Corona viruset sprider sig

Det var 16 personer inlagda på IVA idag för Covid-19 i hela riket.

En boende på fars äldreboende i Lund har testats positivt. Han själv fick svar idag - negativt. Får hoppas att det inte sprider sig. På boendet har man haft rigorösa skyddsåtgärder sedan pandemin startade. Men det räcker med att en i personalen är smittad och asymptomaisk. Samtliga är testade men jag vet inget om övriga svar.

Hej

Australien har beslutst om stängda gränser ytterligare 3 månader.

SOPHIE TANHA
06:05
Australiens gränser fortsätter att vara stängda i minst tre månader till.
Enligt nuvarande regler får bara medborgare eller personer med permanent uppehållstillstånd komma in i landet. Passagerarfartyg med fler än 100 passagerare får inte lägga till i australiska hamnar och australiska medborgare hindras från att lämna landet. Dessa regler, som trädde i kraft i mars, kommer att fortsätta gälla till den 17 december säger hälsominister Greg Hunt i ett uttalande.
"Den australiska hälsoskyddskommittén menar att den internationella och inhemska covid-19-situationen fortsätter att utgöra en oacceptabel folkhälsorisk", heter det i uttalandet.
Enligt myndigheterna har totalt över 26 000 fall av covid-19 bekräftats i landet, omkring 680 personer har avlidit. (TT)

Mvh isan lover

Hej

Australien har beslutst om stängda gränser ytterligare 3 månader.

SOPHIE TANHA
06:05
Australiens gränser fortsätter att vara stängda i minst tre månader till.
Enligt nuvarande regler får bara medborgare eller personer med permanent uppehållstillstånd komma in i landet. Passagerarfartyg med fler än 100 passagerare får inte lägga till i australiska hamnar och australiska medborgare hindras från att lämna landet. Dessa regler, som trädde i kraft i mars, kommer att fortsätta gälla till den 17 december säger hälsominister Greg Hunt i ett uttalande.
"Den australiska hälsoskyddskommittén menar att den internationella och inhemska covid-19-situationen fortsätter att utgöra en oacceptabel folkhälsorisk", heter det i uttalandet.
Enligt myndigheterna har totalt över 26 000 fall av covid-19 bekräftats i landet, omkring 680 personer har avlidit. (TT)

Mvh isan lover
Blanda bara inte ihop lock down med stängda gränser. För turistländer får ju stängda gränser stor påverkan på den sektorn, men kan man skydda ett land mot lock down med stängda gränser och tror på vaccin eller att viruset självdör kan det vara bättre strategi än har öppna gränser utan karantän och låta smittan härja.

Blanda bara inte ihop lock down med stängda gränser. För turistländer får ju stängda gränser stor påverkan på den sektorn, men kan man skydda ett land mot lock down med stängda gränser och tror på vaccin eller att viruset självdör kan det vara bättre strategi än har öppna gränser utan karantän och låta smittan härja.

Fit for fly och negativa Covid test är en lösning mot att stänga gränser.
Man får hitta lösningar på problem.
Det finns allt för många människor som saknar all form för lösningsorientering.

Hej

I Australien har man väl tillämpat en kombination av hårda lokala restriktioner och stängda gränser.
Men det här beskedet ger ändå en signal om att vi förmodligen får leva med det här längre men många trodde i början av pandemin.

Mvh isan lover

Hej

En hälsning ifrån en Svensk som ger sin syn på läget i Thailand nu under pandemin.

Några rader från Thailand
KRÖNIKOR
PUBLICERAD: 2020-09-04 10:11

1599208690136.jpeg

Risfält i Thailand.

Thailand har klarat corona viruset bra. Mycket bra. 58 avlidna med en befolkning på ca 70 miljoner. Men det har kostat. Inga turister. Inga jobb. Inga pengar vare sig till staten eller befolkningen. Myndigheterna vill öppna upp för turister men med restriktioner. Karantän på hotellet i en vecka. D v s inte lämna rummet. Sedan en vecka då man får gå till poolen. Coronatester får turisten själv betala. Tror inte att det kommer många turister med dessa förutsättningar.
Det har varit stora demonstrationer runt om i Thailand. De unga demonstrerar mot regeringen (militären) och monarkin.
Nya fria val vill man ha och en reformerad lag.
Manga studenter i dagens Thailand ser inte ljust på framtiden. Det finns inte arbete till såå manga akademiker som universiteten utbildar varje år. Manga studenter med lång utbildning jobbar på seven-eleven och varuhus. Lönen räcker inte till att betala t ex studieskulden.
Nu när coronan har lagt sin våta filt över världen har många gästarbetande thailändare återvänt hem och konkurrerar om de få jobb som finns. Vet ni att enbart i Kina finns det 290 miljoner gästarbetare. Vart ska dessa ta vägen om Kina sparkar ut dem? Det kommer att ta flera ar innan ekonomierna i världen fungerar igen.

