Corona viruset sprider sig

Hej

Tror inte att läkare och forskare är lika säkra som du på detta, har man ytterligare 3-4 livshotande sjukdomar som var och en ofta leder till en för tidig död så är det nog inte så lättat säga att det var just coronaviruset som tog livet av någon.

Mvh isan lover

Tvärtemot din tro, säger läkaren i artikeln ovan
Som läkare har jag däremot lätt att förstå att statistiken inte är överdriven. Jag har jobbat med covid-19 sedan pandemin bröt ut, och min erfarenhet är att det sällan är tu tal om att det är infektionen som orsakar döden.
Dagens Medicin 2020-08-03, Benjamin Kalischer Wellander, ST-läkare internmedicin

Läkarna själva som du tror saker om, håller alltså inte alls med dig.

Senast ändrad:
Hej

Själv är jag mer inne på att fler kommer att gå samma väg som Storbritannien som i veckan sänkte antalet döda i sin statistik med 5 000 genom att ändra sättet att räkna på, vad det gäller Sverige så är det fortsatt säkerligen ett av dom bästa länderna i världen att åldras i.

Mvh isan lover
Och om det i Sverige säger samme läkare
Enligt dödsorsaksintygen, som skickas in till Socialstyrelsen, uppgår antalet döda fram till den 20 juli 2020 till 5500 stycken. Detta är nästan lika många som antalet döda inom 30 dagar efter positivt test (5678 stycken den 20 juli 2020 enligt Folkhälsomyndigheten), men eftersom läkarna har upp till tre veckor på sig att skicka in intygen lär siffran få justeras upp betydligt. Att antalet döda enligt dödsorsaksintygen lär bli större än den officiella räkningen, antyder att det officiella dödstalet snarare är för lågt

Tvärtemot din tro, säger läkaren i artikeln ovan

Hej

Det går alltid att hitta någon läkare som går mot strömmen, men den allmänna uppfattningen har redan ifrån början varit och är ännu att dom äldre som avlider oftast är mulitisjuka, i många fall går det då inte att fastställa att det är just coronaviruset som har lett till döden, men statistiskt sett blir det ändå ett coronadödsfall i statistiken om det konstateras att den avlidne var smittad.

Mvh isan lover

Hej

Det går alltid att hitta någon läkare som går mot strömmen, men den allmänna uppfattningen har redan ifrån början varit och är ännu att dom äldre som avlider oftast är mulitisjuka, i många fall går det då inte att fastställa att det är just coronaviruset som har lett till döden, men statistiskt sett blir det ändå ett coronadödsfall i statistiken om det konstateras att den avlidne var smittad.

Mvh isan lover
Aha, bluffen om att det bara är en enskild individ igen. Kanske hobbyläkare dessutom?
Vad gäller din andra kommentar är den också tillbakavisad i artikeln från Dagens Medicin.
Det är helt enkelt osanna uppgifter.
Från läkarna själva om detta.
Sammantaget finns tre separata mått för dödlighet, och om det hade funnits en felkälla i ett mått hade det avslöjats i de andra. Tvärtom observerar vi en övertygande samstämmighet, vilket dödförklarar påståendet att offren dör ”med, inte av” covid-19.

Nja, enligt statistiken från Dagens Medicin som läkaren förklarade i länken jag gav tidigare ligger en normal dödsrisk inom en månad på äldreboenden på ungefär 4.1% men nu med Covid19 ligger den på 33%.
Dessa siffror talar ju sitt eget språk.
Dödsrisk är en sak.
Den finns överallt vad man än gör.
Att dö är en helt annan sak.

Så du menar att 1/3 av alla på äldreboende dör inom en månad?
( Om nu din statistik skulle stämma )
Hade dessa 33 % dött inom en månad så hade det inneburit att
86,5 % av alla vårdtagare på alla boenden skulle dött mellan 15/3 - 15/8.
så blev lyckligtvis inte fallet.

Läkare är läkare.
De är inga matematiker.
Och det verkar du inte heller vara.

Dödsrisk är en sak.
Den finns överallt vad man än gör.
Att dö är en helt annan sak.

