Corona viruset sprider sig

Om man tittar på lärarlöner så undrar jag om lönen är drivkraften. Speciellt om vad man har i inkomst på jobb som kräver motsvarande utbildningstid.
En bylärare har inte mycket lön idag kan jag säga , men han kan ju vanligtvis heller inget , vår närmaste granne är by lärare , pensionerad nu , hade 16000 thbt förra året när han gick i pension ,. Tror det är pensionen samt fri vård som även lockar . Men det är ju bara att flytta upp till Udon Thani , där har alla fri vård har jag hört sägas ;)

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Vad har Anders Tegnell för politisk färg?

Mig veterligen är Folkhälsomyndigheten en helt opolitisk myndighet.

Mvh isan lover
Tyvärr har folk svårt att begripa att Anders är anställd på en myndighet och att Anders som person inte kan styra myndigheten likt en diktator. Kanske dags för lite statskunskap på TV där man berättar hur landet styrs. Upplever att statsskicket i USA tack vare Trump förekommer mer på TV än hur det funkar i Sverige.

Coronan gör nog att en del är undersysselsatta och sitter hemma och retar upp sig. Tyvärr har vi ju i samhället en trend med ökat antal hot och våldsamma handlingar t ex sprängningar, skjutningar, våldtäkter, bilbränder etc. När coronakrisen är över kommer förhoppningsvis våra politiker att inse att samhället behöver förändras.

Normalt är det bara främst riksdag och regering som får SÄPO-skydd men jag anser att även hotade tjänstemän t ex Anders borde kunna få ett sådant skydd.
Han behöver det och skall ha skydd , han försöker ju i alla fall att göra sitt jobb, sen om han styrs åt annat håll än han egentligen vill, Jag gissar på att han vill styra upp detta på annat sätt, är säker på att han har rätt kompetens samt erfarenhet .
Men politikerna styr honom efter det de tror är det mest ekonomiska för landet , och skiter fullständigt i dödligheten.
Min syn och min tro.
Mao. inte ATs fel att det är så illa som de tär.
Gissar jag är ganska nära sanningen.

Med tanke på tonläget som är på forumet så är misstanken att någon på forumet är bekant med de som hotar släktingar till Anders. Tonläget kan nog tolkas till legitmering till de här hoten. Någon kan till och med tolka det som medgivande till att gå lite längre.
Detta var något av det dummaste jag har läst på länge, hoppas att du inte menar allvar. Jag har starka funderingar på att stänga tråden tillfälligt så att alla kan ta några djupa andetag. :mad:

Han behöver det och skall ha det, han försöker ju i alla fall att göra sitt jobb, sen om han styrs åt annat håll än han egentligen vill, Jag gissar på att han vill styra upp detta på annat sätt, är säker på att han har rätt kompetens samt erfarenhet , det borde han ha.
Men politikerna styr honom efter det de tror är det mest ekonomiska för landet , och skiter fullständigt i dödligheten, min syn och min tro. Mao. inte ATs fel att det är så illa som detär , detta gissar jag är ganska nära sanningen.
Coronan kommer förr eller senare att gå över och samhället jobbar för detta. Våldsamheterna i samhället har förekommit länge och är enligt min uppfattning ett större problem än coronan. "Alla" vill göra något åt coronan men "alla" vill inte ta bort eller minska brottsligheten. TV-serien "morden i Midsomer" framstår snart som en idyll i jämförelse med vad som händer i delar av Sverige.

Detta var något av det dummaste jag har läst på länge, hoppas att du inte menar allvar. Jag har starka funderingar på att stänga tråden tillfälligt så att alla kan ta några djupa andetag. :mad:
Men skall alla drabbas nu Berra, nu vet skribenten samt alla vi andra var gränsen går, jag tycker det var riktigt lågt och framförallt oändligt långsökt

OK , då kan man mao inte lyssna på vad de säger , men undrar vid närmare eftertanke om hon inte nämnde detta. Men även att de fick smittspårningen att fungera där med.
Är osäker

Smittspårning fungerar. Det var någon med Covid som hade varit på någon form av skolarrangemang. Karantän och test av de som varit på samlingen var obligatorisk.
Det låter som ett vettigt sätt att lösa problemet

Håller med dig berra , Hot är aldrig OK , Men däremot finns det lagtext som ger en viss frihet att uttala sig just om offentlig person , dvs i fråga om att sätta åsikter på pränt , orkar inte söka lagtexten nu men , den säger ungefär att som offentlig person får densammae räkna med att bli synad och ifrågasatt utan att det skall sägas vara förtal. Speciellt om detkan vara av allmännintresse. Men det vill man ju nu med en ny myndighet ändra på , man skall styra media samt uttalanden , dvs "freda" politiker samt myndigheter och stoppa "fel" åsikter. Styra upp vad som idag kallas det fria ordet och Svenskens yttrandefrihet , det sades i går på Rapport, men det lindas naturligtvis in, en ny myndighet,
Jo jag tackar jag :mad:

