Corona viruset sprider sig

Jag skulle gå så långt som att säga att den kinesiska turistindustrin är viktigare för Thailand.

1/4 av alla internationella turister kommer därifrån, 10 000 000 om året. Inget annat land kommer äns i närheten.

Hej

Det har du ju all rätt att tycka och det är säkert en viktig faktor, men själv är jag nog mer inne på den bild media ger av detta och tror att det är flera ingredienser som påverkar det här.

Mvh isan lover

kan ta ordentlig fart när det här blir färdig till årsskiftet. Finns en möjlighet för även oss och kliva på tåget i Helsingfors till Bangkok, men knappast aktuellt.

laos-railway.jpg

Hej

Det har du ju all rätt att tycka och det är säkert en viktig faktor, men själv är jag nog mer inne på den bild media ger av detta och tror att det är flera ingredienser som påverkar det här.

Mvh isan lover
Jaha så du förnekar att 25% av alla incoming turister i Thailand , 10 000 000 om året, är i från Kina? Du förnekar även att dessa 25% av de internationella turisterna skulle stå för en betydande del av Thailands inkomster från turism?

Det är allt annat än tyckande det är reella fakta.

Jaha så du förnekar att 25% av alla incoming turister i Thailand , 10 000 000 om året, är i från Kina? Du förnekar även att dessa 25% av de internationella turisterna skulle stå för en betydande del av Thailands inkomster från turism?

Det är inte så länge sedan som IL hyllade den satsning på järnväg från Kina till Thailand som en framgång för regioner kring Udon gällande kinesisk turism, samt hela Isaan skulle bli en megastor företagspark åt kinesiska företag.
Regionen skulle blomstra....

Det är inte så länge sedan som IL hyllade den satsning på järnväg från Kina till Thailand som en framgång för regioner kring Udon gällande kinesisk turism, samt hela Isaan skulle bli en megastor företagspark åt kinesiska företag.
Nu tror jag inte att saker o ting är statiska.
Man kan nog ändra uppfattning utifrån en ny verklighet.
Och det tror jag att det är aven din uppfattning.
Det som var rätt i går behöver inte att vara rätt i dag.

Hej

Förstår intei var du utläste detta i mitt inlägg i ämnet?

Jag skrev att det var en viktig faktor men inte den enda om man ska tro på media.

Mvh isan lover

Hej

Den planen gäller väl än, mig veterligen pågår den utbyggnaden just nu?

Ja har åtminstone inte hört eller läst att den är stoppad.

Mvh isan lover

Undrar vad som skulle hända om Thailand t.ex skulle säga att det blir ingen järnväg med höghastighetståg genom Thailand förrän Kina och Laos slutar stoppa flödet i Mekongfloden.

Respekterar inte Kina sina grannar, varför ska de respektera Kina.

Thailand har en stark ekonomi, trots corona, så de skulle kunna visa lite muskler om de vågar.

Undrar vad som skulle hända om Thailand t.ex skulle säga att det blir ingen järnväg med höghastighetståg genom Thailand förrän Kina och Laos slutar stoppa flödet i Mekongfloden.

Respekterar inte Kina sina grannar, varför ska de respektera Kina.

Thailand har en stark ekonomi, trots corona, så de skulle kunna visa lite muskler om de vågar.

Hej

Just nu tyder allt på en motsatt utveckling, samarbetet ökar på samtliga plan med Kina, dessutom är nog Thailand kluvet när det gäller kraftverken uppströms, i Laos är det väl t.ex tänkt att den mesta elen ska exporteras till Thailand, jag tror t.o.m att Thailand är med och finansierar några av dessa.

Men det är problematiskt eftersom 69 miljoner människor nedströms sägs vara beroende av vattnet ifrån Mekongfloden och ca 16 miljoner som sin största proteinkälla ifrån fisken i floden.

Mvh isan lover

Hej

Förstår intei var du utläste detta i mitt inlägg i ämnet?

Jag skrev att det var en viktig faktor men inte den enda om man ska tro på media.

Mvh isan lover
Nä just det, det var ju det militära sammarbetet med Kina som var avgörande för att Thailand nu vill släppa in 25% av turismen på ett bräde igen......

Hej

Just nu tyder allt på en motsatt utveckling, samarbetet ökar på samtliga plan med Kina, dessutom är nog Thailand kluvet när det gäller kraftverken uppströms, i Laos är det väl t.ex tänkt att den mesta elen ska exporteras till Thailand, jag tror t.o.m att Thailand är med och finansierar några av dessa.

Men det är problematiskt eftersom 69 miljoner människor nedströms sägs vara beroende av vattnet ifrån Mekongfloden och ca 16 miljoner som sin största proteinkälla ifrån fisken i floden.

