Corona viruset sprider sig

soysanwan

Forumräv
en önske dröm, vilken läkare vill tillbringa sin tid i Norrland, mest bara åldringar och med deras krämpor
Därför borde det vara ett glesbygdstillägg i lönen. De måste bli kompenserade för att få en mer bökigt liv än i storstad. Med nuvarande syn på at storstad ger högre lön så är det naturligt att det blir avveckling i glesbygd.

soysanwan

Forumräv
Då måste det ju vara bra att staten tar över, kostnaderna för
delas jämnt över landets
Så var är problemet.
Att storstadspolitikerna inte ser ett värde av sjukvård i glesbygd. För rikspolitiker så finns de stora väljargrupperna i storstadsregionerna. Krävs en stor utflyttning från storstadsregionerna för att ändra på synsättet.

ulflan

Forumveteran
Sjukvård ska inte gå ihop det ska bara kosta och vara så lika det bara går i hela landet
Trenden har under många år varit den motsatta. Först fimpade man sjukstugorna på 1970- talet. Sedan dess har länsdelssjukhusen levt farligt.
Nu finns det många som bor många mil från närmaste sjukhus inkl BB.

Det har ju debatterats i årtionden varför varken skogsbolag eller elbolag inte skattar där intäkterna uppstår,
Som regel blir det där huvudkontoret är placerat.
I Stockholm eller utomlands.
Men de skapar arbete som beskattas, kommunalt, region och statlig. Arbetarna köper varor och tjänster som beskattas.
Företagen gör investeringar och allt tillsammans håller bygden levande.

Samet

Forumräv
tjaa det kan ju vara en läkare som är född å uppvuxen i norrland eller en läkare som är gillar naturen
Eller väldigt hög lön... universitetstäderna har lägst löner och ju längre bort från civilisationen man kommer desto högre lön.

Har bekanta som är läkare, gör några hundår i obygden för att bygga upp lite stålar.

En jobbar i Alta i Nordnorge nu, dubbla lönen kontra samma jobb i Oslo. Å tredubbla kontra ett jobb på Sahlgrenska i Göteborg.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

För Norge verkar det ju som bekant inte finnas några gränser alls för hur långt man kan gå i kampen mot coronaviruset, nu avråder Norges Hälsominister ifrån att ha sex, undrar om norrmännen sväljer detta också, tur att vi inte har en norsk hälsominister i Sverige.

I dag kl 14:47av Sophie Tanha
Norges hälsominister avråder från engångsligg.
Det är i en podcast från norska mediehuset VG som ungdomar pratar om problem att vara ung och singel under rådande pandemi.
Det är lättare för Bent Høie, som är gift säger 18-åriga Nora i podden.
- Jag tror inte att vuxna kommer ihåg hur det är att vara ung.
Hon medger i samtalet att hon haft tillfälligt sex under pandemin, fastän nära fysisk kontakt ska begränsas. Det delar hon med 16 procent norrmän mellan 20 och 25 år, enligt en undersökning som VG beställt.
- Sex är viktigt, och jag förstår att det är svårt för dem utan permanent pojkvän, säger hälsominister Bent Høie och ber allmänheten skippa så kallade "one night stands", engångsligg.
Främst ungdomar uppmanas till särskild försiktighet nu när smittan ökar bland den yngre befolkningen.
– De (ungdomar, reds anm) får ofta milda symtom och kan därför smitta andra utan att veta det, säger Høie
.

Mvh isan lover

andrejsdenruskige

Forumveteran
Hej

För Norge verkar det ju som bekant inte finnas några gränser alls för hur långt man kan gå i kampen mot coronaviruset, nu avråder Norges Hälsominister ifrån att ha sex, undrar om norrmännen sväljer detta också, tur att vi inte har en norsk hälsominister i Sverige.

I dag kl 14:47av Sophie Tanha
Norges hälsominister avråder från engångsligg.
Det är i en podcast från norska mediehuset VG som ungdomar pratar om problem att vara ung och singel under rådande pandemi.
Det är lättare för Bent Høie, som är gift säger 18-åriga Nora i podden.
- Jag tror inte att vuxna kommer ihåg hur det är att vara ung.
Hon medger i samtalet att hon haft tillfälligt sex under pandemin, fastän nära fysisk kontakt ska begränsas. Det delar hon med 16 procent norrmän mellan 20 och 25 år, enligt en undersökning som VG beställt.
- Sex är viktigt, och jag förstår att det är svårt för dem utan permanent pojkvän, säger hälsominister Bent Høie och ber allmänheten skippa så kallade "one night stands", engångsligg.
Främst ungdomar uppmanas till särskild försiktighet nu när smittan ökar bland den yngre befolkningen.
– De (ungdomar, reds anm) får ofta milda symtom och kan därför smitta andra utan att veta det, säger Høie
.

Mvh isan lover
Mitt råd till normännen har alltid varit att dom inte bör ha sex.
Det är förvisso min åsikt att dom kan ha sex, men då med spiral, kondom, p-piller och i kombination om bägge parter är steriliserade.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Mitt råd till normännen har alltid varit att dom inte bör ha sex.
Det är förvisso min åsikt att dom kan ha sex, men då med spiral, kondom, p-piller och i kombination om bägge parter är steriliserade.
Det skulle jag inte våga säga till någon där uppe på kusten nästkommande resor i alla fall. Ibland måste man förtiga sanningen. ;)

Liknande trådar

Topp