Corona viruset sprider sig

Hej gör en google translate översättning till svenska utan korrektur. Men för de som föredrar läsa engelska så ligger originalet med.

Det är för tidigt att säga hur dödligt Kina coronavirus är

Människor överallt uttalar med förtroende att Kinas koronavirusutbrott är antingen: mycket mindre allvarligt än SARS; mindre dödligt än influensan (eller åtminstone inte sämre än den), eller är jämförbar med kylan. Många nyhetsställen har under tiden rapporterat att det nya koronaviruset har en dödlighet på cirka 2% - i synnerhet mycket lägre än SARS eller MER.

De kan ha rätt. Men de kan också ha helt fel. Sanningen är att det är alldeles för tidigt att säga med någon säkerhet hur dödligt Kina-koronaviruset är. Och om historien är någon guide, skulle vi göra det bra att komma ihåg att under SARS-epidemin 2003, nyhetsställen och till och med Världshälsoorganisationen (WHO) ursprungligen rapporterade dödsfallsnivåer som var mycket lägre ("bara cirka 3%", till exempel) än den ultimata totala hastigheten på 9,6%.

Verkligheten är att det kommer att ta noggranna studier under de kommande månaderna, med bra fallbedömning eller laboratorietester, för att säga om 2% är ungefär rätt, för lågt eller för högt, ”säger Arthur Reingold, avdelningschef för epidemiologi och biostatistik på University of California, Berkeley.

WHO på sin sida har varnat för att för tidigt uttala en dödlighet. Michael Ryan, verkställande direktör för WHO: s hälsohjälpsprogram, sade vid en pressmöte den 29 januari. "Det är mycket tidigt att göra några avgörande uttalanden om vad den totala dödlighetsnivån kommer att vara," och tilllade att fokus bör ligga på " hur många som har dött av hur många som har rapporterats, snarare än att fixera på en procentandel.

Det finns många olika sätt att beskriva dödligheten hos en sjukdom, och det finns många komplicerade faktorer som kan införa fördomar i uppskattningar av dödsrisker vid utbrott. Till exempel kan man prata om sjukdomsdödlighetsrisken (HFR) - det vill säga risken för dödsfall bland fall som var inlagda på sjukhus för medicinskt behov, exklusive de som endast är inlagda på sjukhus för isolering. Det finns också den symptomatiska fallet med dödsfall (sCFR) eller risken för dödsfall bland alla symtomatiska fall. Sedan finns befolkningsdödlighet (PFR), som ger en uppfattning om sannolikheten för att någon i en viss population dör av den smittsamma sjukdomen. Det är viktigt att göra dessa skillnader eftersom var och en svarar på en annan fråga och var och en kan underskattas eller överskattas.

I det nuvarande koronavirusutbrottet som började i Kina och sedan dess har spridit sig över hela världen, säger experter både underskattning och överestimering spelar.

"Vi tror att sjukdomens dödlighetsgrad underskattas eftersom många fall fortfarande ligger på sjukhus och ännu inte löses," sade Benjamin Cowling, avdelningschef för epidemiologi och biostatistik vid University of Hong Kong. ”Vi tror att detta kan ligga i intervallet 10% till 30%, vilket skulle kunna likna svårighetsgraden av fall på SARS och MERS. Vi tror att sCFR överskattas eftersom många milda fall inte testas och laboratoriebekräftas. Vi har inte bra information om sCFR än. Det kommer att vara lägre än 2% för säker.

Se dig omkring så inser du varför luften är så mycket bättre. Inga lastbilar och bussar som spyr ut svarta moln likaså med bilarna. Höga krav på rening i Singapore. Har du sett några matvagnar som grillar/eldar och bara har en fläkt som blåser röken en meter uppåt helt utan filter. Nej, diktaturen Singapore, där är det ordning och reda på en mycket hög nivå, betydligt högre än många europeiska i-länder.