Så du menar att 1/3 av alla på äldreboende dör inom en månad?
( Om nu din statistik skulle stämma )
Hade dessa 33 % dött inom en månad så hade det inneburit att
86,5 % av alla vårdtagare på alla boenden skulle dött mellan 15/3 - 15/8.
så blev lyckligtvis inte fallet.

Läkare är läkare.
De är inga matematiker.
Och det verkar du inte heller vara.
Nej det talas om en beräknad död som sker inom en månad. Det fylls på med folk hela tiden det är inte en statisk binge utan man tittar på normalfallet och jämför med hur det var under månaderna med mest smittspridning. Det ger det resultatet.
Efter det har ju ett antal säkerhetsåtgärder vidtagits och smittspridning går nedåt igen.
D.v.s. det finns inget påstående att det ligger på ett konstant tal om 33%.

Nej det talas om en beräknad död som sker inom en månad. Det fylls på med folk hela tiden det är inte en statisk binge utan man tittar på normalfallet och jämför med hur det var under månaderna med mest smittspridning. Det ger det resultatet.
Efter det har ju ett antal säkerhetsåtgärder vidtagits och smittspridning går nedåt igen.
D.v.s. det finns inget påstående att det ligger på ett konstant tal om 33%.
Jo.
Det finns ett påstående: Ditt.
Ingen annan procentsats angavs än 33 %.
Siffror är siffror.
Statistik är statistik.
Du är du och jag är jag.

Hej

En del verkar nästan tro att vi normalt inte har några människor som avlider alls i Sverige och att alla som nu avlider nu gör detta p.g.a Coronaviruset, så är det naturligtvis inte, en del kommuner har ju även äldreboenden som kallas för korttidsboenden och här är omsättningen på hyresgästerna alltid ganska hög, det ligger ju i sakens natur.

Mvh isan lover
Riktigt så enkelt är det nog inte. Coronan har avslöjat brister inom äldreomsorgen på många håll t ex bristande språkkunskaper, stor omsättning på timanställda, brist på hygienartiklar mm. Detta har retat folk, som trott att Sverige haft den bästa äldreomsorgen i världen. Bristerna ledde till att folk dog i förtid. De som var pigga nog att bo hemma var de som fick livet mest förkortat. De som bodde på äldreboenden var ofta multisjuka med statistiskt sett kortare tid kvar. Varierar mellan olika kommuner. Snåla kommuner har få platser och tar bara in dem, som har mest behov. I region Stockholm har alla som fyllt 85 gratis öppenvård.

I Sverige blir man gammal runt 50 och har svårt att få nya jobb. I USA kan man runt 80 vara framstående politiker.

Hej

Mvh isan lover
Läkare som skriver ett intyg måste alltid göra sitt bästa för att det ska bli korrekt. Så har det varit långt innan coronan. Föreligger det misstanke om brott gör man en obduktion. När coronan slog till hade man inte möjlighet att obducera alla eftersom läkarna behövdes inom vården.

Hur du än gör finns det alltid utrymme för osäkerhet när det handlar om människor. Att denna osäkerhet skulle vara stor finns det inga bevis för. Kanske kommer senare tiders forskare fram till detta eller tvärt om. Vad vinner du på att argumentera för att coronan skulle vara övervärderad som dödsorsak?

Obducenter utsattes ofta för påtryckningar av släktingar. När någon skrev att Pelle lämnade i berusat tillstånd krogen gick ut på gatan och blev påkörd av en bil. Han hade 1, 8 promille. Då ville släkten ta bort allt utom att Pelle blev påkörd av en bil. Kan ha varit en försäkringsfråga.

Senaste nytt från FHM:

Sju nya dödsfall inrapporterade

Sju
nya dödsfall med bekräftad covid-19 har inrapporterats under det senaste dygnet, enligt Folkhälsomyndighetens senaste uppdatering.

Totalt har 5 783 smittade personer avlidit enligt Folkhälsomyndigheten.

84 294 personer har hittills bekräftats smittade. Det är 442 nya bekräftade fall sedan i går.

2 541 personer med covid-19 vårdas eller har vårdats på iva.

