Corona viruset sprider sig

Ha ha jovisst vill du det så. Känns det bättre då?
Helt ärligt så visst kan jag räkna lite i alla fall.
Jag har för övrigt inga häl här.
Ändå är det roligt att se hur folk hugger.
Är lite trött på detta mobbande, är inte du det?
För mig gör det inte ett skit och du jag är något medveten vad jag gör.
Visst lämna några nollor kan jag göra. Inga problem. Ha det så bra Micke.

Ha ha jovisst vill du det så. Känns det bättre då?
Helt ärligt så visst kan jag räkna lite i alla fall.
Jag har för övrigt inga häl här.
Ändå är det roligt att se hur folk hugger.
Är lite trött på detta mobbande, är inte du det?
För mig gör det inte ett skit och du jag är något medveten vad jag gör.
Visst lämna några nollor kan jag göra. Inga problem. Ha det så bra Micke.
Du är inte själv sen med att trycka till om chansen ges, jag är emot all form av mobbning. Även härskartekniker, offerkoftor och lättkränkthet.....

Jag ser och läser också att det verkar vara två läger.
Ett för och ett emot. Det ena gänget klagar på dom andra och skriver att dom andra går på personangrepp, sen att det gänget mer än gärna tar upp IL i var och varannat inlägg bekommer dom inte.
Ni ska föreställa vuxna män, men beter er mer som en hög småkillar i mellanstadiet.

Resonera och tycka olika är moget, men denna nivån ni visar här är inte moget för de flesta kan inte resonera och acceptera att vi är individer som tycker olika och ska respekteras för sin åsikt.
Sen att några andra eller en själv får mer skit än andra är väl efter vad individen själv tycker.

Hej

Enligt det media har presenterat så finns det ganska många länder som har klarat ekonomin mycket sämre än Sverige, en del som har klarat sig ungefär som oss, samt några få har klarat sig bättre.

Danmark är ett litet land utpräglat jordbruksland vilket gör att dom kan klara sig skapligt, men hade dom varit ett industriland som Sverige med en stor export så hade det sett helt annorlunda ut.

Men inte ens Danmark tror jag kommer att klara nedstöngning ekonomiskt så mycket längre än dom har gjort, många drabbas hårt även där och då inte minst deras företag inriktade på turism, så hur länge kan dom hålla ut?

Mvh isan lover
Har inte Danmark släppt alla restriktioner och öppnar upp igen?

Sveriges mål var ju aldrig att stoppa smittan men att hålla ner smittspridningen så att sjukvården hann med.

Danmarks strategi var väl att stoppa smittspridningen.

Båda länderna lyckades väl.

Samma ekonomiska tillbakagång.

Danmark har väl lite sämre förutsättningar då de bor mer trångbodda. De har ju även fått en andra våg, dock inte så många dödsfall.

Sverige håller väl på att avsluta våg ett.

Fortsättning följer.

Visst var väl räknefelet ovan lite komiskt, men kanske lite mycket hackande. Alla förstod nog innebörden.

Nu har ju dock USA och Sverige i stort sett samma utfall. Ingen vet ju hur det slutar.

Jag tror vi aldrig kommer enas om Sveriges väg är sämst eller bäst. Gjort är gjort, om inte viruset muterat eller kommer mutera får vi nog leva ett bra tag till med detta.

Hur tycker ni vi ska ta det vidare. Ska de 70+ vara isolerade tills viruset är utrotat?

Sveriges mål var ju aldrig att stoppa smittan men att hålla ner smittspridningen så att sjukvården hann med.

Danmark har väl lite sämre förutsättningar då de bor mer trångbodda. De har ju även fått en andra våg, dock inte så många dödsfall.

Fortsättning följer.
Ja en första våg blir av naturen mer utdragen i tid sett om inget kraftigt görs för att stoppa den tidigare.
Vi inväntar framtiden med spänning och med hopp.

Jag ser och läser också att det verkar vara två läger.
Ett för och ett emot. Det ena gänget klagar på dom andra och skriver att dom andra går på personangrepp, sen att det gänget mer än gärna tar upp IL i var och varannat inlägg bekommer dom inte.
Ni ska föreställa vuxna män, men beter er mer som en hög småkillar i mellanstadiet.

Resonera och tycka olika är moget, men denna nivån ni visar här är inte moget för de flesta kan inte resonera och acceptera att vi är individer som tycker olika och ska respekteras för sin åsikt.
Sen att några andra eller en själv får mer skit än andra är väl efter vad individen själv tycker.
Moses delade Röda havet.
Corona delade svenska folket.

Tror inte detta försvinner under vår livstid, eller rättare sagt expertisen tror inte det försvinner inom överskådlig tid.
Att försvinna är väldigt slutgiltigt, det tror inte jag heller.
Man kan som mest ANSE den som utrotad i vissa delar av världen, jämför t.ex. Rabies och liknande problem. Det kommer att blossa upp här och där, där den finner någon som inte är immun/vaccinerad.

Fortsättning följer.

Hej

Ja ganska nyligen öppnade Danmark sina gränser igen, men det var efter en lång nrdstängning.

Vad det gäller trångboddhet så tror jag att dom har det relativt rymligt i Danmark om man jämför med dom Stockholmsförorter där smittan spreds som mest, det talades i media om 2-3 generationer tillsammans i hyreslägenheter avsedda för en familj.