Ja kritik får man tåla som offentlig person. Men hot mot person och familj har verkligen gått för långt. Den som inte fattar hur långt det har gått kan börja skumma igenom förslag till lagändringar och diverse uttalanden om hur åsikter och "hat" ska förbjudas tack vare att folk är dumma i huvudet. Det får också konsekvenserna att normalt sett vettiga människor säkerligen drar sig för att hamna i rampljuset eller engagera sig allt för allvarligt inom politiken.

Några som jag på rak arm vet har blivit riktigt utsatta bara senaste året är nu Tegnell(med familj), Annie Lööf(med familj), Hanif Bali(med familj och konstanta fysiska attacker mot hans egendom), Lamotte(riktigt utsatt och inget skydd från SÄPO som de tidigare har), Moderat politiker jag inte minns namnet på som AFA gav sig på hennes hem. Många fler men dessa minns jag direkt i morgontröttheten. Folk kan få tro på valfria foliehattsteorier om allt från "deep state" till att Tegnell experimenterar på befolkningen för skojs skull men då är det detta som ska kritiseras, inte våldsamma angrepp mot honom eller hans familj. Sen har jag sett även om jag inte följer SD särskilt noga men hoten och våldet deras politiker utsätts för verkar närma sig vad länder vi kallar diktaturer gör mot politiska motståndare.

Överlag måste skiten få ett slut! Kalla folk för idioter, dumma i huvudet, såga deras politik, såga deras uttalanden, gnäll på kläderna om du nu inte har något vettigt att kritisera för men hot och speciellt hot mot familjen samt det våldet som fanskap som AFA, NMR och Ung Vänster ihop med diverse organisationer sysslar med hoppas jag försvinner helt ur vårat samhälle. Risken finns att idioterna i nuvarande regering lyckas få kriminaliserat fler åsiktsbrott och hårdare övervakning samtidigt som vettiga gräsrotspolitiker och journalister byter bana för att slippa skiten och då är vi rätt nära en diktatur.

Ja kritik får man tåla som offentlig person. Men hot mot person och familj har verkligen gått för långt. Den som inte fattar hur långt det har gått kan börja skumma igenom förslag till lagändringar och diverse uttalanden om hur åsikter och "hat" ska förbjudas tack vare att folk är dumma i huvudet. Det får också konsekvenserna att normalt sett vettiga människor säkerligen drar sig för att hamna i rampljuset eller engagera sig allt för allvarligt inom politiken.

Några som jag på rak arm vet har blivit riktigt utsatta bara senaste året är nu Tegnell(med familj), Annie Lööf(med familj), Hanif Bali(med familj och konstanta fysiska attacker mot hans egendom), Lamotte(riktigt utsatt och inget skydd från SÄPO som de tidigare har), Moderat politiker jag inte minns namnet på som AFA gav sig på hennes hem. Många fler men dessa minns jag direkt i morgontröttheten. Folk kan få tro på valfria foliehattsteorier om allt från "deep state" till att Tegnell experimenterar på befolkningen för skojs skull men då är det detta som ska kritiseras, inte våldsamma angrepp mot honom eller hans familj. Sen har jag sett även om jag inte följer SD särskilt noga men hoten och våldet deras politiker utsätts för verkar närma sig vad länder vi kallar diktaturer gör mot politiska motståndare.

Överlag måste skiten få ett slut! Kalla folk för idioter, dumma i huvudet, såga deras politik, såga deras uttalanden, gnäll på kläderna om du nu inte har något vettigt att kritisera för men hot och speciellt hot mot familjen samt det våldet som fanskap som AFA, NMR och Ung Vänster ihop med diverse organisationer sysslar med hoppas jag försvinner helt ur vårat samhälle. Risken finns att idioterna i nuvarande regering lyckas få kriminaliserat fler åsiktsbrott och hårdare övervakning samtidigt som vettiga gräsrotspolitiker och journalister byter bana för att slippa skiten och då är vi rätt nära en diktatur.
Läs mitt inägg om den nya myndigheten som nu skall bildas

Detta är illa , riktigt illa
svt2_3.jpg

© SVT
Sverige saknar resurser för att totalt trycka ned coronasmittan när den för utbredd, förklarade Anders Tegnell i SVT Aktuellt 21. Men vissa delar av landet kan redan göra det.
"Resurserna räcker inte" för att byta strategi, enligt Tegnell

Professor Tove Fall svarar:

• "Tråkigt resursbrist och ansvarsfördelningstjafs gör att vi inte kommit längre i vårt utvecklade land"
  • "Vi ligger på plats 55 globalt efter Venezuela och Kazakstan vad gäller test/capita"
Publicerad 26 maj 2020 kl 22.24
INRIKES. Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell är inte negativ till professor Tove Falls förslag att byta metod och pressa ner coronasmittan så mycket det går. Men det saknas resurser för att idag göra det, förklarade han i kvällens SVT Aktuellt.

