Corona viruset sprider sig

Finland var helt enkelt bättre förberedda, de har inte monterat ner hela civilförsvaret , det fanns resurser för sjukvården , Det fanns masker till all befolkning som ville ha dem , Finnar är ett annat folk dessutom , ett folk som lyssnar på sina myndigheter. Dessa gjorde denna gång precis rätt avvägningar ,
Det var visst någon ledande finne som förklarade att orsaken till att det fanns masker var att de helt enkelt inte hade hunnit med att avveckla lagren. Så tydligen var det planer på att göra som Sverige i det här avseendet. De kan nog vara tacksamma för den senfärdigheten.

Men om det nu skall diskuteras politik igen rörande Coronapandemin så har S samt deras medlöpande partier haft väääldigt lång tid på sig att bygga upp civilförvaret , man har istället valt att spara hårt , vilket säkert är bra. Men även valt att gödsla med skatteslantar över andra länders ekonomiska missag. Bättre vore att ha sett om vårt eget hus. Vad som sen retar mig i AT resonemang är att han väldigt gärna nu idag jämför smittspridning med de större länder som nu tycks få ökad smittspridning i och med att de öppnar upp helt ,
Precis som du IL så vägrar han jämföra med våra närmaste grannländer , det passar han sig djäkligt noga för , utan tar "Europa " som jämförelse.
Undrar varför ?
Ännu mer höjande av SD. De hade ju ingen chans att vara med om sveket. Vi vet inget om hur de hade ställt sig. Odhederligt att bara lasta en grupp som man inte gillar. Det är lite som mamman som sa att mina barn gör inget orätt när de blev inlåsta för seriemord.

Du hittar bortförklaringar till att många dog. Jag har inte det behovet utan tycker att det är beklagligt att så många dött. Att de enligt dig bott på fel plats är ingen acceptabel förklaring.

Du har rätt i att nedrustningen av försvaret började tidigare. Något annat har jag inte påstått. Jag har själv lyssnat på föreläsning av Håkan Juholt, som var den som for runt och propagerade för nedrustning. Orsaken till jag lyssnade var att jag arbetade inom totalförsvaret några år. Jag uppfattade Håkan som mycket entusiastisk. Att sättet på vilket nedrustningen skedde kan vara juridiskt oantastligt men är ingen förklaring till att regeringen ville avskaffa beredskapslagringen, civilförsvaret och det psykologiska försvaret för att ta några exempel. Man kunde gjort undantag och t ex nöjt sig med att minska antalet JAS-plan. Om detta har Tage G. skrivit en del i sina memoarer.

Om du tänker efter så inser du att i den politiska processen är regeringen drivande. Övriga deltar i processen.

Du är glad och stolt över det som skedde. Det får du gärna vara men jag tycker att man gick för långt och att delar av totalförsvaret borde fått överleva. Därför är inte jag glad.

I vårt grannland har mig veterligen inte något parti arbetat för en avveckling som i Sverige.

Du anser att jag är ohederlig. Det kan jag leva med. Jag ser det som värre att många dött därför att det fattats skyddsartiklar.

Avslutningsvis vill jag hävda att vårt land klarat coronan bättre med beredskapslagring på ungefär samma sätt som våra finska vänner. Du har givetvis all rätt att ha en annan uppfattning.
Okej hur många var det som verkligen dog av coronan. siffrorna säger bara att de hade coronavirus. Det är en annan sak än att coronan dödade. Vi vet att det var bristfällig utrustning på många äldreboenden. många fick inte träffa läkare och besluten när de fick något tecken på sjukdom nästan gränsade till dödshjälp. Vi vet att det har varit en väldigt snål attityd till att förse äldreboenden med utrustning och se till att personalen har rätt kompetens och rimliga arbetsvillkor.

Okej hur många var det som verkligen dog av coronan. siffrorna säger bara att de hade coronavirus. Det är en annan sak än att coronan dödade. Vi vet att det var bristfällig utrustning på många äldreboenden. många fick inte träffa läkare och besluten när de fick något tecken på sjukdom nästan gränsade till dödshjälp. Vi vet att det har varit en väldigt snål attityd till att förse äldreboenden med utrustning och se till att personalen har rätt kompetens och rimliga arbetsvillkor.
5700 personer har avlidit MED Coronan , Men faktum kvarstår att ca hälften har varit boende på sk.äldreboende , De andra som avlidit då, Har alla dessa varit invandrare som bott trångt och inte kunnat skydda sig. Det har dött en hel del "vanliga" medelålders människor, eller om vi nämner från 40 och uppåt, Av de som varit multisjuka , yngre har även de strukit med samt även helt friska 50 åringar, Även om vi plockar bort de som man nämner som de som "ändå snart skulle ha dött" så finns det kvar nästan 3000 personer, vilka var dessa ?