1599208756099.jpeg
FOTO: MARIA ANDERSSON

Monsunen är sen i år. Det har regnat i nästan en månad och det skall fortsätta att regna halva september. En tröst är ju att det är varmt, 25 till 30 grader.

Ta hand om er och invänta vintern.

Håkan Moberg

Mvh isan lover

Samtidigt har myntet som alltid två sidor. Företagen har svårt hitta kompetenta personer och söker med ljus och lykta, även idag. Den här listan rullar på i evigheter känns det som. Det är lika på alla rekryteringssidorna, massor med lediga tjänster som behöver tillsättas.
1599212261049.png

Hej

Att åtskilliga miljoner har påverkats råder det inget tvivel om, exakt hur många vet vare sig jag eller du, inte ens oraklet Kurant kan svara på det.

Men bara turistsektorn utgör 20% av BNP så det är många bara där som har drabbats när över 90% av turisterna inte längre finns på plats, även exporten har sjunkit rejält och den sektorn sysselsätter också många.

Det kommer säkert mer statistik på detta, nu har ju även Bank of Thailand börjat uttrycka oro för konsekvenserna av den strikta coronabekämpningen, så vi kan nog lugnt utgå ifrån att det finns problem.

Mvh isan lover

Jag har aldrig påstått att jag vet exakt hur många som blivit arbetslösa i Thailand, jag säger bara att du har fattat det mesta helt fel.
Här kan du läsa lite mer om arbetslösheten, var visserligen drygt 3 miljoner för 5 veckor sedan, därför jag gissar på 4 miljoner idag även om jag inte tror inte det blivit mycket värre utan tvärtom sedan dess.

Här får du förklaringen på antal bidrag som delas ut.

Till det kan läggas förslag på att regeringen ska betala nyutexaminerade och anställs med halva lönen, upp till 7500B/mån, särskilt C19 stöd till bönder bla bla bla.

/ SatanG

Jag har aldrig påstått att jag vet exakt hur många som blivit arbetslösa i Thailand, jag säger bara att du har fattat det mesta helt fel.
Här kan du läsa lite mer om arbetslösheten, var visserligen drygt 3 miljoner för 5 veckor sedan, därför jag gissar på 4 miljoner idag även om jag inte tror inte det blivit mycket värre utan tvärtom sedan dess.

Till det kan läggas förslag på att regeringen ska betala nyutexaminerade och anställs med halva lönen, upp till 7500B/mån, särskilt C19 stöd till bönder bla bla bla.

/ SatanG
din länk visar på en prognos på 8 miljoner vid slutet av året. Vad skulle det innebära i procent av arbetskraften?

/ SatanG

Hej

Så du tror att 3-4 miljoner är arbetslösa i Thailand just nu?

Själv tror jag att dessa 3=4 miljoner arbetslösa bara är dom som är registrerade och som har haft fasta arbeten med avtal på större företag, fackföreningsanslutna o.s.v.

Betänk att 60% enligt uppgift i media har lösare anställningsformer och inte finns med här, dom har inte rätt till arbetslöshetsersättning och ibland inte heller till dom bidrag som staten nu delar ut under krisen.

Mvh isan lover

Hej

Själv tror jag att dessa 3=4 miljoner arbetslösa bara är dom som är registrerade och som har haft fasta arbeten med avtal på större företag, fackföreningsanslutna o.s.v.

Betänk att 60% enligt uppgift i media har lösare anställningsformer och inte finns med här, dom har inte rätt till arbetslöshetsersättning och ibland inte heller till dom bidrag som staten nu delar ut under krisen.

Mvh isan lover
Känns som du letar hela dagarna om hur illa det fungerar i andra länder och bra i Sverige. Bara en känsla. Jag tycker nog att det finns bra och dåliga saker i alla länder. Sverige var ju handfallna i början. Nu har man ju fattat lite och pudlat, dock är väl regeringen i karantän fortsatt. Det är ju iofs det bästa som hänt i Sverige.

Känns som du letar hela dagarna om hur illa det fungerar i andra länder och bra i Sverige. Bara en känsla. Jag tycker nog att det finns bra och dåliga saker i alla länder. Sverige var ju handfallna i början. Nu har man ju fattat lite och pudlat, dock är väl regeringen i karantän fortsatt. Det är ju iofs det bästa som hänt i Sverige.

Hej

Jag är ju själv för att man försöker hålla samhället igång även under pandemin och håller affärer, arbetsplatser, skolor och restauranger öppna o.s.v, jag tror inte att nedstängning håller i längden så jag hoppas att vår Svenska öppnare strategi håller.

