Corona viruset sprider sig

Vet inte om det inger särskilt mycket hopp att någon påstår något som forskarna inte påstår precis som att jag inte tappar hoppet när domedagsprofeterna tror att vi alla kommer dö och krig och elände kommer följa...

Kan hitta folk på internet som påstår precis vad som helst men utan belägg för det så gör det vare sig till eller från när det kommer till hur hoppfull jag är.

Hej

Jag förmodar att du inte har läst hela artikeln när du gör ett så märkligt och totalt felaktigt uttalande?

Det handlar inte om ”någon” utan om forskare på Karlolinska Universitet som ligger bakom studierna som påvisar att
T-celler fanns kvar hela 17 år efter det att dessa 23 personer hade smittats av Sars.

Sars påstås dessutom vara väldigt likt Covid19 viruset och nu går man vidare och ser om dessa T-celler även aktiveras och motverkar Covid19 virus

”Likt Sars-viruset”
Under sommaren har det publicerats två studier om att antikroppar för covid-19 kan försvinna på några månader.
Nu har forskare studerat 23 personer som insjuknade i Sars-epedimin 2003. Personernas T-celler finns fortfarande kvar, 17 år senare.
– Det virus vi infekterats med nu, sars-cov2, är likt det tidigare Sars-viruset, så det väcker ju vissa förhoppningar om att vi ska få ett mer bestående T-cellssvar även efter den här infektionen. Men det återstår att se, säger Hans-Gustaf Ljunggren, professor i infektionsmedicin vid Karolinska institutet.

Reagerade även mot det nya viruset
Studien, som publicerats i Nature, visar att personernas T-celler även reagerade mot det nya coronaviruset.
– De ser en viss korsreaktivitet. Det är möjligt att de som infekterades med Sars också har ett visst skydd mot den här infektionen, även om det måste studeras mer, säger Hans-Gustaf Ljunggren och fortsätter:
– Det är också intressant att många förkylningsvirus också är en typ av coronavirus. Frågan är om någon av dem skulle kunna ge någon form av korsreaktivitet mot sars-cov-2, vilket man spekulerar kring i den här artikeln. Men det är för tidigt att säga om så kan vara fallet.
Forskarna vet i nuläget lite om hur T-cellssvar för coronaviruset fungerar, och hur länge det består. Just nu pågår en studie om just detta vid Karolinska institutet.
I studien har hittills 200 personer undersökts 200. Resultatet visar att ungefär dubbelt så många utvecklat T-celler jämfört med dem som utvecklat antikroppar.
Fortfarande vet ingen om antikroppar eller T-celler innebär en fullständig immunitet för covid-19.

Mvh isan lover

Hej

Jag förmodar att du inte har läst hela artikeln när du gör ett så märkligt och totalt felaktigt uttalande?

Det handlar inte om ”någon” utan om forskare på Karlolinska Universitet som ligger bakom studierna som påvisar att
T-celler fanns kvar hela 17 år efter det att dessa 23 personer hade smittats av Sars.

Sars påstås dessutom vara väldigt likt Covid19 viruset och nu går man vidare och ser om dessa T-celler även aktiveras och motverkar Covid19 virus

”Likt Sars-viruset”
Under sommaren har det publicerats två studier om att antikroppar för covid-19 kan försvinna på några månader.
Nu har forskare studerat 23 personer som insjuknade i Sars-epedimin 2003. Personernas T-celler finns fortfarande kvar, 17 år senare.
– Det virus vi infekterats med nu, sars-cov2, är likt det tidigare Sars-viruset, så det väcker ju vissa förhoppningar om att vi ska få ett mer bestående T-cellssvar även efter den här infektionen. Men det återstår att se, säger Hans-Gustaf Ljunggren, professor i infektionsmedicin vid Karolinska institutet.

