Corona viruset sprider sig

Testerna verkar lida av svåra administrativa problem och inte rent medicinska. Detta förefaller märkligt eftersom vi är ett land i framkant. Från dagens SvT:

Socialminister Lena Hallengren (S) har varit tydlig med att det är regionernas och kommunernas ansvar att se till att alla tester utförs. På en presskonferens förra veckan uppmanade hon regionerna att öka takten.

Något som verkar vara lättare sagt än gjort.

– Att vi inte nått målet handlar dels om att de labb vi använder oss av inte har fullt fungerande digitala system för att registrera provsvaren så att de går in i vårdsystemet. Den andra flaskhalsen handlar om att transportera testkit till och från de platser där proverna ska tas, säger Harriet Wallberg, regeringens nya testkoordinator.

-----------

Verkar märkligt att man inte via ett enkelt registreringssystem kan ta fram en fil som skickas till regionen för inläsning i deras system. Transporterna bör väl kunna klaras av via alla lediga taxibilar. Hur är det med viljan?

Viljan i Norge är inte bättre.
Staten vägrar att bistå med lab åt privatkliniker. Privatklinikerna får skicka proverna till Tyskland eller annat land.
Staten har ingen lust med samarbete heller då det ideologiskt inte passar in i deras världsbild.

Här på TS har det varit långa tvister om olika siffror och hur man mäter. Här en färsk beskrivning av svårigheterna med olika mätningar. Kanske kan detta leda till mindre högljudda diskussioner här på TS!?

Här på TS har det varit långa tvister om olika siffror och hur man mäter. Här en färsk beskrivning av svårigheterna med olika mätningar. Kanske kan detta leda till mindre högljudda diskussioner här på TS!?

Artikeln är låst för mig

Artikeln är låst för mig
Ber om ursäkt.

Sverige har den senaste tiden varit ett av de länder med högst rapporterad överdödlighet i världen – vilket fått många att med ny kraft kritisera landets strategi mot covid-19.
Men fallgroparna och förbehållen vid möjliga slutsatser av skillnader i dödstal mellan länder är många.
Under strecket

Därför är det svårt att jämföra döda i covid

Diskussionen om svensk överdödlighet tog fart ordentligt när tidningen Financial Times, med siffror från bland annat den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC, noterade att Sverige under förra veckan hade högst döda per capita i covid-19 i världen.
Men när man ska jämföra överdödlighet mellan länder, särskilt när det gäller i ett sådant snabbt förlopp som vid spridningen av covid-19, finns fler faktorer att ta i beaktande.
– I Europa har vi ett centralt system, Eurostat, där det nu är ganska stora krav på att kunna presentera snabb statistik. Normalt finns inte det kravet för dödsstatistik, så det gör ju att skillnaderna i system för rapportering mellan länder i Europa nu blir extra tydlig, säger statistikern Linus Garp, utredare på Statistiska centralbyrån (SCB).
Han nämner exempelvis Italien, varifrån det nyligen kom rapporter om att det kan vara nästan 19 000 fler döda i covid-19 än den officiella siffran på 32 000, utifrån nya beräkningar om överdödligheten i landet. Där har man ett mer decentraliserat system, där statistik samlas in per region och rapporteras in mer sällan.
– Jag pratade med kollegor i Italien häromveckan, just på grund av att man börjat skicka in statistik per vecka till Eurostat. Det har vi i Sverige inga som helst problem med att skicka in, men ett antal länder som har andra system säger att det är omöjligt att kunna begära in den statistiken så snabbt.
För till exempel dödlighet i cancer kan man göra relativt säkra jämförelser inom i vart fall Europa – där man genom Eurostat länge arbetat med harmonisering av statistik mellan länder. Men det blir alltså svårare när tidsförloppet komprimeras som nu.
Extra vanskligt blir det om man jämför dödstalen i covid, och inte överdödligheten. Detta eftersom det råder stor osäkerhet om hur länder testar och vad man vet om dödsorsakerna.
Det anser även Dan Hedlin, professor i statistik vid Stockholms universitet.
– Det är väldigt tydligt att det slår olika när man har olika rutiner för hur man klassificerar dödsorsak och sedan tar in det i en gemensam databas. Enligt mig kan det i en del länder vara så mycket som 50 procent fler döda i covid än vad som hittills har rapportats, säger Hedlin.
Enligt honom bör man inte heller dra för stora växlar på relativt små siffror.
– Det pratas mycket nu om siffrorna från ECDC, att Sverige under en kort period hade det högsta sjudagars glidande medelvärde per dag och capita. Men även då Sverige låg lite högre än Storbritannien så är skillnaden så liten att som statistiker skulle jag säga att det är ingen skillnad.
Linus Garp har inga problem med de pågående jämförelserna mellan länderna, men menar även han att man bör vara försiktig i analysen av dem.
– Jag är för att man gör jämförelser, men man ska veta att sådan här snabb statistik, som ofta är daglig, är behäftad med en väldig osäkerhet. Man kan vara tydligare med att statistiken ska tas med en nypa salt, för den kommer revideras.
På global nivå är han osäker på om det alls med säkerhet kommer att gå att få någon kvalitetssäkrad statistik över hur covid-19 har slagit, men inom Europa lär det gå bra, säger Linus Garp.
– I Europa som vi ofta jämför med, och ett antal andra länder som exempelvis USA, kommer man nog ganska snabbt kunna göra jämförelser i takt med att pandemin ebbar ut.

