Corona viruset sprider sig

De äldres situation har ju diskuterats en del här på TS. SvD har gjort en undersökning och kan visa att sveriges insatser inte är på topp:

De äldres situation har ju diskuterats en del här på TS. SvD har gjort en undersökning och kan visa att sveriges insatser inte är på topp:

Hej

Hörde på radions P1 igår att det i princip har skurits ned äldrevården enda sedan 1992, så där finns det mycket som går att kritisera, både väljare och politiker har prioriterat andra saker, men man ska ha klart för sig att det är kommunerna som hanterar äldrevården så mycket av den kritik som p.g.a av okunskap nu riktas mot tidigare och nuvarande regeringar är tydligen lite missriktad.

Sen konstaterade man precis som vi här på forumet att det ser väldigt olika ut runtom i landet, på vissa platser fungerar äldrevården alldeles utmärkt, personalen är behörig, fastanställd och kompetent, dom äldre får god och bra mat, trivseln är hög o.s.v.

Men sen ser det helt annorlunda ut på andra platser, där är få anställda behöriga, få är fastanställda och dom flesta är bara timanställda, detta innebär att en brukare kan ha 25 eller t.o.m fler som besöker denne i hemmet eller ser till denne på boendet, ofta är man underbemannade och springer mellan vårdtagare på boenden och kör snabbt mellan brukare som vistas i hemmet, det finns ingen tid till möten, fortbildning och planering, det är ett ständigt pussel och flyttande av personal hit och dit för att få det att lösas dag för dag.

Det man konstaterade var att det viktigaste är att anställa fler, då minskas stressen, man kan minska antalet anställda som besöker en brukare, ha tid till fortbildning, möten och planering, anställa utbildad och behörig personal, höja lönen och på så vis skapa förutsättningar för bra vård och omsorg.

Mvh isan lover

Hej

Sverige har ju 10.2 miljoner innevånare och Finland har ju bara 5.5 miljoner innevånare, det påverkar naturligtvis antal fall, sen är ju Sverige helt öppet medans Finland valde att stänga ned, självklart påverkar detta smittspridningen, konstigare än så är det nog inte.

Mvh isan lover
Ok då skulle i så fall Finlamd ha 2100 avlidna , det har de inte, så det var en av de sämre ursäkterna för Sveriges Corona strategi , jag vet att du kan räkna , så det var lågt :reta:

silicon gör det tätt mellan ansiktet och mask!
Det är pga sådan mentalitet som du har att Sverige är dödsdömt!
Utan silicon! Vad har herrn’ för moral
Om du menar tätningen , (ringen som tätat mot ansiktet ), så kanske du kan uttala det då , Du är ju så vältalig annars , så varför skall man behöva gissa sig till saker i din text,Tänker inte alls tagga upp diskussionen , det är ju det som du är ute efter märker jag , tycker du ibland är lite löjligt barnslig Andrej:laugh_transparent:

Om du menar tätningen , (ringen som tätat mot ansiktet ), så kanske du kan uttala det då , Du är ju så vältalig annars , så varför skall man behöva gissa sig till saker i din text,Tänker inte alls tagga upp diskussionen , det är ju det som du är ute efter märker jag , tycker du ibland är lite löjligt barnslig Andrej:laugh_transparent:

Ring? Det är väl ingen ring!!!
Packning eller tätning bör den benämnas. Men jag trodde givetvis att du förstod att det var den jag menade. Tror du bara missuppfattar för att trigga denna diskussion.

Hur var det? Hade du "gummitätning" på dina FFP3 masker?

Ring? Det är väl ingen ring!!!
Packning eller tätning bör den benämnas. Men jag trodde givetvis att du förstod att det var den jag menade. Tror du bara missuppfattar för att trigga denna diskussion.

Hur var det? Hade du "gummitätning" på dina FFP3 masker?
Silicon gummi ring , Svar ja , det sitter en insydd bård , av ca 1, 5 cm mjukt tätande material :thumbsup: Och ursäkta om jag missförstod din tanke Andrej , gillar dina inlägg för det mesta , sakliga och oftast underbyggda inlägg. men dessa maske är inte helt täta som en helmask av miltär typ är , En halvmask FFp3 släpper igenom ca 5% , så den är 99,5 % tät . Mina helmasker är nog så täta det övehuvudtaget går att få , väl tillpassade så kan jag hålla en flaska med ammoniak under hakan , känner ingenting med dessa gas och partikelfilter jag har ett gäng av. Prepping som Hobby kan vara rätt kul, eftersom jag är en frisk snart 70 åring så kanske jag har 15-20 år till, gissar på att under den tiden kommer nog fler pandemier, och för att slippa inlägg om hur gamla dessa filter är så vet den som kan nåt (tillex Andrej) att partikelfilter är rent mekaniska och åldras inte, däremot kan det bli sämre med gasfunktionen om de inte hålls plomberade, men som P3 partikelfilter funkar de i massor med år
1590826053864.png

