Corona viruset sprider sig

 
Ja speciellt som om luften i vissa områden är som om att kedjeröka. Kan tänka mig att föroreningarna precis som röken öppnar för annan skit att tränga ned i lungorna. lägg därtill att man är svag efter att bekämpat Corona. Då är det väldigt lätt för bakterier att göra en attack. Det är för att bekämpa bakterier som det sätts in antibiotika.
Det verkar som om de flesta dödsfallen är i områden som är kända för stora mängder luftföroreningar Norra Italien, Kina och en stor industristad i Sydkorea. Så jag tror at SEA TRVELLER har sett ett trovärdigt samband.
 
Får Corona spridning i Indien eller Indonesien så är nog bara ISS säker från smitta.

Är lite orolig nu då min Thai dam ska komma till Sverige i slutet på April, om inte Thailand tar kraftåtgärder mot spridning så finns ju risken att Thailand blir svarltistat som utreseland till EU.
EU har ju heller inga restriktioner mot flyg från Kina, precis som Thailand, så vore konstigt om EU skulle svartlista Thailand för att inte tillta åtgärder som dom själva inte har gjort.
Har Sverige ens någon extra check på passagerare som kommer från Kina?
 
Ja speciellt som om luften i vissa områden är som om att kedjeröka. Kan tänka mig att föroreningarna precis som röken öppnar för annan skit att tränga ned i lungorna. lägg därtill att man är svag efter att bekämpat Corona. Då är det väldigt lätt för bakterier att göra en attack. Det är för att bekämpa bakterier som det sätts in antibiotika.
Antibiotika funkar inte på virus, som corona.
Kollar just på Vetenskapens Värld på TV2 om hälsorisker med att vara utsatt för mycket luftföroreningar nästan alltid som t.ex. i Wuhan som är ett industricentrum och riktigt ”skithål!” De säger i programmet att det innebär att vara ”ständigt inflammerad i lungorna” mm. Undrar hur stor påverkan detta har då man uppe på detta blir smittat av 2019-nCoV Corona viruset och utvecklar 19-Covid sjukdom som just attackerar lungorna i synnerhet?

Jag har tänkt att följa upp hur läget är med t.ex. PM 2.5 partiklar där vi bor i utkanten av Udon Thani och köpa en luftrenare som kan mäta halterna och naturligtvis kunna förbättra inomhusluften! I programmet pratas om ännu finare partiklar som kan vara ännu farligare att inandas. Intressant program men skrämmande och manar till eftertanke att tänka sig för var man bor och vistas!
Luftrenare är att rekommendera, helst en i varje rum beroende på hur skitig luften är.
 
Professorn: Det blir inte lätt

Regeringen meddelade på en presskonferens att beredskapen mot ett coronautbrott är bra. Den bilden delar dock inte Sven Britton, professor emeritus i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet.

– Den svenska sjukvården är inte på topp för tillfället. Om den ska utsättas för ytterligare ansträngningar blir det inte lätt.

 
Professorn: Det blir inte lätt

Regeringen meddelade på en presskonferens att beredskapen mot ett coronautbrott är bra. Den bilden delar dock inte Sven Britton, professor emeritus i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet.

– Den svenska sjukvården är inte på topp för tillfället. Om den ska utsättas för ytterligare ansträngningar blir det inte lätt.

Verkar som om de snackar för att stävja panik. Om inte det är avsikten så lever de i en annan verklighet, Ungefär som regionrådet i Stockholm som drar in medel till sjukhusen och samtidigt säger att Stockholms sjukhus fungerar fantastiskt. Gissa vilken partifärg kärringen har?
 
Det finns de på forumet som är bättre än jag på att reda ut begreppen men jag skall göra ett försök med min lilla kunskap. Enligt en viss teori så öppnar virusinfektion vägen för bakterier att angripa lungorna och det är för at bekämpa bakterierna som angriper lungorna som antibiotika sätts in.
Det stämmer, så behandlas virussjukdomar som dengue och svininfluensan numera.
Det är tillstötande bakterier som dödar när virus sätter ner immunförsvaret.

Corona kan ha andra egenskaper än dengue som bryter ner de vita blodkropparna.
 
Ingen trevlig Nyhetsmorgon vad gäller Covid-19.

Nya länder med fall är Afghanistan, Oman, Bahrain, Irak och Kuwait.
Antalet smittade i USA är 89 personer.

Kanske de flesta från kryssningsfartyget i Japan som där man verkligen gjort allt fel när man låtit passagerare lämna fartyget i tron att dom var friska.

20200225_110941.jpg
 
Kan vi lita på att myndigheterna har läget under kontroll. Här är ett inlägg av Sven Britton, som tidigare var överläkare på Roslagstulls infektionssjukhus och numera professor emeritus på KI. Läs och fundera över om Sverige är välorganiserat. SB var tidigare känd som den röde doktorn.


Britton lyfter fram att antalet infektionsplatser i Sverige redan är få. Han anser att Sverige ska aktivera en beredskapsplan och noga undersöker vad det skulle innebära för sjukvården om ett par hundra platser måste användas för coronasjuka patienter.

– Vi har det lägsta antalet sängplatser per invånare i hela Europa. Ska vi sänka det ytterligare genom att öppna platser för den här infektionen, då blir det svårt. Men omöjligt ska det väl inte vara i ett välorganiserat land, säger han.
 
Som jag skrivit i många inlägg men många envetna här som tror Sverige är bäst i världen och bästa stället att vara på vid en pandemi.

 
Övriga världen försöker rädda liv medan svensk sjukvård försöker vaska fram mera pengar bättre lön. Det är osmakligt ibland undrar jag hur det är ställt i huvudet.
Vid en panndemi kallar man in alla sjukvårds kunniga. Om de inte gör sitt yttersta kan man snabbt införa aktiv döds hjälp.
 
Som jag skrivit i många inlägg men många envetna här som tror Sverige är bäst i världen och bästa stället att vara på vid en pandemi.

Pinsamt är ordet.
Man skäms ju nästan över att vara svensk idag.
Jäkligt glad över att jag är i Thailand nu, passar på att resa runt med bilen, troligtvis bästa högsäsongen på väldigt länge för oss som är här.
 
Och ät mera (sådana här) grönsaker

The plant that might stop Covid-19

1582542732932.png


Coriander?
 
 
 
Tillbaka
Topp