Corona viruset sprider sig

Däremot är detta mer oroande , eller vet de kanske inte innebörden av denna Engelska text
Ministry of Tourism says all foreigners coming to Thailand will be quarantined in foreseeable future

Men om det nu skall diskuteras politik igen rörande Coronapandemin så har S samt deras medlöpande partier haft väääldigt lång tid på sig att bygga upp civilförvaret , man har istället valt att spara hårt , vilket säkert är bra. Men även valt att gödsla med skatteslantar över andra länders ekonomiska missag. Bättre vore att ha sett om vårt eget hus. Vad som sen retar mig i AT resonemang är att han väldigt gärna nu idag jämför smittspridning med de större länder som nu tycks få ökad smittspridning i och med att de öppnar upp helt ,
Precis som du IL så vägrar han jämföra med våra närmaste grannländer , det passar han sig djäkligt noga för , utan tar "Europa " som jämförelse.
Undrar varför ?
Vad gjorde M o deras medlöpande partier för att bygga upp civilförsvaret?

Vad gjorde M o deras medlöpande partier för att bygga upp civilförsvaret?
Inte mycket , även de har medverkat till att rasera detta , men nu har S haft snart två mandatperioder på sig , tråkigt att de inte har gjort något , Jag har i alla fall inget med denna taskiga framförhållning att göra , jag anser att en starkt civil beredskap är enormt viktig , Världen är inte som våra politiker har drömt om. Politiken har varit en katastrof för landet under lång tid , slantarna har gått till fel saker helt enkelt , det får vi nu betala surt för ,till skillnad mot våra grannländer som har "sett det komma " på ett helt annat sätt

Senast redigerad av en moderator:
Om nu Thailand inte som de skriver "inom överskådlig tid" kommer att släppa in turister , hur kommer landet att må, och hur kommer folket att klara sig i turistområden , hur många blir arbetslösa ? Hur länge tar det innan det blir uppror

Inte mycket , även de har medverkat till att rasera detta , men nu har S haft snart två mandatperioder på sig , tråkigt att de inte har gjort något , Jag har i alla fall inget med denna taskiga framförhållning att göra , då jag anser att en starkt civil beredskap är enormt viktig , Värden är inte som våra politiker har drömt om. Politiken har varit en katastrof för landet under lång tid , slantarna har gått till fel saker helt enkelt , det får vi nu betala surt för ,till skillnad mot våra grannländer som har "sett det komma " på ett helt annat sätt
Jag har inte någon större tilltro till våra valda politiker men jag tror inte att M hade gjort så mycket bättre än S i situationen som vi har nu.

Om nu Thailand inte som de skriver "inom överskådlig tid" kommer att släppa in turister , hur kommer landet att må, och hur kommer folket att klara sig i turistområden , hur många blir arbetslösa ? Hur länge tar det innan det blir uppror
Lockdown!Det har vi inte i Sverige.
Fattar du nu?

Men om det nu skall diskuteras politik igen rörande Coronapandemin så har S samt deras medlöpande partier haft väääldigt lång tid på sig att bygga upp civilförvaret , man har istället valt att spara hårt , vilket säkert är bra. Men även valt att gödsla med skatteslantar över andra länders ekonomiska missag. Bättre vore att ha sett om vårt eget hus. Vad som sen retar mig i AT resonemang är att han väldigt gärna nu idag jämför smittspridning med de större länder som nu tycks få ökad smittspridning i och med att de öppnar upp helt ,
Precis som du IL så vägrar han jämföra med våra närmaste grannländer , det passar han sig djäkligt noga för , utan tar "Europa " som jämförelse.
Undrar varför ?

Hej

Det enda undantaget i västvärlden är väl Finland som inte rustade ned när muren föll och Sovjet kollapsade, i övrigt rustade både USA, NATO och EU länderna ned när hotbilden upphörde, det var väl helt logiskt i det läge som då uppstod.

Mvh isan lover

Jag har inte någon större tilltro till våra valda politiker men jag tror inte att M hade gjort så mycket bättre än S i situationen som vi har nu.

Hej

Med största sannolikhet hade dom också följt Smittskyddsinstitutets råd, att låta politiker utan utbildning på området hantera en pandemi är nog inget som passar Sverige, här är vi vana att förlita oss på våra ansvariga myndigheter, dom har ju den erfarenhet som efterfrågas och ärsäkerligen bäst lämpade för det, vad skulle det vara för mening att ha ett smittskyddsinstitut om man inte skulle ta vara på deras kompetens och bry sig om vad dom säger.

Mvh isan lover

Hej

Idag var jag och jobbade utanför det servicehus där vi brukar äta och fika, jag ersatte en kompis som är på semester och tog ned lite häckar på en innergård, flera av dom boende på boendet kände igen mig och ropade ifrån sina balkonger, dom var glada att se mig men saknade våra möten i restaurangen och på caféet.

Dom beskrev sina isolerade liv som långsamt, tråkigt och in något fall ett helt meningslöst liv, dom saknade kontakten med oss kommunalare, sina barn och barnbarn o.s.v, en man sa att han skiter fullständigt i smittan, han vet ju inte om han lever nästa år och vill träffa barn och barnbarn medans han kan.

