Corona viruset sprider sig

 
Ja, självklart måste prioritering ske. Men innan dess bör testkit och lab prioriteras
Glöm inte att alla provsvar ska registreras mot en person, det är en stor flaskhals.
Kanske större än själva provtagningar.

Vad och vem ska testas.
Ett test för att se om jag var smittad för en månad sen?
Ett test för att se om jag bär på smittan idag?
Ett test för att se om jag är negativ men kan bli smittad om två dagar eller veckor?

100.000 prover är 1% av befolkningen och då blir det prioriterade som testas, främst vårdanställda på olika nivåer och kanske man kan få med såna som kör bussar, poliser och som jobbar i butik.
 
Glöm inte att alla provsvar ska registreras mot en person, det är en stor flaskhals.
Kanske större än själva provtagningar.

Vad och vem ska testas.
Ett test för att se om jag var smittad för en månad sen?
Ett test för att se om jag bär på smittan idag?
Ett test för att se om jag är negativ men kan bli smittad om två dagar eller veckor?

100.000 prover är 1% av befolkningen och då blir det prioriterade som testas, främst vårdanställda på olika nivåer och kanske man kan få med såna som kör bussar, poliser och som jobbar i butik.
Det kan bli väldigt konstigt ifall man inte testar.

Min syster har varit sjuk i fyra veckor med vad läkarna tror är covid-19. Bara hon går några 100 meter får hon feber. Riktig feber alltså. Efter en mycket lätt promenad kan hon ha 38,8 - 38,9 c. Nu först efter 4 veckor har man testat och naturligtvis hittar man inget efter den gångna tidsperioden.

Hon tror att hon har covid-19. Läkarna tror hon har covid-19 men nu visar testerna ingenting möjligen för att man testat försent. Nu måste man dra igång hela "kitet" med andra undersökningar då man inte har ett positivt covid-19 test. Infektionsläkarna säger till råga att det inte är speciellt ovanligt med förhöjd kroppstemperatur efter covid-19 infektion men naturligtvis måste man nu undersöka så det inte är något annat allvarligt.

Hade hon fått testa sig tidigare under sjukdomsförloppet hade förhoppningsvis allt detta varit onödigt. ...
 
Glöm inte att alla provsvar ska registreras mot en person, det är en stor flaskhals.
Kanske större än själva provtagningar.

Vad och vem ska testas.
Ett test för att se om jag var smittad för en månad sen?
Ett test för att se om jag bär på smittan idag?
Ett test för att se om jag är negativ men kan bli smittad om två dagar eller veckor?

100.000 prover är 1% av befolkningen och då blir det prioriterade som testas, främst vårdanställda på olika nivåer och kanske man kan få med såna som kör bussar, poliser och som jobbar i butik.

Ja, självklart måste man prioritera och alla kan inte trängas på en liten klinik samma dag.
Sedan är det ju så med PCR testerna att dessa är färskvara.
Vissa yrken kräver nog dessutom fler än 1 test.

Aker BP har egen provtagning och eget lab för folk som reser ut på installationerna. Det kostar säkert pengar, men det är det tydligen värt.

Sedan kan man alltid testa antikroppar och det är ju ett test som är lite mer varaktigt. Men med tester och smittspårning så är det enklare att ha någorlunda kontroll innan det blossar upp allt för kraftigt.
 
Det kan bli väldigt konstigt ifall man inte testar.

Min syster har varit sjuk i fyra veckor med vad läkarna tror är covid-19. Bara hon går några 100 meter får hon feber. Riktig feber alltså. Efter en mycket lätt promenad kan hon ha 38,8 - 38,9 c. Nu först efter 4 veckor har man testat och naturligtvis hittar man inget efter den gångna tidsperioden.

Hon tror att hon har covid-19. Läkarna tror hon har covid-19 men nu visar testerna ingenting möjligen för att man testat försent. Nu måste man dra igång hela "kitet" med andra undersökningar då man inte har ett positivt covid-19 test. Infektionsläkarna säger till råga att det inte är speciellt ovanligt med förhöjd kroppstemperatur efter covid-19 infektion men naturligtvis måste man nu undersöka så det inte är något annat allvarligt.