https://www.facebook.com/dialog/sha.../darfor-ar-det-svart-att-jamfora-doda-i-covid

Testerna verkar lida av svåra administrativa problem och inte rent medicinska. Detta förefaller märkligt eftersom vi är ett land i framkant. Från dagens SvT:

Socialminister Lena Hallengren (S) har varit tydlig med att det är regionernas och kommunernas ansvar att se till att alla tester utförs. På en presskonferens förra veckan uppmanade hon regionerna att öka takten.

Något som verkar vara lättare sagt än gjort.

– Att vi inte nått målet handlar dels om att de labb vi använder oss av inte har fullt fungerande digitala system för att registrera provsvaren så att de går in i vårdsystemet. Den andra flaskhalsen handlar om att transportera testkit till och från de platser där proverna ska tas, säger Harriet Wallberg, regeringens nya testkoordinator.

-----------

Verkar märkligt att man inte via ett enkelt registreringssystem kan ta fram en fil som skickas till regionen för inläsning i deras system. Transporterna bör väl kunna klaras av via alla lediga taxibilar. Hur är det med viljan?
Man testar alla behövande i de grupperna som man säger ska testas....

Men ska man utöka testningen till 100 000 personer i veckan behöver man ju definiera vilka grupper som ska testas utöver de man
redan testar..

Jag vägrar att tro att det fortfarande skulle bero på administrativa problem. Vi är bevisligen bra på administration i Sverige. Du frågar hur det är med viljan och det är där skon klämmer tror jag.

Jag tror inte att man vill testa för frikostigt för då saktar smittspridningen av för mycket. Enligt mitt sätt att se det vill man ha en "lagom" smittspridning så att sjukvården klarar av att ge vård men att pandemin fortfarande utvecklas. Detta tror jag kommer att fortsätta tills man ser att ett vaccin är en realistisk lösning på problemet.

Jag hoppas att alla som läser det här är medvetna om att ett vaccin kanske eller kanske inte är en framkomlig väg..

Redan nu börjar tidningarna rapportera om dödsfall i den sjukvårdskö som byggts upp av pandemin.

Man testar alla behövande i de grupperna som man säger ska testas....

Men ska man utöka testningen till 100 000 personer i veckan behöver man ju definiera vilka grupper som ska testas utöver de man
redan testar..

Jag vägrar att tro att det fortfarande skulle bero på administrativa problem. Vi är bevisligen bra på administration i Sverige. Du frågar hur det är med viljan och det är där skon klämmer tror jag.