Mvh isan lover
Är väl inget konstigt att länder samarbetar. Nu är ju EU mycket goda vänner till Kina och samarbetar bättre än någonsin.

/ SatanG

Är väl inget konstigt att länder samarbetar. Nu är ju EU mycket goda vänner till Kina och samarbetar bättre än någonsin.

/ SatanG

Hej

Så är det absolut, men det finns en oro i västvärlden och kanske då främst inom USA och NATO över Thailands allt djupare militära samarbete via stora militära affärer med just Kina, även inom Thailand finns det opposition mot Kinas allt större inflytande i Thailand, delvis har vi väl Trump att tacka för detta, när han minskade det internationella samarbetet och åtagandet passade naturligtvis Kina på att flytta fram sina positioner.

En del beskriver ju redan Thailand som en Kinesisk koloni, om det är bra eller dåligt kan man ju diskutera.

Mvh isan lover

Hej

Så är det absolut, men det finns en oro i västvärlden och kanske då främst inom USA och NATO över Thailands allt djupare militära samarbete via stora militära affärer med just Kina, även inom Thailand finns det opposition mot Kinas allt större inflytande i Thailand, delvis har vi väl Trump att tacka för detta, när han minskade det internationella samarbetet och åtagandet passade naturligtvis Kina på att flytta fram sina positioner.

Mvh isan lover
Allt handlar om pengar och makt, ser du inte det?
Nu har EU tagit över rollen som kinas största handelspartner så självklart är Nato/usa "oroliga".

/ SatanG

Allt handlar om pengar och makt, ser du inte det?
Nu har EU tagit över rollen som kinas största handelspartner så självklart är Nato/usa "oroliga".

/ SatanG

Hej

Självklart handlar det om pengar och makt, just detta oroar nog ganska många eftersom dom ser Kina som ett större hot än USA.

Mvh isan lover

Hej

Nu råder det uppenbarligen mer eller mindre krig om vaccinet, både Storbritannien, Indien och USA har hindrat export av vaccin till andra länder, detta trots att EU har kontrakt på vaccinet, har betalat för vaccinet som redan uppgavs vara packat för export hit, totalt rör det sig om 9 miljoner doser, nu sitter alla dessa doser fast i kylrum och är kapat för eget bruk.

Inom EU är man inte överens om hur man ska bemöta detta, en falang vill ta i med hårdhandskarna vilket skulle kunna leda till ett handelskrig, medans en annan falang vill lösa det hela på diplomatisk väg.

Mvh isan lover

Hej

Även Thailand verkar drabbas på samma sätt som EU och uteblivna leveranser hotar även deras tidsplan för vaccinationer.

Thailand’s Covid-19 Vaccination Drive Delayed as Production Delays Prompt EU Export-Ban Threat​

By Herald Reporters
-
28 January 2021

AstraZeneca's manufacturing facility at Snackviken in Sodertalje, Sweden.

Thailand’s already lagging coronavirus-vaccination campaign suffered another delay Thursday as a British-Swedish pharmaceutical developer AstraZeneca continued to feud with the European amid critical production setbacks.
Health Minister Anutin Charnvirakul said this afternoon that “shipment delays” may force the postponement of Thailand’s vaccination drive, which was planned for Feb. 14. However, Anutin said he was confident it would begin at some point next month.

Mvh isan lover

Hej

Även Thailand verkar drabbas på samma sätt som EU och uteblivna leveranser hotar även deras tidsplan för vaccinationer.

Thailand’s Covid-19 Vaccination Drive Delayed as Production Delays Prompt EU Export-Ban Threat​

By Herald Reporters
-
28 January 2021

AstraZeneca's manufacturing facility at Snackviken in Sodertalje, Sweden.'s manufacturing facility at Snackviken in Sodertalje, Sweden.

Thailand’s already lagging coronavirus-vaccination campaign suffered another delay Thursday as a British-Swedish pharmaceutical developer AstraZeneca continued to feud with the European amid critical production setbacks.
Health Minister Anutin Charnvirakul said this afternoon that “shipment delays” may force the postponement of Thailand’s vaccination drive, which was planned for Feb. 14. However, Anutin said he was confident it would begin at some point next month.

Mvh isan lover
Thailand har väl stoppat
all vaccinering med AstraZeneca tillsammans med många andra länder.
För mycket biverkningar....

De länder som redan betalat för vaccin får bara 40% av kontraktet.
Övriga länder som får vaccinet vill inte använda vaccin från AstraZeneca.

Vilken flopp...

Tillbaka
Topp