Corona viruset sprider sig

Många har kritiserat Sverige för att minskat sina beredskapslager med start för snart 30 år sedan och samtidigt hyllat Finland som har mycket större beredskapslager.

Har en dotter som bor och jobbar i Finland och inte ens i deras beredskapslager fanns det som behövs för Covid19, lagren är planerade för krig mm, och inte för en okänd pandemi från ett virus.
Bristerna på personlig skyddsutrustning som engångshandskar, masker och liknande var lika stora i Finland enligt henne.
Hon fick köpa egna för arbetsgivaren hade svårt att få fram dessa.

Även om inte Sverige nedrustat så tvivlar jag på att just mediciner och rätt skyddsutrustning för en pandemi från ett virus hade prioriterats.
Troligen oljor, bränsle och spannmål i lager samt militär utrustning.
Det som skyddar mot kemikalier ger troligtvis ett gott skydd mot virus också. Det var vad jag förstått konstruerade för att bäraren skulle ha ren inandningsluft. Enligt uppgift fanns det som mest 6 miljoner skyddsmasker i Sverige.

Stämmer och vår egen försörjningsgrad via nationella resurser har minskat då vi inte kan konkurrera i pris med utländska produkter.

Nu är det väl nästan omöjligt att hålla tillräckliga beredskapslager för krig, naturkatastrofer och en pandemi.
Man vet ju inte vad som kommer först.
Pandemi är nog det mest osannolika i en planering men nu är det ett faktum.

Tror ingen kunde föreställa sig ett Covid19 som drabbar hela världen. En liten flu som försvinner snart.
Möjligt några på TS...
Det har funnits en del som varnat i flera år för att en pandemi som skulle kunna utradera mänskligheten. De blev sedda som klimatalarmisterna blir nu.

Så är det säkerligen. Men ibland misströstar man lite. Jag är mycket intresserad av historia och av vulkaner. Kombinerar man dessa intressen inser man snabbt att just nu och ca 20-30 år framåt finns ett verkligt hot för vår matförsörjning i form av Islands vulkaner. Utbrotten kommer i cykler och just nu står flera cykler "i topp" samtidigt. Detta är helt bekräftad vetenskap och inget nytt. Det sista vi vill ha är ett nytt utbrott liknande Laki 1783...

Vi har inga beredskapslager av mat i landet....
Varför förbereda sig? det var visst 1500 år sedan Sverige drabbades av effekterna av ett ordentligt vulkanutbrott. Det gav upphov till sägnen om finnbullvinter. Inträffar något sådant idag så kan vi glömma att få ris från Thailand.

Det har funnits en del som varnat i flera år för att en pandemi som skulle kunna utradera mänskligheten. De blev sedda som klimatalarmisterna blir nu.
Dåtidens alarmister Mayafolket förutspådde jordens undergång till 2012.
Inget hände då men upprepar man det varje år så får man säkert rätt till slut.

Greta 17 har blivit ersatt av Covid 19.
Same same but different.

Ja, bevisligen billigare än att köra vidöppet, det har vi nog fn sett i både antal döda samt BNP ras, är du läskunnig IL , 8,3 %, mest i jämförelse med våra grannländer, så lägg nu ner Tegnelldyrkandet, han har misslyckat å det grövsta, och fortsätter nu dessutom med att låta patienter själv sköta smittspårning, det vet vi efter utfrågning i SVT Agenda att det var helkasst
Om jag förstått rätt så funkar inte smittspårning utan att patienten medverkar. Oavsett om det sköts av vården eller av den sjuke. I en del fall kan det vara känsligt om det kommer ett brev om att man haft kontakt med någon som man inte förväntas ha närkontakt med. Tänk bara på vilka konsekvenser det kan bli om fel person läser. Så det är inte självklart att vården är den bästa att meddela att N.N skall testa sig.

Behöv inte alls anstränga sig att finna detta, värre att finnas positiva skaer med sittande regering samt hur samhället i stort fungerar i vissa delar av landet , annars älskar jag mitt land, finns inget bättre, men vissa med tomtar på loftet verkar tro att allt står rätt till
Det mesta kan bli bättre.