Jag tror inte att man vill testa för frikostigt för då saktar smittspridningen av för mycket. Enligt mitt sätt att se det vill man ha en "lagom" smittspridning så att sjukvården klarar av att ge vård men att pandemin fortfarande utvecklas. Detta tror jag kommer att fortsätta tills man ser att ett vaccin är en realistisk lösning på problemet.

Jag hoppas att alla som läser det här är medvetna om att ett vaccin kanske eller kanske inte är en framkomlig väg..

Redan nu börjar tidningarna rapportera om dödsfall i den sjukvårdskö som byggts upp av pandemin.
Håller med men det innebär samtidigt risk för andra problem t ex intensivvårdspersonalen. Nuvarande utveckling betyder att de blir tröttkörda och får ingen sommarsemester. Köerna som byggs upp för t ex operationer kan också ställa till problem eftersom de blir svåra att hantera framförallt utanför storstäderna. Småoperationer som inte kräver narkos har i viss mån rullat på hos privata vårdgivare eftersom kirurger och ortopeder inte är överansträngda i dagsläget. Här i stockholmstrakten jobbar många läkare några år efter pensionen. Min gamle hjärtläkare var 73 när han tvingades sluta p g a att företaget tappade en upphandling. Han var inte glad.

Hur länge tror du att intensivvårdspersonalen orkar?

Hur länge tror du att intensivvårdspersonalen orkar?
Det är frågan och din gissning är lika mycket värd som min. Men notera att man minskat antalet intensivvårdsplatser sista veckorna just med hänvisning till personalens ork och semestrar. Antalet inlagda på intensiven har minskat rätt rejält ifall man studerar intensivvårdsregistrets siffror och det bådar ju gott. Förhoppningsvis hittar man något läkemedel (Jag tänker på interferon) som man kan ta tidigt i sjukdomsförloppet innan immunförsvaret löper amok på många svårt sjuka...

Hej

Vanlig influensa har han ju haft förr och detta är inte alls samma säger han, den trötthet han upplever nu har han aldrig känt förr, han blir väldigt andfådd för relativt korta promenader.

Mvh isan lover
Kom att tänka på att jag hade något liknande för några år sedan. började hosta efter återkomsten från Thailand. tog två månader innan vården konstaterade lunginflamation.

Viljan i Norge är inte bättre.
Staten vägrar att bistå med lab åt privatkliniker. Privatklinikerna får skicka proverna till Tyskland eller annat land.
Staten har ingen lust med samarbete heller då det ideologiskt inte passar in i deras världsbild.
Har för mig att de flesta prover som tas på vårdcentraler i Sverige chickas till privatlabb. Tror att det här är en stor flaskhals eftersom det då skall handlas upp kapacitet.

Hej

Oron ökar bland dom expats som har blivit avskilda ifrån sina familjer genom inreseförbudet till Thailand, dessutom finns det risk att flyget inte kan kommer igång så fort, i Australien befarar man att det kanske inte blir förrän i oktober eller i slutet av året.

Growing concern and frustration among a large number of expats cut off from families in Thailand
  • May 24, 2020 at 1:43 am

Fears are growing that inward access to Thailand may be restricted for some time even beyond the already extended passenger flight ban until July 1st. For thousands of Thai Foreigner families separated in the kingdom and in countries throughout the world, this crisis is becoming ever more challenging with comments this week by government officials and even from the Australian ambassador suggesting that a normal, extended range of flights between Thailand and Australia may not be available until the latter part of the year.

Mvh isan lover

Det är frågan och din gissning är lika mycket värd som min. Men notera att man minskat antalet intensivvårdsplatser sista veckorna just med hänvisning till personalens ork och semestrar. Antalet inlagda på intensiven har minskat rätt rejält ifall man studerar intensivvårdsregistrets siffror och det bådar ju gott. Förhoppningsvis hittar man något läkemedel (Jag tänker på interferon) som man kan ta tidigt i sjukdomsförloppet innan immunförsvaret löper amok på många svårt sjuka...
Delar fullt ut dina förhoppningar. Det som oroar mig är att antalet "intensivvårdsplatser"har minskat men det är i huvudsak nya tillfälliga platser som bemannats med ordinarie personal, som fått långa arbetspass. Tror att det tar ett tag innan man är nere i samma antal som före coronan. De som jag har pratat med vet inte om de kan få någon sommarsemester. I dag är deras enda chans att byta arbetsgivare när de inte orkar mer.