Reagerade även mot det nya viruset
Studien, som publicerats i Nature, visar att personernas T-celler även reagerade mot det nya coronaviruset.
– De ser en viss korsreaktivitet. Det är möjligt att de som infekterades med Sars också har ett visst skydd mot den här infektionen, även om det måste studeras mer, säger Hans-Gustaf Ljunggren och fortsätter:
– Det är också intressant att många förkylningsvirus också är en typ av coronavirus. Frågan är om någon av dem skulle kunna ge någon form av korsreaktivitet mot sars-cov-2, vilket man spekulerar kring i den här artikeln. Men det är för tidigt att säga om så kan vara fallet.
Forskarna vet i nuläget lite om hur T-cellssvar för coronaviruset fungerar, och hur länge det består. Just nu pågår en studie om just detta vid Karolinska institutet.
I studien har hittills 200 personer undersökts 200. Resultatet visar att ungefär dubbelt så många utvecklat T-celler jämfört med dem som utvecklat antikroppar.
Fortfarande vet ingen om antikroppar eller T-celler innebär en fullständig immunitet för covid-19.

Mvh isan lover

Kan du vara snäll och markera texten där forskarna är hoppfulla om 17 års skydd? Det finns många frågor och funderingar men förutom din tolkning så ser jag inte att någon påstår sig vara hoppfull om eller tror att vi har 17 års skydd. Du påståd nämligen ordagrant "Nytt om s.k T-cells immunitet som nu tros ge skydd i 17 år." Vem är det som tror att det ger skydd i 17 år? Beskriv gärna hur immuniteten fungerar.

Sen får du gärna peka på vad som var fel i mitt inlägg där jag påstår att jag kan hitta någon som säger precis vad som helst på internet...

Hej
Kan du vara snäll och markera texten där forskarna är hoppfulla om 17 års skydd? Det finns många frågor och funderingar men förutom din tolkning så ser jag inte att någon påstår sig vara hoppfull om eller tror att vi har 17 års skydd. Du påståd nämligen ordagrant "Nytt om s.k T-cells immunitet som nu tros ge skydd i 17 år." Vem är det som tror att det ger skydd i 17 år? Beskriv gärna hur immuniteten fungerar.

Sen får du gärna peka på vad som var fel i mitt inlägg där jag påstår att jag kan hitta någon som säger precis vad som helst på internet...

Hej

Du påstod att det var ”någon” vem som helst som påstod något när det i själva verket var forskare på Karolinska som det handlade om, kan du inte läsa är det meningslöst att fortsätta den duskussionen, iblan ser man inte skogen för all träd heter det ju och det passar bra här.

Du får hitta någon annan att käbbla med, själv är jag inte intresserad.

Mvh isan lover

Ja, något jag pratade om i maj skulle inträffa. Statistikprofessorn som var på Aktuellt hade en utläggning om det. De som dog i början av Corona hade ändå dött av annat under året. Så hann förutspådde att det skulle hända.

Samma man som menade att statistiken om dödsfall av Corona blir intressant först på årsbasis.
Samtidigt har några dött på grund av för låg kapacitet i sjukvården. Räkna med undanträgningseffekter som orsakas av att vissa prioriteras.

Thailand har ju räddat massa liv genom nedstängningen pga corona.
Deras dödsstatistik i trafik slog ju rekord åt det positiva hållet pga inget songkran firande ;)
Här är jag förvånad. De släppte in kineser när Kina stängde ner.
Var det inte som så att de släppte in resande från Kina i januari och februari. Du får hitta andra förklaringar till att Thailand kommit så lindrigt undan.

Här är jag förvånad. De släppte in kineser när Kina stängde ner.
Var det inte som så att de släppte in resande från Kina i januari och februari. Du får hitta andra förklaringar till att Thailand kommit så lindrigt undan.
Får du nog läsa 200 gånger till vad jag skrev?
För du svarar ju som du är dum?
Jag skrev att färre dog i trafiken under songkran i år.

Hej

Hej

Du påstod att det var ”någon” vem som helst som påstod något när det i själva verket var forskare på Karolinska som det handlade om, kan du inte läsa är det meningslöst att fortsätta den duskussionen, iblan ser man inte skogen för all träd heter det ju och det passar bra här.

Du får hitta någon annan att käbbla med, själv är jag inte intresserad.

