Corona viruset sprider sig

Hej

Tegnell får medhåll av sin Norska motsvarighet Frode Forland på Folkhelseinstituttet, Tegnell och Forland drar samma slutsatser ”Barn är inte drivande i pandemin och att allmänt stänga ned skolor gör mer skada än nytta” .

Mvh isan lover

Hej

Det är väl främst när det gäller att äldrevården och vissa grupper av invandrare i vissa regioner drabbades hårt som Sveriges strategi mot coronaviruset misslyckades, i övrigt har vi väl drabbats ungefär på samma sätt som våra grannländer.

Håller med dig om att inte Folkhälsomyndigheten kan lastas för detta, det är ju precis som du säger vårdgivare ute i kommunerna som har hand äldrevården och då enligt den Svenska modellen med både kommunala och privata alternativ.

Folkhälsomyndigheten kände väl knappast till att man på vissa äldreboenden inte ens kände till och följde basala hygienrutiner, hade personal som inte kunde svenska, hade anställt outbildad och obehörig personal trots att det egentligen inte var tillåtet o.s.v.

Håller även med om nedstängning som en del förordar, det får enorma konsekvenser och medför mycket elände, tror att det kommer att ta fler liv och påverka människor mer negativt än själva coronaviruset.

Mvh isan lover
Nej, om du räknar bort gruppen äldrevård ligger vi fortfarande extrem över de andra. Tyvärr.
Man kan också ta sig en funderare på om man verkligen skall syssla med att försöka räkna bort grupper, speciellt om inte de andra länderna också frånräknar sina värsta fall som "ren otur".
Men, det är bara min åsikt.

Nej, om du räknar bort gruppen äldrevård ligger vi fortfarande extrem över de andra. Tyvärr.
Man kan också ta sig en funderare på om man verkligen skall syssla med att försöka räkna bort grupper, speciellt om inte de andra länderna också frånräknar sina värsta fall som "ren otur".
Hej igen Peter.

Förra gången vi lekte med siffror och procentenheter så gick det inte så bra.
Kanske hade du lite otur just då.

Av de avlidna i Sverige så har ca 50 % bott på någon form av äldreboende.
25 % av de avlidna har haft hemtjänst.

Hur de siffrorna ser ut i övriga världen har jag ingen aning om.
Tacksam om du kan upplysa mig.
Du måste ju veta eftersom du skriver såhär:
Nej, om du räknar bort gruppen äldrevård ligger vi fortfarande extrem över de andra.

Ge mig ett underlag så ska jag räkna åt dig.
Och specificera gärna vilka de ”andra” är så det inte blir några missuppfattningar.

Hej

Ser man på statistiken över dom som avlider så dominerar ju dom gamla nästintill totalt, i åldern över 80 år har nog dom flesta kontakt med äldrevården på något vis, tänker då på alltifrån hemtjänst, städhjälp till äldreboende.

Under 70 år är det 574 som har avlidit.

Mellan 70-74 år är det 457 som har avlidit.

Mellan 75-79 år är det 710 som har avlidit.

Mellan 80-84 år är det 1077 som har avlidit.

I gruppen 85 och äldre är det 2794 som har avlidit.

Mvh isan lover

Hej

Ser man på statistiken över dom som avlider så dominerar ju dom gamla nästintill totalt, i åldern över 80 år har nog dom flesta kontakt med äldrevården på något vis, tänker då på alltifrån hemtjänst, städhjälp till äldreboende.

Mvh isan lover
Ja det är helt korrekt och det är helt korrekt att i synnerhet de äldre får så allvarliga åkommor av det här viruset att de avlider.
Det jag vände mig emot var förklaringen med otur i just äldreboende som använts för flitigt. Även om man räknar bort den gruppen ligger vi inte på samma planhalva som våra grannar i totalt antal döda per milj invånare.
Jag anser att det är att förenkla för mycket. Det är helt enkelt inte förklaringen, på samma sätt som ev överregistrering inte är förklaringen.

Ja det är helt korrekt och det är helt korrekt att i synnerhet de äldre får så allvarliga åkommor av det här viruset att de avlider.
Det jag vände mig emot var förklaringen med otur i just äldreboende som använts för flitigt. Även om man räknar bort den gruppen ligger vi inte på samma planhalva som våra grannar i totalt antal döda per milj invånare.
Jag anser att det är att förenkla för mycket. Det är helt enkelt inte förklaringen, på samma sätt som ev överregistrering inte är förklaringen.

Hej

Själv delar jag som du kanske har förstått inte den uppfattningen.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: jp
Hej

Mvh isan lover
Snittåldern för de avlidna över 70 år blir ganska exakt 85 år.
I helgen var det någon som försökte lura i oss att de äldre avlidna hade
blivit berövade en ytterligare livslängd med ca 10 - 13 år.

Antagligen var det felskrivet.
Skulle nog vara månader, inte år.
I Sverige har vi en medellivslängd på 83 år.

Det handlar inte om otur inom vård och boende.
Det handlar om pengar.
Kommunala och regionala verksamheter har skurit ner på kostnader till det yttersta.
Privata har gjort likaså.

Att det inte har dött lika många inom äldrevården i övriga världen kan
säkert förklaras med att den i vissa länder är obefintlig.

Det handlar om pengar.
Kommunala och regionala verksamheter har skurit ner på kostnader till det yttersta.

Rätt, inte en enda person har dött på ett äldreboende i Filippinerna, knappast i Thailand heller... :cool:

Det handlar om pengar.