På deras boende har inte någon smittas av coronaviruset och det är ju bra, men många har det nog lite jobbigt med isoleringen, en sköterska undrade om jag hade lite tid över för att prata med en bekant i rullstol, det sa jag naturligtvis ja till, hon körde ut honom på altanen och vi pratades vid på avstånd, gissa om han var pratsjuk, han tackade mig sedan för pratstunden.

Mvh isan lover

Hej

Det enda undantaget i västvärlden är väl Finland som inte rustade ned när muren föll och Sovjet kollapsade, i övrigt rustade både USA, NATO och EU länderna ned när hotbilden upphörde, det var väl helt logiskt i det läge som då uppstod.

Mvh isan lover
Du måste nog lära dig skillnaden mellan civilt och militärt försvar Il , men visst har du rätt , Sverige har gjort allt rätt , AT har inte killgissat utan bara framkommit med fakta , de 5700 personer som avlidit skulle i alla fall ha dött bort inom en snar och överskådlig tid
Och Sverige är bäst.
Nu behöver vi inte stöta detta längre , OK IL , är vi överens :reta: Orkar inte längre dra detta i långbänk så skiter i vem som skall bära ansvaret , det vet alla klartänkande personer oavsett vad vi anser här på TS.

Bättre att fundera på hur Thailand kommer att agera, med ett fungerande vaccin så borde det kunna lösas , frågan är bara hur och när

Hej

Idag var jag och jobbade utanför det servicehus där vi brukar äta och fika, jag ersatte en kompis som är på semester och tog ned lite häckar på en innergård, flera av dom boende på boendet kände igen mig och ropade ifrån sina balkonger, dom var glada att se mig men saknade våra möten i restaurangen och på caféet.

Dom beskrev sina isolerade liv som långsamt, tråkigt och in något fall ett helt meningslöst liv, dom saknade kontakten med oss kommunalare, sina barn och barnbarn o.s.v, en man sa att han skiter fullständigt i smittan, han vet ju inte om han lever nästa år och vill träffa barn och barnbarn medans han kan.

På deras boende har inte någon smittas av coronaviruset och det är ju bra, men många har det nog lite jobbigt med isoleringen.

Mvh isan lover
Ja så är det, isoleringen är säkert absolut värst för dom som har minnet i behåll och inte får träffa nära och kära. Jag träffade far utomhus en liten stund en gång nu när jag var ledig men han har förlorat minnet nästan helt. Men det är jobbigt för oss alla att inte kunna hälsa på honom på vanligt sätt, man vet ju inte hur länge han finns kvar, är ju 94 år.

Du måste nog lära did skillnaden mellan civilt och militärt försvar Il , men visst har du rätt , Sverige har gjort allt rätt , AT har inte killgissat utan bara framkommit med fakta , de 5700 personer som avlidit skulle i alla fall ha dött bort inom en snar och överskådlig tid
Och Sverige är bäst.
Nu behöver vi inte stöta detta längre , OK kompis , är vi överens :reta: Orkar inte längre dra detta i långbänk så skiter i vem som skall bära ansvaret , det vet alla klartänkande personer oavsett vad vi anser här på TS.

Hej

Vad jag har kunnat läsa mig till så var både den civila nedrustningen inom civilförsvaret och den militära nedrustningen följder av avspänningen när Sovjet Unionen upplöstes.

Mvh isan lover

Hej

Det är ju faktiskt mer tvärtom, sanningen är ju att det är några få regioner i Sverige som har haft en rejäl smittspridning, många sjuka och döda, medans en mycket stor del av landet har haft en smittspridning som i många fall är lika låg eller lägre än i Norge och Danmark.

När det gäller avvecklingen av försvaret så får du nog läsa på lite, den nedrustningen genomfördes inte alls på 2000-talet, den startade långt tidigare och hade sin grund i Berlinmurens fall på 80-talet och fortsatte 1991 med att Warszawa-pakten, det sovjetiska kommunistpartiet och så småningom hela Sovjetunionen upplöstes, i detta läget började hela Europa att nedrusta, det fanns ju ingen hotbild längre och i det läget var det väl helt logiskt.

Själva nedrustningen i Sverige genomfördes ju på sedvanligt vis via beredning i försvarsutskottet och försvarsbeslut i riksdagen, det fanns en bred politisk uppslutning för en kraftig bantning av det Svenska försvaret eftersom läget förändrades så radikalt i.o.m SovjetUnionens fall.

Visst hade det varit bra med en större beredskap när pandemin slog till men det är rent ut sagt både ohederligt och direkt felaktigt att lasta S för att Berlinmuren föll och att Sovjet Unionen föll samman, det var ju precis detta som låg bakom att USA och Europa började rusta ned, det fanns inte längre någon hotbild.

Mvh isan lover
Du hittar bortförklaringar till att många dog. Jag har inte det behovet utan tycker att det är beklagligt att så många dött. Att de enligt dig bott på fel plats är ingen acceptabel förklaring.

