Corona viruset sprider sig

 
En sak har du rätt i dom är skickliga, riktiga proffs sköterskorna på akuten kan jag säga.
Men jag har aldrig vart på en sådan arbetsplats med så mycket ilska mot det styrande innan.
Det var aldrig nåt glatt prat i lunchrummet och hade man tur han man med hela lunchen.
Det gick i ett.
Vissa saker jag upplevde.
Man var tvungen att gå 2 och 2 i medicinrummet för det var stort svinn av lugnande.
Dom hade hängt upp skottsäkra västar till personalen.
Kommentar när polisen kommer in med skadad "nu räcker inte ambulanserna längre"
Poliser och akuten var väldigt irriterade på varandra såg 2 gånger när dom körde ut poliserna.
Stor del av dom jag såg på morgonen satt fortsatt kvar på akutmottagningen och väntade när jag gick på eftermiddagen.
Sköterskorna fick inget andrum allt gick i ett, fanns ingen 5 min paus.
Det var proffs men utslitna sådana och alla prata om andra möjligheter.

Precis så två ex beskrivit akuten på Sahlgrenska och dessutom slutat där. Ett gammalt ex arbetar på NÄL fortfarande men hon har inte varit nöjd med situationen på många år och blev dessutom misshandlad av en patient så hon själv blev sjukskriven.

Finns riktigt duktiga läkare och sköterskor men finns ingen tid att behandla patienter. Senast jag var på vårdcentralen berättade läkaren att han har 15 minuter för att läsa igenom journalen, träffa mig, låta sköterska ta blodprov, fylla i journalen, skicka remiss och sedan ska han vara redo för nästa patient. Har du något svårare att hitta än typ solklara benbrott, sår eller något som läkaren kan kasta penicillin över så blir det jobbigt.
 
Precis så två ex beskrivit akuten på Sahlgrenska och dessutom slutat där. Ett gammalt ex arbetar på NÄL fortfarande men hon har inte varit nöjd med situationen på många år och blev dessutom misshandlad av en patient så hon själv blev sjukskriven.

Finns riktigt duktiga läkare och sköterskor men finns ingen tid att behandla patienter. Senast jag var på vårdcentralen berättade läkaren att han har 15 minuter för att läsa igenom journalen, träffa mig, låta sköterska ta blodprov, fylla i journalen, skicka remiss och sedan ska han vara redo för nästa patient. Har du något svårare att hitta än typ solklara benbrott, sår eller något som läkaren kan kasta penicillin över så blir det jobbigt.
Jag har gjort min praktik där innan, första gången var för 12 år sen, då var det ett rätt glatt gäng, samma typ av härliga människor men skillnad i arbetsbörda.
 
Kommer ihåg när dom dela upp trestad.
Åkte till NÄL.
Halva sjukhuset nedsläkt, finns inga pengar att ha full vård på alla sjukhus i trestad så man har delat upp att Uddevalla har det, Trollhättan det och Vänersborg det.
Får jag ett benbrott på Smögen skall jag åka förbi uddevalla sjukhus och till NÄL.
 
En sak har du rätt i dom är skickliga, riktiga proffs sköterskorna på akuten kan jag säga.
Men jag har aldrig vart på en sådan arbetsplats med så mycket ilska mot det styrande innan.
Det var aldrig nåt glatt prat i lunchrummet och hade man tur han man med hela lunchen.
Det gick i ett.
Vissa saker jag upplevde.
Man var tvungen att gå 2 och 2 i medicinrummet för det var stort svinn av lugnande.
Dom hade hängt upp skottsäkra västar till personalen.
Kommentar när polisen kommer in med skadad "nu räcker inte ambulanserna längre"
Poliser och akuten var väldigt irriterade på varandra såg 2 gånger när dom körde ut poliserna.
Stor del av dom jag såg på morgonen satt fortsatt kvar på akutmottagningen och väntade när jag gick på eftermiddagen.
Sköterskorna fick inget andrum allt gick i ett, fanns ingen 5 min paus.
Det var proffs men utslitna sådana och alla prata om andra möjligheter.

Hej

Låter hemskt, hur längesedan var detta?

Mvh isan lover
 
När det gäller o frigöra resurser o kalla i mer personal ,, Herregud kolla vad undersköterskorna o syrrorna gör, De går redan på knäna i svensk sjukvård som har dalat väsentligt de senaste åren. Var ska du kalla in extra personal ifrån när något händer, ja du glöm det , Svensk sjukvård dalar år efter år tyvärr, Blir nog till o kalla in hemvärnet o militären om något stort händer för sjukvården har inte resurser. O nej jag känner mig inte trygg i Sverige längre när det gäller sjukvård...

