Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast det är klart att det ser spriten tar bort smutsen bättre än vattenHade för mig att sprit bara skyddade mot bakterier. Har jag missuppfattat det här?
Han var bara testad inte smittadÄr det någon som sett något om Britten som blev deporterad till England? Hade visst symtom efter framkomsten. Blev han smittad i Pattaya eller förvaret.
Här är mitt spekulationsförslag. Jag kan bara stockholmsregionen. Göteborgare och malmöiter får säga sitt.Om vi nu skulle ”spekulera lite” lite om vilka åtgärder som vi tror Sverige skulle ta under liknande omständigheter?
Fordonstrafik förbjuds
Kina fortsätter med drastiska åtgärder för att stoppa smittan. I Hubeiprovinsen, där coronaviruset har drabbat flest, ska nu fordonstrafik förbjudas. Provinsregeringen meddelar att undantag gäller för polisbilar, ambulanser, fordon med nödvändiga varor eller andra fordon knutna till offentlig service.
Regelbundna hälsokontroller kommer att göras på alla invånare i provinsen, och företag får inte återuppta verksamheten utan att först få tillstånd från regeringen.
I snart fyra veckor har invånarna i mångmiljonstaden Wuhan befunnit sig i karantän. Sammanlagt har 56 miljoner människor i Hubei skurits av från omvärlden och stora delar av befolkningen är beordrade att hålla sig inomhus.
Ett nytt snabbare sätt att diagnostisera smittan gjorde att antalet personer som konstaterats bära på viruset sköt i höjden tidigare i veckan, men sedan dess har de nya fallen minskat.
Sedlar i karantän
På lördagen avled den första personen utanför Asien i smittan, en 80-årig turist från Wuhan som hållits i karantän på ett sjukhus i Frankrike. Det är det första dödsfallet utanför Asien. På söndagen meddelade Taiwan att en man avlidit till följd av viruset. Tidigare har även Filippinerna, Hongkong och Japan haft varsitt dödsfall.
Kinas centralbank meddelade på lördagen att använda sedlar kommer att samlas in, desinficeras och låsas in i 14 dagar innan de släpps ut i handeln igen.
I huvudstaden Peking måste numera invånare som återvänder efter att ha varit ute och rest sitta i karantän i sina lägenheter i två veckor
![]()
Första dödsfallet av viruset i Taiwan
Taiwan meddelar landets första dödsfall i det nya coronaviruset. Men för tredje dagen minskar antalet nya registrerade sjukdomsfall i Kina. Det är ett bevis påwww.aftonbladet.se
you should frequently clean your hands with an alcohol-based hand rub.Hade för mig att sprit bara skyddade mot bakterier. Har jag missuppfattat det här?
Ja tyvärr så anser även jag att vi har väldigt dåliga förutsättningar att hantera detta i Sverige p.g.a. bland annat de faktorer som du nämner. Det är väl dock betydligt flera infektionskliniker än bara 3 i Sverige och försökte ”googla” men kunde inte lätt hitta ett svar. Oavsett så är nog tyvärr Sveriges resurser och förmåga att hantera något sådant här väldigt dålig. Inte heller någon tröst att vi delar en låg förmåga med de flesta andra länder.Här är mitt spekulationsförslag. Jag kan bara stockholmsregionen. Göteborgare och malmöiter får säga sitt.
En skillnad mellan Kina och Sverige är att i Kina håller myndigheterna reda på sina invånare med en effektiv kontrollorganisation. I Sverige ser man till att officiella invånare betalar skatt och har en organisation för detta. I övrigt är det ingen större kontroll. I landet finns t ex illegala invandrare i tusental.
I Sverige skulle vi mobilisera en trött och utarbetad polis som i dagsläget är inriktad på mord. Tveksamt om de kan stänga av en region. Stänger man av fel del av en region så att det stör knarkhandeln riskerar man eldstrider.
