Översättning via Google Translate följer nedan av längst ned länkad artikel.
Som jag läst på en annan plats så blir konsekvensen att vistas stadigt i väldigt förorenad luft att lungorna är ständigt inflammerade och detta gäller för övrigt friska och även unga personer. Jag har också läst att det varit mycket fall i Thailand av lunginflammationer en tid och naturligtvis finns det ett starkt samband med luftföroreningarna! Jag har även läst att det finns misstankar om att en del rapporterade fall av lunginflammationer är misstänkta fall av Corona och att sjukvårdare i Thailand inte får yppa ett ord om detta (det finns dock även tystnadsplikt i Thailand i sjukvårdsbranschen) . Om någon vill kalla detta för ryktesspridning så var så god! Men något som vi alla borde kunna vara överens om är att bli svårt sjuk av COVID-19 när man redan har inflammerade lungor och nedsatt immunförsvar från början är ingen bra kombination!
Chiang Mai presently ‘most polluted city in world’
Chiang Mai för närvarande "mest förorenad stad i världen"
Chiang Mai i eftermiddag (10 mars) blev den mest luftförorenade staden i världen, enligt AirVisual.com.
AirVisual rapporterade på sin webbplats att Chiang Mai: s luftkvalitetsindex (AQI) idag hade en PM2,5-nivå på 239 mikrogram per kubikmeter i genomsnitt, mycket högre än 100 AQI-säkerhetsstandarden. Områden med de högsta PM2,5-nivåerna inkluderade Chiang Dao-distriktet på 445 och Mae Taeng-distriktet på 355.
AQI är en standard som anger nivån på luftföroreningar. Nivå 0-50 innebär god luftkvalitet, 51-100 betyder måttlig kvalitet, 101-105 kommer att påverka känsliga grupper, 151-200 är något hälsoskadligt, 201-300 är mycket skadligt och 301-500 betyder extremt farligt. Avdelningen rapporterade att luftföroreningar i norra tenderar att förvärras den här veckan på grund av förbränning av åkrar och jordbruksmark i grannländerna, vilket har skapat höga nivåer av partiklar mindre än 2,5 mikron i diameter, eller PM2,5, i regionen. Avdelningen citerade värmesignaturavläsningar, som har spikat runt staden Tachileik i Myanmar.Chiang Mai har drabbats av luftföroreningar sedan slutet av januari, då PM2,5-nivån nådde 189 mikrogram per kubikmeter den 28 januari och har fortsatt att klättra sedan.
Chiang Mai this afternoon (March 10) became the most air polluted city in the world, according to AirVisual.com.
www.nationthailand.com