Du har rätt i att nedrustningen av försvaret började tidigare. Något annat har jag inte påstått. Jag har själv lyssnat på föreläsning av Håkan Juholt, som var den som for runt och propagerade för nedrustning. Orsaken till jag lyssnade var att jag arbetade inom totalförsvaret några år. Jag uppfattade Håkan som mycket entusiastisk. Att sättet på vilket nedrustningen skedde kan vara juridiskt oantastligt men är ingen förklaring till att regeringen ville avskaffa beredskapslagringen, civilförsvaret och det psykologiska försvaret för att ta några exempel. Man kunde gjort undantag och t ex nöjt sig med att minska antalet JAS-plan. Om detta har Tage G. skrivit en del i sina memoarer.

Om du tänker efter så inser du att i den politiska processen är regeringen drivande. Övriga deltar i processen.

Du är glad och stolt över det som skedde. Det får du gärna vara men jag tycker att man gick för långt och att delar av totalförsvaret borde fått överleva. Därför är inte jag glad.

I vårt grannland har mig veterligen inte något parti arbetat för en avveckling som i Sverige.

Du anser att jag är ohederlig. Det kan jag leva med. Jag ser det som värre att många dött därför att det fattats skyddsartiklar.

Avslutningsvis vill jag hävda att vårt land klarat coronan bättre med beredskapslagring på ungefär samma sätt som våra finska vänner. Du har givetvis all rätt att ha en annan uppfattning.

Du hittar bortförklaringar till att många dog. Jag har inte det behovet utan tycker att det är beklagligt att så många dött. Att de enligt dig bott på fel plats är ingen acceptabel förklaring.

Du har rätt i att nedrustningen av försvaret började tidigare. Något annat har jag inte påstått. Jag har själv lyssnat på föreläsning av Håkan Juholt, som var den som for runt och propagerade för nedrustning. Orsaken till jag lyssnade var att jag arbetade inom totalförsvaret några år. Jag uppfattade Håkan som mycket entusiastisk. Att sättet på vilket nedrustningen skedde kan vara juridiskt oantastligt men är ingen förklaring till att regeringen ville avskaffa beredskapslagringen, civilförsvaret och det psykologiska försvaret för att ta några exempel. Man kunde gjort undantag och t ex nöjt sig med att minska antalet JAS-plan. Om detta har Tage G. skrivit en del i sina memoarer.

Om du tänker efter så inser du att i den politiska processen är regeringen drivande. Övriga deltar i processen.

Du är glad och stolt över det som skedde. Det får du gärna vara men jag tycker att man gick för långt och att delar av totalförsvaret borde fått överleva. Därför är inte jag glad.

I vårt grannland har mig veterligen inte något parti arbetat för en avveckling som i Sverige.

Du anser att jag är ohederlig. Det kan jag leva med. Jag ser det som värre att många dött därför att det fattats skyddsartiklar.

Avslutningsvis vill jag hävda att vårt land klarat coronan bättre med beredskapslagring på ungefär samma sätt som våra finska vänner. Du har givetvis all rätt att ha en annan uppfattning.

Hej

Det var nog ingen i något parti eller land som hade en pandemi i åtanke när dom vid SovjetUnionens upplösning nedrustade både militärt och civilt, sen sa jag inte att du var ohederlig, jag sa att det var ohederligt och direkt felaktigt att påstå att det var S som på 2000-talet låg bakom Sveriges nedrustning, det är en viss skillnad.

Självklart hade många länder som nedrustade varit i ett bättre läge om deras beredskapslager hade varit på Finlands nivå, men så såg det inte ut och nu får väl man väl med erfarenheterna ifrån pandemin överväga om man ska förbättra beredskapen, det tror jag blir följden av det vi nu har upplevt.

Mvh isan lover

Jag föredrar att gå på muggen när jag är pissnödig och nysa i armvecket när jag nyser. Inga smittade om alla hade mask? Jag trodde Corona huvusakligen smittade via vätska så då borde väl handskar göra mer nytta?
Ännu bättre med sunt hygien och sunt förnuft. Har svårt att förstå varför man måste trängas med eller utan Corona.

Frågan är varför vissa länder inte klarar att öppna upp, vad är orsaken , är det människors livsstil eller kultur , religion , dvs samlingar i Kyrkor /Moskeer Stora familjemiddagar ? Vi har ju våra grannländer ,, de har inte fått någon ökad smittspridning i Finland eller Norge , Varför kan man fråga sig , jag vet inte , men måste finnas en orsak till varför de forfarande har en extremt låg smitta , Norge har ju ingen alls i stort sett. En andra våg är det ju många virologer som absolut inte tror på pga att de menar detta inte beter sig som ett vanligt influensavirus , utan hänvisar frågan om varför till hur folk uppträder offentligt.
Val av skydd, distans till andra på stan , eller mask /munskydd , ingen vet ju säkert varför.
Du förklarade varför Svenska metoder inte skulle fungera i andra länder. Väldigt många svenskar lever solo eller i små grupper.
Att Stockholm blev så hårt drabbat är antagligen som så att där lever många trångt och antagligen mer kontinentalt.

Tillbaka
Topp