Senast redigerad av en moderator:
Varför har UK och Italien fler dödsfall än Sverige trots att de har strikt lockdown?
Därför att det bor ex antal miljoner folk där , samt att de har samma problem med utanförskapsområden som Sverige, det har inte Finland , men Norge samt Danmark har säkert det. Men ställ befolkningspopulation i förhållande till antalet avlidna så ligger Sverige riktigt illa till även där, dessutom har Italien bland den äldsta befolkningen i världen,samt ett sjuhelsikes kindpussande på alla äldre , det höll de på med mitt under pandemin också , så även många av våra Invandrar kulturer

Senast redigerad av en moderator:
Silicon gummi ring , Svar ja , det sitter en insydd bård , av ca 1, 5 cm mjukt tätande material :thumbsup: Och ursäkta om jag missförstod din tanke Andrej , gillar dina inlägg för det mesta , sakliga och oftast underbyggda inlägg. men dessa maske är inte helt täta som en helmask av miltär typ är , En halvmask FFp3 släpper igenom ca 5% , så den är 99,5 % tät . Mina helmasker är nog så täta det övehuvudtaget går att få , väl tillpassade så kan jag hålla en flaska med ammoniak under hakan , känner ingenting med dessa gas och partikelfilter jag har ett gäng av. Prepping som Hobby kan vara rätt kul, eftersom jag är en frisk snart 70 åring så kanske jag har 15-20 år till, gissar på att under den tiden kommer nog fler pandemier
1590826053864.png

Ja, nu finns det väl en massa A1P2 filter som gör att man fixar gaser och annat. Du får gärna använda precis vad du vill. Själv använder jag endast mask när jag flyger, för annars får jag inte flyga.

Hej

Hörde på radions P1 igår att det i princip har skurits ned äldrevården enda sedan 1992, så där finns det mycket som går att kritisera, både väljare och politiker har prioriterat andra saker, men man ska ha klart för sig att det är kommunerna som hanterar äldrevården så mycket av den kritik som p.g.a av okunskap nu riktas mot tidigare och nuvarande regeringar är tydligen lite missriktad.

Sen konstaterade man precis som vi här på forumet att det ser väldigt olika ut runtom i landet, på vissa platser fungerar äldrevården alldeles utmärkt, personalen är behörig, fastanställd och kompetent, dom äldre får god och bra mat, trivseln är hög o.s.v.

Men sen ser det helt annorlunda ut på andra platser, där är få anställda behöriga, få är fastanställda och dom flesta är bara timanställda, detta innebär att en brukare kan ha 25 eller t.o.m fler som besöker denne i hemmet eller ser till denne på boendet, ofta är man underbemannade och springer mellan vårdtagare på boenden och kör snabbt mellan brukare som vistas i hemmet, det finns ingen tid till möten, fortbildning och planering, det är ett ständigt pussel och flyttande av personal hit och dit för att få det att lösas dag för dag.

Det man konstaterade var att det viktigaste är att anställa fler, då minskas stressen, man kan minska antalet anställda som besöker en brukare, ha tid till fortbildning, möten och planering, anställa utbildad och behörig personal, höja lönen och på så vis skapa förutsättningar för bra vård och omsorg.

Mvh isan lover
Staten borde ha utvärderat ädelreformen ordentligt eftersom det var ett statligt beslut. Hade man gjort detta hade man kunnat hitta mycket av det som du beskriver. Sedan har det funnits en önskan att stoppa in arbetslösa invandrare överallt. Detta är också statligt liksom möjligheten att ställa krav på utbildning. Kommunerna borde ha anställda läkare anser jag. Ädelreformen med MAS var otillräcklig. Tror inte att en mäktig KSO lyssnar på en MAS och tar intryck.

Coronan kommer förhoppningsvis att leda till en ordentlig diskussion om vilken äldreomsorg vi ska ha i framtiden och då inte minst i storstäderna.
Tycker inte att myndigheterna varit på hugget när det gäller de äldre. Mest tomt prat av FHM.