Hade hon fått testa sig tidigare under sjukdomsförloppet hade förhoppningsvis allt detta varit onödigt. ...
Kan man inte påvisa att någon har Covid19 efter 4 veckor med ett test som fortfarande är sjuk är det knappast Covid19.
Annars är vetenskapen tillbaka flera rutor på spelplanen och testerna osäkra.

Låter inte som det ska vara.
Hoppas dom hittar vad som är fel.

Vissa av olika snabbtest runt om i världen visar 30% fel så det fattas mycket än.
Tre av tio positiva visar negativt är inte något som en större arbetsplats bör använda.
 
Kan man inte påvisa att någon har Covid19 efter 4 veckor med ett test som fortfarande är sjuk är det knappast Covid19.
Annars är vetenskapen tillbaka flera rutor på spelplanen och testerna osäkra.

Låter inte som det ska vara.
Hoppas dom hittar vad som är fel.

Vissa av olika snabbtest runt om i världen visar 30% fel så det fattas mycket än.
Tre av tio positiva visar negativt är inte något som en större arbetsplats bör använda.

Hej

Vi har en på jobbet som har varit hemma ifrån mars och är sjukskriven ännu och han testade också negativt på ett coronatest, men alla symptom stämmer på coronaviruset.

Mvh isan lover
 
Hej

Vi har en på jobbet som har varit hemma ifrån mars och är sjukskriven ännu och han testade också negativt på ett coronatest, men alla symptom stämmer på coronaviruset.

Mvh isan lover
Ja detta är märkligt.

Personen har aldrig varit inlagd, bara varit hemma i två månader?

Kanske symtom stämmer på många andra sjukdomar?
Vad står i sjukintyget?
 
Hej

Hotell i Hua Hin tillåts öppna igen, men bara 10% av hotellen öppnade, övriga avvaktar eftersom det inte finns några turister.

Hua Hin hotels officially allowed to re-open - now just waiting for tourists
By webfact, Tuesday at 08:51 AM in Hua Hin / Cha-Am News

Posted Tuesday at 08:51 AM
Hua Hin hotels officially allowed to re-open - now just waiting for tourists

4pm1.jpg
Picture: Siam Rath

The lifting of restrictions that means hotels in Hua Hin could open yesterday has been met with a lukewarm response from the industry.

Prachuap Khirikhan TAT rep Soraya Hormcheun told Siam Rath that only 30 hotels in the area - around ten per cent of TAT registered facilities - had opened.

She said there were just no tourists to warrant opening for many hotels who were not ready to comply with new regulations anyway.

However, cleaning and planning for a new normal was taking place.

She said her staff had called some hotels who were not answering their phone - this she assumed meant they were still shut.

Some plan to reopen on Friday but others are waiting until June.

She urged hotels that open to tell the TAT so that they can be put on the TAT Prachuap page.

Source: Siam Rath

Mvh isan lover
 
Ja detta är märkligt.

Personen har aldrig varit inlagd, bara varit hemma i två månader?

Kanske symtom stämmer på många andra sjukdomar?
Vad står i sjukintyget?

Hej

Som övriga så uppmanades han i början att inte uppsöka vården och fick sin sjukskrivning förlängd, först efter 1.5 månad togs ett prov som var negativt, han uppvisar samma symptom som övriga smittade beskriver med feber, snuva, hosta och blir trött efter bara en kort promenad o.s.v, han är ca 50 år gammal.

Mvh isan lover
 
Hej

Som övriga så uppmanades han i början att inte uppsöka vården och fick sin sjukskrivning förlängd, först efter 1.5 månad togs ett prov som var negativt, han uppvisar samma symptom som övriga smittade beskriver med feber, snuva, hosta och blir trött efter bara en kort promenad o.s.v, han är ca 50 år gammal.

Mvh isan lover
Kanske det är influensan?
Är det Covid19 är testerna inte något lita på.

Sjuka testar negativt och friska positivt.
 
Kan man inte påvisa att någon har Covid19 efter 4 veckor med ett test som fortfarande är sjuk är det knappast Covid19.
Annars är vetenskapen tillbaka flera rutor på spelplanen och testerna osäkra.

Låter inte som det ska vara.
Hoppas dom hittar vad som är fel.