Visst länkar jag till positiva nyheter för Sverige, jag är själv i grunden både positiv och optimistisk det återspeglar sig nog även nu under pandemin, att deppa och fokusera på det dåliga är väl inte riktigt min grej.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Jag tror på uppskattningen att den totala arbetsstyrkan på ca 38 miljoner sannolikt stämmer.
Förstår jag dig rätt här uppskattar du antalet arbetare högre än hela befolkningen?
Om 60% inte räknas in i den officiella arbetsstyrkan så uppgår den, enligt dig, alltså egentligen på ca 95 miljoner?
Jag hajar inte varför du måste skarva det så oerhört, är det inte illa nog med 4 miljoner arbetslösa?

Det ligger även fler förslag på mer stöd åt även denna gruppen, igen.

/ SatanG

Jag tror på uppskattningen att den totala arbetsstyrkan på ca 38 miljoner sannolikt stämmer.
Förstår jag dig rätt här uppskattar du antalet arbetare högre än hela befolkningen?
Om 60% inte räknas in i den officiella arbetsstyrkan så uppgår den, enligt dig, alltså egentligen på ca 95 miljoner?
Jag hajar inte varför du måste skarva det så oerhört, är det inte illa nog med 4 miljoner arbetslösa?

Det ligger även fler förslag på mer stöd åt även denna gruppen, igen.

/ SatanG

Hej

Visst är det illa med 4 miljoner arbetslösa, men ska man tro på regering, ekonomer och dom siffror som media spekulerar om så är läget ännu värre, ja jag läste idag om att ett nytt stöd på 3000 baht via en kontant gåva nu var på gång, det skulle kosta staten 45 miljarder baht, stöd behövs till många just nu, sedan tidigare har ju 14.7 miljoner fått 5000 baht per månad i tre månader, plus 10 miljoner bönder som också fick 5000 baht var.

Mvh isan lover

Hej

Visst är det illa med 4 miljoner arbetslösa, men ska man tro på regering, ekonomer och dom siffror som media spekulerar om så är läget ännu värre, ja jag läste idag om att ett nytt stöd på 3000 baht via en kontant gåva nu var på gång, det skulle kosta staten 45 miljarder baht, stöd behövs till många just nu, sedan tidigare har ju 14.7 miljoner fått 5000 baht per månad i tre månader, plus 10 miljoner bönder som också fick 5000 baht var.

Mvh isan lover

Du har ju lång erfarenhet av Thailand, du vet nog väl att alla registrerar sig på precis allt för att få gratis pengar.
Tror t.o.m. svärmor, som bor/hjälper oss, blev arbetslös och stressade om registreringar hit o dit.

Du skrev innan om dina släktingar som blev av med jobben och var tvungna och åka tillbaka till byn och ännu var utan jobb.
Väntar dom på att jobben ska komma springandes upp till byn eller har de sökt något nytt?
Finns mycket gott att säga om Isaaniter men jobbsökning är inte deras paradgren. Varenda en är världsmästare på sociala medier men bara en promille fattar vad Google och jobbsökning på nätet är, och få vill förstöra dagen med att lära sig.

/ SatanG

Du har ju lång erfarenhet av Thailand, du vet nog väl att alla registrerar sig på precis allt för att få gratis pengar.
Tror t.o.m. svärmor, som bor/hjälper oss, blev arbetslös och stressade om registreringar hit o dit.

Du skrev innan om dina släktingar som blev av med jobben och var tvungna och åka tillbaka till byn och ännu var utan jobb.
Väntar dom på att jobben ska komma springandes upp till byn eller har de sökt något nytt?
Finns mycket gott att säga om Isaaniter men jobbsökning är inte deras paradgren. Varenda en är världsmästare på sociala medier men bara en promille fattar vad Google och jobbsökning på nätet är, och få vill förstöra dagen med att lära sig.

/ SatanG

Hej

Anledningen till att folk ifrån Isaan som blir av med sina jobb i städer och turistorter flyttar hem till byarna är att dom helt enkelt inte har råd att stanna kvar där, har man i get jobb kan man inte betala sin hyra, inte köpa mat och inte försörja sina barn, så en relativt kort tid utan jobb tvingar dom hem igen.

I byn har man ingen hyra och man kan förhoppningsvis odla lite mat, fånga lite fisk och råttor till middag, sen har man ju släkten där som håller ihop och hjälper varandra när någon har det svårt, dom som har mat delar med sig och där hankar dom övriga sig fram.

Mvh isan lover

Hej

Jag är ju själv för att man försöker hålla samhället igång även under pandemin och håller affärer, arbetsplatser, skolor och restauranger öppna o.s.v, jag tror inte att nedstängning håller i längden så jag hoppas att vår Svenska öppnare strategi håller.

Visst länkar jag till positiva nyheter för Sverige, jag är själv i grunden både positiv och optimistisk det återspeglar sig nog även nu under pandemin, att deppa och fokusera på det dåliga är väl inte riktigt min grej.

Mvh isan lover
Du länkare ju även till dåliga nyheter för andra länder. Finns det inget positivt utanför Sverige? Jag känner inte igen den bild av Thailand du målar upp. Min fru får en annan bild av hennes släktingar.

Tillbaka
Topp