Multiplicerar man Sveriges döda i Covid19 med USA befolkning på trehundra miljoner så får man fram 180 miljoner döda. Alltså tio gånger fler än just nu.
Kommer de ikapp nja.
Ok USA kanske inte har varit så bra att begränsa viruset men ändå.
Lite självkritik skulle vara skönt istället att beskriva att det går bra nu.
Jag älskar Sverige och hatar den blundande attityden som råder.
Vi kan bättre men inte med dom som sköter det nu.
Jag är inte det minsta politiskt aktiv så kom inte med någon SD kommentar.
Men det måste helt enkelt hända något i Sverige nu, annars går det åt helvete. Och på många plan inte bara vad som gäller denna pandemi.
Hur räknar du nu? skrev du fel ?. Tror du menade 180 tusen. Multiplicerar man Sveriges med 30 så landar man på nästan 180 tusen. Sedan har USA betydligt mera spridd hantering. Verkar olika beroende på vilket parti som bestämmer i delstatsregeringarna. Väldigt svårt att jämföra då.

Jag förstår inte riktigt hur du räknar.
Om vi multiplicerar Sveriges antal döda ( ca 6000 pers ) med USA’s befolkning ( ca 300 miljoner )
så blir det 1 800 000 000 000.
Om de kommer ikapp? Svaret är inte nja. Det är NEJ!
Och varför skulle man göra den ekvationen?

Kolla istället andel avlidna per 1 miljon invånare.
Sverige: 572.
USA: 560.
Om de kommer i kapp?
JA, och även förbi.
Ser skillnaden som felräkningsmarginal. 12 är i det här sammanhanget något som kan försvinna på en månad. Kom ihåg att det är registrerade siffror.

Jag ser och läser också att det verkar vara två läger.
Ett för och ett emot. Det ena gänget klagar på dom andra och skriver att dom andra går på personangrepp, sen att det gänget mer än gärna tar upp IL i var och varannat inlägg bekommer dom inte.
Ni ska föreställa vuxna män, men beter er mer som en hög småkillar i mellanstadiet.

Resonera och tycka olika är moget, men denna nivån ni visar här är inte moget för de flesta kan inte resonera och acceptera att vi är individer som tycker olika och ska respekteras för sin åsikt.
Sen att några andra eller en själv får mer skit än andra är väl efter vad individen själv tycker.
När männ blir gamla så går de ofta in i barndom. Är det möjligt att åldern tar ut sin rätt.

Klart att WHO säger att det ska komma värre pandemier.
Det är ju deras jobb.
Frågan är bara när.
Om 1, 10, 100 eller 1000 år?
Det enda som han var säker på var att det var en fråga om tid. Jag tog upp det eftersom det var någon som hade för sig att ingen hade någon aning om att en allvarlig pandemi skulle dyka upp.

Tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke får ett nytt toppuppdrag på Världshälsoorganisationen WHO, bekräftar han för Ekot.

Epidemiologen meddelade för bara några dagar sedan att hans konsultkontrakt hos Folkhälsomyndigheten går ut vid årsskiftet och att han då slutar.

Giesecke är redan i dag rådgivare åt WHO, men nu blir han vice ordförande i STAG-IH-gruppen (The Strategic and Technical Advisory Group for Infectious Hazards). Gruppen tar bland annat fram strategier för hur WHO ska agera i olika virus, exempelvis coronaviruset.

När Giesecke medverkade i Sveriges Radios ”Söndagsintervjun” för några dagar sedan sa han att han tror att smittspridningen av coronaviruset kommer att fortsätta under en tid framöver i form av klustersmitta.

– Jag tror vi får vänja oss vid att den här sjukdomen inte kommer att försvinna.
sannolikheten för att han har rätt är rätt så stor. bara att titta i historien. Är det någon mer smitta än smittkoppor som blivit utraderad?

Så klart hade det bästa varit om man stängt Kina helt tills de varit smittfria i tre år. ;)

Seriöst var ju Sveriges strategi en stor chansning då det inte fanns vetenskapliga bevis. Därför stängde ju många ner på samma sätt som Wuhan för att vara på säkra sidan.

Svaren får vi kanske någon gång eller aldrig.
Och i Wuhan var det visst dödsfall av svält. Konstigt i ett land som antas ha stenkoll på folket.

Tillbaka
Topp