Mvh isan lover
Lugn nu IL. Matt driver med dig eftersom du inte läser/alternativt refererar till innehåll i artiklar lite väl överdrivet och långt från vad dina citat sade.
Du sade:
Nytt om s.k T-cells immunitet som nu tros ge skydd i 17 år.
Sedan lade du till här:
när det i själva verket var forskare på Karolinska som det handlade om

Inget av dessa dina påståenden finns med i den text du citerat, så man undrar varför du hävdar något som inte hävdats i den text du citerar?
Det finns ingen bedömning att det ger 17 års skydd, man säger att man inte vet och skall forska. Men man säger också att vad gäller SARS som är en annan sjukdom än Covid19 fanns t-celler fortfarande kvar efter 17 år. Man säger att nästa steg är att forska i hur länge ett skydd mot SARS och även korsrelaterat Covid19 kan räknas på.
Hittills har två rapporter förekommit som anger ett mycket kort skydd om något vad gäller Covid19.
Alltså inversen av vad du hävdade.

Sedan det här med forskare. Det finns ingen uppgift att forskare på karolinska kommit fram till det här, ingen.
Det enda som finns nämnt är att en professor i infektionsmedicin kommenterar rapporter som publicerats i Nature. D.v.s. han kommenterar något som han kanske har läst.
Vad gäller vilka som gjort rapporterna kan läsas här:
nature.com search
Iaf. jag ser inga referenser till forskare på Karolinska i de rapporterna, men jag skummade bara och såg utländska namn, vilket inte betyder något. Jag sitter med annat, så ursäkta att jag inte är noggrannare på den punkten.

Det finns inga som helst utfästelser vad gäller Covid19, tvärtom säger din citerade text att man inte vet något alls i saken, men att de hoppas att efter forskning kunna ge ett positivt besked.

Jag tolkar din text som att en reporter sitter och bevakar olika rapporter och har ringt Karolinska för att få prata med en sakkunnig om rapporternas innehåll och har ställt följdfrågor om vad det skulle kunna innebära i fallet Covid19.
D.v.s, enligt din citerad text finns ännu inget hoppfullt besked, utan istället ett "Vi får se"

Med all respekt IL, som i fallet med många av dina kommentarer om artiklar visade du att du kanske inte läste dem så noga, eller förstod dem fel.
Mats driver med dig.

Dessutom lade du nu till det här.
kan du inte läsa är det meningslöst att fortsätta den duskussionen
Både jag och Mats läste vad det stod i din citerade text.

Senast ändrad:
Mats driver med dig.
.

Hej

Det är just därför jag ser en diskussion med honom som meningslöst käbbel.

Det forskarna på Karolinska säger är att det finns aktiva T-celler hela 17 år efter det att dessa individer hade inflekterats med Sars som är ett virus som är väldigt närbesläktat och likt covid-19, dessa forskares resultat ansågs så intressanta och viktiga att dom sedan publicerades i diverse tidskrifter bl.a Nature.

Forskarna själva beskriver det faktum att man hittade aktiva T-celler hon människor 17 år efter att dom smittades med Sars som hoppfullt även när det gäller Covid-19 eftersom dom är så lika varandra, för mig är det här en seriöst och viktig vetenskapligt framsteg, inget trams som passar för att driva med folk eller fördriva tiden med meningslöst käbbel om.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: Nox
Hej

Det är just därför jag ser en diskussion med honom som meningslöst käbbel.

Det forskarna på Karolinska säger är att det finns aktiva T-celler hela 17 år efter det att dessa individer hade inflekterats med Sars som är ett virus som är väldigt närbesläktat och likt covid-19, dessa forskares resultat ansågs så intressanta och viktiga att dom sedan publicerades i diverse tidskrifter bl.a Nature.

Forskarna själva beskriver det faktum att man hittade aktiva T-celler hon människor 17 år efter att dom smittades med Sars som hoppfullt även när det gäller Covid-19 eftersom dom är så lika varandra, för mig är det här en seriöst och viktig vetenskapligt framsteg, inget trams som passar för att driva med folk eller fördriva tiden med meningslöst käbbel om.