Nästa uppdatering från FHM sker måndag den 17 augusti.

Jo.
Det finns ett påstående: Ditt.
Ingen annan procentsats angavs än 33 %.
Siffror är siffror.
Statistik är statistik.
Du är du och jag är jag.
Nej, jag repeterade de officiella siffror som står nämnd i artikeln från Dagens Medicin. Det är inte jag som är intervjuad, det är inte jag som gjort inlagan i Dagen Medicin.
Jo en annan procentsats angavs också i artikeln, dvs hur många som normalt dör inom en månad 4.1%, att ställa i relation till de 33% från samma statistikmängd.
Jag tror du försöker skjuta en budbärare här, det är inte mitt påstående.

Nej, jag repeterade de officiella siffror som står nämnd i artikeln från Dagens Medicin. Det är inte jag som är intervjuad, det är inte jag som gjort inlagan i Dagen Medicin.
Jo en annan procentsats angavs också i artikeln, dvs hur många som normalt dör inom en månad 4.1%, att ställa i relation till de 33% från samma statistikmängd.

Blir jobbigt framigenon när man måste lära sig räkna med nedativa procentsatser...
Finns det kanske en endagskurs för det?

Blir jobbigt framigenon när man måste lära sig räkna med nedativa procentsatser...

Det pågår mycket arbete hos våra myndigheter med att ta fram relevant statistik om coronan men allt är inte färdigt än för publicering. Ta det lugnt om du inte tycker det är roande att ta del av alla spekulationer. Den historiska sanningen kommer alltid fram förr eller senare lärde mig en kompis expert på militärhistoria.

Det här ligger helt i linje med det jag talade med IL om tidigare. Över respektive underdödlighet är ett för grovt instrument för att ensamt ha som bedömning om en pandemi. Detaljuppgifter saknas helt enkelt då för många saker påverkar resultatet.
Som här nämns, att kanske ett visst antal dörr i förtid, eller då den statistiken inte visar Covid19fall, någon annan typ av dödlighet har gått ned. Mindre resor till anhöriga under lov etc.
Det enda statistiken säger när det är en underdödlighet är att färre människor dör än normalt just nu. Vad det inte säger är att ingen dör i Covid19 just nu. Det kan vara exakt samma antal döda i Covid19, men dödstalen för de andra fallen gått ned av andra orsaker.
Därför jag envist sagt att denna typ av data, är för grov och har för stora brister.

Senast ändrad:
Ok, det är sorgligt om det stämmer. 16 månader är ändå 16 månader, men om några av dessa personer då inte dött utan levt i genomsnitt 16 månader till utan att få gå ut, utan att få träffa sina anhöriga mm, då tror jag ändå dom hade gett upp och kanske somnat in efter 7-10 månader pga av att dom tappat lusten och otroligt olyckliga.
Då är frågan dö direkt eller tyna bort 7-16 månader senare ensam och olycklig utan närhet/anhöriga o frisk luft?
Nu hittade jag på studien (eller snarare blev påmind av en vän), det var mycket värre än jag mindes.
Så som jag läser denna studie har Covid19 berövat mer än tio års levande tid för de äldre. Alltså inte 16 månader som jag sade igår kväll.
Vet inte hur min hjärna kunnat minnas 16 månader, då det inte ens finns nämnt.
Jag får skylla på begynnande senilitet.

Det rör sig om 11 respektive 13 år förlorat liv.
(PDF) COVID-19 – exploring the implications of long-term condition type and extent of multimorbidity on years of life lost: a modelling study

Ok.
Jag ger mig.
Chansen att hitta olja på min tomt är nog större än att du ändrar åsikt.

Men jag skriver inte att du har rätt.
För då kontrar du antagligen med att jag har fel i det också.
Moment 22 typ.
Hoppas du får en härlig helg.

Ok.
Jag ger mig.
Chansen att hitta olja på min tomt är nog större än att du ändrar åsikt.

