En del av kritiken handlar om att folk ska gå till primärvården och inte sjukhusen.
Samtidigt är det också så att många personer erfar att primärvården inte fungerar jämfört med sjukhusen. Att det tar tid att ta sig igenom akuten är ett mindre problem än den skyffling och tidsspillan det blir på primärvården.
Som ex ett av mina ex som under en vecka försökte nå vårdcentralen på telefon då hon mådde dåligt.
Tröttnar går till vårdcentralen och sätter en lapp inne på deras dörr att hon mår dåligt och behöver en tid.
Händer ingenting.
Hon åker till akuten istället, blir inlagd då hon nått ett sämre läge.
Hemma efter några dagar och två veckor efter lappen sattes på vårdcentralens dörr, ringer vårdcentralen och undrar vad hon ville..
Omkringskyffling i Stockholm. Jag får tid Albyvårdcentral, träffar en duktig läkare men han säger det är utanför hans kompetensområde, remiss till Skärholmen. De konstaterar att ja så är det, men de får inte behandla per det avtal de har med landstinget.
Remiss vidare till Liljeholmen, en urolog. Också han säger att det stämmer som både läkare på vårdcentral och den i Skärholmen konstaterat. Men inte heller han har avtal att göra nödvändiga ingrepp. Hans arbetsuppgift är att bedöma ev, remiss till Karolinska Huddinge.
Väl hos Urologen på Karolinska i Huddinge säger de att jag skall i fortsättningen INTE kontakta vårdcentral för det är en byråkratisk väg som helt enkelt inte fungerar som den skall. Istället rekommenderar de att jag per email i fortsättningen direkt kontaktar min läkare på Karolinska i Huddinge.
Du förstår vilken tid alla dessa turer tog och vad det också måste ha kostat landstinget.
Jag tror, jag tidigare i någon tråd här också berättat om en vårdcentral som drog in min medicinering diabetes och ville vi skulle se över den på nästa årskontroll vilket orsakade att jag till slut hamnar på akuten efter långvarigt höga värden över 30. Slussad vidare till Medicin på lasarettet och slipper hädanefter vårdcentralen. Redigt stor skillnad kvalitet på vården.
Nu menar jag inte att det alltid är så här, men många upplever att det är ett säkrare kort att kontakta akuten direkt, trots väntetiden.
Efter ovanstående skall jag självklart också säga att jag har bra erfarenhet från vårdcentraler också. Som t.ex. Vårdcentralen Tisken i Falun som öppnat en egen alternativ akutmottagning för att stötta lasarettets i Staden. Den fungerade mycket väl i min bedömning.
Eller en annan vårdcentral i Järfälla som också sköter sig mycket bra.