Just nu går Sverige mot strömmen och det ser lovande ut, men vi ska inte ta ut något i förskott, allt kan ju ändras om folk inte sköter sig, tänker själv besöka Danmark nu i höst eftersom vi har släkt och vänner där.

Mvh isan lover

Tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke får ett nytt toppuppdrag på Världshälsoorganisationen WHO, bekräftar han för Ekot.

Epidemiologen meddelade för bara några dagar sedan att hans konsultkontrakt hos Folkhälsomyndigheten går ut vid årsskiftet och att han då slutar.

Giesecke är redan i dag rådgivare åt WHO, men nu blir han vice ordförande i STAG-IH-gruppen (The Strategic and Technical Advisory Group for Infectious Hazards). Gruppen tar bland annat fram strategier för hur WHO ska agera i olika virus, exempelvis coronaviruset.

När Giesecke medverkade i Sveriges Radios ”Söndagsintervjun” för några dagar sedan sa han att han tror att smittspridningen av coronaviruset kommer att fortsätta under en tid framöver i form av klustersmitta.

– Jag tror vi får vänja oss vid att den här sjukdomen inte kommer att försvinna.

Tror inte detta försvinner under vår livstid, eller rättare sagt expertisen tror inte det försvinner inom överskådlig tid.
Det är ju det som gör det lite ruskigt om immuniteten inte håller. Medelåldern kommer ju rasa rejält eller blir alla äldre inlåsta :o

Jag är nog mer optimistisk och tror att vi kommer få bukt med det inom några år, men risken är ju att en ny pandemi poppar upp, får nog fokusera på programmerbara vaccin och datorprogram som snabbt analyserar nya virusstammar. :o

Alternativt en medicin, som antibiotika, fast mot all virus.

:cool:

Visst var väl räknefelet ovan lite komiskt, men kanske lite mycket hackande. Alla förstod nog innebörden.

Nu har ju dock USA och Sverige i stort sett samma utfall. Ingen vet ju hur det slutar.

Jag tror vi aldrig kommer enas om Sveriges väg är sämst eller bäst. Gjort är gjort, om inte viruset muterat eller kommer mutera får vi nog leva ett bra tag till med detta.

Hur tycker ni vi ska ta det vidare. Ska de 70+ vara isolerade tills viruset är utrotat?

Ja, kombinationen med att först räkna åt helvete fel för att sedan rätta till det så det motsvarar 60.000 döda i Sverige...
Det är klart man kan räkna fel. Men att basunera ut det på ett propagandaaktigt sätt för att visa hur fel det är i Sverige....

Ja, hade Sveriges statistik varit så illa som man målar upp det, med 180 miljardersmiljonerbiljarder döda i USA, då förstår jag att man är ytterst förfärad om man har gått runt och trott det. Det är väl typ 40 miljoner döda i Thailand och i reviderad version 400.000 döda i Thailand.

Helt riktigt, vi vet inte vad som var korrekt att göra. Om man ser isolerat på endast Covid, så är det bästa att bomma igen dörrar och fönster och i tillägg isolera var och en inom varje hushåll.
Nu kan man inte se på saker och ting isolerat och totalbomma på ”hela bilden”.

Att ha ett öppet samhälle är en vettig strategi. Att inte lyckas skydda riskgrupper var ett misslyckande.

Hej

Ja ganska nyligen öppnade Danmark sina gränser igen, men det var efter en lång nrdstängning.

Vad det gäller trångboddhet så tror jag att dom har det relativt rymligt i Danmark om man jämför med dom Stockholmsförorter där smittan spreds som mest, det talades i media om 2-3 generationer tillsammans i hyreslägenheter avsedda för en familj.

Just nu går Sverige mot strömmen och det ser lovande ut, men vi ska inte ta ut något i förskott, allt kan ju ändras om folk inte sköter sig, tänker själv besöka Danmark nu i höst eftersom vi har släkt och vänner där.

Mvh isan lover
Danmark öppnade väl i fyra faser. Den första fasen började i maj vill jag minnas. Innan var ju nästan allt stängt.

Ja, kombinationen med att först räkna åt helvete fel för att sedan rätta till det så det motsvarar 60.000 döda i Sverige...
Det är klart man kan räkna fel. Men att basunera ut det på ett propagandaaktigt sätt för att visa hur fel det är i Sverige....

Ja, hade Sveriges statistik varit så illa som man målar upp det, med 180 miljardersmiljonerbiljarder döda i USA, då förstår jag att man är ytterst förfärad om man har gått runt och trott det. Det är väl typ 40 miljoner döda i Thailand och i reviderad version 400.000 döda i Thailand.

Helt riktigt, vi vet inte vad som var korrekt att göra. Om man ser isolerat på endast Covid, så är det bästa att bomma igen dörrar och fönster och i tillägg isolera var och en inom varje hushåll.
Nu kan man inte se på saker och ting isolerat och totalbomma på ”hela bilden”.

Att ha ett öppet samhälle är en vettig strategi. Att inte lyckas skydda riskgrupper var ett misslyckande.
Så klart hade det bästa varit om man stängt Kina helt tills de varit smittfria i tre år. ;)

Seriöst var ju Sveriges strategi en stor chansning då det inte fanns vetenskapliga bevis. Därför stängde ju många ner på samma sätt som Wuhan för att vara på säkra sidan.

Svaren får vi kanske någon gång eller aldrig.

Tillbaka
Topp