Mvh isan lover
Fast återigen, din artikel du citerar har ingen hänvisning till forskare på karolinska. Istället intervjuade man en enskild professor på karolinska och bad om hans kommentarer angående andra forskares (Ej karolinska) rapporter om SARS som var presenterad på Nature.
D.v.s. Inga forskare på karolinska har uttalat sig i saken, per din artikel.
Det professorn vet som din artikel säger, är att de måste forska i saken för att veta mer. D.v.s. ännu ingen ljusning.

Men halejuja nu växer rädslan att risken att man fick långvarig immunitet och kanske även får immunitet. Vad ska @PeterSfa och hans batysfär-klädde vapendragare, Pancho Villa(läs: @Skip) då bråka om?:waiting:
Absolut ingenting. Ingen skulle bli gladare än jag om det visar sig man blir immun, eller rent av att viruset släpper greppet och det inte blir värre än så här.
Men artikeln som citerades ger ju inga sådana utfästelser. Den för en diskussion om SARS som är ett annat virus. Det finns rapporter som säger att man inte blir immun, eller enbart blir korttidsimmun mot Covid19. Artikeln tillbakavisar inte ens det.
Det enda den säger, är: Vi vet inte, men om Covid19 beter sig lika som SARS, då finns hopp om en immunitet.
Redan när det här startade sades det att vi inte vet om man blir immun eller inte, men erfarenhetsmässigt brukar man bli immun mot många virus.

Det är en senstationsartikel skriven av en reporter som försöker visa sig aktiv trots att inget finns att rapportera.
Även utan den artikeln kan jag också säga att, OM man blir immun mot Covid19 som man blir mot SARS, ja, då blir man immun också mot Covid19....
Hur klok är en sådan kommentar, eller artikel för den delen?
Den gav absolut ingenting då den inte hävdade någonting om visad immunitet mot Covid19.
Sådana här artiklar ger inget utöver att den lurar vissa människor att något är på gång.

Absolut ingenting. Ingen skulle bli gladare än jag om det visar sig man blir immun, eller rent av att viruset släpper greppet och det inte blir värre än så här.
Men artikeln som citerades ger ju inga sådana utfästelser. Den för en diskussion om SARS som är ett annat virus. Det finns rapporter som säger att man inte blir immun, eller enbart blir korttidsimmun mot Covid19. Artikeln tillbakavisar inte ens det.
Det enda den säger, är: Vi vet inte, men om Covid19 beter sig lika som SARS, då finns hopp om en immunitet.
Redan när det här startade sades det att vi inte vet om man blir immun eller inte, men erfarenhetsmässigt brukar man bli immun mot många virus.

Det är en senstationsartikel skriven av en reporter som försöker visa sig aktiv trots att inget finns att rapportera.
Även utan den artikeln kan jag också säga att, OM man blir immun mot Covid19 som man blir mot SARS, ja, då blir man immun också mot Covid19....
Den gav absolut ingenting då den inte hävdade någonting om visad immunitet mot Covid19.
Sådana här artiklar ger inget utöver att den lurar vissa människor att något är på gång.
Precis som vissa blev lurade att dom skulle kunna vaccinera sig i September.
Covid får vi nog leva med ett tag.Mest orolig är jag att folk sänker garden och tror att pandemin är över när sjuktalen faller.

Visst är det så att IL drar på växlarna direkt han får lite vatten på sin kvarn.
Å andra sidan så gör motståndarna det samma om dom hittar en handskriven lapp med många felstavningar på den lokala Lidl-butiken och presenterar det som fakta från säker källa och således är undergången nära.

Men halejuja nu växer rädslan att risken att man fick långvarig immunitet och kanske även får immunitet. Vad ska @PeterSfa och hans batysfär-klädde vapendragare, Pancho Villa(läs: @Skip) då bråka om?:waiting:

Det var väl inte alls vad jag skrev? Att du kallar det en risk säger mer om din inställning än något annat. För normala människor är det väl ett hopp och en möjlighet snarare än en risk.

Precis som vissa blev lurade att dom skulle kunna vaccinera sig i September.
Covid får vi nog leva med ett tag.Mest orolig är jag att folk sänker garden och tror att pandemin är över när sjuktalen faller.
Likaså är jag.
Tyvärr har inte media ansvarskännande, de ger sig gärna in i sådana här spekulationer. Pengar, de får läsare.

Tillbaka
Topp