Senast redigerad av en moderator:
Ännu mer höjande av SD. De hade ju ingen chans att vara med om sveket. Vi vet inget om hur de hade ställt sig. Odhederligt att bara lasta en grupp som man inte gillar. Det är lite som mamman som sa att mina barn gör inget orätt när de blev inlåsta för seriemord.
Var nämner jag SD :rolleyes: , Kan du inte hålla dig ifrån sådana dumheter som att påstå att jag höjde SD till skyarna i mitt inlägg

I de socionomiskt utsatta områdena , Svar ja !

Med tanke på det inlägget så började min omskrivningsgenerator snurra.
Här kan politikerna använda sig av ”Justerat för socioekonomiska faktorer så har vi bara 14 döda i Sverige och 1500 smittade”.
Är det mord, våldtäkt, rån eller annat så kan man ju använda sig av socioekonomiska faktorer för att släta ut det hela. Applicerat på Covid så blir siffrorna riktigt bra.

Hej

Det var nog ingen i något parti eller land som hade en pandemi i åtanke när dom vid SovjetUnionens upplösning nedrustade både militärt och civilt, sen sa jag inte att du var ohederlig, jag sa att det var ohederligt och direkt felaktigt att påstå att det var S som på 2000-talet låg bakom Sveriges nedrustning, det är en viss skillnad.

Självklart hade många länder som nedrustade varit i ett bättre läge om deras beredskapslager hade varit på Finlands nivå, men så såg det inte ut och nu får väl man väl med erfarenheterna ifrån pandemin överväga om man ska förbättra beredskapen, det tror jag blir följden av det vi nu har upplevt.

Mvh isan lover
Delar din uppfattning om att det antagligen blir ändringar framöver.

Vi har olika förutsättningar när vi diskuterar. Jag kan göra det självständigt medan du förefaller uppbunden av en ideologisk inriktning.

Vi bor också helt olika. Du bor i en liten glesbygdskommun med små coronaproblem. Jag bor i en stad i ett drabbat område i landet. Jag kan försäkra dig att det inte är mysigt när man går på kyrkogården att se ett stort antal nygrävda gravar när man ska se till sina anhörigas gravar. Till saken hör möjligen att min kommun anses ha en ung befolkning. Vi har många som är födda utomlands och som till viss del förklarar höga dödstal. Detta är dock en konsekvens av den statligt förda politiken för invandring och integration t ex EBO-lagen.

Coronan är en ny och stor pandemi. Det har dock hänt att man diskuterat pandemier tidigare t ex fågelinfluensan men ingen på regeringsnivå förefaller ha funderat över att överväga konsekvenserna av att landet skulle kunna drabbas vid ett senare tillfälle. Gäller nog samtliga regeringar under 30 år.

Med detta tror jag att vår lilla diskussion är avslutad för min del. Du får gärna komma med några väl valda slutord.

Tack Berralund. helt ointressanta diskussioner.....för mig.. Jag får bläddra tre sidor för att hitta något intressant kopplat till Thailand och Coronan.......Skip skrev...Ministry of Tourism says all foreigners coming to Thailand will be quarantined in foreseeable future.....jag känner oro över det hårda regelverket som Thailand infört och verkar vilja hålla fast vid..... Repariated flights (evakueringsflyg) avgår nu från Tyskland, England och USA. När börjar de avgå från Arlanda? När bärplockarna skall åka hem....För reguljärflyg lär inte gå att boka i augusti/september. Och, jag tror att karantänbestämmelserna kommer att omfatta alla icke Thailändare - under hösten. Förstår bara inte varför de inte kontrakterar mer ASQ hotell? jag har klart de flesta papper inklusive hittat ett ASQ hotell och tänker skicka en COE ansökan (hittade blankett Thaiambassaden i London) till Thaiambassaden STH via E-post nästa vecka. Sedan gäller det att få ihop logistiken tidsmässigt. Men det får bli nästa pilsner. Är det ingen mer som planerar återvända augusti september?

Delar din uppfattning om att det antagligen blir ändringar framöver.

Vi har olika förutsättningar när vi diskuterar. Jag kan göra det självständigt medan du förefaller uppbunden av en ideologisk inriktning.

Vi bor också helt olika. Du bor i en liten glesbygdskommun med små coronaproblem. Jag bor i en stad i ett drabbat område i landet. Jag kan försäkra dig att det inte är mysigt när man går på kyrkogården att se ett stort antal nygrävda gravar när man ska se till sina anhörigas gravar. Till saken hör möjligen att min kommun anses ha en ung befolkning. Vi har många som är födda utomlands och som till viss del förklarar höga dödstal. Detta är dock en konsekvens av den statligt förda politiken för invandring och integration t ex EBO-lagen.

