Isan Lover
Forumveteran
Man får ingen indikation på lång sikt heller. Om du tittar på kurvan över tid för överdödlighet så kan du inte få ett samband på den. Du kan bara konstatera att dödligheten varierar kraftigt.
Visst kan du se vid långvariga katastrofer en viss höjning i statistiken, men den höjningen representerar inte antalet döda i den katastrofen, utan bara en liten del av dem.
Poängen med pandemier är att en av konsekvenserna är att skydda sig, då sjunker den övriga statistiken som en följd av det och du ser helt enkelt inte överdödligheten orsakad av Covid19.
Det är därför den är helt irrelevant i bedömningar. Den är helt enkelt för för grov och därmed missvisande.
Man måste ha statistik på antal döda och konstaterat sjuka och sätta den i relation till grannländer med ungefär liknande socialt och kulturellt. D.v.s. Finland, Norge, Danmark.
I fall när en läkare inte kan avgöra om personen dött på grund av att Covid19 försvårat ett redan medicinskt fall, skall det räknas som en död i Covid19, annars blir statistiken missvisande.
Orsaken är att man kan statistiskt relativt säkert jämna ut för kända över överinmatningar i statistik, men inte när det gäller exkluderade. Exkluderade blir som ett svart hål.
I ditt drömläge kan man till och med få negativa tal och det får man inte ha.
Hej
Att man inte alls kan få en uppfattning om hur många som dog av covid-19 i ett land genom att jämföra överdödligheten med statistik ifrån dom senaste 10-20 åren håller jag inte med om alls, självklart kan man se om fler eller färre avled under ett år jämfört med andra år.
Själv tycker jag tvärtom att det finns risk för att statistiken blir missvisande just p.g.a att man i Sverige räknar alla som avlider som covid-19 fall om dom bar på smittan, detta utan att veta om dom verkligen dog av coronaviruset eller sina andra sjukdomar.
Dessutom tror jag att just överdödlighet är något som passar bra för att jämföra länder med varandra, detta eftersom många länder räknar avlidna i covid-19 på olika sätt, en del länder räknar ex.vis inte med avlidna på äldreboenden o.s.v.
Mvh isan lover