu, men i större skala, inte före semestrarna är över och vi går in i hösten.

Edit:
Det är enklare förutsäga när det handlar om vanliga influensan för den sprider sig jämnt. Covid19 däremot, klustrar sig och kan ge knepiga upp-poppande härder av sjuka som är svår se direkt samband på.

Senast ändrad:

Topp