I gårdagens SVT Aktuellt sade Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi på Uppsala universitet, att Sverige snabbt måste byta coronastrategi.
Genom smittspårning, testning och isolering måste "kurvan" pressas ned så mycket det bara går, krossas.
– Nu tänker jag att det är dags att vässa målet ytterligare, inte bara satsa på att gå precis under maxkapaciteten i vården, utan faktiskt trycka ner smittan så långt det går för att förhindra sjukdom, förhindra kroniska komplikationer, förhindra död, för att få vården att fungera igen och öppna upp samhället och gå i takt med övriga världen, sade hon i SVT Aktuellt igår.
Idag fick statsepidemiolog Anders Tegnell besvara hennes krav. Han är egentligen inte negativ till Falls "klassiska metod", som han kallar den, problemet är att det saknas resurser när smittan är så utbredd.
– Men jag tror vi kan komma dit igen. För det är ju så man jobbar med pandemier. Man jobbar med den modellen så länge man kan, tills resurserna inte räcker längre och man måste använda resurserna mer till att hantera sjuka och andra. Det viktigaste är ju att man kan hålla igång en bra sjukvård. Så småningom, när smittan kommit ner igen, då kan man gå över till den här typen av arbete och det är så vår framtidsplan i princip ser ut. I delar av Sverige är man redan där. Man har så liten smittspridning att man kan jobba på det viset, sade Anders Tegnell i tisdagens Aktuellt 21.
– Så absolut, det här är ju en klassisk modell.

Men skall alla drabbas nu Berra, nu vet skribenten samt alla vi andra var gränsen går, jag tycker det var riktigt lågt och framförallt oändligt långsökt
Jag skrev att jag funderar på det. Men det skall bli intressant att se vad skribenten har att säga för att motivera sina skriverier för det är verkligen illa i mina ögon.

AMEN på det, mycket bra skrivet!

Samhället har svårt att klara fanatiker. Nyligen dömdes en person AJ till 10 månaders fängelse för 122 hot och hat mot några personer. En detalj i sammanhanget var att han startade 29 minuter efter att han dömdes förra gången. Han har också sagt att han ska fortsätta så fort han kan. Samhället har en del att pyssla med när coronan är över.

Första gången han dömdes tog han sitt ärende till HD. Som motivering till varför ärende skulle upp åberopade han att han hållit ett förhör med sig själv. Psykiatrireformen framstår i efterhand inte som enbart lyckad.

Följer debatten och blir mer och mer förundrad... Anders Tegnell är en betald tjänsteman på en myndighet med cirka 500 anställda. Han är till råga inte ens chef för myndigheten. Hur mycket inflytande tror (en del debattörer) att han har? Varför attackeras han gång på gång...

Vi är vuxna nog att inse att man inte "ska skjuta budbäraren" för det är vad Tegnell är. Han är budbäraren för en hel myndighets bedömning och helhetssyn.

Om det är möjligt hitta gärna något bättre än kollektiv "bestraffning". Orkar du t ex plocka bort inlägg som går över gränsen?

Följer debatten och blir mer och mer förundrad... Anders Tegnell är en betald tjänsteman på en myndighet med cirka 500 anställda. Han är till råga inte ens chef för myndigheten. Hur mycket inflytande tror (en del debattörer) att han har? Varför attackeras han gång på gång...

Vi är vuxna nog att inse att man inte "ska skjuta budbäraren" för det är vad Tegnell är. Han är budbäraren för en hel myndighets bedömning och helhetssyn.

Gissningsvis för att vi inte har en fungerande regering så Tegnell får agera tillförordnad statsminister och synas i all media, ta alla intervjuer och det i kombination med allt för många felaktiga eller olyckliga uttalanden följt av en icke smickrande statistik för tillfället får nog en del att inte tänka så många steg.

Jämför med andra länder där det är statsministern/presidenten som står i rampljuset och får ta skiten. Vad som är rätt eller fel är upp till var och en att tycka men håller med om att Tegnell får mer skit än han är i egentlig maktposition att ta emot. Men det är något han får ta med sin chef och vår regering (om han hittar den). Mordhoten är ren skandal och faller utanför allt tycker jag, dessa skulle inte varit där oavsett position.

Tillbaka
Topp