Hej

Jag är medveten om att vården är ansträngd redan nu, men mycket av det vården sysslar med är inte akut utan planerad vård och den kan man skjuta upp om en personalkrävande situation uppstår p.g.a coronaviruset, att man kanske kan använda sig av temporära militära fältsjukhus och liknande utesluter jag inte alls, Sverige skickar ju ibland sådana vid insatser till utlandet.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag är medveten om att vården är ansträngd redan nu, men mycket av det vården sysslar med är inte akut utan planerad vård och den kan man skjuta upp om en personalkrävande situation uppstår p.g.a coronaviruset, att man kanske kan använda sig av temporära militära fältsjukhus och liknande utesluter jag inte alls, Sverige skickar ju ibland sådana vid insatser till utlandet.

Mvh isan lover
Jo men du vet själv att personalmässigt har Thailand mycket mer att förfoga över vid ett sådant här tillfälle om man även tar in militär hjälp.
 
Sist när sonen hade 40 graders feber och influensa.
Kom bara så, vi var på Harbor Laem Chabang.
Åkte till ett stort privatsjukhus där, gick inte till akuten.
På normal vårdavdelning för barn.
Kolla blodtryck/temp (den var riktigt hög), som förälder tyckte frugan dom var långsamma, själv imponerad.
10 min från det vi kom så står 4 sköterskor och torkar av han med fuktiga handukar, ger febernedsättande, efter det piggare igen och börjar busa, 5 min läkare undersökning, prover, får tamiflu, paracetamol och ibuprofen och 5 min syrgas.
3 dagar efter va 2 åringen klar för skolan.
3600 baht, var inget statligt.
 
Senast ändrad:
Jo men du vet själv att personalmässigt har Thailand mycket mer att förfoga över vid ett sådant här tillfälle om man även tar in militär hjälp.

Vilken tur du har som bor där nere och inte i Sverige, men jag har även fastighet där nere men som läget kommer att bli framöver så tror jag stannar i Sverige. Jag har ställt in min planerade vistelse där nere i Paradiset.
 
Sist när sonen hade 40 graders feber och influensa.
Kom bara så, vi var på Harbor Laem Chabang.
Åkte till ett stort privatsjukhus där, gick inte till akuten.
På normal vårdavdelning för barn.
Kolla blodtryck/temp (den var riktigt hög), som förälder tyckte frugan dom var långsamma, själv imponerad.
10 min från det vi kom så står 4 sköterskor och torkar av han med fuktiga handukar, ger febernedsättande, efter det piggare igen och börjar busa, 5 min läkare undersökning, prover, får tamiflu, paracetamol och panodil och 5 min syrgas.
3 dagar efter va 2 åringen klar för skolan.
3600 baht, var inget statligt.
Syrgasen var ju helt onödig och hade man aldrig fått i Sverige.
Men läkaren sa att det kommer få han att känna sig bra och andas bättre under natten.
 
Jo men du vet själv att personalmässigt har Thailand mycket mer att förfoga över vid ett sådant här tillfälle om man även tar in militär hjälp.

Vilken tur du har som bor där nere och inte i Sverige, men jag har även fastighet där nere men som läget kommer att bli framöver så tror jag stannar i Sverige. Jag har ställt in min planerade vistelse där nere i Paradiset.
Allt är ju upp till var och än, som sagt Svenska läkare och skjuksköterskor är 100 gånger bättre men dom saknar resurserna.
Sen vet jag inte alltid om dom är eller att det beror på att vi Svenskar är självsäkrare men kanske inte skiljer sig så mycket på kunskapsnivå?
 
Själv gick jag lite i taket på att dom skulle mixa paracetamol och ibuprofen på sonen.
Har man ju lärt sig att man inte skall göra.
 
Hej

Det beror väl i.o.f.s väl på hur många som smittas och insjuknar samtidigt, planen är väl att försöka hålla smittan på en låg nivå i väntan på ett vaccin, vi ligger ju ganska långt ifrån smittkällan och vi är ju glest befolkade jämfört med många andra länder.

Mvh isan lover
Det har du absolut rätt i. Mitt konstaterande gällde ifall pandemin fick full fart och inga åtgärder görs för att hindra/fördröja smittspridningen..
 
Själv gick jag lite i taket på att dom skulle mixa paracetamol och ibuprofen på sonen.
Har man ju lärt sig att man inte skall göra.
Äh tänkte jag ju någon skulle hugga på hur odugliga läkarna var här men misstänker att ni tror jag är ute efter nåt.

Såhär står det i vårdguiden 1177.

För de flesta fungerar det med smärtlindring som till exempel Alvedon eller Panodil. För andra kan Ipren eller andra läkemedel som innehåller ibuprofen fungera bättre. Däremot ska du inte kombinera dessa två sorters läkemedel.
 
Äh tänkte jag ju någon skulle hugga på hur odugliga läkarna var här men misstänker att ni tror jag är ute efter nåt.

Såhär står det i vårdguiden 1177.

För de flesta fungerar det med smärtlindring som till exempel Alvedon eller Panodil. För andra kan Ipren eller andra läkemedel som innehåller ibuprofen fungera bättre. Däremot ska du inte kombinera dessa två sorters läkemedel.
Nu har dom ju redan förstört det, jag tänkte se om någon huggde och kunde jävlas lite.
 
 
 
Tillbaka
Topp