Jämföra Thailand och med Singapore haltar rejält, då Singapore spelar i en helt annan division. En fantastiskt stad!
o_O

WUHAN CORONAVIRUS OUTBREAK
Last updated: February 8, 2020, 08:30 GMT
Cases - Deaths - Countries - Death Rate - Transmission Rate - Incubation - Age
Coronavirus Cases:
34,915
of which 6,106
in severe condition
Deaths:
724
Recovered:
2,085

Har blivit mycket resande sista dagarna Malaysia - Singapore - Bangkok - Udon Thani - Bangkok - Köpenhamn - och sitter nu på ett tåg med beställd taxi vid avstigningspunkten. Speciellt i Singapore gjordes många kontroller med värmekameror samt fylla i papper osv var man kommer ifrån och vart man skall. I Thailand så bar nästan alla munskydd och all flygpersonal på Thai Smile och Thai Airways likaså. 5 grader varmt i Köpenhamn upplevdes inte som positivt av min sambo ha ha. Men det känns bra att flytta hem till Sverige ca 2 månader tidigare än planerat och hoppas att detta Wuhan Novel Corona blåser över så snabbt som möjligt så att vi istället kan flytta från Sverige till Thailand lite tidigare i höst än vad vi brukar. Företaget jag jobbar för såg gärna även de att jag flyttade till Sverige.

En engelsman blev smittad i Singapore och har nu insjuknat i Frankrike där han smittat minst 3 andra.

Nu vill jag ställa en fråga, med tanke på händelsen i Korat är inte människorna farligare än Corona? 26 döda på några minuter. Psykiskohälsan är värre i Thailand än hemma i Sverige.

Nu vill jag ställa en fråga, med tanke på händelsen i Korat är inte människorna farligare än Corona? 26 döda på några minuter. Psykiskohälsan är värre i Thailand än hemma i Sverige.

Hej

Att vapen kan ställa till mycket elände är sant, men jag är inte säker på att den psykiska ohälsan är större i Thailand, jag tror tvärtom att den psykiska ohälsan är större i Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Att vapen kan ställa till mycket elände är sant, men jag är inte säker på att den psykiska ohälsan är större i Thailand, jag tror tvärtom att den psykiska ohälsan är större i Sverige.

Mvh isan lover
Tyvärr har du inte rätt. I Sverige brukar vi anmäla allt därför ligger vi högt alltid. Vem bryr sig om ohälsan över huvud taget i Thailand? I Sorsele gjorde de en undersökning om ohälsan hos eleverna i skolan berättade en kille därifrån. Who care vad som händer i en by lång bort från Bangkok?

Hej

Mvh isan lover
Är det vapnen som ställer till ? Trodde nog i min enfald att det var människan .Oavsett typ av vapen eller fordon mm som använts för att mörda oskyldiga

Jag var att prata med frugan och hon säger att misstänkta fall av Coronavirus är uppe i 615 fall i Thailand, någon som hört eller läst detta?

"
The Public Health Ministry said there are 654 cases under investigation, of which 375 are in hospital, 32 are confirmed infected, and 10 have been treated and discharged.
"

Hur man än vänder och vrider på det så är det betydligt enklare, och därmed vanligare, att mörda 30 oskyldiga människor med ett maskingevär än med en Morakniv.
Jo. Men om man skulle rädda folket inne i köpcentret hade det inte heller räkt med knivar. Nu är det ingen vanlig Somchai vi pratar om utan en militär. Militärer brukar ha maskingevär... på gott o ont

Jo. Men om man skulle rädda folket inne i köpcentret hade det inte heller räkt med knivar. Nu är det ingen vanlig Somchai vi pratar om utan en militär. Militärer brukar ha maskingevär... på gott o ont

Självklart ska militärer ha tillgång till vapen. Min kommentar var till vapenkramarens trötta påstående att det inte är skjutvapen som dödar utan personen som håller i dem.

Tänk om en vanlig yabatuggande Somchai kunde gå in på Tesco Lotus och köpa ett maskingevär, som i USA, då hade vi nog en masskjutning i veckan här också.

Hm... Har det hänt något med dödligheten av Coronaviruset. Igår 89 rapporterade döda. Idag 2!!!

Här finns hur mycket statistik som helst..

Hur man än vänder och vrider på det så är det betydligt enklare, och därmed vanligare, att mörda 30 oskyldiga människor med ett maskingevär än med en Morakniv.
I Sverige har vi en av världens hårdaste vapenlagar .ändock skjuts det ihjäl folk nästen varje dag
Bara en reflektion på ditt svar

Tillbaka
Topp