Corona viruset sprider sig

Filippinarna är ombord i 6 månader och skandinaver i 4 veckor.
Så dom ombord som skiftar ofta är skandinaver inte folk från alla världens hörn.
Men nu verkar ju smittspridningen vara stor i skandinavien så risken har ju ökat.
Och som jag visade innan ingen som vart i högriskländer får komma ombord och ingen från kategori 2 länder med förkylningssymtom.
Sjömän ombord idag är rätt isolerade, vid lossning ligger vi till kaj 20-24 timmar, ingen tid till landgång, fullt upp.
Det är inte som förr då folk gick på land slog runt och tjejer ombord etc.
Nya säkerhetsregler sen 9/11 gör att hamnar är säkerhetsområde och släpa med en obehörig hur som helst går inte.
Vi sköter allt ombord och kajgubbarna allt på kajen.
Vilka länder är inte högrisk idag?
Just sjömän måste ju även tillhöra en hög riskgrupp av människor.
Hur du än vrider dig e rumpan bak.. ;)

Nu kommer vi gå från Singapore till Rotterdam utan att lägga till någonstans på vägen.
Risken blir i Suez då det kommer komma Egypter ombord för säkerhetskontroll "mutor" och lots i kanalen annars inget folk utom vi.
När vi väl är i Europa så kommer båten gå i centrala Europa och Norra dom närmsta 20 åren då vi aldrig lämnar dom farvattnena.

Vilka länder är inte högrisk idag?
Just sjömän måste ju även tillhöra en hög riskgrupp av människor.
Hur du än vrider dig e rumpan bak.. ;)
Ja men som någon skrev att vid epidemier är oljeriggar och fartyg bland det säkraste att vara på.
Vi tillåter bara minimalt med utomstående ombord vid sådana tillfällen och slipper förhoppningsvis få ombord er smittbärande landkrabbor.

Värre är det väl dock med dagens kryssningsfartyg har det ju visat sig nu, där tusentals kläms ihop på begränsad yta.

Jag fick rätt angående den ekonomiska påverkan viruset skulle göra på kort sikt. Börserna skulle rasa. Så har också skett.

Men nog tycker jag det verkar som om vi skojar med varandra eller tillåter "fake news" spridas när det gäller hälsoriskerna. Undrar hur många som dog i världen förra året via vanliga vinter/virusförkylningar? Flera 100.000 personer ...tror jag. Bästa är väl att vi får resa huller om buller, insjuknar, finner ett vaccin eller bygger antikroppar och skydd. Som mänskligheten alltid har gjort. Sedan får väl de svaga och gamlingarna (min grupp) försöka skydda sig. Så långt det går.

Nu verkar det som länderna politiskt använder Coronaviruset för att sprida propaganda att vårt land har en effektiv sjukvård, vi har beredskap för att behanda alla. Är det inte mest ärligt förklara att isolering i hemmet är det mest säkra. Och likt all annan virus tillfriskna där. På frågan var man skulle känna sig tryggast svarade en svensk som insjuknat i Italien. Hellre Italien. Efter de senaste 10 åren nyttjat både svensk och thailändsk sjukvård så är jag benägen att hålla med. Jag väljer nog Thailändskt.

All besättning ombord har minimalt att göra med dom länder fartygen går till, inte som förr då folk hade tid att gå på land.
Du kommer ombord stannar ombord sen flyger du hem.
Tror nog turister utsätts för mer risk eller den vanlige ICA handlaren ;)
Vad händer om någon ombord blir sjuk med symtom som kan vara corona. Kan ni ta prover eller isolerar ni honom?

Hej

Normalt sett har ju dom styrande i Bangkok inget större intresse av hur folk på landsbygden ute i provinserna har det, tvivlar på att coronaviruset ändrar på det, jag tvivlar på att ex.vis vår vårdcentral skulle kunna avgöra om en sjuk bara är förkyld, har influensa eller har drabbats av cironaviruset, det blir kanske så att dom kollar blodtrycket, vikt och temp, sen blir det väl några tabletter, att dom skulle ha resurser att utföra tester gällande Corona vore närmast en sensation.

Mvh isan lover

Dom (styrande i bkk) har väl tröttnat på att försöka prata/hjälpa folk som ändå inte lyssnar på de i Bangkok :)

/ SatanG

Alla skall rapportera in till rederiet om man varit i något av categori 1 och 2 länderna, dom skickade ut formulär igår som jag fyllde ut.
Denna gången är det ju lite större risk för mig då smittspridande skandinaver mönstrar på samtidigt.
Dom ombord lämnade Korea för 13 dagar sen så någon borde ju visat tecken nu om dom fått det med sig.

Jag fick rätt angående den ekonomiska påverkan viruset skulle göra på kort sikt. Börserna skulle rasa. Så har också skett.

Men nog tycker jag det verkar som om vi skojar med varandra eller tillåter "fake news" spridas när det gäller hälsoriskerna. Undrar hur många som dog i världen förra året via vanliga vinter/virusförkylningar? Flera 100.000 personer ...tror jag. Bästa är väl att vi får resa huller om buller, insjuknar, finner ett vaccin eller bygger antikroppar och skydd. Som mänskligheten alltid har gjort. Sedan får väl de svaga och gamlingarna (min grupp) försöka skydda sig. Så långt det går.

