Corona viruset sprider sig

 
Hej

Ja det blir nog svårare och svårare att resa runt som det ser ut, fler och fler länder stänger ju gränser mot länder med smitta landvägen och flygbolagen ställer in flighter och slutar flyga på vissa destinationer.

Mvh isan lover
Ja, Thailand kör nu en "rysk roulette" genom att tillåta transfer till länder som har infört förbud från resor från Kina mm.
Ska boka biljetter till Sverige nu för att resa i juli och Thai Air är smidigt och snabbt från Manila samt passande tider.
Men jag passar och letar nu med Qatar eller Emirates.
 
Såg att en man i Kina hade nu fått Corona en andra gång, tio dagar efter han friskförklarades. Om detta är sant är det ju ett bakslag, nu är jag dålig på medicin men det tyder väl på att man inte får antikroppar och blir det inte då svårt att framställa vaccin.

Kan man få det flera gånger, även om dödligheten per gång är låg så lär det kanske inte ta lång tid förrän merparten av världens befolkning har dött, eller tänker jag fel?
Tar 2-4 veckor efter man fått ett influensavirus att utveckla immunitet mot det. Så det kan väl vara möjligt, men sällsynt.
 
Är det du som sitter och väntar på bussen??
Här har vi hosta sen du var här.
Import från Isaan?

20200224_144506.jpg
Ajdå! Jag är nog också en sån där "superspridare"
 
Tar 2-4 veckor efter man fått ett influensavirus att utveckla immunitet mot det. Så det kan väl vara möjligt, men sällsynt.
14 amerikaner som var testade och smittfria var positiva när dom anlände till USA från Japan..
39 passagerare från kryssningsfartyget i Japan glömde man bort att testa.

Mycket tyder på att 14 dagar är helt värdelöst för resande.
Man kan ju bli smittad dag 12-13....
 
Ja, Thailand kör nu en "rysk roulette" genom att tillåta transfer till länder som har infört förbud från resor från Kina mm.
Ska boka biljetter till Sverige nu för att resa i juli och Thai Air är smidigt och snabbt från Manila samt passande tider.
Men jag passar och letar nu med Qatar eller Emirates.

Hej

Man har ju en viss förståelse för att ett land som har gjort sig så beroende av turism som Thailand drar sig för att ta till åtgärder som kan minska turistinkomsterna, men jag tycker precis som du att det är en farlig chansning dom gör, hur det slutar får vi väl se så småningom.

Mvh isan lover
 
Nu är Thaibörsen nere på 1475, jag tror det går upp rejält när ett vaccin kommer.
Jag skall nog lägga 20.000 kr i månaden nu på fonder, går säkert ner mer men köper vid varje löning, börjar nu, så är man med på nedgången.
Thaibörsen har ju redan gått ner 325 poäng på 2 år.
Nu ligger börsen i nivå med när regeringen störtades och alla demostrationer höll på.
Är ju i västvärlden börserna gått upp.
Jag har ju lite tid på mig, pensionen blir väl om 20-22 år.
Det som du skriver låter klokt men glöm inte valutaeffekterna. De kan också slå hårt. Normalt går dollar och Sfr upp i kristider. Ska du chansa hårt kan läkemedel vara något. Det bolag som får fram läkemedel mot coronavirus kan gå upp tvåsiffrigt. En läkemedelsfond kan ge mycket. Själv har jag satsat en del på en Schweizerfond, som innehåller läkemedel.
 
Mer förvånad blir jag när jag ser på CNN om de passagerare som flög hem från kryssningsfartyget i Kambodja.
Bussar med minst 14 smittade stannade av och handlade snacks mm. på olika Minimart på väg till flygplatsen.
Detta enligt de i bussarna som filmade detta med sina telefoner.

Detta är inte bra för att stoppa Corona.
 
Det som du skriver låter klokt men glöm inte valutaeffekterna. De kan också slå hårt. Normalt går dollar och Sfr upp i kristider. Ska du chansa hårt kan läkemedel vara något. Det bolag som får fram läkemedel mot coronavirus kan gå upp tvåsiffrigt. En läkemedelsfond kan ge mycket. Själv har jag satsat en del på en Schweizerfond, som innehåller läkemedel.
Har nog inge schweizerfond på bangkobank, kasikorn kanske har? Alla mina utgifter och sparande är i thb i Thailand.
Fonder på andra marknader med valutarisk in i det också håller jag mig borta ifrån, kasikorn har sådana och även om dom gick upp så gick dom ner i baht när bahten stärktes då dom är i Euro.
Här jag bor, någon annanstans har jag bara det rederiet pensionssparar åt mig.

Och satsa hårt skulle jag inte, det skulle ju stå i 22 år.
 
Översättning följer

COVID-19 officially designated a dangerous infectious disease in Thailand

Thailands nationella kommitté för kontroll av infektionssjukdomar har beslutat att utse COVID-19 som en farlig infektionssjukdom, som en försiktighetsåtgärd för att förhindra ytterligare spridning.

Folkhälsominister Anutin Charnvirakul sade, efter utskottssammanträdet, att COVID-19-situationen i Thailand ännu inte har nått den nivå som motiverar eskalering i etapp 3, men virusutbrottet i de andra länderna är en oro eftersom det kan komplicera situationen i Thailand.