Du har rätt i att partipolitiskt finns det nog inget parti som kan sägas ha större skuld till situationen än andra.

Ja, nu finns det väl en massa A1P2 filter som gör att man fixar gaser och annat. Du får gärna använda precis vad du vill. Själv använder jag endast mask när jag flyger, för annars får jag inte flyga.
Man kan hålla en bra distans så klarar man sig nog hyfsat tror jag, men du vet inte när nån dum typ hostar på tåget eller bussen , själv åker jag bara egen bil eller MC

Man kan hålla en bra distans så klarar man sig nog hyfsat tror jag, men du vet inte när nån dum typ hostar på tåget eller bussen , själv åker jag bara egen bil eller MC

Nu åker jag väldigt lite tåg och buss, även om det har blivit två tåg och en buss denna månad.
Jag åkte inte med kollektivtrafik innan Corona och gör det inte i någon direkt större utsträckning under coronan heller. Då räknar jag inte med flyget, men även det har det blivit mycket mindre av.

Egentligen så är det ingen större skillnad från före, under och efter Corona för min del. Jag är inte så aktiv på äldreboenden, pubar, restauranger eller andra tillställningar.
Jag går och handlar och drar till jobbet eller hem från jobbet.

Nu åker jag väldigt lite tåg och buss, även om det har blivit två tåg och en buss denna månad.
Jag åkte inte med kollektivtrafik innan Corona och gör det inte i någon direkt större utsträckning under coronan heller. Då räknar jag inte med flyget, men även det har det blivit mycket mindre av.

Egentligen så är det ingen större skillnad från före, under och efter Corona för min del. Jag är inte så aktiv på äldreboenden, pubar, restauranger eller andra tillställningar.
Jag går och handlar och drar till jobbet eller hem från jobbet.
Om man tänker som så , jag känner en person i min bekantskapskrets som drabbats av denna smitta , och då i UK, Jag känner ganska mycket folk, väldigt väl samt en del bara facebookkopisar , men ingen av dessa har blivit sjuka , Lite märkligt kan man kanske tycka

Om man tänker som så , jag känner en person i min bekantskapskrets som drabbats av denna smitta , och då i UK, Jag känner ganska mycket folk, väldigt väl samt en del bara facebookkopisar , men ingen av dessa har blivit sjuka , Lite märkligt kan man kanske tycka

Jag har en kusin som har haft Covid. Nu är hon någon överläkare av något slag och har säkert blivit smittad i tjänsten.
Hennes reaktion var risig mage.

Varför folk reagerar olika är något som jag är intresserad av. De flesta ser det som en vanlig influensa...om ens det.

Varför folk reagerar olika är något som jag är intresserad av. De flesta ser det som en vanlig influensa...om ens det.

Ja, det här är en av de centrala "forskningsfrågorna"!

Vet en kvinna i 30-årsåldern, jobbar inom psykvården, som liksom alla andra på personalmötet smittades när överläkaren satt och hostade. Dock har varken hennes man eller tre barn blivit sjuka. Själv var hon lite dålig i 3-4 dagar.

I nuläget är det närmast omöjligt att beräkna risker och när osäkerhet råder hamnar man lätt i en binär situation - antingen eller (eller kanske "better safe than sorry").

Jag har en kusin som har haft Covid. Nu är hon någon överläkare av något slag och har säkert blivit smittad i tjänsten.
Hennes reaktion var risig mage.

Min dotter jobbar ju varje arbetsdag med Covid patienter och hon säger " pappa håll dig undan denna skit, många män mellan 60-70 blir riktigt illa sjuka av detta virus , så vårdpersonalen ser det nog inte som "en vanlig" influensa, Hon ville däremot inte beratta det jag fick höra idag , en annan bekant som jobbar i linköping på IVA ,Hon påstår att det övervägande är invandrare som ligger inne , dryga 80 % till och med, riktigt illa om denna grupp har drabbats så svårt , Hon menar på att de dels inte förstår , eller bara skiter i det pga kulturella anledningar , de håller inga avstånd, är mycket ,mer fysiska än vad Svenskar är när besöker äldre osv.
Tråkigt att höra :( Mycket ledsamt att informationen inte gått ut att det smittar just med kindpussar , kramar, nysningar hostningar.
Indirekt smitta är tydligen vad jag läst inte så relevant
Utan som det står i en del artiklar "av underordnad betydelse "

Tillbaka
Topp