Nu verkar det som länderna politiskt använder Coronaviruset för att sprida propaganda att vårt land har en effektiv sjukvård, vi har beredskap för att behanda alla. Är det inte mest ärligt förklara att isolering i hemmet är det mest säkra. Och likt all annan virus tillfriskna där. På frågan var man skulle känna sig tryggast svarade en svensk som insjuknat i Italien. Hellre Italien. Efter de senaste 10 åren nyttjat både svensk och thailändsk sjukvård så är jag benägen att hålla med. Jag väljer nog Thailändskt.
Du kan jämföra med VK2 när Per Albin sa "Vår beredskap är god". Sanningen är väl närmast att vi klarar av ett fåtal fall enligt propagandan. Sedan måste man improvisera. Sannolikt på det sätt som du skriver alternativt stora salar med sängar där alla är sjuka på samma sätt. Tveksamt om det ens går att klara en situation med alla infektionsplatser utnyttjade. Sjukhus behöver ha personal dygnet runt alla dagar i veckan. Sannolikt inte helt enkelt att rekrytera personal som vill och kan jobba med infektionspatienter.

Många infektionsläkare har ju kritiserat myndigheterna. Dessa kommer när och om det smäller säga något om att "det kunde man inte tro".

Det jag tycker skulle vara intressant att få förklarat hur unga personer dött av coronan. Att gamlingar med många sjukdomar stryker med är nog inte konstigt men att unga friska gjort det finner jag märkligt.

Det jag tycker skulle vara intressant att få förklarat hur unga personer dött av coronan. Att gamlingar med många sjukdomar stryker med är nog inte konstigt men att unga friska gjort det finner jag märkligt.
Det är nu konstaterat att det finns 2 varianter av viruset, en mild och en farlig.

Herregud, man tar sig för pannan. Vilken hysteri, det är fanimej otroligt. Nu skall sjöfolk sättas i karantän utöver den dom redan sitter i ombord. Det är nog få som har så mycket regler och koll som vi. Ni som är så rädda, gräv skyddsrum fort som fasen, kryp ner där och stanna kvar tills epidemin är över. Men glöm för allt i världen inte att stänga av ventilationen, någon smittad kan ju passera förbi och råka nysa samtidigt. :eek:

Herregud, man tar sig för pannan. Vilken hysteri, det är fanimej otroligt. Nu skall sjöfolk sättas i karantän utöver den dom redan sitter i ombord. Det är nog få som har så mycket regler och koll som vi. Ni som är så rädda, gräv skyddsrum fort som fasen, kryp ner där och stanna kvar tills epidemin är över. Men glöm för allt i världen inte att stänga av ventilationen, någon smittad kan ju passera förbi och råka nysa samtidigt. :eek:
Ja ombord nu skall tempen tas varje dag och resultat skrivas ner och skickas iland.

Dom (styrande i bkk) har väl tröttnat på att försöka prata/hjälpa folk som ändå inte lyssnar på de i Bangkok :)

/ SatanG

Hej

Det är ju över 100 år sedan dåvarande Siam lade under sig den här delen av det nuvarande Laos och dom har inte gjort speciellt mycket för att få dessa 23 miljoner människor att vilja bli Thailändare, redan ifrån början satsade Bangkok mindre här än i andra delar av landet, samma sak ser vi södra Thailand där Siam lade under sig det forna muslimska sultanatet.

Förutom att försöka påtvinga barnen i nordost och söder Thailändska språket och sin Nationalism i skolan så har man inte gjort så mycket mer, vad det gäller infrastruktur och industrisatsningar m.m så lyser dom fortfarande till stor del med sin frånvaro, det är ingen slump att dom regioner som landet har tillskansat sig genom krig och ockupation är dom fattigaste och minst utvecklade i landet.

Mvh isan lover

Hej

Det är ju över 100 år sedan dåvarande Siam lade under sig den här delen av det nuvarande Laos och dom har inte gjort speciellt mycket för att få dessa 23 miljoner människor att vilja bli Thailändare, redan ifrån början satsade Bangkok mindre här än i andra delar av landet, samma sak ser vi södra Thailand där Siam lade under sig det forna muslimska sultanatet.

Förutom att försöka påtvinga barnen i nordost och söder Thailändska språket och sin Nationalism i skolan så har man inte gjort så mycket mer, vad det gäller infrastruktur och industrisatsningar m.m så lyser dom fortfarande till stor del med sin frånvaro, det är ingen slump att dom regioner som landet har tillskansat sig genom krig och ockupation är dom fattigaste och minst utvecklade i landet.

Mvh isan lover
Du tycker grannländerna är mer utvecklade då..?

Det är nu konstaterat att det finns 2 varianter av viruset, en mild och en farlig.
Från dagens SvD:

Enligt en kinesisk studie som baseras på 44 672 fall är dödligheten 14,8 procent bland människor över 80 år, 8 procent för dem mellan 70 och 80 år och 3,6 procent mellan 60 och 70. För dem som är yngre än 50 är ligger dödligheten på under 0,5 procent.

Tillbaka
Topp