Corona viruset sprider sig

Hej

Sverige har inte stängt vare sig gränser, skolor eller uteliv, men du har rätt i att det inte är mycket till resande här heller.

Men vi har ändå i större omfattning utsatts för smittspridning och det kan ge oss en fördel på längre sikt gentemot Norge och Finland som borde ha ett betydligt sämre skydd sett till immunitet via antikroppar och T-celler, så jag är fortfarande inte övertygad om att nedstängning och isolation är det bästa alternativet, svaret får vi när gränserna öppnas och resandet tar fart.

Mvh isan lover

Du har rätt i att Sverige inte har stängt några gränser, men du hänvisar till flygplatsernas ankomster och avgångar. Du kan ju knappast ha jämfört Sveriges ankomster och avgångar med Norges. Bägge två var lika illa med tanke på utrikes flyg. Inrikes så hade norge långt mycket fler avgångar så den nationella avstängningen var på det sättet faktiskt värre i Sverige.
Allt öppet, men till stor del bara i teorin.

Videospelare från: TV4 (Sekretesspolicy)
Nästa:

TV4

Inne i Fas 3 med vaccin för corona – då kan det komma
Längd: 03:31 4 timmar sedan
https://www.linkedin.com/shareArtic...ce=http://a.msn.com/01/sv-se/BB17h1X4?ocid=sl
http://a.msn.com/01/sv-se/BB17h1X4?ocid=sf
https://twitter.com/share?url=http:...er=http://a.msn.com/01/sv-se/BB17h1X4?ocid=st
https://web.whatsapp.com/send?text=http://a.msn.com/01/sv-se/BB17h1X4?ocid=sw

Matti Sällberg är professor biomedicinsk analys Karolinska institutet och berättar om hur arbetet med vaccinet går och när han tror att det kan vara tillgängligt på marknaden

Funderar lite på vad som hände med Johan Giesecke.Han var med på alla Tv program i början av Corona epedemin.Han framstod som en klok o självsäker karl som man fick förtroende för.Sedan försvann han,åtminstone vad jag har sett.Nån som sett Giesecke i media senaste tiden?

Videospelare från: TV4 (Sekretesspolicy)
Nästa:

TV4

Längd: 03:31 4 timmar sedan
LinkedIn Login, Sign in | LinkedIn
https://twitter.com/share?url=http:...er=http://a.msn.com/01/sv-se/BB17h1X4?ocid=st
WhatsApp Web

Matti Sällberg är professor biomedicinsk analys Karolinska institutet och berättar om hur arbetet med vaccinet går och när han tror att det kan vara tillgängligt på marknaden
Just nu testas vaccinet på 30,000 individer i skilda åldrar i USA , 1000 åersoner har redan fått det och visat lovande resultat ,påstås det

Funderar lite på vad som hände med Johan Giesecke.Han var med på alla Tv program i början av Corona epedemin.Han framstod som en klok o självsäker karl som man fick förtroende för.Sedan försvann han,åtminstone vad jag har sett.Nån som sett Giesecke i media senaste tiden?
Björn Olsen föll väl för klickmedia o vill ha betalt för sina expertutlåtande i Expressen.

Hej

Ännu en restaurang som vägrar servera utlänningar, den här gången är det Fullmoon Terrace and Bar i Lat Phrao som ligger i Bangkokområdet, skälet uppges vara rädsla för coronaviruset.

BANGKOK
Bangkok restaurant refusal to serve foreigners goes viral – VIDEO

Published 28-07-2020
By The Thaiger
Bangkok restaurant refusal to serve foreigners goes viral – VIDEO | The Thaiger

The Fullmoon Terrace and Bar, in Lat Phrao in the north east suburbs of Bangkok, is refusing to serve foreigners. It’s not a good look, especially when there have been no locally-transmitted cases of Covid-19 for over 2 months and the man was wearing a mask and being quite pleasant about the whole matter. The Thaiger wouldn’t have been as polite

https://thethaiger.com/news/bangkok/bangkok-restaurant-refusal-to-serve-foreigners-goes-viral-video

Mvh isan lover

Hej

För mig handlar det inte om tro, jag bor ju själv i ett område med högst begränsad smittspridning, för andra-tredje veckan i rad finns det ingen på intensivvård på NU-sjukvården här hos oss, man stängde äldreboenden här flera veckor innan myndigheterna rekommenderade detta och klarade dom gamla bra, dom är fortfarande isolerade och bara vårdpersonal släpps in.

Mvh isan lover
Din ö verkar efter vad du skriver ha klarat sig bra. Jag bestrider inte detta. Du ska dock inte förledas att tro att förhållandena på din salighetsö gäller i hela landet. Som du skrev har stockholmsregionen, Sörmland och en del andra haft mätbara problem på t ex äldreboenden. Sverige som nation hade inte gjort samma fina förberedelser som finnarna. Under ledning av S avvecklades mycket av försvaret runt 2000. Detta märktes tydligt under coronakrisen.

Jag anser det rimligt att anta, att om vår nation gjort samma förberedelser som finnarna hade våra dödstal varit annorlunda. Med facit i hand vill jag tro att detta hade betalat sig.

Hej

Björn Olsen var sommarpratare idag, själv tycker jag att han verkade lite bitter och väl negativ.

Mvh isan lover
Sanningar svider som bekant, finns nog delade åsikter om hur detta kunnat undvikas ta så många liv i Sverige , Björn Olsen är definitivt inte ensam bland världens forskare om den åsikten

Din ö verkar efter vad du skriver ha klarat sig bra. Jag bestrider inte detta. Du ska dock inte förledas att tro att förhållandena på din salighetsö gäller i hela landet. Som du skrev har stockholmsregionen, Sörmland och en del andra haft mätbara problem på t ex äldreboenden. Sverige som nation hade inte gjort samma fina förberedelser som finnarna. Under ledning av S avvecklades mycket av försvaret runt 2000. Detta märktes tydligt under coronakrisen.