Beteckningen är i enlighet med Thailands lag för infektionssjukdomar och kommer att göra det möjligt för myndigheter att vidta åtgärder för att förhindra att sjukdomen sprider sig genom att kräva att läkaren, hushållerskan, övervakaren av en klinik eller chef för ett kontor meddelar sjukdomskontrolltjänstemän inom tre timmar efter upptäckten av en person som misstänks ha smittats av viruset.

Sjukdomskontrolltjänstemän har också befogenhet att beordra den personen att isoleras, karantäneras för observation eller få behandling.

I en nödsituation kan provinsguvernören, med godkännande av provinsiella sjukdomar för kontroll av sjukdomar, beordra stängning av lokaler eller beordra sådana lokaler att tillfälligt avbryta verksamheten.

 
Hej

Förenade Arabemiraten inför reseförbud för sina medborgare till Iran och Thailand p.g.a coronaviruset.


Mvh isan lover
När det gäller Iran så är det absolut väntat. När det gäller Thailand så är det en klar signal att de inte riktigt litar på uppgifterna från Thailand eller att de ser problem med att Thailand bara kör på som ett transitland som att det inte hänt någonting.
 
Hej

Man har ju en viss förståelse för att ett land som har gjort sig så beroende av turism som Thailand drar sig för att ta till åtgärder som kan minska turistinkomsterna, men jag tycker precis som du att det är en farlig chansning dom gör, hur det slutar får vi väl se så småningom.

Mvh isan lover
Kvartalsekonomer får tydligen styra. Har de Trump som konsult?
 
Hej

Förenade Arabemiraten inför reseförbud för sina medborgare till Iran och Thailand p.g.a coronaviruset.


Mvh isan lover
Jahop, någon högre makt vill inte att jag skall hem och får träffa familjen verkar det som.
Först båten som gick idag, så är la i Singapore nästa Tisdag .
Och nu det här, jag har flyg från Abu Dhabi på Lörd till bkk och det är ju UAE.
 
När det gäller Iran så är det absolut väntat. När det gäller Thailand så är det en klar signal att de inte riktigt litar på uppgifterna från Thailand eller att de ser problem med att Thailand bara kör på som ett transitland som att det inte hänt någonting.
Ja helt klart är det så, och det är inte bara UAE som misstror Thailands siffror.
Lite tragikomiskt på något vis att läsa responsen från thailands katastrofminister.
"There is full public confidence in the information issued by the Ministry of Public Health." - skulle inte tro det.

“We quickly learned of the situation and promptly provided protection. All sectors in Thailand were aware of the situation via the facts and updates given by the Ministry of Public Health. Everyone quickly rose to the occasion and gave full, vigorous cooperation for containment. Public transport, shops, businesses, and the public readily follow the protection instructions and recommendations given by the authorities. That’s why we are praised by the international community,” said Dr. Sophon.

Hahaha självinsikten på topp som vanligt hos "Bangkok-Bob" :)

/ SatanG
 
Får Corona spridning i Indien eller Indonesien så är nog bara ISS säker från smitta.

Är lite orolig nu då min Thai dam ska komma till Sverige i slutet på April, om inte Thailand tar kraftåtgärder mot spridning så finns ju risken att Thailand blir svarltistat som utreseland till EU.
 
Kollar just på Vetenskapens Värld på TV2 om hälsorisker med att vara utsatt för mycket luftföroreningar nästan alltid som t.ex. i Wuhan som är ett industricentrum och riktigt ”skithål!” De säger i programmet att det innebär att vara ”ständigt inflammerad i lungorna” mm. Undrar hur stor påverkan detta har då man uppe på detta blir smittat av 2019-nCoV Corona viruset och utvecklar 19-Covid sjukdom som just attackerar lungorna i synnerhet?

Jag har tänkt att följa upp hur läget är med t.ex. PM 2.5 partiklar där vi bor i utkanten av Udon Thani och köpa en luftrenare som kan mäta halterna och naturligtvis kunna förbättra inomhusluften! I programmet pratas om ännu finare partiklar som kan vara ännu farligare att inandas. Intressant program men skrämmande och manar till eftertanke att tänka sig för var man bor och vistas!
 
Kollar just på Vetenskapens Värld på TV2 om hälsorisker med att vara utsatt för mycket luftföroreningar nästan alltid som t.ex. i Wuhan som är ett industricentrum och riktigt ”skithål!” De säger i programmet att det innebär att vara ”ständigt inflammerad i lungorna” mm. Undrar hur stor påverkan detta har då man uppe på detta blir smittat av 2019-nCoV Corona viruset och utvecklar 19-Covid sjukdom som just attackerar lungorna i synnerhet?

Jag har tänkt att följa upp hur läget är med t.ex. PM 2.5 partiklar där vi bor i utkanten av Udon Thani och köpa en luftrenare som kan mäta halterna och naturligtvis kunna förbättra inomhusluften! I programmet pratas om ännu finare partiklar som kan vara ännu farligare att inandas. Intressant program men skrämmande och manar till eftertanke att tänka sig för var man bor och vistas!
Ja speciellt som om luften i vissa områden är som om att kedjeröka. Kan tänka mig att föroreningarna precis som röken öppnar för annan skit att tränga ned i lungorna. lägg därtill att man är svag efter att bekämpat Corona. Då är det väldigt lätt för bakterier att göra en attack. Det är för att bekämpa bakterier som det sätts in antibiotika.
 
 
 
Tillbaka
Topp