Corona viruset sprider sig

Håller med dig i huvudsak men mitt budskap gick nog inte fram

Jag skrev:
Att det inte har dött lika många inom äldrevården i övriga världen kan
säkert förklaras med att den i vissa länder är obefintlig.

Om ett land inte har några organiserade äldreboende så kan
ingen heller avlida på dylika institutioner.

I praktiken: 0 % döda.
Statistik kan läsas på många sätt...
Slutsumma, räkna alla döda som en grupp, inga påhittade grupper som skall exkluderas etc, annars är vi i samma situation som PISA som mer eller mindre blev oanvändbart för vissa länder.
Det fasar också bra mot målet att få denna pandemi under kontroll och om möjligt klassad som utrotad.
Min tidigare kommentar rörde sig uteslutande om incidenten i Stockholm och inte generellt.

Slutsumma, räkna alla döda som en grupp, inga påhittade grupper som skall exkluderas etc, annars är vi i samma situation som PISA som mer eller mindre blev oanvändbart för vissa länder.
Det fasar också bra mot målet att få denna pandemi under kontroll och om möjligt klassad som utrotad.
Min tidigare kommentar rörde sig uteslutande om incidenten i Stockholm och inte generellt.

Hej

I många länder vet man inte ens hur många som avlider i vanliga fall, i andra länder har man en viss kontroll över antalet som avlider medans man i andra länder har närmast total kontroll över detta, så det blir svårt att jämföra utvecklade länder med outvecklade, demokratier med diktaturer o.s.v, inte ens inom EU räknar man och tar fram statistiken på samma sätt, t.o.m inom Norden har man resonerat lite annorlunda under pandemin.

Mvh isan lover

Hej

I många länder vet man inte ens hur många som avlider i vanliga fall, i andra länder har man en viss kontroll över antalet som avlider medans man i andra länder har närmast total kontroll över detta, så det blir svårt att jämföra utvecklade länder med outvecklade, demokratier med diktaturer o.s.v, inte ens inom EU räknar man och tar fram statistiken på samma sätt, t.o.m inom Norden har man resonerat lite annorlunda under pandemin.

Mvh isan lover
Därför jag tidigare nämnt att Sverige bör jämföras med Norge, Danmark och Finland. Det mest lika vi har.
Jämföra Thailand och Sverige är som att jämföra Pad prik Pao med köttfärssås o spagetti.

Jag är fullt övertygad vi kan hitta många flera.
Döm inte efter ett diskussionsforum där olikheter i uppfattning kommer fram. Jag förväntar mig att du inte håller med mig i allt på samma sätt som du väntar dig att jag inte håller med dig i allt.

Hej

Självklart är det så, jag har inga problem alls med att man har olika uppfattning i olika frågor, det här helt ok och intressant.

Mvh isan lover

"The strain has been found in many other countries and has become the predominant variant in Europe and the U.S."
"there’s no evidence the strain leads to a more severe disease."
Så... vad spelar det för roll?
Beror på om de har rätt eller inte. Har de rätt blir den lindrigare om man haft covid19, om inte blir det ett hårt slag för effektiviteten av ett eventuellt vaccin.

Hej

En expert varnar Thailand trots deras framgångsrika bekämpning av coronaviruset, någon immunitet mot en andra våg finns inte så det går inte att slappna av utan man måste fortsätta med distansering, ansiktsmasker och att tvätta händerna även framöver.

Experts warn Thailand not immune to second wave of Covid-19

Published 17-08-2020
By Maya Taylor
Experts warn Thailand not immune to second wave of Covid-19 | The Thaiger

PHOTO: Kelvin Yup on Unsplash

https://thethaiger.com/coronavirus/...not-immune-to-second-wave-of-covid-19#respond
https://thaisnack.se/viber://forwar...hailand-not-immune-to-second-wave-of-covid-19
https://thaisnack.se/whatsapp://sen...hailand-not-immune-to-second-wave-of-covid-19

Despite its seemingly successful suppression of the Covid-19 virus, medical experts say Thailand is not immune to a second wave. Thiravat Hemachudha, director of the Thai Red Cross Emerging Infectious Disease Health Science Centre, says the country cannot afford to let its guard down, adding that it is too risky to become lax about hygiene measures.

Mvh isan lover

Beror på om de har rätt eller inte. Har de rätt blir den lindrigare om man haft covid19, om inte blir det ett hårt slag för effektiviteten av ett eventuellt vaccin.
Ok, men... rimligen har väl vaccin forskningen tagit med denna stam om den är "predominant variant in Europe and the U.S"? Det är ju en ny variant för Malaysia, inte för resten av världen tydligen?

Riktigt så enkelt är det nog inte. Coronan har avslöjat brister inom äldreomsorgen på många håll t ex bristande språkkunskaper, stor omsättning på timanställda, brist på hygienartiklar mm. Detta har retat folk, som trott att Sverige haft den bästa äldreomsorgen i världen. Bristerna ledde till att folk dog i förtid. De som var pigga nog att bo hemma var de som fick livet mest förkortat. De som bodde på äldreboenden var ofta multisjuka med statistiskt sett kortare tid kvar. Varierar mellan olika kommuner. Snåla kommuner har få platser och tar bara in dem, som har mest behov. I region Stockholm har alla som fyllt 85 gratis öppenvård.

I Sverige blir man gammal runt 50 och har svårt att få nya jobb. I USA kan man runt 80 vara framstående politiker.
Undrar om de politiker som fördelar resurserna har tänkt sig stanna kvar i Sverige när de uppnår pensionsåldern.

Hej

På Mallorca står man inför en ekonomisk kollaps efter att först Storbritannien avrådde sina medborgare att åka till Spanien och införde två veckors karantän, nu följer Tyskland efter och rödlistar Spanien, TUI ställer in sina resor dit och man uppmanar sina medborgare att återvända hem inom 7 dagar,

Mvh isan lover
Skrev till min kusin med rådet att avvakta med att resa till semesterlägenheten i Spanien med tanke på risken att bli fast där. tråkigt att risken är stor att jag blir sannspådd. Inte bara myndigheter kan sätta käppar i hjulen, det krävs också att transportbolagen anser det lönt att köra.

Hej

Inte heller på Tylösand strand märks det att vi befinner oss i en pandemi, 45 000 personer uppskattades ha varit på plats där igår, men eftersom det inte handlar om någon organiserad sammankomst finns det inga lagar som kan tillämpas för att minska antalet.

Mvh isan lover
i det här fallet så är transporten till stranden och infarten som är det stora problemet. Här ar det oundvikligt att det blir trångt. Väl nere på stranden blir det enklare att hålla distans. Likadant med skolor och med publiken på evenemang typ fotbollsmascher. Också här är vid ingångarna och resorna som ställer till det.

Tillbaka
Topp