Coronan är en ny och stor pandemi. Det har dock hänt att man diskuterat pandemier tidigare t ex fågelinfluensan men ingen på regeringsnivå förefaller ha funderat över att överväga konsekvenserna av att landet skulle kunna drabbas vid ett senare tillfälle. Gäller nog samtliga regeringar under 30 år.

Med detta tror jag att vår lilla diskussion är avslutad för min del. Du får gärna komma med några väl valda slutord.

Hej

Det räcker gott som det är om detta nu och i den här tråden, vi får nog anledning att återkomma till detta längre fram och då kanske i en annan tråd.

Mvh isan lover

Hej

Håller med helt och tror att om man i framtiden vill ha en bild av hur det verkligen låg till med antal döda p.g.a just Coronaviruset så kommer det att bli överdödligheten man får gå på, tror inte att ens 50% av dom som nu räknas som avlidna i coronastatistiken egentligen dog av just detta, förmodligen påverkade deras andra sjukdomar och nedsättningar minst lika mycket.

Mvh isan lover

5700 personer har avlidit MED Coronan , Men faktum kvarstår att ca hälften har varit boende på sk.äldreboende , De andra som avlidit då, Har alla dessa varit invandrare som bott trångt och inte kunnat skydda sig. Det har dött en hel del "vanliga" medelålders människor, eller om vi nämner från 40 och uppåt, Av de som varit multisjuka , yngre har även de strukit med samt även helt friska 50 åringar, Även om vi plockar bort de som man nämner som de som "ändå snart skulle ha dött" så finns det kvar nästan 3000 personer, vilka var dessa ?
Vad jag hävdar att betydligt färre döda hade vi haft om det varit vilja att ge resurser till äldrevården. Nu var det nästan som så att de skulle offras. Vågar inte gissa på hur många färre det blivit om de fått träffa läkare i tid och fått rätt vård Helt klart blir det ett icke föraktligt antal. Jag anar en konspiration här. För var och en som dör så är det en mindre som står i kön. Då kan politikerna hävda att kön har blivit så liten att de inte behöver avsätta medel till bygge av äldreboende. Behöver de inte avsätta de här medlen kan de köpa röster med sänkt skatt och bli återvalda.

Vad jag hävdar att betydligt färre döda hade vi haft om det varit vilja att ge resurser till äldrevården. Nu var det nästan som så att de skulle offras. Vågar inte gissa på hur många färre det blivit om de fått träffa läkare i tid och fått rätt vård Helt klart blir det ett icke föraktligt antal. Jag anar en konspiration här. För var och en som dör så är det en mindre som står i kön. Då kan politikerna hävda att kön har blivit så liten att de inte behöver avsätta medel till bygge av äldreboende. Behöver de inte avsätta de här medlen kan de köpa röster med sänkt skatt och bli återvalda.
[/QUOTE]
Vet inte om jag vågar skriva vad jag anser , jag har gjort det förut och det föll inte i god jord hos moderatorer här på TS , så nöjer mig med att jag anser du har helt rätt och att även jag kan se en ev. konspiration. Vilket om så, vore fruktansvärt illa

Håller med om mycket men det är också en fråga om organisation. Med t ex färre timmisar hade resultatet kunnat bli bättre. Sedan saknades ju också förbrukningsartiklar. Med syrgas på äldreboendena hade också fler kunnat överleva. Det har man t o m i BKK. Att dömas till palliativ vård efter någon minuts telefonsamtal med en konsultläkare var ingen höjdare enligt drabbade släktingar.

Hej

Håller med helt och tror att om man i framtiden vill ha en bild av hur det verkligen låg till med antal döda p.g.a just Coronaviruset så kommer det att bli överdödligheten man får gå på, tror inte att ens 50% av dom som nu räknas som avlidna i coronastatistiken egentligen dog av just detta, förmodligen påverkade deras andra sjukdomar och nedsättningar minst lika mycket.

Mvh isan lover
Statistik för överdödlighet är irrelevant i fallet då den inte klarar av att visa en pandemi fortskridande.
Som ex. Om restriktioner införs minskar dödsfall av andra orsaker och därmed syns inte dödsfallen orsakad av pandemin, då statistiken fortfarande visar att över/under dödlighet ligger på statistiskt normala värden trots att det kanske är en grav pandemi som eskalerar.
Den har bara ett akademiskt intresse och används gärna politiskt när man vill försöka gömma ett läge. Enda orsaken man visar till den är att den är så grov att mycket göms.
Vad gäller dödsorsak, är det så att även t.ex död av syrebrist när man har Covid19 skall räknas som död av Covid19 då personen inte hade dött av syrebrist om han inte haft sjukdomen. Allt annat är ett försök att gömma läget.

Tillbaka
Topp