PeterSfa
Forumveteran
Nej, ett litet fåtal har dött av andra orsaker än Covid19, det ryms dock inom statistiken och kompenseras av personer som dött av Covid19 men inte har diagnos. I vart fall tyder siffrorna för överdödligheten på det.Och allt detta stod på sidan 23
Jag förringar inte på något sätt Covid-19.. Jag har en tämligen stor erfarenhet av covid patienter inom äldreomsorgen och andra patienter inom äldreomsorgen i stort. Jag har betydligt större erfarenhet inom området än vad du har vågar jag påstå.
Jag tycker inte att corona pandemin sköts bra inom sjukvården och jag tycker att bristen på "pandemiberedskap" var katastrofal. Jag har ändå gått där och arbetat utan adekvat skyddsutrustning.
Men många, många av de patienter som avlidit har dött på grund av multipla faktorer där covid-19 har varit en faktor bland andra och det bör väl de flesta begripit vid det här laget.
Överdödligheten under april, maj finns där och överdödligheten är utan tvekan orsakad av covid-19. Men har patienterna dött av Covid-19 eller har de avlidit av något annat? Svaret är inte alldeles givet ifall man tänker efter.. Troligen har man väl avlidit av många olika faktorer kombinerat.
Och nu har vi väl "underdödlighet" i dagsläget?
Nej det var också från fortsättningen sidan 24.
Vad gäller siffror på överdödlighet har den som jag sagt tidigare brister och kan inte ensam vara statistiken, det är alltid en avvägning och balansering av riktigheten mot andra värden.