Jag anser det rimligt att anta, att om vår nation gjort samma förberedelser som finnarna hade våra dödstal varit annorlunda. Med facit i hand vill jag tro att detta hade betalat sig.
Tyvärr anser många att citat "dessa gamlingar skulle snart alvlidit ändå" vilket är en sanning som kan diskuteras, och en människosyn som jag aldrig kan acceptera

Hej

Karantän i 14 dagar väntar alla utlänningar som tillåts komma till Thailand oavsett kategori i förutsebar framtid säger landets Turistminister.

CORONAVIRUS (COVID-19)
All foreigners will have to serve 14 day quarantine “in the foreseeable future” – Minister

Published 28-07-2020
By The Thaiger
All foreigners will have to serve 14 day quarantine “in the foreseeable future” – Minister | The Thaiger

PHOTO: Minister of Tourism and Sports, Pipat Ratchakitprakan - Richard Barrow

Thailand’s Minister of Tourism and Sports, Pipat Ratchakitprakan, is reassuring Thais by explaining that all foreigners, regardless of their status or origins, will have to serve a mandatory 14 day quarantine, at least “in the foreseeable future”.

Mvh isan lover

Är väl knappast någon här på forumet som missat detta, finns ju en uppsjö av info den senaste veckan om detta , Det var luddigt i början men solklart idag , frågan är väl mer hur länge det kommer att krävas , samt om det kommer att gälla alla resenärer oavsett ursprungsland

Tyvärr anser många att citat "dessa gamlingar skulle snart alvlidit ändå" vilket är en sanning som kan diskuteras, och en människosyn som jag aldrig kan acceptera
Är väl knappast någon här på forumet som missat detta, finns ju en uppsjö av info den senaste veckan om detta , Det var luddigt i början men solklart idag , frågan är väl mer hur länge det kommer att krävas , samt om det kommer att gälla alla resenärer oavsett ursprungsland
??

Hej

Det är ju faktiskt mer tvärtom, sanningen är ju att det är några få regioner i Sverige som har haft en rejäl smittspridning, många sjuka och döda, medans en mycket stor del av landet har haft en smittspridning som i många fall är lika låg eller lägre än i Norge och Danmark.

När det gäller avvecklingen av försvaret så får du nog läsa på lite, den nedrustningen genomfördes inte alls på 2000-talet, den startade långt tidigare och hade sin grund i Berlinmurens fall på 80-talet och fortsatte 1991 med att Warszawa-pakten, det sovjetiska kommunistpartiet och så småningom hela Sovjetunionen upplöstes, i detta läget började hela Europa att nedrusta, det fanns ju ingen hotbild längre och i det läget var det väl helt logiskt.

Själva nedrustningen i Sverige genomfördes ju på sedvanligt vis via beredning i försvarsutskottet och försvarsbeslut i riksdagen, det fanns en bred politisk uppslutning för en kraftig bantning av det Svenska försvaret eftersom läget förändrades så radikalt i.o.m SovjetUnionens fall.

Visst hade det varit bra med en större beredskap när pandemin slog till men det är rent ut sagt både ohederligt och direkt felaktigt att lasta S för att Berlinmuren föll och att Sovjet Unionen föll samman, det var ju precis detta som låg bakom att USA och Europa började rusta ned, det fanns inte längre någon hotbild.

Mvh isan lover

Hej

Det är ju faktiskt mer tvärtom, sanningen är ju att det är några få regioner i Sverige som har haft en rejäl smittspridning, många sjuka och döda, medans en mycket stor del av landet har haft en smittspridning som i många fall är lika låg eller lägre än i Norge och Danmark.

När det gäller avvecklingen av försvaret så får du nog läsa på lite, den nedrustningen startades inte alls på 2000-talet, den hade sin grund i Berlinmurens fall på 80-talet och fortsatte 1991 med att Warszawa-pakten, det sovjetiska kommunistpartiet och så småningom hela Sovjetunionen upplöstes, i detta läget började hela Europa att nedrusta, det fanns ju ingen hotbild längre och i det läget var det väl helt logiskt.

Själva nedrustningen i Sverige genomfördes ju på sedvanligt vis via beredning i försvarsutskottet och försvarsbeslut i riksdagen, det fanns en bred politisk uppslutning för en kraftig bantning av det Svenska försvaret eftersom läget förändrades så radikalt i.o.m SovjetUnionens fall.

Visst hade det varit bra med en större beredskap när pandemin slog till men det är rent ut sagt både ohederligt och direkt felaktigt att lasta S för att Berlinmuren föll och att Sovjet Unionen föll samman, det var ju precis detta som låg bakom att USA och Europa började rusta ned, det fanns inte längre någon hotbild.

Mvh isan lover
Men om det nu skall diskuteras politik igen rörande Coronapandemin så har S samt deras medlöpande partier haft väääldigt lång tid på sig att bygga upp civilförvaret , man har istället valt att spara hårt , vilket säkert är bra. Men även valt att gödsla med skatteslantar över andra länders ekonomiska missag. Bättre vore att ha sett om vårt eget hus. Vad som sen retar mig i AT resonemang är att han väldigt gärna nu idag jämför smittspridning med de större länder som nu tycks få ökad smittspridning i och med att de öppnar upp helt ,
Precis som du IL så vägrar han jämföra med våra närmaste grannländer , det passar han sig djäkligt noga för , utan tar "Europa " som jämförelse.
Undrar varför ?

Menar du att ”svetsarn”förstört allt som Reinfelt byggt upp i sin regering?

Tillbaka
Topp