Vissa av olika snabbtest runt om i världen visar 30% fel så det fattas mycket än.
Tre av tio positiva visar negativt är inte något som en större arbetsplats bör använda.
Testerna i sig är säkra men sen ska utföraren göra rätt OCH så ska det finnas virus i näsa/svalg där man topsar.. Viruset behöver inte med 100% säkerhet finnas där. Det kan sätta sig i andra organ i kroppen. Eventuellt ska man göra ett antikroppstest (blodprov) . På min syster.

Men man får ibland göra 2-3 tester på sjukhuset innan man får ett positivt svar på patienter med klara covid symtom. Testet är närmast 100% igt men det finns inte virus där man topsar.
 
Kanske det är influensan?
Är det Covid19 är testerna inte något lita på.

Sjuka testar negativt och friska positivt.

Hej

Vanlig influensa har han ju haft förr och detta är inte alls samma säger han, den trötthet han upplever nu har han aldrig känt förr, han blir väldigt andfådd för relativt korta promenader.

Mvh isan lover
 
När vi tänker på Covid-19 tänker vi oftast på en luftvägsinflammation för det var det man först pratade om när sjukdomen bröt ut. Nu vet man att sjukdomen kan sätta sig närmast precis vart som helst i kroppen. Många patienter visar neurologiska symtom när det sätter sig i nervsystemet (hjärnan?).

Nästa tankelapsus många helt naturligt gör är att dra något slags likhetstecken mellan Covid-19 och influensa då symtomen KAN uppvisa samma symtom. Men virusen ÄR helt olika och nu vet man att Covid-19 kan uppvisa en komplex sjukdomsbild då det ibland sätter sig i nervsystemet och kroppens inre organ.
 
Testerna i sig är säkra men sen ska utföraren göra rätt OCH så ska det finnas virus i näsa/svalg där man topsar.. Viruset behöver inte med 100% säkerhet finnas där. Det kan sätta sig i andra organ i kroppen. Eventuellt ska man göra ett antikroppstest (blodprov) . På min syster.

Men man får ibland göra 2-3 tester på sjukhuset innan man får ett positivt svar på patienter med klara covid symtom. Testet är närmast 100% igt men det finns inte virus där man topsar.
Hoppas ni får ett 100% säkert svar.
Annars kan man få fel behandling.

Att måste göra 2-3 tester på sjukhuset låter osäkert.

Topsning verkar osäkert med andra ord.
 
Hoppas ni får ett 100% säkert svar.
Annars kan man få fel behandling.

Att måste göra 2-3 tester på sjukhuset låter osäkert.

Topsning verkar osäkert med andra ord.
Det är säkert ifall det finns virus där man topsar. Jag har kontakter (gamla studiekamrater) på 3 av de största sjukhusen i landet när det gäller att behandla covid patienter. Alla fyra (två på ett sjukhus) vittnar om hur komplext det är.
 
Testerna i sig är säkra men sen ska utföraren göra rätt OCH så ska det finnas virus i näsa/svalg där man topsar.. Viruset behöver inte med 100% säkerhet finnas där. Det kan sätta sig i andra organ i kroppen. Eventuellt ska man göra ett antikroppstest (blodprov) . På min syster.

Men man får ibland göra 2-3 tester på sjukhuset innan man får ett positivt svar på patienter med klara covid symtom. Testet är närmast 100% igt men det finns inte virus där man topsar.
Testerna verkar lida av svåra administrativa problem och inte rent medicinska. Detta förefaller märkligt eftersom vi är ett land i framkant. Från dagens SvT:

Socialminister Lena Hallengren (S) har varit tydlig med att det är regionernas och kommunernas ansvar att se till att alla tester utförs. På en presskonferens förra veckan uppmanade hon regionerna att öka takten.

Något som verkar vara lättare sagt än gjort.

– Att vi inte nått målet handlar dels om att de labb vi använder oss av inte har fullt fungerande digitala system för att registrera provsvaren så att de går in i vårdsystemet. Den andra flaskhalsen handlar om att transportera testkit till och från de platser där proverna ska tas, säger Harriet Wallberg, regeringens nya testkoordinator.

-----------

Verkar märkligt att man inte via ett enkelt registreringssystem kan ta fram en fil som skickas till regionen för inläsning i deras system. Transporterna bör väl kunna klaras av via alla lediga taxibilar. Hur är det med viljan?
 
 
 
Tillbaka
Topp