Men jag skriver inte att du har rätt.
För då kontrar du antagligen med att jag har fel i det också.
Moment 22 typ.
Hoppas du får en härlig helg.
Jag har svårt att se hur du skulle kunna vända något som jag refererar till en annan persons artikel att kunna vara jag.
Men det är ok, ha en trevlig helg du också.
PS, nu hittade jag den studien vi talade om igår och har precis länkat in den.

Hej

Thailands relativa framgång i bekämpningen av coronaviruset har lett till ett ekonomiskt misslyckande,
sedan pandemin startade har 70% av arbetskraften förlorat 47% av sin tidigare inkomst, 11% av dom små företagen har slagits ut permanent, 75% av all turismrelaterad verksamhet har förlorat minst 3/4 av sin omsättning.

Thailand’s Covid success turns economic failure
Kingdom's economic contraction is starting to bite as bankruptcies rise, unemployment swells and even tougher times ahead
By PETER JANSSENAUGUST 14, 2020

Thailand-Poverty-May-23-2020-e1593511700942.jpg

Pedestrians walk near a beggar along a sidewalk in Bangkok on May 23, 2020. Photo: AFP/ Romeo Gacad

BANGKOK – Thailand’s relative success in containing Covid-19 is being overshadowed as the pandemic’s impact on the kingdom’s devastated economy becomes more glaringly apparent.

Since the pandemic hit in March, 70% of Thailand’s national workforce has seen their average monthly income decline by 47%, 11% of micro and small businesses are verging on permanent closure and 75% of small tourism-related businesses have had their revenues decline by at least three-quarters.

These are some of the Asia Foundation’s revealing preliminary findings from national surveys the think tank conducted with local partners in May and June to assess Covid 19’s impact on what is expected to be one of Asia’s hardest-hit economies.

Mvh isan lover

Kommer att vara ett annorlunda Thailand nästa gång vi kommer ner misstänker jag :(

Undrar hur det påverkar långsiktigt? Kommer Thailand att bli av med budgetturister och liknande när så mycket slås ut och sikta på att övergå till "finare" turism? De små restaurangerna, affärerna, fiskmassage och souvenirer med mera lär inte ha marginaler för att överleva detta. Hörde att mitt favoritställe att käka på i Phuket gått under nu :( Visserligen en piss i havet men tråkigt för det.

Nu hittade jag på studien (eller snarare blev påmind av en vän), det var mycket värre än jag mindes.
Så som jag läser denna studie har Covid19 berövat mer än tio års levande tid för de äldre. Alltså inte 16 månader som jag sade igår kväll.
Vet inte hur min hjärna kunnat minnas 16 månader, då det inte ens finns nämnt.
Jag får skylla på begynnande senilitet.

Det rör sig om 11 respektive 13 år förlorat liv.
(PDF) COVID-19 – exploring the implications of long-term condition type and extent of multimorbidity on years of life lost: a modelling study
Precis, jag var tyst en stund för har läst samma artikel tidigare.
Det är bedrövligt hur en del tycker det är ok att bedröva de äldre sina sista år (kanske tio år) i livet bara för att det kanske skulle vara bra för landets ekonomi. (vilket visade sig vara feltänk det också).
Tänk om vi sa till en släkting för en som dör i en mc olycka och kanske har även någon annan sjukdom att hen hade nog dött snart ändå så det kanske var lika bra.
Vad i helvete är det för fel med er?
Försök bli medmänskliga det som har hänt i Sverige är fullständigt vidrigt och jag skiter fullständigt i politik för jag röstar inte ens.

Precis, jag var tyst en stund för har läst samma artikel tidigare.
Det är bedrövligt hur en del tycker det är ok att bedröva de äldre sina sista år (kanske tio år) i livet bara för att det kanske skulle vara bra för landets ekonomi. (vilket visade sig vara feltänk det också).
Tänk om vi sa till en släkting för en som dör i en mc olycka och kanske har även någon annan sjukdom att hen hade nog dött snart ändå så det kanske var lika bra.
Vad i helvete är det för fel med er?
Försök bli medmänskliga det som har hänt i Sverige är fullständigt vidrigt och jag skiter fullständigt i politik för jag röstar inte ens.
Kan inte bli mer sant och rakt på sak än så här. Tack.

Tillbaka
Topp