När coronan är över ska man ta hand om cancersjuka och andra som fått vänta.

När det här eländet är över anser jag att man behöver höja antalet sjukhusplatser och ordna bättre villkor åt personalen så att de vill jobba på sjukhusen och uppfatta det som positivt. I dag verkar privata arbetsgivare vara mer lockande för personalen. Det här är inget nytt. I stockholmstrakten har det under många år funnits mer än 500 tomma sängar beroende på att man inte har kunnat locka personal.

Hej

Oron ökar bland dom expats som har blivit avskilda ifrån sina familjer genom inreseförbudet till Thailand, dessutom finns det risk att flyget inte kan kommer igång så fort, i Australien befarar man att det kanske inte blir förrän i oktober eller i slutet av året.

Growing concern and frustration among a large number of expats cut off from families in Thailand
  • May 24, 2020 at 1:43 am

Fears are growing that inward access to Thailand may be restricted for some time even beyond the already extended passenger flight ban until July 1st. For thousands of Thai Foreigner families separated in the kingdom and in countries throughout the world, this crisis is becoming ever more challenging with comments this week by government officials and even from the Australian ambassador suggesting that a normal, extended range of flights between Thailand and Australia may not be available until the latter part of the year.

Mvh isan lover

Vad är nyhetsvärdet för TS i detta?
En artikel om australiensare som saknar sina familjer?

Det finns ju en drös med svenskar som är medlemmar på detta forum som har precis samma situation och tycker det är jobbig.

Var detta ett försök att förminska dem eller var du bara kåt på att publicera något som inte tillför varken tråden eller TS något som helst?

Delar fullt ut dina förhoppningar. Det som oroar mig är att antalet "intensivvårdsplatser"har minskat men det är i huvudsak nya tillfälliga platser som bemannats med ordinarie personal, som fått långa arbetspass. Tror att det tar ett tag innan man är nere i samma antal som före coronan. De som jag har pratat med vet inte om de kan få någon sommarsemester. I dag är deras enda chans att byta arbetsgivare när de inte orkar mer.

När coronan är över ska man ta hand om cancersjuka och andra som fått vänta.

När det här eländet är över anser jag att man behöver höja antalet sjukhusplatser och ordna bättre villkor åt personalen så att de vill jobba på sjukhusen och uppfatta det som positivt. I dag verkar privata arbetsgivare vara mer lockande för personalen. Det här är inget nytt. I stockholmstrakten har det under många år funnits mer än 500 tomma sängar beroende på att man inte har kunnat locka personal.
Amen...

Det finns ju en drös med svenskar som är medlemmar på detta forum som har precis samma situation och tycker det är jobbig.

Var detta ett försök att förminska dem eller var du bara kåt på att publicera något som inte tillför varken tråden eller TS något som helst?
:thumbsdown:

Det här var ju positivt: :thumbsup:

Den brittiske experten Karol Sikora förklarar hur vi har starkare immunitet mot coronaviruset än vad som tidigare antagits.

"Professor Karol Sikora

The virus is being tamed more successfully than many thought possible. How? We have more cellular immunity (T cells) than estimated. Lots of recovered people simply don’t have antibodies, but also many have residual immunity from old viruses (colds etc). This is significant."

Det är väl intressant för de svenskar som är i samma situation, pga Covid19, att läsa om andra i samma situation och vad sker för att lösa situationen. Står också om grupper och saker man kan ha koll på och göra.

Ursäkta mig.. Har du läst artikeln innan du skrev???

Tillbaka
Topp