Corona viruset sprider sig

 
Hej

Det tror jag också, frågan är väl bara om alla länder prioriterar att få reda på detta när det handlar om en död människa, kanske väljer man med knappa resurser att fokusera på dom som lever och att rädda liv.

Mvh isan lover
Jag har samma misstanke som du och inser att detta kan skapa en viss osäkerhet. Vad detta betyder principiellt är svårt att bedöma. Eftersom det ibland tvistas om antal döda per 100.000 invånare kan det möjligen spela in. Håller på den gamla principen att de levande är viktigare än de döda.
 
En rapport om hur Arbetarskyddsstyrelsen har behandlats i coronatider:

 
Hej

Jag är ju inte sakkunnig i frågan, men som lekman tycker jag nog att tester på anhöriga till döda och sjuka i covid19 hade varit naturligt, man får väl tro att det finns någon anledning till att man inte gör på det sättet.

Mvh isan lover

En grundläggande regel i det mesta... "Mäter man inte så vet man inte" och det är kanske inte av intresse att veta?
 
Hej

Jag är ju inte sakkunnig i frågan, men som lekman tycker jag nog att tester på anhöriga till döda och sjuka i covid19 hade varit naturligt, man får väl tro att det finns någon anledning till att man inte gör på det sättet.

Mvh isan lover

Tester på anhöriga även till folk som inte har dött i Covid borde också prioriteras.

Masstester och smittspårning hade varit riktigt bra för att hålla kontroll på smittan.

Vi kan nog inte döda viruset på kort sikt, men det skulle vara väldigt bra om man hade haft kontroll på smittohärdarna.
 
Tester på anhöriga även till folk som inte har dött i Covid borde också prioriteras.

Masstester och smittspårning hade varit riktigt bra för att hålla kontroll på smittan.

Vi kan nog inte döda viruset på kort sikt, men det skulle vara väldigt bra om man hade haft kontroll på smittohärdarna.

Hej

Det kan vi nog vara överens om, problemet i början var väl att inte vare sig tillräckligt med testutrustning eller kapacitet för analys fanns, varför man inte konsekvent testar närstående nu när både godkända tester och kapacitet för analys finns vet jag inte, kanske prioriterar man vårdpersonal och annat först.

Mvh isan lover
 
Hej

Det kan vi nog vara överens om, problemet i början var väl att inte vare sig tillräckligt med testutrustning eller kapacitet för analys fanns, varför man inte konsekvent testar närstående nu när både godkända tester och kapacitet för analys finns vet jag inte, kanske prioriterar man vårdpersonal och annat först.

Mvh isan lover

Ja, självklart måste prioritering ske. Men innan dess bör testkit och lab prioriteras
 
Nä det är nog dags för lite Coronaforskning medan alla andra gissar ;)

IMG_20200522_170908.jpg
 
Hej

Det kan vi nog vara överens om, problemet i början var väl att inte vare sig tillräckligt med testutrustning eller kapacitet för analys fanns, varför man inte konsekvent testar närstående nu när både godkända tester och kapacitet för analys finns vet jag inte, kanske prioriterar man vårdpersonal och annat först.

Mvh isan lover
Ledsen att säga det. Men vanligt folk testas inte. Blev själv intagen via ambulansintaget på sjukhuset. Hade haft feber och svårt att andas längre tid. Läkare och sjuksköterskor i rymd dräkter tog en massa tester. Du har ett virus antagligen.. Gå hem och vila i 2 två veckor. På frågan om de hade gjort Covid-19 test, var svaret att det var inte aktuellt. Det var för dyrt och belastade dem. Gå hem och ta det lugnt. Och ta två Ipren ett par gånger om dagen. Jag var sjuk i ca 5 veckor.. Men när jag återkommande kontaktade sjukhuset var beskedet att inte komma. Bara vänta ut sjukdomen.
Bara rätta in sig i ledet.
 
Ledsen att säga det. Men vanligt folk testas inte. Blev själv intagen via ambulansintaget på sjukhuset. Hade haft feber och svårt att andas längre tid. Läkare och sjuksköterskor i rymd dräkter tog en massa tester. Du har ett virus antagligen.. Gå hem och vila i 2 två veckor. På frågan om de hade gjort Covid-19 test, var svaret att det var inte aktuellt. Det var för dyrt och belastade dem. Gå hem och ta det lugnt. Och ta två Ipren ett par gånger om dagen. Jag var sjuk i ca 5 veckor.. Men när jag återkommande kontaktade sjukhuset var beskedet att inte komma. Bara vänta ut sjukdomen.
Bara rätta in sig i ledet.

Ja, helt fel agerat.
Covidtest på dig och de du umgåtts med skulle vara obligatoriskt.

Som sagt så är jag för ett öppet samhälle, men man måste kunna ha kontroll på smittan och ta nödvändiga restriktioner.
Bomma igen helt är inte en vettig lösning.
 
Fick hem min gumma idag efter tre veckor på sjukhus och en vecka i respirator.
Mycket svag kom hon ut i rullatorn och direkt sova i säng när vi kommit hem.
Det blir nog en månad hemma där hon får injicera sig själv i 30 dagar med något.
Gott att det ser bra ut för henne.
 
Ledsen att säga det. Men vanligt folk testas inte. Blev själv intagen via ambulansintaget på sjukhuset. Hade haft feber och svårt att andas längre tid. Läkare och sjuksköterskor i rymd dräkter tog en massa tester. Du har ett virus antagligen.. Gå hem och vila i 2 två veckor. På frågan om de hade gjort Covid-19 test, var svaret att det var inte aktuellt. Det var för dyrt och belastade dem. Gå hem och ta det lugnt. Och ta två Ipren ett par gånger om dagen. Jag var sjuk i ca 5 veckor.. Men när jag återkommande kontaktade sjukhuset var beskedet att inte komma. Bara vänta ut sjukdomen.
Bara rätta in sig i ledet.
Likadant fungerar det i flesta länder i europa. En kollega och hans familj i Frankrike hade symptom precis som du, onödigt att ta resurser och tester, hem i karantän i 14 dagar var läkarens ordinering.
 
Fick hem min gumma idag efter tre veckor på sjukhus och en vecka i respirator.
Mycket svag kom hon ut i rullatorn och direkt sova i säng när vi kommit hem.
Det blir nog en månad hemma där hon får injicera sig själv i 30 dagar med något.
Gott att det ser bra ut för henne.
Skönt att hon är på bättringsvägen. Är ni bägge i Sverige eller är ni i Thailand?
Ni får ta hand om er nu och Du får ta hand om frun lite extra.
 
Likadant fungerar det i flesta länder i europa. En kollega och hans familj i Frankrike hade symptom precis som du, onödigt att ta resurser och tester, hem i karantän i 14 dagar var läkarens ordinering.

Ja, det är synd. speciellt om man inte har någon lust att stänga ner samhället.

Nu räknar jag iofs med att man kan betala för eget test om man känner för det. Fast det kan nog vara svårt att hitta kliniker som gör det
 
Hej

Tror att många länder har ganska dålig koll på hur många som har avlidit av coronaviruset, dom som dör är ju ofta multisjuka och att då avgöra vad som egentligen tog deras liv är kanske inte alltid så lätt, sen kräver det ju resurser i ett redan ansträngt läge, jag misstänker att betydligt fler länder kommer att konstatera en överdödlighet som är betydligt större än den officiella statistiken anger för coronaviruset.

Mvh isan lover
Och det bästa sättet att jämföra länder är överdödligheten. då har man direkt och indirekt döda.
 
 
 
Tillbaka
Topp