Vad jag vet finns tre infektionskliniker i landet. Pesthyddan på Huddinge sjukhus ska ta hand om hela stockholmsregionen cirka 23% av landets befolkning på några hundra vårdplatser. Möjligen kan man använda Södersjukhusets gamla krigssjukhus byggt för 400 vårdplatser men ombyggt för radiaksmittade med drygt 100 platser. I dag har man cirka 700 tomma vårdplatser fördelade på alla sjukhus men ingen personal. Ingen vill jobba på sjukhus när man får lika bra betalt hos privata läkare och slipper dessutom jobba helger. Med hjälp av krigslagar och liknade kan man tvinga folk att jobba i en krissituation men detta har man ingen erfarenhet av. Av ekonomiska skäl har man små lager av sjukvårdsmaterial.
I Sverige undviker man av tradition drastiska beslut. Därför det kanske skulle ta lång tid innan det händer något mer än sammanträden och information om handtvätt. Tidigare fanns ett civilförsvar men vad jag vet är det avvecklat så frågan är vem som gör jobbet när sammanträdena är avslutade.
Sammanfattningsvis klarar Sverige enstaka fall bra men hamnar man i en situation med stor smittspridning blir det kris speciellt om det sprids över hela landet. Då kommer jag att försöka ta mig till Thailand om jag kan ordna en lösning för barn och barnbarn. Ställs frågan vem i familjen som måste offra sig för att köpa mat mm till resten måste jag nog anmäla mig som frivillig.
Jag hittade siffran 3 nyligen i en tidning. När det gäller Stockholm är jag säker. Ska se vilka de andra är om jag kan.Ja tyvärr så anser även jag att vi har väldigt dåliga förutsättningar att hantera detta i Sverige p.g.a. bland annat de faktorer som du nämner. Det är väl dock betydligt flera infektionskliniker än bara 3 i Sverige och försökte ”googla” men kunde inte lätt hitta ett svar. Oavsett så är nog tyvärr Sveriges resurser och förmåga att hantera något sådant här väldigt dålig. Inte heller någon tröst att vi delar en låg förmåga med de flesta andra länder.
Har kollat. Troligen avser siffran 3 högisoleringsenheter som anses vara en nationell tillgång. Dessutom finns det fler enklare enheter som sysslar med sprutbyten, könssjukdomar mm. söker man på infektionsklinik och tittar in på en hemsida får man fler förklaringar. Jag vet tyvärr inte om vårt virus ska jämföras med ebola som hör till de tres område eller något annat. Ska fråga en kompis på KS när jag kommer åt.Ja tyvärr så anser även jag att vi har väldigt dåliga förutsättningar att hantera detta i Sverige p.g.a. bland annat de faktorer som du nämner. Det är väl dock betydligt flera infektionskliniker än bara 3 i Sverige och försökte ”googla” men kunde inte lätt hitta ett svar. Oavsett så är nog tyvärr Sveriges resurser och förmåga att hantera något sådant här väldigt dålig. Inte heller någon tröst att vi delar en låg förmåga med de flesta andra länder.
Inte det minsta, tycker dessa siffror är helt ointressanta eftersom dom ändå inte speglar verkligheten. Att dra slutsatser av den statistik som redovisas är meningslöst.Är det någon här som litar på dessa siffror som kommer från Kina?
Det ljugs till höger och vänster.![]()
Vet inte varför denna låten dök upp i mitt minne..Dessutom har min "Corona" gått över så jag är immun! Kanske ska köra det som raggningsreplik "jag har haft Corona och överlevde, vill du ha lite antikroppar?"
Vet inte varför denna låten dök upp i mitt minne..
Vad som stått i BP tidigare idag kommer inga utlänningar från det kryssningsfartyget släppas in i Thailand, det har regeringen gått ut med.Nu försöker man spåra de passagerare som tilläts lämna ett kryssningsfartyg i Kambodja och flyga till Kuala Lumpur.
Minst en är bekräftad smittad.
Man vet att flera rest vidare till Bangkok.
Tydligen inte någon mer koll än feber för att få resa hemåt ifrån det i karantän satta fartyget.
Det framgick inte i nyhetsinslaget hur dessa som släppts från kryssningsfartyget rest vidare från Kuala Lumpur.Vad som stått i BP tidigare idag kommer inga utlänningar från det kryssningsfartyget släppas in i Thailand, det har regeringen gått ut med.
Det var 14 Thailändare med på kryssningsfartyget som självklart får komma in i Thailand men dom skall direkt in i 14 dagars karantän.