Hej

Självklart är det pengar det handlar om, men vinår hoppas att både politiker och medborgare inser detta och är beredda att satsa mer just där, dom brister som har avslöjats borde få folk att vakna till och inse hur illa ställt det är.

Mvh isan lover

Initiallt talades även om en annan grupp som stack ut bland dödfallen av Corona. Nysvenskar... en grupp som saknas till stor del i våra framgångsrika grannländer som kört med stängda gränser istället.

Det är en annan diskussion. Men som sagt, initiallt talades om denna grupp som av kulturella skäl lever och umgås mer "närgånget" än svenskar. Därtill talades det om brist på respekt för myndigheter och dess rekommendationer samt oförmåga att tillgodogöra sig information på svenska.

Detta talades det sedan tyst om för att under sommaren komma en lite redovisning där denna grupp är kraftigt överrepresenterad bland dödsfallen.

Har inte hört något mer om dett på länge, det är ju såklart inte PK att peka ut en grupp som svagare/dummare/ignoranta. Framtiden får utvisa vad som egentligen hänt.

Initiallt talades även om en annan grupp som stack ut bland dödfallen av Corona. Nysvenskar... en grupp som saknas till stor del i våra framgångsrika grannländer som kört med stängda gränser istället.

Det är en annan diskussion. Men som sagt, initiallt talades om denna grupp som av kulturella skäl lever och umgås mer "närgånget" än svenskar. Därtill talades det om brist på respekt för myndigheter och dess rekommendationer samt oförmåga att tillgodogöra sig information på svenska.

Detta talades det sedan tyst om för att under sommaren komma en lite redovisning där denna grupp är kraftigt överrepresenterad bland dödsfallen.

Har inte hört något mer om dett på länge, det är ju såklart inte PK att peka ut en grupp som svagare/dummare/ignoranta. Framtiden får utvisa vad som egentligen hänt.

Hej

Både det att man lever flera generationer tillsammans (3-4) innebär ju en ökad risk, lägger man sen till att många av dessa uppenbarligen bor 8-12 personer i en lägenhet avsedd för 2-4 personer så ökar ju risken ännu mer.

Mvh isan lover

Det handlar om pengar.

Klassiskt i diskussionen om Covid19 och misslyckande i äldrevården syftar man inte på generell äldrevård utan man syftar på incidenten i äldreboendena i Stockholm. Jag vill minnas en siffra på 150 personer.
Delvis, jargongen går när man säger att det är ett högt tal per milj invånare i Sverige, personen svarar, ja men vi hade otur med en incident på äldreboendena.
Det är den delen jag invände emot i diskissionen med IL och jag tror IL var fullt införstådd med det också, vi har dryftat den incidenten ett antal gånger här. Det är en sådan här klassiskt slänga som blivit bland folk och reportrar.

Självklart är det så att äldre är utsatta, eller egentligen då Covid slår hårt på kroppen är personer med nedsatt kroppsfunktion och sjukdom extra utsatta. Äldre har på grund av sin svagare kropp dessa sjukdomar i kombination med svagare kropp.
Men det här med misslyckats i äldrevården, min kommentar kan inte ha syftat på alla äldre då medicin inte är så långt gången att vi i någon högra grad kan påverka resultatet på de äldres sjukdom. Den är vad den är, därför kan vi inte tala om misslyckande.
Visst kan man föra en diskussion om äldrevårds kvalitet i olika länder, men jag tror inte den är så avgörande generellt sett vad det gäller den här pandemins slutförlopp för de äldre. Den här sjukdomen slår hårt på de äldre, sjukvården kan inte hjälpa.

Jag anser man skall räkna hela befolkningen utan att undanta eventuella grupper.
Det är i vart fall det jag tror.

Senast ändrad:
Klassiskt i diskussionen om Covid19 och misslyckande i äldrevården syftar man inte på generell äldrevård utan man syftar på incidenten i äldreboendena i Stockholm. Jag vill minnas en siffra på 150 personer.
Delvis, jargongen går när man säger att det är ett högt tal per milj invånare i Sverige, personen svarar, ja men vi hade otur med en incident på äldreboendena.
Det är den delen jag invände emot i diskissionen med IL och jag tror IL var fullt införstådd med det också, vi har dryftat den incidenten ett antal gånger här. Det är en sådan här klassiskt slänga som blivit bland folk och reportrar.

Självklart är det så att äldre är utsatta, eller egentligen då Covid slår hårt på kroppen är personer med nedsatt kroppsfunktion och sjukdom extra utsatta. Äldre har på grund av sin svagare kropp dessa sjukdomar i kombination med svagare kropp.
Men det här med misslyckats i äldrevården, min kommentar kan inte ha syftat på alla äldre då medicin inte är så långt gången att vi i någon högra grad kan påverka resultatet på de äldres sjukdom. Den är vad den är, därför kan vi inte tala om misslyckande.
Visst kan man föra en diskussion om äldrevårds kvalitet i olika länder, men jag tror inte den är så avgörande generellt sett vad det gäller den här pandemins slutförlopp för de äldre. Den här sjukdomen slår hårt på de äldre, sjukvården kan inte hjälpa.

Jag anser man skall räkna hela befolkningen utan att undanta eventuella grupper.
Det är i vart fall det jag tror.
Håller med dig i huvudsak men mitt budskap gick nog inte fram

Jag skrev:

Om ett land inte har några organiserade äldreboende så kan
ingen heller avlida på dylika institutioner.

I praktiken: 0 % döda.
Statistik kan läsas på många sätt...

Tillbaka
Topp